Gemeente Breda
20-02-2002
Prestaties sociale zaken Breda goed
De dienstverlening van de gemeente Breda aan mensen met een
bijstandsuitkering is in vergelijking met andere gemeenten op veel
punten goed. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek waaraan Breda
vorig jaar heeft meegedaan. Het college van burgemeester en wethouders
legt de resultaten van deze benchmark binnenkort voor aan de
Raadscommissie Sociale zaken, Arbeidsmarktbeleid en Welzijn en aan de
Participatie Raad Breda.
Vergelijkend onderzoek
Het Ministerie van SZW heeft in 1999 in samenwerking met de VNG het
initiatief genomen tot deze benchmark sociale diensten. Doel van deze
vergelijking is dat gemeenten leren en daarmee hun eigen beleid kunnen
verbeteren. Naast Breda hebben 96 andere gemeenten aan dit onderzoek
meegedaan. Gemeten is hoe doeltreffend en doelmatig het gemeentelijke
beleid op het gebied van inkomen, arbeidstoeleiding en zorg is
geweest. Met andere woorden: hoe goed doet de gemeente het qua
tijdigheid, deugdelijkheid en frequentie van aanvragen en
herbeoordelingen en hoeveel kosten zijn hiermee gemoeid. Ook is
gekeken hoe goed Sociale Zaken bereikbaar is voor haar klanten, naar
mogelijke taalbarrières, klachtenafhandeling en de duidelijkheid van
de correspondentie.
Snelle afhandeling aanvraag bijstandsuitkering
Waar een gemeente landelijk 37 dagen nodig heeft om een
bijstandsuitkering af te handelen, lukt dit Breda in gemiddeld 25
dagen. Wettelijk moet een aanvraag binnen 8 weken zijn afgehandeld. De
kosten die Breda hieraan besteedt, zijn in vergelijking met andere
gemeenten laag. De kwaliteit van het aanvraagproces is iets hoger dan
de gemiddelde kwaliteit van andere gemeenten. Zo is slechts 1,8% van
het aantal bezwaarschriften in 2000 gegrond verklaard. Als een klant
eenmaal een bijstandsuitkering heeft, hoeft hij zich niet vaak te
laten zien bij Sociale Zaken. Wel vindt er regelmatig toetsing en
controle plaats of iemand terecht een bepaalde bijstandsuitkering
krijgt. Dit gebeurt schriftelijk of via een persoonlijk gesprek. De
kosten die de gemeente maakt om geld terug te vorderen of te verhalen
van (ex)klanten, zijn in vergelijking met andere gemeenten laag.
Op weg naar werk
Het begeleiden van mensen naar werk is een steeds belangrijker
onderdeel van het gemeentelijk beleid. Het aantal bijstandsklanten
tussen de 21 en 65 jaar dat in 2000 werk heeft gevonden, is beneden
gemiddeld ten opzichte van andere gemeenten die aan het vergelijkend
onderzoek hebben meegedaan. Wel is de uitstroom naar gesubsidieerd
werk in Breda hoog. De kosten die de gemeente maakt om mensen te
begeleiden naar regulier en gesubsidieerd werk, zijn verhoudingsgewijs
laag. Ook positief is dat relatief veel Bredanaars die langdurig op
een bijstandsuitkering zijn aangewezen, deelnemen aan sociale
activering. Hiermee wordt voorkomen dat iemand in een sociaal
isolement terechtkomt.
Bijzondere bijstand
Bredase huishoudens met een inkomen tot maximaal 105% van het sociaal
minimum hebben in vergelijking met andere steden meer profijt van
bijzondere bijstand. De doelmatigheid van de gemeente bij het
verstrekken van deze financiële ondersteuning ligt boven het
landelijke gemiddelde.
Aanpak en bestrijding bijstandsfraude
Naast het verstrekken van uitkeringen en het begeleiden van mensen
naar werk, is er voor Sociale Zaken een belangrijke taak weggelegd in
het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van een
bijstandsuitkering. Zo is het percentage aantal geconstateerde
fraudegevallen hoog, wat duidt op een goede opsporing. Het aantal
fraudesignalen dat daadwerkelijk leidt tot een fraudeonderzoek, is
beneden gemiddeld in vergelijking met de andere benchmarkgemeenten.
Hetzelfde geldt voor het aantal opgelegde boeten als percentage van
het klantenbestand. Het kost Breda ook ruim minder geld om één geval
van fraude te achterhalen, wat duidt op een efficiënte uitvoering.
Goed toegankelijk
De Bredase sociale dienst is beter toegankelijk voor huidige en
potentiële klanten in vergelijking met het landelijke gemiddelden. Qua
toegankelijkheid voor anderstaligen scoort Breda weer beneden het
landelijk gemiddelde. De kwaliteit van het werk is goed. Ook positief
is dat het ziekteverzuim van de medewerkers van Sociale Zaken met 5,3%
ruim onder het landelijke gemiddelde van 9,5% ligt.
Kwaliteit dienstverlening goed
Al met al scoort de gemeente goed op de snelheid, juistheid en lage
uitvoeringskosten waarmee zij bijstandsaanvragen afhandelt. Dit geldt
ook voor de tijdigheid van de heronderzoeken, een doelmatige
arbeidstoeleiding, de uitstroom naar gesubsidieerd werk, het
stimuleren van deelname aan sociale activering, het verstrekken van
bijzondere bijstand, fraudeopsporing, het lage ziekteverzuim en de
goede toegankelijkheid voor bestaande & potentiële klanten. De
gemeente kijkt op korte termijn op welke punten de dienstverlening en
uitvoering verder verbeterd kunnen worden.
Breda, 20 februari 2002