Provincie Zuid-Holland
21-02-2002
Toename van klachten en meldingen bij Milieutelefoon Zuid-Holland
Inwoners van de provincie Zuid-Holland kunnen voor klachten over
stank, stof, lawaai, bodem- en/of waterverontreiniging bellen met de
provinciale Milieutelefoon. Daarnaast zijn bedrijven die een
milieuvergunning van de provincie hebben verplicht incidenten te
melden. Vorig jaar leverde dat in totaal 3265 telefoontjes op: 2273
klachten en 992 meldingen. Het aantal klachten steeg met 309. De
toename van het aantal meldingen (287) is fors te noemen. Van het
totaal aantal klachten gaat 79% over stankhinder en bijna 14% over
geluidshinder.
Klachten
Van alle klachten hadden er 1775 betrekking op provinciale bedrijven
(het DCMR-gebied niet meegerekend), waarvan 50% (896) over de
Afvalberging Derde Merwedehaven in Dordrecht. Deze stortplaats zorgt
sinds 1999 voor veel klachten, voornamelijk uit Sliedrecht. Over de
composteringsinrichting Fleuren Compost BV uit Middelharnis kwamen 114
klachten binnen. Met een dwangsombeschikking aan dit bedrijf wordt de
naleving afgedwongen van voorschriften voor het goed functioneren van
het luchthuishoudingsysteem.
Meldingen
Al enige jaren vertoont het aantal meldingen een stijging, maar het
afgelopen jaar is de toename opvallend hoog. De meldingsplicht voor
calamiteiten en ongewone voorvallen leverde in 2001 een record aantal
meldingen op, namelijk 992, waarvan 916 afkomstig van provinciale
bedrijven. Deze stijging valt te verklaren door het handhavingstraject
dat de provincie inzet als een incident niet gemeld is. Het
bestuurlijke traject bestaat meestal uit het opleggen van een dwangsom
per keer dat een incident niet of te laat is gemeld bij de
Milieutelefoon. Daarnaast behoort ook een strafrechtelijk traject tot
de mogelijkheden.
Werkwijze Milieutelefoon Zuid-Holland
De Milieutelefoon van de provincie Zuid-Holland is dag en nacht
bereikbaar via telefoonnummer (070) 441 61 11. In de meeste gevallen
wordt door een toezichthouder een onderzoek ingesteld naar de oorzaak
van een klacht. In overleg met het bedrijf worden waar mogelijk direct
maatregelen getroffen om de overlast te beëindigen. Indien nodig zet
de provincie een bestuurlijk en/of strafrechtelijk handhavingstraject
in. Dit gebeurt vaak als klachten zich blijven herhalen en het bedrijf
nalatig is in het nemen van maatregelen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dustin Schouten/Herman
van Tilburg van de afdeling communicatie, telefoon: 070 441 75 31/ 070
441 65 16