Wessanen NV

Amstelveen, 21 februari 2002
(13.00 uur)

Verkoop bedrijven leidt tot hoge nettowinst Wessanen

Resultaten 2001 Wessanen conform verwachting

· EBITA kernactiviteiten stijgt met 18% tot EUR 100 miljoen (2000: EUR 85 miljoen)
· Omzet kernactiviteiten stijgt met 9% tot EUR 2.724 miljoen, totale omzet bedraagt EUR 3.968 miljoen (2000: EUR 3.934 miljoen)
· Nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening* conform eerder uitgesproken verwachting EUR 78 miljoen (2000: EUR 98 miljoen)
· Nettowinst inclusief buitengewone baten en lasten EUR 239 miljoen (2000: EUR 98 miljoen)
· Winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening* EUR 0,94 (2000: EUR 1,16) Uitvoering wellness-strategie op schema

· Acquisities Zonnatura, Food for Health, Corposan, Preisco/Jentash Foods en 41%-belang in Natudis
· Desinvestering van Amerikaanse zuivelbedrijven, de activiteiten in Thailand en verkoop belang in Campari, per saldo buitengewone bate van EUR 195 miljoen
· Buitengewone last EUR 30 miljoen, grotendeels voor reorganisatie Tree of Life in de Verenigde Staten Vooruitzichten 2002

· Stijging EBITA huidige activiteiten circa 15%
· Daling winst per aandeel vóór afschrijving goodwill maximaal 10%
*vóór afschrijving goodwill (EUR 4 miljoen)

Algemeen
De resultaten van Wessanen over 2001 zijn in lijn met de in juni 2001 uitgesproken verwachting.

De omzet van de kernactiviteiten groeide met EUR 228 miljoen tot EUR 2.724 miljoen. De totale omzet steeg fractioneel en bedroeg EUR 3.968 miljoen ten opzichte van EUR 3.934 miljoen in 2000. Wisselkoerseffecten droegen EUR 91 miljoen bij aan de omzet, terwijl het netto-effect van acquisities en verkopen van bedrijven EUR 37 miljoen negatief was. De autonome omzetgroei was 0,5% negatief.

De EBITA van de kernactiviteiten steeg met 18% tot EUR 100 miljoen (2000: EUR 85 miljoen). Goede resultaten van Tree of Life Europe en de Convenience Food Groep compenseerden daarmee ruimschoots een daling van de EBITA van de andere kernactiviteiten. De totale EBITA, dus inclusief de zuivelbedrijven, bedroeg EUR 125 miljoen, vergeleken met EUR 154 miljoen in het voorgaande jaar. Deze daling is te verklaren uit het feit dat de in september 2001 verkochte Amerikaanse zuivelbedrijven slechts voor negen maanden bijdroegen aan het resultaat, terwijl het resultaat van Leerdammer Company voornamelijk ten gevolge van de sterke stijging van de melkprijzen fors daalde.

Als gevolg van de portfolioveranderingen die Wessanen doorvoert in het kader van de in 2000 ingezette wellness-strategie daalde de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving goodwill conform verwachting met 20% tot EUR 78 miljoen. De totale nettowinst steeg in 2001 met EUR 141 miljoen tot EUR 239 miljoen. Hierin zijn opgenomen buitengewone baten en lasten (per saldo een bate van EUR 165 miljoen). Dit saldo bestaat uit de verkopen van de Amerikaanse zuivelbedrijven (EUR 101 miljoen), het Thaise Golden Foods International (EUR 24 miljoen negatief) en het 33%-belang in Campari (EUR 118 miljoen) en een buitengewone last van EUR 30 miljoen, grotendeels bestaande uit een reorganisatielast voor Tree of Life North America.

De winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving goodwill komt uit op EUR 0,94 (2000: EUR 1,16). De reductie van het aandelenkapitaal door de inkoop van eigen aandelen en de 'reversed stock split' had op dit cijfer nog nauwelijks enig effect, aangezien deze transacties plaatsvonden tegen het einde van 2001.

De resultaten van Tree of Life North America gaven te zien dat, na een teleurstellend eerste halfjaar, de EBITA als percentage van de omzet zich in het tweede halfjaar herstelde, waardoor deze over het gehele jaar op hetzelfde niveau bleef als in 2000. De omzet is echter teruggelopen. Oorzaken hiervan waren een teruglopende markt van vitaminen, mineralen en supplementen (VMS), het bewust saneren van niet-rendabele omzet en het direct gaan (fabrikant die direct aan de supermarkt levert) van distributie van een aantal producten.

Met het oog op het verhogen van de efficiency van de organisatie zal Tree of Life North America de in 2001 in gang gezette optimalisatie van het distributienetwerk verder realiseren. Hiervoor is in de resultaten een buitengewone last opgenomen van EUR20miljoen netto, welke zal worden aangewend voor de samenvoeging van distributiecentra en afvloeiingsregelingen voor tussen de 400 en 500 werknemers van Tree of Life North America. Deze reorganisatie zal op de middellange termijn leiden tot besparingen van ten minste EUR 10 miljoen op jaarbasis. Echter, aangezien de reorganisatie een periode van twee jaar zal beslaan, zullen de besparingen in 2002 nog beperkt zijn.

Strategische acties
Wessanen heeft in 2001 vrijwel alle geplande strategische acties uitgevoerd.

Aankoop wellness-bedrijven
In het afgelopen jaar kocht Wessanen verscheidene Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven die passen in haar wellness-strategie. De totale jaarlijkse omzet van deze bedrijven bedraagt circa EUR 205 miljoen. Door deze acquisities werd, naast het reeds bestaande marktleiderschap in de Verenigde Staten en Frankrijk, ook een leidende positie verkregen op de Canadese, Nederlandse en Belgische wellness-markt en verwierf Wessanen tevens een sterke positie in Duitsland. Het samenvoegen van deze bedrijven tot geïntegreerde eenheden in Europa en Noord-Amerika is in 2001 gestart en zal in het komende jaar verder vorm krijgen.

Desinvestering niet-strategische activiteiten
Begin juli 2001 heeft Wessanen, tijdens de succesvolle beursgang van Campari, vrijwel haar gehele belang van 35% verkocht. De opbrengst van de verkoop was EUR 300 miljoen. Inmiddels werd begin februari 2002 ook de verkoop van de laatste 1,8% van dit belang gerealiseerd. In september 2001 werd het verkoopproces van onze Amerikaanse zuivelactiviteiten afgerond, met een opbrengst van USD 400 miljoen. Eind 2001 werd Golden Foods International in Thailand, het Thaise kipproductenbedrijf, gedesinvesteerd voor een bedrag dat ongeveer gelijk is aan de boekwaarde van de activa.

Omvorming Wessanenorganisatie
De gehele Wessanenorganisatie heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het vormen van een onderneming geleid vanuit één centrale strategie.

Vooruitzichten
Wessanen is, nu grote stappen in de implementatie van de wellness-strategie zijn gezet, uitstekend gepositioneerd voor de toekomst. We voorzien voor 2002, afgezien van mogelijke acquisities en bij huidige wisselkoersen, een stijging van de EBITA van de huidige activiteiten (exclusief de in 2001 gedesinvesteerde Amerikaanse zuivelbedrijven en Golden Foods) van circa 15%. Ten aanzien van de vooruitzichten van de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van goodwill van 2002 moet echter in aanmerking worden genomen, dat de omvang en de timing van de desinvesteringen van vorig jaar nog een belangrijk nadelig effect zullen hebben in de vergelijking met 2001. De Amerikaanse zuivelbedrijven en Golden Foods International droegen samen in 2001 immers EUR 36 miljoen bij aan de EBITA en Campari EUR 11 miljoen aan de nettowinst. Dit nadelige effect zal ten aanzien van de winst per aandeel echter enigszins gecompenseerd worden door de inkoop van eigen aandelen, zoals eind 2001 gerealiseerd. De winst per aandeel vóór afschrijving goodwill zal niet meer dan 10% dalen. Gezien de timing van de desinvesteringen in 2001 zal deze echter in de eerste helft van 2002 sterker dalen. Voor de komende vijf jaar verwacht Wessanen een winstgroei per aandeel vóór afschrijving goodwill van gemiddeld ten minste 10% per jaar.

Dividend
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld het dividend over het boekjaar 2001 vast te stellen op EUR 0,58 per aandeel (2000: EUR 0,58), volledig in contanten te voldoen vanaf 17 april 2002. Gebaseerd op de huidige beurskoers resulteert dit in een dividendrendement van circa 6%.

Resultaten per groep in 2001

Natural & Specialty Foods

in miljoenen euro 2001 2000
Netto-omzet 2.250,5 2.056,8
EBITA 75,1 64,6
ROS 3,3% 3,1%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 515,6 409,8
ROI 14,6% 15,8%
Toename economic premium -17,1 -32,3
Gemiddelde goodwill 354,8 242,4
ROIC 8,6% 9,9%
NB: De cijfers van 2000 zijn aangepast en nu inclusief de cijfers van American Beverage Corporation.

De gecombineerde omzet van de bedrijven in deze groep bedroeg in 2001 EUR 2.250,5 miljoen, een groei van 9,4% ten opzichte van 2000. De in 2000 en 2001 geacquireerde bedrijven leverden de belangrijkste bijdrage aan de stijging van de netto-omzet met EUR194miljoen. De gezonde autonome groei van Tree of Life Europe met 5,9% kon de 6,6% daling van het grotere Tree of Life North America niet geheel compenseren. De EBITA steeg met 16% van EUR 64,6 miljoen in 2000 tot EUR 75,1 miljoen in 2001.

De EBITA als percentage van de omzet (ROS) van Tree of Life North America bleef over het gehele jaar 2001 op hetzelfde niveau als 2000. Na een teleurstellend eerste halfjaar werd in het tweede halfjaar een duidelijk stijgende lijn ingezet. Zo is in de tweede helft van 2001 een betere ROS (3,5%) geboekt dan in dezelfde periode in 2000 (3,0%). Tevens is het verlies aan omzet ten opzicht van het eerste halfjaar afgenomen. Per saldo daalde de omzet over het gehele jaar licht. Een teruglopende VMS-markt, het bewust saneren van niet-rendabele omzet en het direct gaan (fabrikant die direct aan de supermarkt levert) van een aantal producten waren hiervan de oorzaak. Mede met het oog op de continue doorstroming van producten is Tree of Life sterk gericht op het selecteren van nieuwe, innovatieve en trendsettende wellness-producten en op het vergroten van de flexibiliteit van haar organisatie en dienstenpakket. In 2002 zal Tree of Life North America maatregelen nemen om de in 2001 in gang gezette optimalisatie van het distributienetwerk verder te realiseren. Ten behoeve van deze reorganisatie is een buitengewone last na belastingen genomen van circa EUR 20 miljoen.

De resultaatontwikkeling van Tree of Life Europe, dat met name eigen merken distribueert, was positief. De ROS kwam uit op 5,7% (2000: 4,7%). Een toenemend bewustzijn van de consument, gevoed door de problemen in de vleesindustrie, heeft ertoe bijgedragen dat de markt stevig is gegroeid. Deze is in het supermarktkanaal verhoudingsgewijs het sterkst gegroeid. De natuurvoedingsspeciaalzaken vertonen een toenemende schaalvergroting en professionalisering. Deze trend is van wezenlijk belang voor continuering van de groei van de markt. Onze omzet in Europa liet een autonome groei zien van 5,9%.

In lijn met de wellness-strategie werden in 2001 een aantal Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven geacquireerd, waarmee marktleiderschap is verworven of versterkt op strategisch belangrijke markten. In maart 2001 acquireerde Tree of Life North America de distributieactiviteiten van Food for Health, Co., Inc. De acquisitie van Preisco/Jentash Foods in juli 2001 resulteerde in een verdere uitbreiding van Wessanens netwerk in het Canadese supermarkt- en foodservicekanaal. Door de acquisities van het bedrijf Boas (ultimo 2000), het merk Zonnatura, het 41%-belang in Natudis en het via Natudis geacquireerde Belgische bedrijf Bioservice, is Wessanen in België en Nederland inmiddels marktleider. De acquisitie van Corposan in Duitsland met de merken Tartex, Dr. Ritter en Allos in het natuurvoedingskanaal heeft ons een goede uitgangspositie in Duitsland verschaft voor verdere expansie.

American Beverage Corporation had in 2001 te maken met een beperkte groei van haar omzet en druk op de verkoopprijzen. Het resultaat van 2001 daalde dan ook ten opzichte van 2000.

Voor 2002 verwachten wij voor de Natural & Specialty Foodsactiviteiten zowel een autonome omzetgroei als een hogere EBITA. De effecten van de reorganisatie en de implementatie van het ERP-systeem zullen op de middellange termijn leiden tot besparingen van tenminste EUR 10 miljoen op jaarbasis. Echter, aangezien de reorganisatie een periode van maximaal twee jaar zal beslaan, zullen de besparingen op het resultaat van 2002 nog beperkt zijn.

Cereals

in miljoenen euro 2001 2000
Netto-omzet 231,1 232,6
EBITA 11,9 20,5
ROS 5,1% 8,8%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 94,0 100,5
ROI 12,7% 20,4%
Toename economic premium -8,0 2,8
Gemiddelde goodwill 81,2 81,1
ROIC 6,8% 11,3%

De omzet van Cereals bedroeg in 2001 EUR 231,1 miljoen, een daling van 0,6% ten opzichte van 2000. De EBITA daalde van EUR 20,5 miljoen in 2000 tot EUR 11,9 miljoen in 2001.

De EBITA werd in 2001 beïnvloed door hevige concurrentie en de eenmalige kosten gemoeid met de introductie van een nieuw ERP-systeem (Enterprise Resource Planning) in Frankrijk, waardoor de ROS daalde van 8,8% in 2000 tot 5,1% in 2001.

Dailycer zal het beleid gericht op kostenbeheersing voortzetten teneinde de marges in de concurrerende markten waarin het bedrijf opereert, te kunnen verbeteren. Voor 2002 is de verwachting dat de verkopen van specialiteiten met een hoge marge, in het bijzonder cerealrepen, zullen groeien, terwijl de omzet van traditionele ontbijtgranen zich op het niveau van 2001 zal kunnen handhaven. Dit zal leiden tot een lichte groei van de omzet en een verbeterde winstgevendheid.

Convenience Food

in miljoenen euro 2001 2000
Netto-omzet 241,9 206,3
EBITA 19,8 9,8
ROS 8,2% 4,8%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 78,6 76,7
ROI 25,2% 12,8%
Toename economic premium 10,4 3,3
Gemiddelde goodwill 145,0 144,8
ROIC 8,9% 4,4%

De Convenience Food Groep (CFG) boekte in 2001 een sterke omzetgroei, gedreven door het succes van Beckers en door een krachtig herstel van het in december 2001 verkochte Thaise bedrijf Golden Foods International (GFI). Ook de ROS steeg van 4,8% tot 8,2%, ondanks tegenvallende resultaten van KK-Convenience in Duitsland.

Het wegvallen van de EBITA van GFI (EUR 12 miljoen op een omzet van EUR80miljoen) zal in 2002 tot een lager resultaat leiden. Wel verwachten wij door continuering van het succes van Beckers en de integratie van KK-Convenience in de Duitse Beckersorganisatie de EBITA van deze bedrijven te kunnen verhogen.

Zuivel Europa

in miljoenen euro 2001 2000
Netto-omzet 292,3 304,9
EBITA 1,1 20,2
ROS 0,4% 6,6%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 75,3 85,1
ROI 1,5% 23,7%
Toename economic premium -17,9 0,4
Gemiddelde goodwill 7,3 7,3
ROIC 1,3% 21,9%

De omzet van Leerdammer Company bedroeg in 2001 EUR 292,3 miljoen, een daling van 4,1% ten opzichte van 2000. De EBITA daalde van EUR 20,2 miljoen in 2000 tot EUR1,1miljoen in 2001.

De EBITA van Leerdammer Company stond in 2001 onder zware druk als gevolg van de stijging van de melkprijs, die niet meteen in de verkoopprijzen doorberekend kon worden. Vooral in Duitsland was sprake van moeilijke marktomstandigheden, ook als gevolg van veranderingen in de Duitse verkooporganisatie.

De autonome groei van het Leerdammer-merk was 2%. De totale omzet in vergelijking met het voorgaande jaar was lager doordat niet-strategische activiteiten zijn afgestoten. De productiecapaciteit die daarvoor benut werd, is eind 2000 ook verkocht. Verder is het bedrijf Interform, dat alleen actief was in groothandelsactiviteiten, afgestoten. Het verpakkingsbedrijf in Val de Reuil is gesloten en de activiteiten zijn overgebracht naar onze voorverpakkingsfaciliteit in Wageningen. Hiervoor is een buitengewone last genomen van EUR 5 miljoen netto.

Mede als gevolg van de structurele maatregelen van 2000 en 2001 voorziet het bedrijf voor 2002 een verbetering van het resultaat.

Zuivel Verenigde Staten

in miljoenen euro 2001 2000
Netto-omzet 952,1 1.133,2
EBITA 23,4 49,1
ROS 2,5% 4,3%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 163,8 202,9
ROI 14,3% 24,2%
Toename economic premium -11,6 1,6
Gemiddelde goodwill 72,1 88,4
ROIC 9,9% 16,9%

In bovenstaand schema zijn in verband met de verkoop slechts de resultaten over de eerste negen maanden van 2001 meegenomen, vergeleken met een volledig jaar in 2000. De resultaten van deze negen maanden stonden onder druk door de stijging van de melkprijzen.

Campari
Begin juli 2001 vond de beursgang van Davide Campari-Milano S.p.A. plaats op de beurs van Milaan. Bij deze beursgang verkocht Wessanen 33,2% van haar totale belang van 35% tegen de introductieprijs van EUR 31. De totale opbrengst voor Wessanen bedroeg EUR300miljoen, hetgeen resulteerde in een boekwinst van EUR 118 miljoen. In februari 2002 werd de laatste 1,8% verkocht. Ons belang in de Campari-resultaten van het eerste halfjaar, EUR 11 miljoen, is in de jaarrekening verwerkt.

Overige financiële aspecten
De rentelasten namen af tot EUR 32,5 miljoen (2000: EUR 38,5 miljoen). De omvangrijke portfoliowijzigingen hebben geleid tot grote mutaties in de schuldpositie gedurende het jaar en daarmee per saldo tot een daling van de rentelasten ten opzichte van 2000. De rentedragende schuld bedroeg ultimo 2001 EUR 256 miljoen (2000: EUR 692 miljoen). De belastingdruk daalde van 34,9% naar 29,3%.
De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg in 2001 EUR 103,6 miljoen (2000: EUR 139,1 miljoen).

Belangrijke data
Maandag 18 maart: Publicatie jaarverslag 2001 Woensdag 3 april: Algemene Vergadering van Aandeelhouders Woensdag 28 augustus: Publicatie halfjaarcijfers 2002

Profiel van de onderneming
Koninklijke Wessanen nv is een in Nederland gevestigd multinationaal voedingsmiddelenconcern, opererend op Europese en Amerikaanse markten. Wij zijn marketeer, distributeur en producent van wellness-producten, die door de consument worden ervaren als natuurlijk en gezond, als gemakkelijk te bereiden of als lekkernij. Kennis van consumententrends en een duidelijk accent op innovatie vormen in al onze bedrijven de basis voor groei en continuïteit.

Bijlage
Statement 2001 - Koninklijke Wessanen nv

Alle informatie over toekomstige ontwikkelingen onder voorbehoud.