ANDERSEN

Andersen: 11 september splijt resultaten hotels in 2001

Persbericht

Andersen: aanslagen 11 september splijten resultaten Europese hotels 2001 in tweeen; Europese hotels ruim opgewassen tegen uitdagingen

Amsterdam, 22 februari 2002. Andersen, het toonaangevende adviesbureau voor de internationale hotelbranche, heeft vandaag tijdens de jaarlijkse conferentie van de European Hotel Managers Association in Amsterdam prestatiegegevens over de Europese hotelmarkten in 2001 gepubliceerd.

In 2001 hadden hotels in heel Europa een gemiddelde bezettingsgraad van 66 procent, een daling van 4,4 procent ten opzichte van 2000. Bemoedigend is dat de gemiddelde kamerprijs (in euro) licht is gestegen naar euro 112. Geheel in de lijn der verwachtingen was er een duidelijk verschil in de prestaties van de markt vóór en na 11 september.

Voor de gebeurtenissen van 11 september vertoonde de revPAR (opbrengst per beschikbare kamer) in alle Europese hotels een stijging van 1,8 procent. Een daling van 13,9 procent in de laatste vier maanden van 2001 had tot gevolg dat de revPAR aan het einde van het jaar uitkwam op euro 74 (3,9 procent lager dan in 2000).

Julia Felton, manager Hospitality Knowledge Services bij Andersen en verantwoordelijk voor het onderzoek, stelt vast op dat de hotelbranche het afgelopen jaar de storm over het algemeen goed heeft weten te doorstaan, ondanks de moeilijke bedrijfsomstandigheden. Felton voegt daaraan toe dat 2001 voor hoteliers in heel Europa een jaar vol beproevingen is geweest. Nog voor het begin van het jaar wisten we dat 2001 geen gemakkelijk jaar zou worden, gezien de uitzonderlijke prestaties in het voorgaande jaar. Tegen de achtergrond van een stagnerende wereldeconomie keerden de omstandigheden zich in de loop van 2001 tegen de hoteliers ten gevolge van de MKZ-crisis en de aanslagen van 11 september die een ingrijpend effect op de vraag hebben gehad. Ondanks de afgenomen boekingen waren de hoteliers in de meeste Europese steden echter opgewassen tegen de uitdaging en wisten zij een stijging van de gemiddelde kamerprijs (uitgedrukt in euro) te realiseren.

Er waren aanzienlijke verschillen in de prestaties van de 40, door Andersen onderzochte Europese markten, waarbij de revPAR in 16 steden was gestegen en in 24 steden was gedaald. De enige markten waar in 2001 de revPAR met dubbele cijfers was gestegen, waren Moskou, Cardiff en Cyprus en dit waren ook de enige markten waar het aantal boekingen hoger was dan in 2000. De prestaties van de hotelbranche in Moskou kunnen worden toegeschreven aan het krachtige herstel van de Russische economie, terwijl de markt in Cardiff opveerde na een overaanbod dat de vraag in 2000 heeft gedrukt. Bovendien profiteert Cardiff van het nieuwe Millennium-stadion.

Londen is in 2001 wellicht het zwaarst getroffen van alle Europese markten, doordat Londen sterk afhankelijk is van buitenlandse toeristen, vooral uit de VS. Het aantal boekingen daalde naar 74 procent, een daling van 9,6 procent ten opzichte van 2000. De afgenomen vraag dwong de hotels korting op de tarieven door te voeren, waardoor de gemiddelde kamerprijs (gerekend in euro) is gedaald met 5,8 procent. Andersen onderzoekster Felton merkte verder op dat de prestaties van de hotelbranche in Londen in verhouding tot de rest van Europa ook te lijden hebben gehad van de hoge koers van het Britse pond ten opzichte van de euro, aangezien de daling van de gemiddelde kamerprijs in Londen (gerekend in ponden) slechts 4,1 procent bedroeg. Het is voorts opmerkelijk dat juist de enige markten waar de gemiddelde kamerprijs niet omhoog is gegaan, de markten zijn waar de economie niet is gekoppeld aan de euro zoals Zweden, Turkije en Groot-Brittannië.

In 2001 registreerde de hotelbranche in Genève een gemiddelde kamerprijs van euro 190 en daarmee overtrof deze stad Parijs als de duurste bestemming in West-Europa. Parijs kwam op de tweede plaats met euro 183, gevolgd door Rome met euro 174. Londen, dikwijls een van de duurste steden van Europa, zakte naar de vierde plaats als gevolg van de daling van de gemiddelde kamerprijs. Slechts in de West-Europese gateway-steden Berlijn en Lissabon bleef de gemiddelde kamerprijs beneden euro 100.

Andersens Nick van Marken, verantwoordelijk voor de advisering van de Europese hotelbranche, toont zich gematigd optimistisch over de vooruitzichten voor 2002. Hij verwacht nieuwe fusies en een intensivering van acquisitie-activiteiten. De prestaties van de gateway-steden zullen gevoelig blijven voor internationale gebeurtenissen; lokale markten hebben een meer afgeschermde positie doordat ze georiënteerd zijn op de binnenlandse vraag. Wanneer consumenten besluiten dichter bij huis op vakantie te gaan, zullen deze markten en de toeristencentra in het Middellandse-Zeegebied vast en zeker profiteren van deze ontwikkeling.

-Einde bericht-
Inlichtingen: Paul Vermeij, directeur Externe Betrekkingen Andersen Nederland, tel. 010 880 1107 / 06 515 16 422.

Exemplaren van het Jaarlijkse Normaliseringsonderzoek van Andersen voor de Hotelbranche in Europa zijn verkrijgbaar tegen betaling van GBP 250 bij Andersen. U kunt een e-mail sturen naar hotelbenchmark@uk.andersen.com

Over het Normaliseringsonderzoek voor de hotelbranche: Het Normaliseringsonderzoek van Andersen voor de Hotelbranche is in 1996 geïntroduceerd als de ultieme bron van prestatiegegevens van hotels buiten Noord-Amerika en gebruikt gegevens afkomstig van meer dan 5.500 hotels in 300 markten in 140 landen. Het onderzoek volgt momenteel hotelprestaties overal buiten Noord-Amerika. Regionale onderzoeken worden gehouden in Azië, de Pacific, het Caribische gebied, Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten, en Afrika. Deze worden ondersteund door diepteonderzoek per land/stad voor Australië, Duitsland, Italië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië en Londen. Studies van de Benelux, Japan, Scandinavië en Spanje zijn in voorbereiding. Voor meer informatie of deelname aan het onderzoek kunt u contact opnemen met Lorna Clarke in Londen, telefoon 44 20 7438 2870, een e-mail sturen naar hotelbenchmark@uk.andersen.com of een bezoek brengen aan onze website www.hotelbenchmark.com.

22 feb 02 13:46