Vlaamse overheid
PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MINISTER VERA DUA VLAAMS MINISTER
VAN LEEFMILIEU EN LANDBOUW 22 februari 2002
Nachtelijke geluidsnormen voor de luchthaven van Zaventem
Vandaag werd met de federale regering en het Brussels
gewest een principieel akkoord bereikt over de
invoering van geluidsimmissienormen voor de nacht rond
de luchthaven van Zaventem. Dit betekent dat de
Brusselse geluidsnormen worden bijgesteld en tegen
2003 Vlaamse normen in de milieuwetgeving moeten
voorbereid worden. Deze normen worden vastgemaakt aan
de vliegprocedures en de zone voor isolatie, die de
federale regering in 2000 principieel heeft aanvaard.
Dit heeft voor gevolg dat de meest lawaaiierige
toestellen (zoals de Boeing 727) vanaf 2003 in de
nacht definitief moeten verdwijnen.
Ook blijft de standstill op 25.000 nachtvluchten (of
gemiddeld 68 per nacht), zoals voorzien in de
milieuvergunning van Minister Dua, gehandhaafd. Een
eventuele verhoging tot 30.000 vluchten is enkel
mogelijk als de nachtelijke geluidscontouren afnemen,
de uitvoering van de isolatie in de woningen wordt
uitgevoerd en er geluidsimmissiewaarden worden bereikt
die gebaseerd zijn op de inzichten van de
Wereldgezondheidsorganisatie inzake slaapverstoring.
Het Brussels Hoofdstedelijk en het Vlaams Gewest
harmoniseren hun immissienormen voor het beoordelen
van piekgeluiden en zullen deze vervangen door een
systeem van gebiedsgerichte immissienormen, uitgedrukt
als het maximaal geluidsdrukniveau (LAeq,1s,max). Het
akkoord voorziet 4 verschillende zones waarin
respectievelijk limietwaarden van 68, 73, 78, en 83
dB(A) zullen gelden. De twee hoogste waarden vallen
samen met de twee uiterste zones van het
isolatieprogramma. De laagste en bijgevolg strengste
waarden zijn geldig buiten de contouren van het
isolatieprogramma. Voor overschrijdingen minder dan 5
dB zal een systeem van administratieve boetes
uitgewerkt worden, terwijl voor hogere
overschrijdingen een strafrechterlijke procedure zal
toegepast worden. Het akkoord voorziet in een
aanloopfase een evaluatieperiode van 1 jaar. Deze tijd
is ook nodig om de nodige juridische wijzigingen aan
te brengen in de bestaande milieuwetgeving.
De beslissing tot harmonisatie van de geluidsnormen en
de standstill op het aantal nachtvluchten maakt deel
uit van een globaal akkoord dat werd afgesloten tussen
de federale regering, de Vlaamse regering en de
regering van het Brussels Hoofdstedelijk gewest.
Daarin worden verder afspraken gemaakt over de keuze
van het startbaangebruik tijdens de nacht, de
afbakening van het te isoleren gebied, het beheer van
het isolatiefonds, het uitwerken van isolatienormen
voor nieuwe woningen, de ontsluiting van de luchthaven
en het oprichten van een overlegforum met gemeenten,
omwonenden en de luchthaven.
Ondanks het feit dat het federaal akkoord van 2000
reeds een aantal krijtlijnen had getrokken, werd op
vraag van ondermeer Minister Dua dit principe-akkoord
op enkele belangrijke punten gewijzigd of aangevuld:
? Een wijziging van het huidig startbaangebruik voor
de nacht kan enkel doorgevoerd worden als er geen
nieuwe gehinderden bijkomen en de huidig
gehinderden geen extra belasting te verwerken
krijgen
? Het oorspronkelijke voorstel van isolatiezone (op
basis van gemiddelde geluidscontour van 55 dBA)
wordt verlaten en vervangen door een zone,
gebaseerd op de Wereldgezondheidsorganisatie
(WHO), waarbij het isolatiedoel in de slaapkamer
Lamax 45 dBa in de slaapkamer is. Ook wordt het
subsidiepercentage opgetrokken tot 100 % in de 2
zwaarst belaste zones, en respectielijk 90 en 85%
in de zones verderaf van de luchthaven. Dit leidt
tot een verdubbeling van de nodige middelen tot 4
à 5 miljard frank, te financieren door de
luchthavenexploitant BIAC.
? Het principe werd aanvaard dat niet enkel
eigenaars, maar ook huurders van privé-woningen en
sociale woningen een recht hebben om deze
isolatievergoeding aan te vragen.
? Het overlegforum wordt verbreed naar alle
gemeenten, die tijdens de nacht hinder ondervinden
van de luchthaven. Dat zijn er momenteel 16. Dit
forum wordt aangevuld met een afvaardiging van
minimaal 8 personen vanuit de omwonenden en de
milieubeweging.
Minister Dua evalueert het akkoord met de federale
regering en het Brussels gewest positief, en zal
spoedig werk maken van een herziening van Vlarem om de
gemaakte afspraken juridisch te verankeren.
info : Ann Bats, woordvoerder van
minister Dua - tel. (02) 553 27 81
e-mail: persdienst.dua@vlaanderen.be