Gemeente Apeldoorn
Vijf colleges in de Stedendriehoek ondertekenen manifest voor ruimtelijke
ontwikkeling
De colleges van b en w van Apeldoorn, Deventer, Gorssel, Voorst en
Zutphen hebben vanmiddag het "Manifest stedelijk netwerk
Stedendriehoek" ondertekend. Daarmee verklaren de bestuurders dat zij
samen naar oplossingen zullen zoeken voor de ruimtelijke ontwikkeling
in de Stedendriehoek. Basis voor die verdere ontwikkeling is de
discussienota "Ruimtelijke Perspectieven Stedendriehoek", die vandaag
openbaar wordt gemaakt.
De officiële handeling van de vijf colleges, vanmiddag in het
gemeentehuis van Voorst, vindt haar oorsprong in de Vijfde nota over
de Ruimtelijke Ordening. In deze nota is de Stedendriehoek aangewezen
als een regionaal stedelijke netwerk waarbinnen de verstedelijking in
de regio moet worden gebundeld. Het Rijk vraagt van de gemeenten in
het stedelijk netwerk nauwe bestuurlijke samenwerking en
gemeenschappelijke keuzen voor de ruimtelijke inrichting van de
Stedendriehoek.
Een intensieve discussie, in het najaar 2001 gestart, tussen de
besturen van de vijf Stedendriehoek-gemeenten met voortdurende
betrokkenheid van de provincies Gelderland en Overijssel en het
ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
(VROM), heeft geleid tot een discussienota met ruimtelijke
perspectieven voor de Stedendriehoek tot 2030. Het vanmiddag
ondertekende manifest geeft op hoofdlijnen de strategische keuzen voor
de lange termijn weer.
Gaandeweg de bestuurlijke discussie zijn twee perspectieven ontwikkeld
die de titel "Blauwe Stedendriehoek" en "Groene Valleistad" hebben
meegekregen.
De Blauwe Stedendriehoek zet in op een ontwikkeling van de regio
waarin ruimte is voor water en nieuwe natte natuur. Nieuwe
verstedelijking wordt gecombineerd met integraal waterbeheer en de
ontwikkeling van nieuwe natuurgebieden. Het gaat om het ontwikkelen
van sprengen, beken en weteringen alsmede om meer ruimte voor de
IJssel. In dit perspectief wordt de bereikbaarheid van en binnen de
regio verbeterd door de bestaande hoofdinfrastructuur op te waarderen.
Daartoe wordt de doorstroming op de snelweg A1 verbeterd en het
bestaande spoornet gebruikt voor het ontwikkelen van een lightrail. De
eerste inzet van de Blauwe Stedendriehoek is een forse
herstructurering van het bestaand stedelijke gebied, zowel in de drie
steden als in de dorpen. Daarnaast worden compacte, nieuwe
stadsuitbreidingen aan de randen van de drie steden geconcentreerd
vanuit oogpunt van betere geleiding van de mobiliteit, versterking van
draagvlak van stedelijke voorzieningen en het behoud van waardevolle
landschappen, elders in de Stedendriehoek.
In de Groene Valleistad wordt ingezet op een sterke verweving van
verstedelijking met de ontwikkeling van droge natuur. Dit leidt tot de
ontwikkeling van een groen parklandschap, waarin ruimte is voor
landelijk wonen en werken in het middengebied (gekoppeld aan stations
lightrail). In dit perspectief wordt ingezet op het benutten van
onvermoede groene kwaliteiten van de regio, in de discussie het groene
geheim van de Stedendriehoek genoemd. De regionale bereikbaarheid
binnen de Stedendriehoek staat in dit perspectief centraal, waarbij
vooral het regionale wegennet wordt verbeterd in combinatie met
lightrail op het bestaande spoor. Evenals in de Blauwe Stedendriehoek
gaat het in de Groene Valleistad niet alleen maar om nieuwe
uitbreidingen. Herstructurering van bestaande woon- en werkgebieden in
de steden en dorpen neemt ook in dit perspectief een dominante plaats
in. Gekoppeld aan de nieuwe lightrailstations wordt daarnaast een
aantal compacte, nieuwe stedelijke uitbreidingen voorzien in het
middengebied van de Stedendriehoek.
De bestuurlijke discussie over de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling
binnen het stedelijk netwerk Stedendriehoek heeft geleid tot een
aantal strategische keuzen die sturend zijn voor de verdere
ontwikkeling. Daarnaast hebben de perspectieven een aantal spannende
kwesties zichtbaar gemaakt. De kwesties hebben betrekking op de vraag
wat de consequenties zijn van verstedelijking bij de drie steden, hoe
verstelijking in en aan bestaande dorpen met extra impulsen voor de
basisvoorzieningen en collectief vervoer - zich verhoudt tot de dorpse
identiteiten en kwaliteiten, in welke richting de agrarische
vernieuwing in het middengebied van de Stedendriehoek moet worden
gezocht, en waar goede mogelijkheden liggen voor het realiseren van
een regionaal bedrijventerrein.
Met het manifest en de discussienota als onderlegger worden de
ruimtelijke perspectieven Stedendriehoek 2030 de komende maanden
verder bediscussieerd en concreter uitgewerkt. Dat zal gebeuren in
samenspraak en overleg met andere overheden, maatschappelijke
organisaties, het bedrijfsleven en de bewoners(vertegenwoordigingen)
in het Stedendriehoek-gebied. Daartoe zullen de betrokken
gemeentebesturen onder meer in de zomerperiode een tweede congres
organiseren, in vervolg op het debat van het afgelopen najaar.
Resultaten uit deze regiobijeenkomst in Zutphen zijn in de
discussienota Ruimtelijke Perspectieven Stedendriehoek 2030 en het
Manifest stedelijk netwerk Stedendriehoek verwerkt.
© 1996-2002 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer