AutoRai

20-2-2002

Wereldpremière nieuwe Mercedes-Benz CLK-Klasse in Genève

Mercedes-Benz zet op de Autosalon van Genève een jarenlange coupétraditie voort met de introductie van een fraai model met indrukwekkende techniek: de nieuwe CLK-Klasse.


* Indrukwekkende coupé met fraai design en toptechniek
* Tot 20 kW hoger vermogen en zes procent lager verbruik
* Nieuwe, krachtige V8-modellen CLK 500 en CLK 55 AMG
* Nieuwe CLK 200 CGI met directe benzine-inspuiting en compressor
* Omvangrijke standaarduitrusting

Deze tweedeurs auto vertegenwoordigt binnen het Mercedes-Benz programma een op zichzelf staande modelreeks. Dit wordt benadrukt door een ontwerp dat nieuw is tot en detail en opvalt door de elegante en dynamische lijnvoering.

Markante stijlelementen onderstrepen het zelfbewuste karakter van de nieuwe CLK-Klasse: de vloeiende lijn van de volledig te openen zijramen; de typische Mercedes-grille met centraal geplaatste ster; de nieuwe interpretatie van het vierogengezicht en de sportieve lijn van het coupédak. Zeven motoren met vermogens van 163 tot 367 pk

Met een nieuw ontwikkeld onderstel, sterkere motoren en technisch geavanceerde opties biedt de nieuwe Mercedes coupé een rijervaring die uniek is in deze klasse. Klanten kunnen kiezen uit zeven motoren, drie versnellingsbakken, twee design- en uitrustingslijnen en talrijke aantrekkelijke kleurencombinaties.

Zes van de zeven motoren zijn nieuw of doorontwikkeld, waardoor tot 20 kW/27 pk meer vermogen en een tot vijftien procent hoger koppel beschikbaar zijn. Tegelijkertijd is het brandstofverbruik van de CLK-Klasse ten opzichte van het voorgaande model met gemiddeld 6 procent gereduceerd.

Aan de top van het nieuwe CLK-aanbod staan twee versies met V8-motor: de CLK 500 (225 kW/306 pk) en de CLK 55 AMG, waarvan de doorontwikkelde krachtbron nu een indrukwekkend maximum vermogen van 270 kW/367 pk levert. Met deze bijzonder sterke motoren accelereert de nieuwe CLK in respectievelijk 6,0 en 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h.

Direct ingespoten benzinemotor met een 16 procent lager verbruik

Bovendien debuteert een nieuwe generatie viercilindermotoren, die dankzij het unieke TWINPULSE-systeem in deze inhoudsklasse de grenzen verlegt op het gebied van vermogensafgifte, koppelkarakteristiek, souplesse en brandstofverbruik. Er is keuze uit twee viercilindermodellen: de CLK 200 KOMPRESSOR (120 kW/ 163 pk) met conventionele injectie en de CLK 200 CGI (125 kW/170 pk) met directe benzine-injectie.

Het TWINPULSE-systeem bestaat uit een combinatie van verschillende technieken, die ervoor zorgen dat de bestuurder rijplezier kan combineren met een laag brandstofverbruik en de souplesse van een zescilindermotor: balansassen, een compressor, intercooler, variabel verstelbare nokkenassen en vierklepstechnologie.

In de nieuwe CGI-motor combineert Mercedes-Benz het TWINPULSE-systeem met toekomstgerichte directe benzine-inspuiting, waardoor het brandstofverbruik daalt tot slechts 7,9 liter per 100 km (gecombineerd verbruik in de Europese cyclus). Dat is een reductie van ongeveer 16 procent ten opzichte van het voorgaande model. De nieuwe CLK 200 KOMPRESSOR verbruikt in deze cyclus 8,6 liter per 100 km en is daarmee zon 8,5 procent zuiniger dan voorheen.

De reeks met zescilindermotoren is in de nieuwe CLK-Klasse uitgebreid met de beproefde 2,6-liter motor van 125 kW/170 pk. De krachtige 3,2-liter V6 (160 kW/218 pk) is ongewijzigd. Nieuw in deze coupéklasse is de sterke CLK 270 CDI, met onder de motorkap een ultramoderne vijfcilinder dieselmotor met common-rail inspuiting. Hij levert een vermogen van 125 kW/170 pk en behoort met een verbruik van slechts 6,7 liter per 100 km tot de meest economische in deze klasse.

Verbeterde torsiestijfheid, lagere Cw-waarde en uitmuntende veiligheid

Wat de carrosserie betreft, hebben de Mercedes-technici met name vooruitgang geboekt op het gebied van veiligheid en aërodynamica. De torsiestijfheid van de carrosserie is met veertig procent verbeterd. De toepassing van hoogwaardige staallegeringen is vrijwel verdubbeld; deze zijn zeer sterk en laag van gewicht. De Cw-waarde van de nieuwe CLK bedraagt slechts 0,28 en dat is de laagste waarde in deze klasse. De nieuwe Mercedes coupé is standaard uitgerust met de modernste veiligheidssystemen voor de inzittenden: adaptieve airbags (met tweetraps-activering) voor bestuurder en voorpassagier, zij- en windowbags plus gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers voor alle zitplaatsen. Bij het opblazen van de tweetraps passagiersairbag wordt voor het eerst ook rekening gehouden met het gewicht van de voorpassagier. Al met al is de CLK-Klasse een nieuwe vertegenwoordiger van de praktijkgeoriënteerde Mercedes-veiligheidsconcepten en vanzelfsprekend heeft de CLK de zwaarste crashtests van Mercedes-Benz doorstaan.

In vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe CLK 71 mm langer, 18 mm breder en 42 mm hoger. De wielbasis is met 25 mm verlengd tot 2.715 mm. De inzittenden profiteren van deze grotere afmetingen door een nog royalere binnenruimte. Dit komt met name tot uiting in de hoofd- en beenruimte en de breedte op elleboog- en schouderhoogte.

Fraaie lijnen en een zeer exclusief interieur

Het dashboard, de middenconsole, portierpanelen en zitplaatsen zijn nieuw ontworpen, waardoor ook het interieur het eigen karakter van de CLK-Klasse benadrukt. De bedieningselementen zijn binnen handbereik geplaatst; de ronde instrumenten met klassiek design geven duidelijke informatie over snelheid, toerental en tijd; decoratieve details zoals de chroomringen rond de instrumenten en de sierpanelen van hout of bewerkt aluminium op de middenconsole benadrukken de kwaliteit van het interieur. Automatische systemen ontlasten de bestuurder en verhogen het bedieningscomfort.

De asymmetrisch wegklapbare achterbankleuning- en zitting zijn standaard, zodat de inzittenden de bagagecapaciteit variabel kunnen indelen. Als de zittingen naar voren worden geklapt, ontstaat een nagenoeg vlakke laadvloer.

Standaarduitrusting voldoet aan hoogste veiligheid- en comfortwensen

De standaarduitrusting van de nieuwe CLK-Klasse is ten opzichte van het voorgaande model verder uitgebreid. De uitrusting omvat onder meer windowbags, automatische gordelbrengers, elektrisch bedienbare ramen achterin, automatisch inschakelbaar dimlicht, regensensor, banden met voor en achter verschillende afmetingen, verstelbare stuurkolom en een automatische airconditioning die met sensoren voortdurend de binnen- en buitentemperatuur en de luchtvochtigheid meet.

DISTRONIC en andere innovaties voor het eerst in deze klasse

Verder kan de klant nog kiezen uit geavanceerde opties, afkomstig uit de topklasse van Mercedes: DISTRONIC adaptieve cruise control met snelheidsafhankelijke afstandsregeling; KEYLESS-GO toegang- en startautorisatie; Bixenon koplampen en LINGUATRONIC spraaksturing voor telefoon en radio. Voor de individuele aankleding van de CLK heeft Mercedes-Benz de lijnen ELEGANCE en AVANTGARDE ontwikkeld, die elk hun eigen design- en uitrustingskenmerken hebben.