Provincie Zuid-Holland

21-02-2002
Toename van klachten en meldingen bij Milieutelefoon Zuid-Holland

Inwoners van de provincie Zuid-Holland kunnen voor klachten over stank, stof, lawaai, bodem- en/of waterverontreiniging bellen met de provinciale Milieutelefoon. Daarnaast zijn bedrijven die een milieuvergunning van de provincie hebben verplicht incidenten te melden. Vorig jaar leverde dat in totaal 3265 telefoontjes op: 2273 klachten en 992 meldingen. Het aantal klachten steeg met 309. De toename van het aantal meldingen (287) is fors te noemen. Van het totaal aantal klachten gaat 79% over stankhinder en bijna 14% over geluidshinder.

Klachten
Van alle klachten hadden er 1775 betrekking op provinciale bedrijven (het DCMR-gebied niet meegerekend), waarvan 50% (896) over de Afvalberging Derde Merwedehaven in Dordrecht. Deze stortplaats zorgt sinds 1999 voor veel klachten, voornamelijk uit Sliedrecht. Over de composteringsinrichting Fleuren Compost BV uit Middelharnis kwamen 114 klachten binnen. Met een dwangsombeschikking aan dit bedrijf wordt de naleving afgedwongen van voorschriften voor het goed functioneren van het luchthuishoudingsysteem.

Meldingen
Al enige jaren vertoont het aantal meldingen een stijging, maar het afgelopen jaar is de toename opvallend hoog. De meldingsplicht voor calamiteiten en ongewone voorvallen leverde in 2001 een record aantal meldingen op, namelijk 992, waarvan 916 afkomstig van provinciale bedrijven. Deze stijging valt te verklaren door het handhavingstraject dat de provincie inzet als een incident niet gemeld is. Het bestuurlijke traject bestaat meestal uit het opleggen van een dwangsom per keer dat een incident niet of te laat is gemeld bij de Milieutelefoon. Daarnaast behoort ook een strafrechtelijk traject tot de mogelijkheden.

Werkwijze Milieutelefoon Zuid-Holland
De Milieutelefoon van de provincie Zuid-Holland is dag en nacht bereikbaar via telefoonnummer (070) 441 61 11. In de meeste gevallen wordt door een toezichthouder een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van een klacht. In overleg met het bedrijf worden waar mogelijk direct maatregelen getroffen om de overlast te beëindigen. Indien nodig zet de provincie een bestuurlijk en/of strafrechtelijk handhavingstraject in. Dit gebeurt vaak als klachten zich blijven herhalen en het bedrijf nalatig is in het nemen van maatregelen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dustin Schouten/Herman van Tilburg van de afdeling communicatie, telefoon: 070 441 75 31/ 070 441 65 16