AutoRai
20-2-2002
Wereldpremière nieuwe Mercedes-Benz CLK-Klasse in Genève
Mercedes-Benz zet op de Autosalon van Genève een jarenlange
coupétraditie voort met de introductie van een fraai model met
indrukwekkende techniek: de nieuwe CLK-Klasse.
* Indrukwekkende coupé met fraai design en toptechniek
* Tot 20 kW hoger vermogen en zes procent lager verbruik
* Nieuwe, krachtige V8-modellen CLK 500 en CLK 55 AMG
* Nieuwe CLK 200 CGI met directe benzine-inspuiting en compressor
* Omvangrijke standaarduitrusting
Deze tweedeurs auto vertegenwoordigt binnen het Mercedes-Benz
programma een op zichzelf staande modelreeks. Dit wordt benadrukt door
een ontwerp dat nieuw is tot en detail en opvalt door de elegante en
dynamische lijnvoering.
Markante stijlelementen onderstrepen het zelfbewuste karakter van de
nieuwe CLK-Klasse: de vloeiende lijn van de volledig te openen
zijramen; de typische Mercedes-grille met centraal geplaatste ster; de
nieuwe interpretatie van het vierogengezicht en de sportieve lijn van
het coupédak. Zeven motoren met vermogens van 163 tot 367 pk
Met een nieuw ontwikkeld onderstel, sterkere motoren en technisch
geavanceerde opties biedt de nieuwe Mercedes coupé een rijervaring die
uniek is in deze klasse. Klanten kunnen kiezen uit zeven motoren, drie
versnellingsbakken, twee design- en uitrustingslijnen en talrijke
aantrekkelijke kleurencombinaties.
Zes van de zeven motoren zijn nieuw of doorontwikkeld, waardoor tot 20
kW/27 pk meer vermogen en een tot vijftien procent hoger koppel
beschikbaar zijn. Tegelijkertijd is het brandstofverbruik van de
CLK-Klasse ten opzichte van het voorgaande model met gemiddeld 6
procent gereduceerd.
Aan de top van het nieuwe CLK-aanbod staan twee versies met V8-motor:
de CLK 500 (225 kW/306 pk) en de CLK 55 AMG, waarvan de
doorontwikkelde krachtbron nu een indrukwekkend maximum vermogen van
270 kW/367 pk levert. Met deze bijzonder sterke motoren accelereert de
nieuwe CLK in respectievelijk 6,0 en 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h.
Direct ingespoten benzinemotor met een 16 procent lager verbruik
Bovendien debuteert een nieuwe generatie viercilindermotoren, die
dankzij het unieke TWINPULSE-systeem in deze inhoudsklasse de grenzen
verlegt op het gebied van vermogensafgifte, koppelkarakteristiek,
souplesse en brandstofverbruik. Er is keuze uit twee
viercilindermodellen: de CLK 200 KOMPRESSOR (120 kW/ 163 pk) met
conventionele injectie en de CLK 200 CGI (125 kW/170 pk) met directe
benzine-injectie.
Het TWINPULSE-systeem bestaat uit een combinatie van verschillende
technieken, die ervoor zorgen dat de bestuurder rijplezier kan
combineren met een laag brandstofverbruik en de souplesse van een
zescilindermotor: balansassen, een compressor, intercooler, variabel
verstelbare nokkenassen en vierklepstechnologie.
In de nieuwe CGI-motor combineert Mercedes-Benz het TWINPULSE-systeem
met toekomstgerichte directe benzine-inspuiting, waardoor het
brandstofverbruik daalt tot slechts 7,9 liter per 100 km (gecombineerd
verbruik in de Europese cyclus). Dat is een reductie van ongeveer 16
procent ten opzichte van het voorgaande model. De nieuwe CLK 200
KOMPRESSOR verbruikt in deze cyclus 8,6 liter per 100 km en is daarmee
zon 8,5 procent zuiniger dan voorheen.
De reeks met zescilindermotoren is in de nieuwe CLK-Klasse uitgebreid
met de beproefde 2,6-liter motor van 125 kW/170 pk. De krachtige
3,2-liter V6 (160 kW/218 pk) is ongewijzigd. Nieuw in deze coupéklasse
is de sterke CLK 270 CDI, met onder de motorkap een ultramoderne
vijfcilinder dieselmotor met common-rail inspuiting. Hij levert een
vermogen van 125 kW/170 pk en behoort met een verbruik van slechts 6,7
liter per 100 km tot de meest economische in deze klasse.
Verbeterde torsiestijfheid, lagere Cw-waarde en uitmuntende veiligheid
Wat de carrosserie betreft, hebben de Mercedes-technici met name
vooruitgang geboekt op het gebied van veiligheid en aërodynamica. De
torsiestijfheid van de carrosserie is met veertig procent verbeterd.
De toepassing van hoogwaardige staallegeringen is vrijwel verdubbeld;
deze zijn zeer sterk en laag van gewicht. De Cw-waarde van de nieuwe
CLK bedraagt slechts 0,28 en dat is de laagste waarde in deze klasse.
De nieuwe Mercedes coupé is standaard uitgerust met de modernste
veiligheidssystemen voor de inzittenden: adaptieve airbags (met
tweetraps-activering) voor bestuurder en voorpassagier, zij- en
windowbags plus gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers voor alle
zitplaatsen. Bij het opblazen van de tweetraps passagiersairbag wordt
voor het eerst ook rekening gehouden met het gewicht van de
voorpassagier. Al met al is de CLK-Klasse een nieuwe vertegenwoordiger
van de praktijkgeoriënteerde Mercedes-veiligheidsconcepten en
vanzelfsprekend heeft de CLK de zwaarste crashtests van Mercedes-Benz
doorstaan.
In vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe CLK 71 mm
langer, 18 mm breder en 42 mm hoger. De wielbasis is met 25 mm
verlengd tot 2.715 mm. De inzittenden profiteren van deze grotere
afmetingen door een nog royalere binnenruimte. Dit komt met name tot
uiting in de hoofd- en beenruimte en de breedte op elleboog- en
schouderhoogte.
Fraaie lijnen en een zeer exclusief interieur
Het dashboard, de middenconsole, portierpanelen en zitplaatsen zijn
nieuw ontworpen, waardoor ook het interieur het eigen karakter van de
CLK-Klasse benadrukt. De bedieningselementen zijn binnen handbereik
geplaatst; de ronde instrumenten met klassiek design geven duidelijke
informatie over snelheid, toerental en tijd; decoratieve details zoals
de chroomringen rond de instrumenten en de sierpanelen van hout of
bewerkt aluminium op de middenconsole benadrukken de kwaliteit van het
interieur. Automatische systemen ontlasten de bestuurder en verhogen
het bedieningscomfort.
De asymmetrisch wegklapbare achterbankleuning- en zitting zijn
standaard, zodat de inzittenden de bagagecapaciteit variabel kunnen
indelen. Als de zittingen naar voren worden geklapt, ontstaat een
nagenoeg vlakke laadvloer.
Standaarduitrusting voldoet aan hoogste veiligheid- en comfortwensen
De standaarduitrusting van de nieuwe CLK-Klasse is ten opzichte van het voorgaande model verder uitgebreid. De uitrusting omvat onder meer windowbags, automatische gordelbrengers, elektrisch bedienbare ramen achterin, automatisch inschakelbaar dimlicht, regensensor, banden met voor en achter verschillende afmetingen, verstelbare stuurkolom en een automatische airconditioning die met sensoren voortdurend de binnen- en buitentemperatuur en de luchtvochtigheid meet.
DISTRONIC en andere innovaties voor het eerst in deze klasse
Verder kan de klant nog kiezen uit geavanceerde opties, afkomstig uit
de topklasse van Mercedes: DISTRONIC adaptieve cruise control met
snelheidsafhankelijke afstandsregeling; KEYLESS-GO toegang- en
startautorisatie; Bixenon koplampen en LINGUATRONIC spraaksturing voor
telefoon en radio. Voor de individuele aankleding van de CLK heeft
Mercedes-Benz de lijnen ELEGANCE en AVANTGARDE ontwikkeld, die elk hun
eigen design- en uitrustingskenmerken hebben.