Gemeente Hoogezand-Sappemeer
.
.
naar de website van > Lokaal Centraal
programma 2002 - 2006
november 2001
Introductie
Lokaal Centraal is een onafhankelijke plaatselijke politieke
middenpartij in de gemeente Hoogezand-Sappemeer. Zij heeft geen enkele
binding met welke andere partij dan ook, plaatselijk of landelijk. De
partij werd opgericht in het najaar van 1997.
Het lidmaatschap staat open voor elke inwoner van 18 jaar en ouder.
Niet-inwoners kunnen buitenlid worden. Daarnaast kent de vereniging
ook donateurs.
Lokaal Centraal beperkt zich in haar activiteiten tot uitsluitend
plaatselijke aangelegenheden op basis van de gegeven landelijke wet-
en regelgeving. Zij richt zich op de gehele bevolking en tracht
eenieder daarin zo goed mogelijk recht te doen.
Inhoud
* Het bestuur en de burger
het ambtelijk apparaat
* Openbare orde, gedogen en handhaven
* Ruimtelijke ordening
* Woningbouw
* Werkgelegenheid
* Onderwijs
* Verkeer en stadshart
* Financiën
* Milieu en leefklimaat
* Sociaal beleid
* Sport
* Veiligheid
* Asielzoekerscentrum azc
1. Het bestuur en de burger
Democratie werkt pas als de afstand tussen gemeentebestuur en burger
klein is. Het bestuur moet luisteren naar de inwoners en respect
hebben voor datgene wat onder hen leeft. Dat komt o.a. tot uiting in
de manier waarop met inspraak wordt omgegaan, niet als een wettelijk
verplicht ritueel, maar als een werkelijke dialoog met de betrokkenen.
Respect voor de burgers komt ook tot uiting in een vlotte en
volledige beantwoording van ingekomen brieven.
Het gemeentebestuur heeft een voorbeeldfunctie en dient daarom ook
zèlf de regels en wetten na te leven en correct te hanteren, naar de
letter en naar de geest van de wetten.
De wet geeft aan dat de gemeentelijke huishouding en de besluitvorming
principieel openbaar zijn (enkele uitzonderingen daargelaten).
Openheid van bestuur heeft tot gevolg dat met een minimum aan wrijving
de bestuurlijke terugkoppeling optreedt die in een democratie
noodzakelijk is. Openheid versterkt tevens het vertrouwen in het
bestuur.
De neiging om sommige zaken in besloten kring te behandelen of uit de
openbaarheid te houden is met de komst van een nieuwe burgemeester en
een nieuwe gemeentesecretaris in positieve zin veranderd. Aan deze
verandering heeft zeker ook bijgedragen een brief van Lokaal Centraal
aan de Koningin. De Kroon heeft in haar antwoord (formeel) geheim
overleg tussen de burgemeester en de fractievoorzitters onwettig
verklaard. Daarnaast heeft Lokaal Centraal bewerkstelligd dat besloten
commissievergaderingen volgens de regels van de gemeentewet
plaatsvinden. Wij zullen erop toezien dat de ingeslagen weg zal worden
gevolgd met als doel: een open en inzichtelijke besluitvorming door
het gemeentebestuur.
Ondanks genoemde verbeteringen valt er nog het nodige af te dingen op
de bestaande bestuurscultuur in Hoogezand-Sappemeer. Deze
bestuurscultuur wordt gekenmerkt door o.a. de volgende
verschijnselen:
het college van B&W luistert te weinig naar inhoudelijke argumenten,
maar richt zich primair op het verkrijgen van goedkeuring door de
coalitiepartijen. Deze vertonen veelal een volgzaam gedrag als zij een
wethouder hebben.
het college van B&W wekt de indruk informatie pas te geven als het
niet anders kan. Schriftelijke en mondelinge vragen van raadsleden
worden vaak onvolledig beantwoord.
Lokaal Centraal vindt dat wethouders, raadsleden en ambtenaren te
allen tijde eerlijk, open en vooral duidelijk moeten zijn in hun
uitlatingen. Ontwijkende antwoorden en halve waarheden wekken
irritatie en wantrouwen op!
Lokaal Centraal zal blijven werken aan het veranderen van genoemde
bestuurscultuur door een positief-kritische opstelling, ook in het
geval dat wij zelf een wethouder zullen leveren.
Wanneer een belangrijk onderwerp goed en helder te omschrijven is
schuwt Lokaal Centraal een referendum niet.
2. Het ambtelijk apparaat
In toenemende mate worden onderzoeken uitbesteed aan externe bureaus.
Veel van deze onderzoeken leiden tot een onoverzichtelijke stroom
papier die vaak voor de politieke besluitvorming van weinig belang
blijkt te zijn omdat de rapporten niet altijd gelezen worden. Er zijn
echter wel grote bedragen mee gemoeid. Het is veel efficiënter om de
gemeenteraad in een vroeger stadium te raadplegen. Lokaal Centraal
pleit daarom voor het grotendeels afschaffen van onderzoeken door
derden. Onze voorkeur gaat uit naar een kwalitatief hoogwaardig
ambtelijk apparaat, dat meer in eigen beheer houdt.
Gezien het voorgaande zijn wij van mening dat zowel de salariskosten van het eigen personeel als de kosten van externe bureaus uit dezelfde pot moeten worden betaald. Met andere woorden: Méér onderzoek door derden? Akkoord, maar dan minder personeel! Overigens is Lokaal Centraal van mening dat verkleining van sommige diensten overwogen moet worden. Bij inkrimping denken wij niet aan de uitvoerende functies op de gemeentewerf en in de plantsoenendienst.
De sterke groei van het gemeentelijk apparaat leidt inmiddels tot ruimteproblemen in het gemeentehuis. Lokaal Centraal zal niet akkoord gaan met de bouw van een nieuw gemeentehuis, maar geeft de voorkeur aan uitplaatsing van de sociale dienst naar een CWI (centrum voor werk en inkomen). Achter het gemeentehuis is ruimte genoeg. Eventueel een extra verdieping op het bestaande gemeentehuis.
Tenslotte achten wij het van groot belang dat het ambtelijk apparaat
in het contact met burgers "moeilijke taal" vermijdt, snel reageert op
bouwaanvragen, subsidieaanvragen, enz. De onvermijdbare formulieren
dienen beknopt, helder en doelgericht te zijn.
3. Openbare orde, gedogen en handhaven
Wetten zijn niet voor niets gemaakt. Van de burger mag verwacht worden
dat hij zich aan de wetten houdt. Van de overheid mag verwacht worden
dat zij corrigerend optreedt, maar zich daarnaast ook zelf gebonden
voelt aan de voorschriften.
In Nederland is de laatste decennia een sfeer ontstaan waarin wetten
onvoldoende worden nageleefd en de op overtreding gestelde straffen
onvoldoende worden opgelegd. Dat laatste heet gedogen. Voor gedogen
zijn soms goede argumenten waarbij gedacht wordt aan de praktijk van
het drugsbeleid in ons land. Soms ook zijn wetten bewust erg streng om
ingrijpen te vergemakkelijken in bijzondere omstandigheden. Lokaal
Centraal is daarom van mening dat niet alle gedogen verwerpelijk is,
maar dat de weegschaal momenteel veel te ver is doorgeslagen.
De gemeentelijke overheden doen daar overigens zelf aan mee door zich
niet te houden aan wettelijke voorschriften. Met als uitzonderlijke
gevolgen de rampen in Enschede en Volendam. Het jarenlang bewust naast
zich neerleggen van de wettelijke procedures omtrent geheimhouding en
besloten vergaderingen door ons eigen college van B&W is daar een
ander voorbeeld van.
Een hele generatie jongeren groeit met dit gedogen op. Velen vinden
het doodnormaal om afval op straat te gooien, fietsen te stelen,
lichamelijk geweld te gebruiken, uit winkels te stelen en in te
breken, zich op fiets en bromfiets niet aan de verkeersregels te
houden, enz. Overigens zijn het niet alleen de jongeren die zich niet
altijd gedragen zoals het hoort. Deze "kleine criminaliteit" dient met
kracht te worden aangepakt.
Lokaal Centraal is daarom van mening dat er meer handhavend moet
worden opgetreden, met name op het gebied van de milieuwetgeving,
verkeer, openbare veiligheid en naleving van de plaatselijke
verordeningen.
De gemeente heeft tegenwoordig echter nauwelijks invloed meer op het
beleid van de politie, die soms de schijn wekt bijzonder met zichzelf
bezig te zijn. Wij zijn daarom bereid middelen ter beschikking te
stellen voor het aanstellen van twee extra politieagenten met speciale
taken binnen onze gemeentegrenzen. Meer blauw op straat, meer
controle op verkeersovertredingen, meer contact met de burgers. Deze
extra agenten kunnen eveneens een positieve rol spelen in het onlangs
opgezette Meldpunt Overlast.
4. Ruimtelijke ordening
Hoogezand-Sappemeer is een gemeente die, wat ons betreft, niet hoeft
te groeien. Maar ook bij gelijkblijvende bevolking zal er wegens
gezinsverdunning, afbraak en herstructurering van bestaande wijken
gebouwd moeten worden in nieuwe wijken. Daarbij komt dat
Hoogezand-Sappemeer in de z.g. Regiovisie Groningen-Assen een sterkere
rol toegekend wordt als industriegemeente en als woongemeente.
Landelijk wordt er nogal geschermd met het begrip compacte stad. Dat houdt in dat woningen in een grote dichtheid gebouwd worden, zo dicht mogelijk bij het centrum waar de voorzieningen aanwezig zijn. Wij zetten daar onze vraagtekens bij. Er is hierruimte genoeg en nagenoeg iedereen beschikt over een vorm van vervoer. Wij vinden het ook niet nodig om bijvoorbeeld kwekerijen te verplaatsen tegen grote kosten. Integendeel. De beperkte aanwezigheid van agrarische activiteiten tussen het centrum en toekomstige nieuwe wijken kan de aantrekkelijkheid van wonen en verblijven vergroten.
Nieuwe woonwijken denken wij ten zuiden van de gemeente tussen Borgercompagnie en Kropswolde. Er dient meer keuze geboden te worden in kavelgrootte en kaveldiepte. In het Compagniesterpark zijn sommige achtertuinen slechts plm. 10 m diep. Dat had met een andere planopzet best anders gekund zonder extra kosten, maar wel met een belangrijke meerwaarde. Ook met de opzet van de Vosholen zijn wij, zoals bekend, niet gelukkig: teveel woningen, te dicht op het spoor en grote kosten voor de onnodige verplaatsing van de kwekerijen.
De gemeente beschikt inmiddels over de nodige boscomplexen: Meerwijck, Adriaan Tripbos, Drevenbos en een mooi en ruim opgezet Gorechtpark met vele recreatieve mogelijkheden. Meer park- en bosaanleg achten wij niet nodig, tenzij in directe relatie met een nieuwe woonwijk. Binnen het gemeentehuis wordt gedacht om een deel van het Gorechtpark voor woningbouw te bestemmen. Lokaal Centraal is daar tegen.
Lokaal Centraal is een voorstander van concentratie van grootschalige detailhandel als doe-het-zelf winkels en meubelzaken.
Nieuwe zware industrie is hier welkom aan het Winschoterdiep, tussen Foxhol en PPG, maar ook ten westen van PPG, langs het Winschoterdiep.
5. Woningbouw
Het streven van Lokaal Centraal is uitdrukkelijk gericht op het
handhaven en verhogen van de kwaliteit en leefbaarheid van de
bestaande woonwijken. Er moeten voldoende mogelijkheden zijn voor
jonge gezinnen voor in- en doorstroom. Daarnaast verdienen het behoud
en nieuwbouw van seniorenwoningen de nodige aandacht, gericht op het
zo lang mogelijk zelfstandig wonen.
Het woningbouwprogramma dient gericht te zijn op:
a. voldoende keuze in zowel de huur- als de koopsector
b. voldoende vrije kavels voor de particuliere koopsector
c. herstructurering van de bestaande woonwijken
Herstructurering van woonwijken dient gericht te zijn op het vervangen
van incourante huurwoningen door nieuwe betaalbare huur- en
koopwoningen. Ook het aanpassen van de bestaande voorraad is vaak een
goede optie, bijvoorbeeld door knippen en samenvoegen. Gezien de
emotionele waarde die een woning en een buurt voor betrokkenen
betekent, dienen herstructureringen plaats te vinden in nauw overleg
met de bewoners. Van de woningbouwverenigingen wordt daarbij verwacht
dat zij bereid zijn een deel van hun woningvoorraad te verkopen
teneinde een goede mix te bewerkstelligen.
Het overgrote deel van de particuliere woningbouw wordt momenteel door
projectontwikkelaars gerealiseerd. De particulier komt daar moeilijk
tussen. Wij zijn daar niet gelukkig mee en vinden dat de gemeente
nieuwe woonwijken in eigen beheer moet ontwikkelen, zoals dat met de
Dreven is geschied. In dat geval kunnen meer vrije kavels gegund
worden aan particulieren, met name ook voor groepen burgers die samen
een bouwproject voor eigen gebruik willen realiseren: bouwen met de
buren.
De perceeldiepte in nieuwe woonwijken dient groter te worden dan
gebruikelijk in deze gemeente. We moeten ruim bouwen voor de verre
toekomst, niet voor een herstructurering over 20 jaar. Dat is onze
invulling van duurzaam bouwen.
6. Werkgelegenheid
Door de economische groei is de werkgelegenheid gestegen. Daarmee is
ook in onze gemeente een duidelijke vermindering van de werkloosheid
opgetreden. Toch is er in onze gemeente een relatief grote groep
mensen die op een uitkering aangewezen blijft. Dat heeft mede te maken
met een gebrek aan scholing en de samenstelling van de bevolking. Wij
vrezen dat daar op korte termijn weinig aan is te doen. Lokaal
Centraal pleit voor behoud en versterking van
bijscholingsmogelijkheden.
Elke vorm van werkgelegenheid is hier welkom. De stad Groningen ziet
zichzelf graag als plaats voor de witte-boorden werkgelegenheid en
Hoogezand-Sappemeer primair als een gemeente voor de zware industrie.
Lokaal Centraal ziet de zware industrie hier graag komen. Het betreft
doorgaans hoogwaardige technische activiteiten en daarbij ook
hooggeschoold personeel.
In de gemeente moeten daarom voldoende bedrijfsterreinen beschikbaar
zijn die tegen een tenminste kostendekkende prijs verkocht worden. Het
indirect subsidiëren van bedrijven door met verlies goedkope terreinen
aan te bieden achten wij uit den boze.
Groot belang wordt gehecht aan de scholing, begeleiding en
arbeidsbemiddeling van niet-werkenden. Lokaal Centraal hecht veel
waarde aan goed vakgericht onderwijs op lager en middelbaar niveau.
7. Onderwijs
In het voortgezet onderwijs moet bijzondere aandacht gegeven worden
aan de groep leerlingen van Mavo en VBO, nu samengevoegd tot het VMBO
(voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs).
Wij pleiten voor een maatschappelijke herwaardering van het vak
manschap en het daarmee samenhangende beroepsonderwijs in de
samenleving. Het onderwijs kan daar een belangrijke rol in spelen.
Uitbreiding van het Aletta Jacobs College met enkele vormen van
MBO-onderwijs is wenselijk. Samenwerking met de diverse grote
bedrijven in de gemeente en omstreken achten wij van groot belang en
zal daarom worden bevorderd.
De samenvoeging van de voormalige school voor VBO aan de Erasmusweg
met de school voor Mavo, Havo en VWO tot het Aletta Jacobs College aan
de Nieuweweg noodzaakt tot vergroting van het gebouwencomplex aldaar.
De plannen van de gemeente waren gericht op algehele sloop en algehele
nieuwbouw. De gemeente en de schoolleiding beweerden dat de gebouwen
slecht waren en rijp voor de sloop. Het technisch onderzoek van Lokaal
Centraal wees uit dat de gebouwen zonder meer goed zijn. Dat werd
bevestigd door een extern onderzoek dat mede op ons aandringen werd
uitgevoerd. Lokaal Centraal vindt dat een goed gebouw niet zomaar
gesloopt mag worden en pleit daarom voor het behoud en aanpassing van
de bestaande gebouwen aan de Nieuweweg, alsmede aanvullende nieuwbouw
voor het VMBO.
De nieuwbouw voor het VMBO moet royaal zijn en voorzien van
professionele apparatuur om de aantrekkelijkheid van die opleiding te
waarborgen en de mogelijkheid te bieden voor MBO-onderwijs.
8. Verkeer en Stadshart
De aanwezigheid van de spoorlijn heeft ook zijn nadelen. Het is
gewenst ter hoogte van de Klinker een verbinding aan te leggen tussen
Sappemeer en De Vosholen.
Overigens is het principebesluit hiervoor al door de gemeenteraad
genomen in de nota Verkeers- en vervoersbeleid Hoogezand-Sappemeer.
Evenzeer is het wenselijk dat de Kerkstraat een eenrichtingsverkeersweg wordt en er in het centrum een extra noord-zuid verbinding komt voor het verkeer in de andere richting. De aanleg van een nieuwe weg plus een extra tunnel aan de westzijde van het Kieldiep wijzen wij af. Het Heveapad is inmiddels verbonden met de nieuw aangelegde weg langs het Kieldiep middels de nieuwe tunnel. Dat is voldoende voor de gewenste noord-zuid verbinding.
Een nieuw spoorwegstation in het centrum achten wij volstrekt overbodig. Zeker wanneer het nodig is daar een twintigtal woningen voor te slopen en een tweede tunnel aan te leggen.
Lokaal Centraal is van mening dat het openbaar vervoer in onze langge rekte gemeente méér baat heeft bij het handhaven en verbeteren van de vier bestaande stations, dan het vervangen van deze vier door een nieuw station met Openbaar-Vervoersknooppunt in het nieuwe stadshart.
De huidige centrumplannen dienen in bovenstaande zin te worden gewijzigd, waarmee ongeveer 15 miljoen wordt bespaard.
Wij zijn zeer ongelukkig met de huidige gewoonte om overal hobbels en
bobbels aan te leggen om de weggebruiker te dwingen wat langzamer te
rijden. Het verkeer zal vanzelf wennen aan lagere snelheden, zoals dat
indertijd ook is geschied met de invoering van de 50-km snelheid in de
bebouwde kom. Daarbij zal zeker helpen als er wat meer bekeuringen
worden uitgedeeld door bijvoorbeeld de twee extra gemeentelijke
politieagenten waar wij voor pleiten. Laten we (in dit geval) een
voorbeeld nemen aan het lik-op-stuk beleid in de Verenigde Staten.
Verkeersdrempels veroorzaken grote overlast aan ziekenautos,
brandweer, busvervoer en invalidenwagens. Tenslotte bezorgen deze
drempels geluid- en trillingoverlast in de directe omgeving. Weg
ermee.
Wij zijn van mening dat het de hoogste tijd is dat het doorgaand
vrachtverkeer en het doorgaande personenverkeer uit het centrum worden
geweerd. Daarnaast dienen in woongebieden zo spoedig mogelijk 30 km
zones ingesteld te worden.
Parkeervoorzieningen dienen gebaseerd te zijn op het formaat autos van
tegenwoordig.
Het aantal parkeerplaatsen dient te worden afgestemd op de behoefte.
Lokaal Centraal is tegen betaald parkeren.
9. Financiën
Ook een gemeente kan een euro maar één keer uitgeven en deze euro moet
door de inwoners worden opgebracht. De gemeente is de laatste jaren op
een veel te grote voet gaan leven. De financiële reserves die vier
jaar geleden zo ruim leken staan onder grote druk.
Bij de grote projecten volgt de ene tegenvaller op de andere: zwembad,
Compagniesterpark, winkelcentrum Gorecht, stadshart, herstructurering
Noorderpark-Margrietpark.
Enkele grote projecten moeten nog worden uitgevoerd: stadshart,
woonwijk Vosholen aanvullende nieuwbouw voor het Aletta Jacobs
College, de tunnel naar de Klinker.
Er moet dus zeker geen geld uitgegeven worden voor prestigeobjecten
(nieuw gemeentehuis, nieuw spoorwegstation met extra tunnel, algehele
nieuwbouw voor het A.J.C.) waarvan het nuttig rendement nihil tot
gering is. Wij zullen ons zeer kritisch opstellen ten aanzien van het
verondersteld algemeen nut van grote investeringen.
Ook de personeelskosten van het ambtelijk apparaat zijn de laatste
jaren sterk gestegen en er wordt veel geld uitgegeven aan externe
onderzoeksopdrachten. Het is al met al niet verwonderlijk dat de
financiële prognoses voor de komende jaren minder florissant lijken
dan we gewend waren. Er is inmiddels al besloten tot verhoging van de
OZB.
De beheersbaarheid van de kosten bij de uitvoering van grote projecten
vereist dat correcte begrotingen worden opgesteld en dat tijdens de
uitvoering regelmatig gerapporteerd wordt aan de gemeenteraad.
Voor publieke activiteiten zoals straatfeesten, braderieën en markten
is een vergunning noodzakelijk en moeten leges worden betaald. De
opbrengst daarvan dekt in veel gevallen de inningkosten niet. De
legesverordening dient te worden aangepast in die zin dat voor de
meeste niet-commerciële activiteiten geen leges meer verschuldigd
zijn.
10. Milieu en leefklimaat
Plezierig wonen vereist o.a. een gezond milieu en een verantwoorde
manier om van je afval af te komen.
Op dit moment wordt de inhoud van de groene container gecomposteerd.
De inhoud van de grijze container wordt in Wijster op een verantwoorde
wijze verbrand. Uit het huisvuil worden vooraf door VAGRON in
Groningen bruikbare componenten fabrieksmatig afgescheiden.
Een aparte inzameling van componenten als glas, metaal en textiel enz.
vinden wij onaanvaardbaar als dat tot een hogere afvalstoffenheffing
leidt. Inmiddels is dat al het geval omdat de kosten hoger zijn dan de
opbrengsten. Wij pleiten voor het gedeeltelijk terugdraaien van deze
kostenverhogende maatregelen.
In 1999 heeft de gemeenteraad besloten tot invoering van diftar, wat
inhoudt dat in 2002 betaald zal moeten worden voor elke lediging van
de grijze container. Gezien de te verwachten neveneffecten wil Lokaal
Centraal de invoering van diftar heroverwegen.
Lokaal Centraal heeft zich verzet tegen de invoering van een tarief
van fl. 10 (=plm. 4,5) voor het brengen van afval bij de
gemeentewerf. Het verleidt de burgers tot het verkleinen van afval
teneinde het middels de grijze container kwijt te raken. Uit de
cijfers is inmiddels gebleken dat dit effect optreedt, met alle
financiële nadelen van dien. Immers elke kilo in de grijze container
kost de gemeente (en dus u!) 20 cent (=plm. 9 eurocent).
Lokaal Centraal is daarom van mening dat ook kleine hoeveelheden
bouwafval op de gemeentewerf geaccepteerd moeten worden. Om dezelfde
reden: voorkomen dat het beetje bij beetje in de grijze container
terechtkomt
.
Momenteel worden er studies verricht om de groene container geheel te
laten vervallen. De mensen moeten hun groenafval dan wegbrengen of
zelf composteren. Het gevaar bestaat dat dan de grijze container
opgevuld wordt met overtollig tuinafval, hetgeen bij betaling per
lediging (diftar) de burger niets extra kost, maar de gemeenschap wèl.
Momenteel kost de verwerking van het tuinafval 10 cent (= plm. 4,5
eurocent) per kg, dat zal dan 20 cent (= plm. 9 eurocent) worden.
Lokaal Centraal heeft ernstige twijfels over de richting waarin wordt
gedacht, nog afgezien van de klantonvriendelijkheid. Veranderingen in
de afvalinzameling en -verwerking zijn niet bij voorbaat te verwerpen,
maar voorkomen moet worden dat de afvalstromen zich gaan verplaatsen
in ongewenste richtingen.
In onze gemeente wordt te weinig aandacht besteed aan lawaaioverlast.
In Hoogezand‑Sappemeer zal volgens de NS vanaf het jaar 2000 het
nachtelijk goederenverkeer oplopen tot 4 á 5 goederentreinen per
nacht, elk ca 700 meter lang. Bij ongewijzigde plannen zullen
duizenden inwoners dan in hun slaap ernstig gestoord worden. Wij
vinden dat de gemeente zich krachtig dient te verzetten tegen deze
ontwikkelingen, totdat er voldoende waarborgen zijn dat de ge
luidsbelasting overdag niet zal toenemen en 's nachts wordt uitgeslo
ten.
Ook het wegverkeer is een belangrijke bron van geluidhinder. Wij
pleiten voor geluidsschermen daar waar de A7 verhoogd is aangelegd en
een snelheidsverlaging langs de bestaande woongebieden. Nieuwbouw
langs de A7 (IJsbaanlocatie) is voor Lokaal Centraal onaanvaardbaar.
Ander lawaaioverlast komt van sommige bedrijven. De gemeente is daar in het verleden te weinig tegen opgetreden. Verlaging van de geluidsemissie is in veel gevallen technisch te realiseren, vaak niet bijzonder kostbaar en moet daarom actief worden nagestreefd. Ook op andere gebieden treedt de gemeente te laks op ten aanzien van de handhaving van (milieu)regels. De indruk bestaat dat het ambtelijk apparaat geen risico durft te nemen uit angst af te gaan. Welnu, beter dat er af en toe wat fout gaat, dan dat er te weinig wordt opgetreden.
Wij hechten grote waarde aan een actief natuurbeleid, met name in het
binnenstedelijke gebied. Kleine elementen als singels en bosschages
kunnen een grote verrijking van de omgeving betekenen. Daarbij denken
wij ook aan het planten van fruitbomen in de openbare plantsoenen en
in straten.
De voorzieningen voor kinderen worden in de gemeente beperkt tot
speelplaatsen met speelwerktuigen die aan alle veiligheidseisen
voldoen. Wij achten dat onvoldoende. Kinderen hebben evenzeer behoefte
aan wat avontuurlijker speelplaatsen, waaronder ruig terrein.
Ten aanzien van het waterbeheer verwerpen wij de praktijk om bij
vervanging van rioolstelsels het gemengde systeem te handhaven. Met
alle negatieve gevolgen voor het oppervlaktewater bij de z.g.
overstorten. In geval van grote regenval wordt van daaruit ongezuiverd
rioolwater gestort in sloten en vijvers met alle negatieve gevolgen
van dien.
Wij pleiten daarom voor het gescheiden afvoeren van regenwater, niet
alleen bij nieuwbouw maar ook bij renovatie van rioleringen.
De verzorging van de openbare ruimte laat in onze gemeente te wensen over. Dat valt op als we eens een buurgemeente bezoeken.
Teveel trottoirs en fietspaden vertonen gebreken, de plantsoenen
kunnen netter zijn, er zijn teveel reclameborden, vele straatnaam- en
andere borden zijn vuil, de entree in de Kerkstraat maakt een
armoedige indruk enz. Lokaal Centraal heeft dit soort gebreken in een
eerder stadium (in een fotoboek) inzichtelijk gemaakt en aan de
gemeenteraad aangeboden. Het heeft enig effect gehad, maar de indruk
bestaat dat het een kortstondig effect was.
11. Sociaal beleid
Lokaal Centraal streeft ernaar dat iedere inwoner zich in onze
gemeente prettig en veilig voelt. We gaan ervan uit dat men in
principe zijn eigen boontjes dopt. Waar inwoners om welke reden dan
ook tussen wal en schip dreigen te vallen dient, voor zover mogelijk,
de gemeenschap haar verantwoordelijkheid te nemen. Waar de
uitvoeringsregels voor sociale uitkeringen buitengewoon ingewikkeld
zijn moet de cliënt het voordeel van de twijfel gegeven worden als
hij/zij een foutje maakt. Wij pleiten voor de opzet van een
volgsysteem waaruit voor de gemeenteraad duidelijk wordt hoe de
cliënten van de sociale dienst zich behandeld voelen. Het formele
klachtrecht werkt niet in deze situaties.
De afgelopen jaren zijn er veel organisatorische veranderingen geweest
in de thuiszorg. Schaalvergroting wijzen wij niet af maar wij hechten
wel grote waarde aan lokale herkenbaarheid van de thuiszorg. Het
Centraal Meldpunt Zorg moet naast het stellen van zorgindicaties ook
adequaat verwijzen naar andere vormen van hulpverlening zoals
bijvoorbeeld het vrijwilligerswerk en de geestelijke gezondheidszorg.
In dit kader noemen wij ook de mantelzorg. Het is bekend dat veel
mantelzorgers een (te) zware taak hebben en daardoor op den duur niet
goed meer kunnen functioneren. Wij pleiten voor een steunpunt voor
mantelzorgers.
Onderzoek heeft uitgewezen dat sociaal isolement van mensen in
toenemende mate een probleem vormt. Met name ouderen en éénou
dergezinnen met een minimaal inkomen zijn kwetsbaar. Wij zijn van
mening dat het welzijnsbeleid in de gemeente zich intensiever moet
richten op deze problematiek.
In onze gemeente zijn honderden vrijwilligers actief in de
sportverenigingen, belangenbehartiging, milieubeweging, Humanitas en
op vele andere terreinen. Vrijwilligers zijn de smeerolie van de
maatschappij en daarom onmisbaar. Vrijwilligers(organisaties)
verdienen organisatorische steun van de gemeente voor hun werk in de
gemeenschap. Die kan bijv. opgezet worden vanuit Prisma of vanuit een
aparte centrale vrijwilligersorganisatie. Ook financiële steun is
wenselijk, bijvoorbeeld door een collectieve gemeentelijke
vrijwilligersverzekering, het gratis beschikbaar stellen van
vergaderruimten, gesubsidieerde deskundigheidsbevordering en
incidentele steun.
De groeiende groep ouderen verdient bijzondere aandacht teneinde te
bewerkstellingen dat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven
wonen en daarbij tevens volwaardig kunnen blijven deelnemen aan het
sociale leven. Zie ook het hoofdstuk Ouderenbeleid.
Voor het sociale leven in de gemeente vinden wij het van belang dat de bestaande wijkgebonden voorzieningen als bijv. buurthuizen in stand worden gehouden. Deze buurthuizen kunnen uitgroeien tot een centraal punt in de wijk van waaruit een wijkbestuur met hulp van een betaalde functionaris zelfstandig beslissingen kan nemen die de wijk direct aangaan. Zon wijkbestuur dient over een eigen budget te beschikken.
Aan de statushouders die in deze gemeente woonachtig zijn dient méér
zorg te worden besteed. Jongeren worden op hun 18-de jaar vanuit het
begeleid wonen "op straat gezet" en aan hun lot overgelaten. Het
blijkt zeer moeilijk te zijn voor deze jonge mensen om een kamer te
vinden, waardoor het is voorgekomen dat sommigen geen onderdak hadden
en op straat zwierven. Lokaal Centraal vindt dat aan deze problematiek
aandacht moet worden besteed. Overigens is de kamernood onder
autochtone jongeren eveneens groot, maar zij kunnen veelal terugvallen
op familie en vrienden. Wij aanvaarden een evenredig deel van de
asielzoekers doch zijn van mening dat, gezien de samenstelling van
onze bevolking, een kleiner deel in onze gemeente op zijn plaats zou
zijn.
12. Ouderenbeleid
In principe zijn ouderen (55-plus) gewone burgers van onze gemeente.
Zij kunnen gebruik maken van de culturele, sportieve, educatieve,
recreatieve en sociale voorzieningen die er voor eenieder zijn.
Aangezien een grote groep ouderen een laag inkomen heeft moet het
stimuleringsfonds voldoende mogelijkheden bieden aan alle 55-plussers
om volwaardig deel te kunnen nemen aan genoemde voorzieningen.
De praktijk wijst uit dat ouderen slecht op de hoogte zijn van voorzieningen die voor hen van belang kunnen zijn. Zowel financiële regelingen als de mogelijkheden op het terrein van zorg, wonen en welzijn moeten daarom rechtstreeks onder hun aandacht worden gebracht. Lokaal Centraal is daarom van mening dat het project Ouderenadviseur uitgebreid moet worden over de gehele gemeente en een structureel karakter dient te krijgen. Ook het project Seniorenvoorlichting, uitgevoerd door Prisma, verdient volledige gemeentelijke steun.
Een deel van de ouderen in onze samenleving behoort tot de z.g.
kwetsbare groep: ouderen die zorg- en dienstverlening nodig hebben om
zelfstandig te kunnen blijven functioneren. Voor iedereen is dat een
ideaalbeeld, in de praktijk is het niet eenvoudig. Lokaal Centraal
pleit voor experimenten op het terrein van woon-zorgarrangementen die
ertoe bijdragen dat ouderen in hun eigen woning kunnen blijven. Zowel
de bewoners als de woningcorporaties hebben daar voordeel bij. De
ouderen kunnen in eigen zelfstandige woning blijven en de corporaties
hebben minder fluctuaties in het huurderbestand. De druk op de
intramurale zorgvoorzieningen (verzorgingstehuis, verpleegtehuis) zal
afnemen. Wij denken aan experimenten in concentraties van
ouderenwoningen zoals de Reensche Compagnie, de Sterrenflat en de
Melkwegflats.
Tenslotte merken wij op dat er een nieuwe generatie ouderen op de
markt komt. De nieuwe ouderen zijn doorgaans hoger opgeleid, hebben
een hoger inkomen en zijn maatschappelijk vaardiger. Vele ouderen in
deze groep hebben kennis van de computer, een uitermate geschikt
medium voor hen die weinig contacten hebben. Lokaal Centraal is van
mening dat de tijd rijp is voor gerichte computerprojecten die een
vermindering van sociaal isolement tot gevolg zal hebben.
13. Sport
Met de herstructurering van de buitensportaccommodaties beschikt onze
gemeente over een geheel aan goede voorzieningen. Ook de binnen
sportaccommodaties zijn na het gereedkomen van het nieuwe zwembad
annex sporthal op een hoog niveau gebracht.
Hoewel er ongetwijfeld nog wensen zullen zijn, vindt Lokaal Centraal
dat nieuwe investeringen op sportgebied voorlopig even moeten wachten.
Een uitzondering willen wij maken voor wat meer sportief-recreatieve
ruimte voor jongeren tussen 10 en 20 jaar, vergelijkbaar met de
skateplek aan de Nieuweweg. Deze voorzieningen zijn relatief goedkoop
te realiseren en kunnen een positieve rol spelen in het voorkomen van
kleine criminaliteit en vandalisme. Ook de sportfaciliteiten voor
ouderen en gehandicapten verdienen aandacht.
Wij maken ons zorgen over de lasten die deze moderne voorzieningen met
zich meebrengen voor de gemeentelijke begroting. Wij zijn daarom van
mening dat de burgers gestimuleerd moeten worden meer gebruik te maken
van deze voorzieningen. Daarnaast kunnen tariefverhogingen niet
uitgesloten worden met bijbehorende aanpassingen van het
stimuleringsfonds.
14. Veiligheid
Het onderwerp veiligheid is een hot item in de media. De indruk is
dat ons land de laatste tijd steeds onveiliger is geworden. De
statistieken bevestigen dat beeld niet altijd. Een duidelijk
onderscheid moet daarom gemaakt worden tussen werkelijke onveiligheid
en gevoelens van onveiligheid. Enige nuchterheid is op zijn plaats.
Enkele jaren geleden heeft de gemeenteraad een krediet verstrekt voor het opzetten van een centrale registratie van alles wat bijdraagt aan onveiligheid en gevoelens van onveiligheid, in samenwerking met de politie, brandweer en de woningbouwcorporaties. Dat computerprogramma heet Buurtmonitor. Geregistreerd zouden worden o.a. verkeersongevallen, branden, overlast, inbraken, diefstallen, enz. Uit navraag door Lokaal Centraal is gebleken dat met dit -dure- programma nooit iets is gedaan. Dat kan natuurlijk niet. Inmiddels is ook het meldpunt overlast opgezet. Lokaal Centraal zal erop toezien dat de goede voornemens ook daadwerkelijk zullen worden uitgevoerd, waarbij Buurtmonitor goede diensten kan bewijzen.
Steeds meer komt het begrip duurzaam veilig aan de orde. In dat kader is de politie actief door voorlichting te geven over maatregelen om inbraak te voorkomen (o.a. over hang- en sluitwerk). Wij stellen een vraagteken bij deze politieactiviteiten. De ervaring wijst uit dat beter hang- en sluitwerk in de ene wijk leidt tot verplaatsing van de inbraken naar andere wijken. Wij zijn van mening dat de mankracht bij de politie beter besteed kan worden: dieven vangen.
Eveneens in het kader duurzaam veilig worden nieuwe woonwijken veelal
zodanig ingericht dat alles zeer overzichtelijk is: dus weinig of geen
brandgangen, weinig bosschages, enz.
Lokaal Centraal is daar niet gelukkig mee en vraagt zich af of de
vermeende winst aan werkelijke veiligheid wel opweegt tegen de daarmee
gepaard gaande steriliteit, met name ook voor de speelgelegenheid van
kinderen. Kinderen hebben ook behoefte aan plaatsen, waar ze zich
kunnen verschuilen met de daarmee samenhangende spelactiviteiten.
In tegenstelling tot sommige andere gemeenten heeft
Hoogezand-Sappemeer zijn gebruiksvergunningen goed op orde. Deze
vergunningen worden afgegeven voor publiek toegankelijke gebouwen als
de brandveiligheid en de nooduitgangen aan de normen voldoen. Uit
schriftelijke vragen van Lokaal Centraal is echter gebleken dat de
z.g. aanvalsplannen van de brandweer verouderd zijn en dringend
herzien moeten worden. Zonder deze aanvalsplannen kan de brandweer
niet altijd effectief optreden.
15. Asielzoekerscentrum (AZC)
In de afgelopen raadsperiode is door de gemeenteraad besloten mee te
werken aan de vestiging van een AZC voor een periode van maximaal vijf
jaar, voor maximaal 400 asielzoekers. De fractie van Lokaal Centraal
heeft daar in meerderheid mee ingestemd. Bij de keuze van een locatie
heeft de fractie zich verzet tegen het Gorechtpark en tegen een
industrieterrein (o.a. geluidsoverlast), omdat zij van mening is dat
er betere locaties te bedenken zijn. Uitgangspunten zijn: een ruime
en rustige plaats, waar veronderstelde overlast voor de omgeving
minimaal zal zijn, alsmede een waterdicht contract met boeteclausules
om te voorkomen dat er meer dan 400 mensen gevestigd zullen worden
voor langer dan vijf jaar. Er zijn voldoende slechte voorbeelden op
dit terrein.
Kortom: Lokaal Centraal staat voor een leefbaar en betaalbaar
Hoogezand- Sappemeer.