BMG NEDERLAND

Günter Wand overleden op 14 februari 2002

RCA Red Seal (RCA Victor Group) exclusieve artiest Günter Wand overleed op 14 februari 2002 op 90-jarige leeftijd in zijn huis in Zwitserland. Met zijn dood kwam er een eind aan een tijdperk van dirigenten die het vak voor de tweede wereldoorlog geleerd hebben van degenen die direct samengewerkt hebben met mensen als Mahler en Brahms. Wand s beheersing van het Oostenrijks-Duitse repertoire (Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms en Bruckner) was ongekend en veel van zijn opnames worden gezien als toonaangevende voorbeelden door zowel muziekliefhebbers als muzikanten. Hoewel hij in zijn laatste jaren een fragiele indruk maakte wist zijn ijzeren wil het steeds te winnen van zijn fysieke zwakheden. Velen zullen hem missen, met als troost dat hem een lang leven was gegund en dat hij zijn jaren goed benut heeft. In de laatste jaren van zijn leven kreeg hij de reputatie en de status die hij gedurende zijn carrière werkelijk verdiend had.

Meer dan zeventig jaar en zelfs tot het laatste moment stond hij op het podium. Zijn carrière valt op te delen in drie fases. Als zoon van een self-made zakenman leert Wand al op 6-jarige leeftijd piano spelen en reeds op de middelbare school vormt hij een klein orkest en neemt hij voor het eerst plaats als dirigent bij een uitvoering van Mendelssohns Ouverture van A Midsummer Nights Dream. Op aandringen van zijn vader gaat de jonge Wand in 1930 niet alleen muziek studeren, maar een combinatie van muziek, filosofie en taalwetenschap. In datzelfde jaar is hij echter vastbesloten om dirigent te worden na het horen van een uitvoering van Beethovens Leonora Ouverture door het Berlijns Philharmonisch orkest onder leiding van Wilhelm Furtwängler. Op 19-jarige leeftijd krijgt hij een onbetaald baantje aangeboden bij de Opera in Wuppertal waar hij uiteenlopende werkzaamheden verricht als technicus en ballet repetiteur. Na zijn academische opleiding gaat hij in Allenstein, Oost-Pruisen, werken als tweede Kapellmeister waar hij elke twee weken een nieuwe operette op de planken zette. Wanneer Wand 26 jaar is wordt zijn vader ziek en moet hij voor korte tijd het familiebedrijf leiden. Hij maakt echter goed gebruik van de nieuwe bedrijfstelefoon en binnen een dag heeft hij voor zichzelf een positie geregeld als hoofd van alle opera en concert uitvoeringen in Detmold.

In 1938 begint de tweede fase in de carrière van Günter Wand, als hij op 26-jarige leeftijd een aanstelling krijgt als eerste Kapellmeister in Keulen. Een noemenswaardige prestatie voor iemand van zijn leeftijd en dat terwijl hij nooit lid is geworden van de Nazi-partij. Tijdens de oorlog blijft hij de Opera in Keulen leiden. In april 1944 wordt tijdens een bombardement het operagebouw ernstig beschadigd en moet Wand noodgedwongen uitwijken naar Salzburg waar hij 3 dagen voordat de Amerikaanse tanks binnen kwamen rijden in 1945 het laatste concert van het Nazi-tijdperk uitvoerde, Beethovens Eroica Symfonie. Hij bleef een tijdlang in Salzburg waar hij voor het Mozarteum Orkest arrangementen maakte en concerten gaf voor de Amerikaanse troepen. Als Wand terugkeert naar Keulen, vindt hij een verwoeste stad, maar met behulp van Britse troepen is hij het die het muzikale circuit weer nieuw leven inblaast. Wand werd als Algemeen Muzikaal Directeur van Keulen verantwoordelijk voor deze operatie. Als leider van de symphonie concerten in het Gürzenich concertgebouw en van de Opera richtte hij de muzikale peilers van Keulen weer op. Alhoewel het Gürzenich concertgebouw zwaar beschadigd was waren de meeste van de muzikanten nog in leven en ook de muziekbibliotheek had de oorlog doorstaan. Toen Wand de muziekstukken uit deze bibliotheek onder ogen kreeg en zag hoeveel veranderingen er in de loop van de jaren in aangebracht waren was hij vastbesloten niet toe te geven aan de uitvoerende tradities maar om trouw te blijven aan de bedoelingen van de grote componisten. Zo gaf hij, ondanks veel tegenstand, de eerste authentieke uitvoering van Beethovens negende symfonie, gebaseerd op het originele manuscript en was hij in 1955 ook verantwoordelijk voor de eerste opname van deze uitvoering.

Wand bleef van 1945 tot 1974 in Keulen en drukte onmiskenbaar zijn stempel op de muziekwereld. Hij werd een gevierd voorvechter van nieuwe muziek en verantwoordelijk voor premières van stukken van Fortner en Zimmerman, Varèse, Braunfels en Hindesmith en wist hij een nieuw publiek te winnen voor de avant garde. Ook immer aanwezig zijn de drie componisten wier werk door Wand worden beschouwd als het bewijs van het bestaan van God: Mozart, Schubert en Bruckner. Tijdens deze periode is Wand een veelgevraagde gastdirigent binnen Europa. Hij gaf concerten in Frankrijk, Zwitserland en in 1951 dirigeerde hij het Londons Symphonie Orkest in de Royal Opera House. Hij werkte in Oost Berlijn in 1959 en was de eerste West-Duitse dirigent die in de Sovjet Unie optrad. Voor Club Francais du Disque en het opvolgende label Musidisc maakte hij opnames van ruim 30 werken tijdens de jaren 50 en 60, waarvan de meeste met het Gürzenich Orkest.

Na 1974 breekt voor Wand een moeizame periode aan, waarin hij veel rondreist om opnames te maken met de betere radio-orkesten. Hij werkt zowel in Europa als ook in Japan, waar hij een brede aanhang krijgt. Hij wordt voornaamste gastdirigent van het BBC symfonie orkest en dirigeert ook voor het Radio Symfonie Orkest van West Berlijn. Een ommekeer in zijn leven wordt getekend als Klaus Tennstedt vertrekt bij het Symfonie Orkest van de Noord Duitse Radio (NDRSO) en Wand hem opvolgt. Van 1982 tot 1991 was Wand de vaste dirigent van dit orkest en onder zijn leiding worden legendarische concerten gegeven in de Musikhalle en ook leidt de samenwerking tot een groot aantal prachtige opnamen. Tijdens de periode van 1982 tot zijn dood in 2002 stijgt zijn aanzien.

De periode 1995-2001 wordt niet alleen getekend door zijn verbazingwekkende werk met het NDRSO, waaronder schitterende uitvoeringen van de symfonieën van Bruckner, maar ook door Wands toenadering tot het Berlijns Philharmonisch Orkest. De opnamen die hij met dit orkest maakt zijn van de allerhoogste kwaliteit. Alhoewel Wand in de laatste jaren van zijn leven lichamelijk achteruitging, was er geen teken van een vermindering van zijn intellectuele of muzikale kwaliteiten. Tijdens de laatste twee jaar van zijn leven heeft hij een aantal symbolische en emotionele afscheidsconcerten gegeven. In november 2000 keerde hij terug naar Japan, waar hij nog steeds een grote aanhang heeft en zelfs een ware cultstatus bereikte. Daarna, in 2001, keerde hij na 6 jaar weer terug bij de BBC Proms in de Royal Albert Hall. Wands laatste concerten waren in november 2001 in Frankfurt en Wuppertal, zijn geboortestad.

Vanaf 1989 was Wand een exclusieve artiest voor het RCA Red Seal / BMG Classics label en in die periode heeft hij vele studio en live opnamen gemaakt die werden geprezen door zowel pers als publiek. De uitzonderlijk vruchtbare samenwerking heeft BMG Classics een rijke catalogus opgeleverd met zeer succesvolle en prijswinnende opnamen.

Günter Wand zal zeker gemist worden door de ontelbare muziekliefhebbers die zijn geïnspireerd door zijn werk, maar ook door de vele jonge dirigenten die hem als een belangrijke invloed zagen, zoals Claudio Abbado, Simon Rattle en Kent Nagano. Onmiskenbaar leeft hij zo voort, veel tastbaarder is echter zijn muzikale erfgoed in de vorm van de vele opnamen die hij gedurende zijn carrière heeft gemaakt en het bewijs zullen blijven van de onomstotelijke status van deze grote Duitse musicus.

www.gunterwand.nl