Productschap Tuinbouw

Nieuwe campagne promoot snij- en pothyacinten

De bekendheid en het gebruik van snij- en pothyacinten op een hoger plan brengen bij consument en detailhandel in Nederland. Dat is het doel van een promotiecampagne waaraan de Sectorcommissie Bloembollen van het Productschap Tuinbouw (PT) haar medewerking gaf in de vergadering van begin februari 2002.

De productie van snijhyacinten groeit sterk in ons land. Om te voorkomen dat de markt overvoerd raakt moet de afzet vergroot worden. De snijhyacint is nog vrij onbekend in ons land. In de promotiecampagne worden onder andere de creatieve toepassingsmogelijkheden van deze voorjaarsbloem onder de aandacht gebracht van consument en detailhandel.

Het imago van de zogenoemde pothyacint is in Nederland niet florissant. Dit gaat vooral op voor consumenten tot veertig jaar. De campagne zet in op een imagoverbetering van de potchrysant voor deze doelgroep. Ook wordt de detailhandel (bloemist) geattendeerd op de vele toepassingsmogelijkheden van de chrysant op pot.

Voor het eerste jaar van de promotiecampagne zijn de totale kosten begroot op ruim 72.000 euro. Hiervan neemt de productgroep hyacint van de KAVB 48.000 euro voor zijn rekening. Dit geld is afkomstig uit het overschot van het zogenoemde surplusfonds van deze bloembol. Enige tijd geleden is het fonds opgeheven. Het Bloemenbureau Holland (BBH) steekt 24.000 euro in het project. BBH zal de campagne in samenwerking met het Internationaal Bloembollen Centrum (IBC) uitvoeren. De promotiecampagne zal drie jaar lopen.

Sector-pr
De sectorcommissie was ook positief over een project om de bloembollensector onder de aandacht van de jeugd te brengen. De bedoeling is dat het jongerenprogramma Z@ppelin op een luchtige manier meermalen aandacht besteedt aan de sector. Ook stemde de sectorcommissie in met een bijdrage voor de scheurkalender 'Buiten Leven in Nederland', waarin op 365 kalenderblaadjes aardige wetenswaardigheden worden gecommuniceerd over land- en tuinbouw. Voor beide projecten werd in totaal 13.613 euro toegezegd door de sectorcommissie bloembollen.

Technisch onderzoek
In opdracht van het Productschap Tuinbouw proberen wetenschappers een nieuw antibioticavrij transformatiesysteem voor lelie te ontwikkelen. Door transformatie kunnen moeilijk overdraagbare eigenschappen, zoals resistentie tegen bepaalde virussen, toch in de lelie gebracht worden. Het huidige transformatiesysteem bij lelie is gebaseerd op het inbrengen van de gewenste eigenschap samen met een zogenaamde selectiemerker, een antibiotica- of herbicideresistentiegen. Daarmee kunnen de getransformeerde planten snel van de niet-getransformeerde worden onderscheiden. De aanwezigheid van met name antibiotica in de plant staat steeds meer ter discussie. Het doel is nu om een transformatiesysteem voor lelie te ontwikkelen dat merkervrij is. De sectorcommissie trok hiervoor 69.000 euro uit.

Gladiolenknollen die besmet zijn met de aaltjes 'meloïdogyne chitwoodi' mogen niet geëxporteerd worden vanwege de quarantainestatus van deze aantasting. Met een zogenoemde warmwaterbehandeling wordt gekeken of de knollen vrij te krijgen zijn van alle aaltjes. Voor dit onderzoek legde de sectorcommissie 17.585 euro op tafel.

De kwaliteit van het uitgangsmateriaal van de hyacint - de werkbol - is belangrijk om besmetting van het mozaïkvirus (grijsvirus) te voorkomen. Met het oog is de aantasting niet bij alle cultivars op te sporen. Daarom is in sommige gevallen een zogenoemde elisa-toets noodzakelijk. Hiermee is het virus al in een vroeg stadium te detecteren. De sectorcommissie trok 11.000 euro uit voor dit onderzoek. De resultaten zullen de basis vormen voor het keuringsbeleid bij hyacintenmozaïkvirus.