Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Scherper toezicht op islamitische basisscholen
20 februari 2002
Bij een ruime meerderheid van de door de Nederlandse overheid
gefinancierde islamitische onderwijsinstellingen doen zich nauwelijks
problemen voor in verband met democratische rechtsorde. Naar
aanleiding van signalen van de BVD gaat de inspectie de leermiddelen
van godsdienstonderwijs op islamitische basisscholen systematisch
analyseren. Hierbij zal samengewerkt worden met FORUM, het instituut
voor multiculturele ontwikkeling en met mensen uit de kring van het
islamitisch onderwijs. Indien er bij de inspectie ernstige vermoedens
rijzen dat er in het godsdienstonderwijs op islamitische scholen
strafbare feiten gepleegd worden, zal de inspectie dit melden bij het
Openbaar Ministerie. Ook zal de inspectie het leerstofaanbod en het
pedagogisch handelen van de docenten onderwijs is allochtone levende
talen (OALT) dat buitenschools wordt gegeven onder de loep nemen. De
Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) zal de ontwikkelingen binnen het
islamitisch onderwijs in relatie tot de democratische rechtsorde
blijven volgen.
Dit schrijft minister De Vries van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, mede namens minister Van Boxtel voor Grote
Steden- en Integratiebeleid en staatssecretaris Adelmund van
Onderwijs, in een begeleidende brief bij het rapport De democratische
rechtsorde en islamitisch onderwijs aan de Tweede Kamer. In het
rapport staan de conclusies van een verkennend onderzoek dat de BVD
heeft uitgevoerd naar zaken rond islamitisch onderwijs die schadelijk
kunnen zijn voor de democratische rechtsorde.
Aanleiding voor het onderzoek was ondermeer de aanhoudende
berichtgeving in de media over ontwikkelingen in het islamitisch
onderwijs die haaks staan op de in Nederland gehanteerde principes van
tolerantie en non-discriminatie. Kranten en televisie maakten verder
melding van buitenlandse organisaties die invloed probeerden te
verwerven in het islamitisch basisonderwijs. Het rapport is van belang
voor bestuurders en docenten en voor de ouders van leerlingen van de
islamitische scholen om in eigen kring van gedachten te kunnen
wisselen over de kwaliteit van hun school overeenkomstig de
doelstellingen van het Nederlandse onderwijs.
Ten aanzien van een aantal scholen zijn wel zorgwekkende aspecten
gesignaleerd. Zo hebben verschillende buitenlandse nationaal - of
religieus -politieke organisaties invloed op islamitische
basisscholen. De BVD stelt wel dat deze invloed niet moet worden
overschat. Ruim eenvijfde van de islamitische basisscholen ontvangt in
enige mate financiële steun van de radicaal-islamitische organisatie
Al Waqf al Islami en/of heeft leden in het schoolbestuur die banden
hebben met radicaal-islamitische organisaties. Verder zijn er binnen
het godsdienstonderwijs en het onderwijs in allochtone levende talen
docenten actief met een radicaal-islamitische grondslag, die gekant
zijn tegen de integratie van moslims in de Nederlandse samenleving.
---