NIPO

Belastingadviseurs zouden beter kunnen presteren

Vooraanstaande klanten van de 'Big Five' belastingadviseurs (KPMG, Deloitte Touche Tohmatsu, Ernst & Young, Andersen, PricewaterhouseCoopers) waarderen de totale dienstverlening gemiddeld met een 7. Gevraagd naar meer specifieke diensten die de belastingadviseurs verlenen, blijkt er in de gehele branche ruimte voor verbetering te zitten. Dit blijkt uit de resultaten van de Global Tax Monitor van Taylor Nelson Sofres die vandaag worden gepubliceerd.

Voor de Global Tax Monitor werden gedurende 12 maanden tot november vorig jaar, wereldwijd circa 1600 CFO's en belastingdirecteuren ondervraagd van grote (inter-)nationale bedrijven in Noord-Amerika, Europa en Azië.

De belangrijkste resultaten op een rijtje:

* PwC en Ernst & Young delen de eerste plaats voor het verlenen van de beste "overall service" wereldwijd.

* In Europa staat Andersen op de eerste plaats voor het verlenen van de beste "overall service". Andersen neemt (alleen of gedeeltelijk) de eerste plaats in op negen van de tien specifieke diensten die werden gemeten.

* Deloitte Touche Tohmatsu neemt wereldwijd de hoogste plaats in wanneer het gaat om ondersteuning van de klant bij het verbeteren van hun prestatie. KPMG neemt in deze categorie in Europa de eerste plaats in.
* Bijna een op de zeven klanten is van mening dat de belastingadviseurs sneller zouden kunnen reageren. Daarnaast zou een op de acht ondervraagden (13 procent) willen zien dat adviseurs of hun kosten verlagen of meer kostefficiënt zouden gaan werken.
* Op het terrein van e-business en de impact van nieuwe technologieën kunnen volgens de ondervraagden, alle adviseurs in de toekomst beter inspelen.

David Racadio, Director TNS Professional Services, zegt hierover: "De Big Five lopen het risico de kans te missen op dit gebied van zeer grote potentiële groei. Ondanks het uit elkaar spatten van de dot.com zeepbel, wordt nog steeds voorspeld dat een significant deel van de economische groei in de wereld, in de komende vijf jaar van e-business afkomstig zal zijn. In Europa wordt geschat dat dit in 2004 een kwart zal zijn. Andersen lijkt in Europa redelijk goed in te spelen op deze groei, Deloitte Touche Tohmatsu loopt in Azië voorop. Desondanks geldt voor alle Big Five-organisaties dat ze beter moeten luisteren naar de behoeften van de klanten en zich meer moeten verdiepen in e-business en nieuwe technologieën."

In het algemeen scoren de Big Five gemiddeld een zeven, hetgeen aangeeft dat men over het algemeen tevreden is met de dienstverlening. "Toch valt er een hoop te verbeteren", aldus David Racadio. "Zeker als je deze score vergelijkt met de gemiddelde acht die op de financiële markt wordt gegeven. Belastingadviseurs doen er goed aan de opmerkingen van hun klanten ter harte te nemen. In een markt waarin het vaak moeilijk is de verschillende dienstverleners te onderscheiden, is duidelijk ruimte voor verbetering op velerlei niveaus."


- einde persbericht -

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Annelore van der Lint, hoofd communicatie NIPO, het marktonderzoekinstituut Tel : +31 (0)20-5225 906, e-mail: A.lint@nipo.nl
David Racadio, Director, Taylor Nelson Sofres Professional Services. Tel: +44 (0)20 7868 6680 of e-mail: david.racadio@tnsofres.com

Extra informatie
De Taylor Nelson Sofres (TNS) Global Tax Monitor is een continue onderzoek dat wordt gesponsord door vooraanstaande belastingadviseurs wereldwijd. De monitor meet de dienstverlening en reputatie van belastingadvieskantoren door CFOs en belastingdirecteuren van grote multinationals te vragen naar de prestaties van de Big Five en andere belastingadviseurs. Gedurende 12 maanden tot november 2001 werden 1,586 interviews afgenomen in Australië, België, China, Duitsland, Frankrijk, Hongkong, Italië, Japan, Scandinavië, Nederland, Zuid Korea, Spanje, Zwitserland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. De Global Tax Monitor verschaft haar klanten aanwijzingen voor potentiële zwaktes in de dienstverlening en marktkansen in de toekomst.

Overige informatie
Via haar kantoren in meer dan 50 landen voorziet Taylor Nelson Sofres in marketinginformatiediensten aan vooraanstaande nationale en multinationale organisaties over de hele wereld. Taylor Nelson Sofres is de op drie na grootste marketinginformatie-groep ter wereld. Meer informatie over Taylor Nelson Sofres is te vinden op de website: www.tnsofres.com

NIPO, het marktonderzoekinstituut maakt deel uit van de Taylor Nelson Sofres groep. De Global Tax Monitor wordt uitgevoerd door de afdeling Professional Services in Londen.

>


---
Anja Dobber

NIPO the market research institute
Telephone (+31) 20 - 5225 791
Fax (+31) 20 - 5225 333
E-mail A.Dobber@nipo.nl
Internet http://www.nipo.nl

---