Gemeente Apeldoorn

Vijf colleges in de Stedendriehoek ondertekenen manifest voor ruimtelijke ontwikkeling

De colleges van b en w van Apeldoorn, Deventer, Gorssel, Voorst en Zutphen hebben vanmiddag het "Manifest stedelijk netwerk Stedendriehoek" ondertekend. Daarmee verklaren de bestuurders dat zij samen naar oplossingen zullen zoeken voor de ruimtelijke ontwikkeling in de Stedendriehoek. Basis voor die verdere ontwikkeling is de discussienota "Ruimtelijke Perspectieven Stedendriehoek", die vandaag openbaar wordt gemaakt.

De officiële handeling van de vijf colleges, vanmiddag in het gemeentehuis van Voorst, vindt haar oorsprong in de Vijfde nota over de Ruimtelijke Ordening. In deze nota is de Stedendriehoek aangewezen als een regionaal stedelijke netwerk waarbinnen de verstedelijking in de regio moet worden gebundeld. Het Rijk vraagt van de gemeenten in het stedelijk netwerk nauwe bestuurlijke samenwerking en gemeenschappelijke keuzen voor de ruimtelijke inrichting van de Stedendriehoek.

Een intensieve discussie, in het najaar 2001 gestart, tussen de besturen van de vijf Stedendriehoek-gemeenten met voortdurende betrokkenheid van de provincies Gelderland en Overijssel en het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM), heeft geleid tot een discussienota met ruimtelijke perspectieven voor de Stedendriehoek tot 2030. Het vanmiddag ondertekende manifest geeft op hoofdlijnen de strategische keuzen voor de lange termijn weer.

Gaandeweg de bestuurlijke discussie zijn twee perspectieven ontwikkeld die de titel "Blauwe Stedendriehoek" en "Groene Valleistad" hebben meegekregen.

De Blauwe Stedendriehoek zet in op een ontwikkeling van de regio waarin ruimte is voor water en nieuwe natte natuur. Nieuwe verstedelijking wordt gecombineerd met integraal waterbeheer en de ontwikkeling van nieuwe natuurgebieden. Het gaat om het ontwikkelen van sprengen, beken en weteringen alsmede om meer ruimte voor de IJssel. In dit perspectief wordt de bereikbaarheid van en binnen de regio verbeterd door de bestaande hoofdinfrastructuur op te waarderen. Daartoe wordt de doorstroming op de snelweg A1 verbeterd en het bestaande spoornet gebruikt voor het ontwikkelen van een lightrail. De eerste inzet van de Blauwe Stedendriehoek is een forse herstructurering van het bestaand stedelijke gebied, zowel in de drie steden als in de dorpen. Daarnaast worden compacte, nieuwe stadsuitbreidingen aan de randen van de drie steden geconcentreerd vanuit oogpunt van betere geleiding van de mobiliteit, versterking van draagvlak van stedelijke voorzieningen en het behoud van waardevolle landschappen, elders in de Stedendriehoek.

In de Groene Valleistad wordt ingezet op een sterke verweving van verstedelijking met de ontwikkeling van droge natuur. Dit leidt tot de ontwikkeling van een groen parklandschap, waarin ruimte is voor landelijk wonen en werken in het middengebied (gekoppeld aan stations lightrail). In dit perspectief wordt ingezet op het benutten van onvermoede groene kwaliteiten van de regio, in de discussie het groene geheim van de Stedendriehoek genoemd. De regionale bereikbaarheid binnen de Stedendriehoek staat in dit perspectief centraal, waarbij vooral het regionale wegennet wordt verbeterd in combinatie met lightrail op het bestaande spoor. Evenals in de Blauwe Stedendriehoek gaat het in de Groene Valleistad niet alleen maar om nieuwe uitbreidingen. Herstructurering van bestaande woon- en werkgebieden in de steden en dorpen neemt ook in dit perspectief een dominante plaats in. Gekoppeld aan de nieuwe lightrailstations wordt daarnaast een aantal compacte, nieuwe stedelijke uitbreidingen voorzien in het middengebied van de Stedendriehoek.

De bestuurlijke discussie over de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling binnen het stedelijk netwerk Stedendriehoek heeft geleid tot een aantal strategische keuzen die sturend zijn voor de verdere ontwikkeling. Daarnaast hebben de perspectieven een aantal spannende kwesties zichtbaar gemaakt. De kwesties hebben betrekking op de vraag wat de consequenties zijn van verstedelijking bij de drie steden, hoe verstelijking in en aan bestaande dorpen met extra impulsen voor de basisvoorzieningen en collectief vervoer - zich verhoudt tot de dorpse identiteiten en kwaliteiten, in welke richting de agrarische vernieuwing in het middengebied van de Stedendriehoek moet worden gezocht, en waar goede mogelijkheden liggen voor het realiseren van een regionaal bedrijventerrein.

Met het manifest en de discussienota als onderlegger worden de ruimtelijke perspectieven Stedendriehoek 2030 de komende maanden verder bediscussieerd en concreter uitgewerkt. Dat zal gebeuren in samenspraak en overleg met andere overheden, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en de bewoners(vertegenwoordigingen) in het Stedendriehoek-gebied. Daartoe zullen de betrokken gemeentebesturen onder meer in de zomerperiode een tweede congres organiseren, in vervolg op het debat van het afgelopen najaar. Resultaten uit deze regiobijeenkomst in Zutphen zijn in de discussienota Ruimtelijke Perspectieven Stedendriehoek 2030 en het Manifest stedelijk netwerk Stedendriehoek verwerkt.

© 1996-2002 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer