Gemeente Enschede

Staatssecretaris Adelmund naar onderwijskansenschool in Enschede
Enschede, 20 februari 2002
Donderdag 28 februari

Staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) gaat donderdag 28 februari 2002 op werkbezoek naar Enschede. Tijdens het werkbezoek staan verschillende aspecten van het Onderwijskansenbeleid binnen deze gemeente centraal. Samen met de wethouder van werk & onderwijs Eric Helder bezoekt zij de locatie Pathmos van openbare basisschool Het Stadsveld. Aansluitend vindt in het Stadhuis een discussie plaats over het lokale onderwijskansenbeleid, wordt een video gepresenteerd, ondertekenen lokale partijen een convenant en gaat tenslotte de nieuwe onderwijskansenwebsite van de gemeente Enschede www.onderwijskansen.enschede.nl de lucht in.

Enschedese scholen pakken leerachterstanden aan In Enschede zijn zeven basisscholen en één school voor voortgezet onderwijs die een plek hebben gekregen in het onderwijskansenbeleid. Op elk van deze scholen heeft men te maken met een hardnekkige achterstand in leerprestaties. Het betreft de basisscholen De Lipper, Het Stadsveld, Robers Kom, De Noordlinde, Willem van Oranje (locatie Veldkampplantsoen), De Toermalijn en de Regenboog. Vanuit het voortgezet onderwijs neemt het Stedelijk Lyceum (locaties Schuttersveld en ISK) deel aan het project.
Het Onderwijskansenbeleid kent twee hoofddoelen. Enerzijds het realiseren van een duurzame kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Anderzijds het verbeteren van de schoolprestaties van de leerlingen.

Openbare basisschool Het Stadsveld is één van de Enschedese onderwijskansenscholen. De locatie Pathmos heeft momenteel circa 120 leerlingen. Het extra geld dat beschikbaar komt via het onderwijskansenbeleid, gaat de school voor een aantal zaken gebruiken. Voor bijvoorbeeld: aanbieden van adaptief onderwijs (minder in groepen werken/ stimuleren van het zelfstandig werken), intensiveren van de zorgstructuur, stimuleren van de participatie van ouders en samenwerken met de peuterspeelzalen.
Staatssecretaris Adelmund zal tijdens haar schoolbezoek uitgebreid met een aantal leden van het team spreken over het didactisch handelen en pedagogische visie van de school.

Uitvoeringsfase in Enschede van start
Alle onderwijskansenscholen in Nederland moeten een analyse maken van hun problemen. In aansluiting daarop maken de scholen een ontwikkelingsplan, waarin op maat gesneden oplossingen en instrumenten staan benoemd. In Enschede hebben alle scholen inmiddels hun schoolontwikkelingsplan klaar en daarmee is dus een einde gekomen aan een intensieve voorbereidingsperiode. De scholen zijn klaar om met de uitvoering van de plannen te beginnen. En dat is natuurlijk de fase waar de leerlingen de vruchten van moeten gaan plukken. Op het stadhuis wordt aan de staatssecretaris een video getoond, waarop alle Enschedese onderwijskansenscholen zich presenteren. Hierna vindt een forumdiscussie plaats tussen staatssecretaris Karin Adelmund, wethouder Eric Helder en vertegenwoordigers van de deelnemende scholen en de gemeente. Aansluitend wordt het lokale Onderwijskansenconvenant ondertekend. In dit convenant staan duidelijke afspraken over de zaken die de komende vier jaar in Enschede bereikt moeten worden op de deelnemende onderwijskansenscholen. In het convenant is ook expliciet verwoord hoe de tussentijdse evaluatie gaat plaatsvinden.
Tot slot van het programma gaat de website
www.onderwijskansen.enschede.nl de lucht in. Deze website is geproduceerd door de gemeente in samenwerking met de Onderwijskansenscholen. De website is voornamelijk bedoeld als bron van kennis en ervaringen.
Het ochtendprogramma wordt afgesloten met een lunch voor allen die in genoemde voorbereidingsfase betrokken zijn geweest bij Onderwijskansen.

Meer kansen voor kinderen
Het onderwijskansenbeleid is erop gericht de kansen te verbeteren van de kinderen die het meeste risico lopen om achter te blijven in het onderwijs. Van de 1,6 miljoen kinderen in het basisonderwijs, behoren er ongeveer 450.000 tot de doelgroep van het achterstandenbeleid. Het gaat om 250.000 autochtone leerlingen en 200.000 allochtone leerlingen.
Om de optimale ontplooiing van deze leerlingen daadwerkelijk dichterbij te brengen, gaan scholen, gemeenten en Rijk samen aan de slag. Op alle afzonderlijke scholen worden de problemen in kaart gebracht en worden op maat gesneden oplossingen bedacht en instrumenten ingezet. Bijvoorbeeld extra taalonderwijs, uitbreiding van voorschoolse educatie, programma's voor het verbeteren van sociale vaardigheden, inschakeling van leerlingmentoren en intensieve coaching van leerkrachten.
Daartoe heeft staatssecretaris Adelmund een convenant gesloten, in eerste instantie met de vier grote steden (Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht). In het voorjaar van 2001 werd een vergelijkbaar traject gestart met alle gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Het convenant onderwijskansen met deze gemeenten werd in juni ondertekend. Alle 100.000+ gemeenten hebben inmiddels hun lokale plan van aanpak aan het Ministerie voorgelegd, terwijl van de meeste van deze gemeenten ook de schoolontwikkelingsplannen van de aangemelde scholen gereed zijn. De Gemeente Enschede heeft eind 2001, als een van de eersten, deze fase afgerond. Op 28 februari kan dan ook het startschot voor de uitvoeringsfase gegeven worden.

Bezoek aan basisschool De Stadsweide
Ter afsluiting van haar werkbezoek aan Enschede, rond 13.45 uur, gaat staatssecretaris Adelmund samen met wethouder Eric Helder naar de tijdelijke locatie van basisschool de Stadsweide aan de Hengelosestraat. De Stadsweide, een school met 281 leerlingen en 20 personeelsleden, brandde begin februari af. De schade wordt geschat op
1,2 miljoen. Naar verwachting krijgen de leerlingen circa 1 jaar les op deze noodlocatie. Het afgebrande schoolgebouw, een monumentaal pand uit het begin van de vorige eeuw, wordt in oude staat hersteld. De school krijgt dan de beschikking over vier extra lokalen.


---