Belgacom

21 februari 2002

Belgacom klaagt Telenet aan omdat het Belgacom-klanten gijzelt

Telenet beslist eenzijdig zijn interconnectietarieven met meer dan 400% te verhogen.

Gisteren heeft Belgacom een stakingsvordering ingeleid bij de handelsrechtbank van Mechelen tegen de eenzijdige en onverwachte beslissing van Telenet om met ingang van 1 maart 2002 zijn terminatietarieven met meer dan 400% op te trekken. Belgacom dient Telenet deze vergoedingen te betalen voor de oproepen die Belgacom-klanten naar Telenet-klanten versturen. Indien de nieuwe tarieven daadwerkelijk worden toegepast, zal de beslissing van Telenet leiden tot gevoelige verhogingen (zowat 100%) van de eindtarieven die Belgacom-klanten worden aangerekend voor het maken van oproepen naar Telenet-klanten.

Belgacom heeft Telenet meegedeeld dat zij niet akkoord kan gaan met deze plotse prijsstijging, waardoor de klanten van Belgacom worden gediscrimineerd en gegijzeld. Klanten van andere operatoren, die gebruik maken van het netwerk van Belgacom voor de transit van hun verkeer naar Telenet, zouden eveneens dergelijke verhogingen aangerekend krijgen.

Zowel de aanpak die door Telenet wordt gevolgd, als de inhoud van de nieuwe tariefvoorwaarden van Telenet zijn voor Belgacom onaanvaardbaar, daar ze een flagrante overtreding inhouden, niet alleen van de wettelijke en gemeenrechtelijke handelspraktijken, maar ook van de contractuele bepalingen. Er is een manifeste contradictie tussen de vooropgestelde interconnectietarieven van Telenet en diens eindtarieven naar Telenet-klanten. De nieuwe Telenet-tarieven geven dan ook blijk van een totaal gebrek aan kostenoriƫntatie. Voor Belgacom en haar klanten, en uiteindelijk ook voor de andere operatoren en hun klanten die gebruik maken van het Belgacom-netwerk, zal dit volstrekt onredelijke kostenverhogingen met zich brengen.

Door middel van haar juridische actie wil Belgacom al haar klanten beschermen tegen deze verhogingen en vermijden dat de eindtarieven voor oproepen naar de verschillende vaste netwerken worden gedifferentieerd naargelang van de operator die de oproep termineert.

Het verzoek van Telenet vormt bovendien een inbreuk op het principe van wederkerigheid dat tot hiertoe door alle vaste operatoren werd aanvaard voor het vaststellen van de interconnectietarieven. De tarieven van Belgacom, als historische operator, worden streng gereglementeerd en gecontroleerd.

John J. Goossens, CEO van Belgacom, stelt: "Belgacom heeft zich onthouden van commentaar op de drastische tariefverhogingen die Telenet zijn eigen klanten aanrekent. Maar dat Telenet nu Belgacom-klanten zou gijzelen, -om welke reden dan ook-, dat kunnen wij hoegenaamd niet dulden. Wij zullen met Belgacom alle noodzakelijke stappen nemen om onze klanten tegen deze acties te vrijwaren. Naast de procedure die we gisteren hebben ingeleid, onderzoekt Belgacom momenteel welke eventuele verdere juridische stappen ze tegen Telenet kan ondernemen."