NMBS

21/02/02

De NMBS heeft met verbazing kennis genomen van de synthesenota over de groep ABX LOGISTICS opgemaakt door Eurogroup Consulting

Zij stelt vast dat deze consultant stelling neemt over het rapport van The Boston Consulting Group (B.C.G.) waarop de Raad van Bestuur en de Directie zich steunen, zonder er een grondige analyse van te maken en zonder enig contact met de directie van ABX, de NMBS of van een van de grote buitenlandse dochtermaatschappijen. De foutieve interpretatie van de gegevens van het BCG-dossier is manifest.

De nota van Eurogroup Consulting is er duidelijk op gericht tot de conclusie te kunnen komen dat ABX LOGISTICS zo snel mogelijk moet verkocht worden, zonder een grondige waardering ten opzichte van de vervoermarkt.

Hoe anders verklaren dat een bedrijf waarin (volgens hen) EUR 750 miljoen werd geïnvesteerd en dat nog in volle herstructurering is, op dit ogenblik EUR 500 miljoen à EUR 600 miljoen verkoopwaarde zou hebben en binnen drie jaar, nadat intussen volgens hen EUR 330 miljoen extra is geïnvesteerd en het geheel financieel in evenwicht is, de ABX Group slechts EUR 100 miljoen meer waard zou zijn (eindconclusie van de nota Eurogroup)?

De NMBS stelt vast dat de Eurogroup Consulting haar overwegingen maakt op basis van markttoestanden van 5 tot 10 jaar geleden. Vandaag de dag zijn er Europese richtlijnen welke binnen de ganse Unie vanaf 2003 de open concurrentie op de transportmarkt tot stand brengen.

De NMBS beoogt op korte termijn een stevige operationele goederenpool te realiseren die, in het belang van het Belgische bedrijfsleven een volwaardige actor is op de Europese vervoermarkt. Dit streven kan niet gerealiseerd worden met goederenvervoer per spoor alleen, gezien de beperkte omvang van ons nationaal spoorwegnet en het veel grotere hinterland van ons bedrijfsleven en onze havens.

Tegenover Fret - SNCF en Railion (DB) met hun groot binnenlands net, is de NMBS-groep verplicht aan zijn goederensector een extra dimensie te geven om zijn plaats op de Europese vervoermarkt te kunnen veilig stellen. De gedwongen beperking van het NMBS-aanbod tot het spoor alleen, zoals Europgroup Consulting vooropstelt, is in dit opzicht niet relevant.

De NMBS benadrukt dat haar vraag gericht tot de overheid essentieel gericht is op de verzelfstandiging van de ABX Group met de mogelijkheid om het kapitaal tot beloop van maximum 25% open te stellen voor derde investeerders.

© 2001 NMBS