Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 23 februari 2002

De top 3 van Agalev voor meer verkeersveiligheid

ter gelegenheid van de Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid op 25 februari

Het is een goede zaak dat de federale regering met 23 concrete maatregelen en een wetsontwerp inzake verkeersveiligheid eindelijk eensgezindheid heeft bereikt over een concreet actieplan. De voorstellen van het Begeleidingscomité en van de Stuurgroep van de Staten-Generaal bieden de kans om nog een stap verder te zetten. Maar dan moet men ook op alle beleidsniveaus de daad bij het woord voegen. De tijd van vrijblijvende verklaringen is voorbij... Agalev vraagt m.n. aandacht voor volgende drie actiepunten :


1. Meer maar ook strengere controles

Eén van de dringendste vragen van de Staten-Generaal is het verhogen van de objectieve pakkans voor overdreven snelheid. Men vraagt daarvoor meer bemande en onbemande controles, wat dan moet leiden tot meer PV's.

Het effect van meer controles mag echter niet teniet gedaan worden doordat men 'soepeler' gaat controleren, doordat men bvb. op autostrades maar gaat beboeten vanaf 141 of zelfs vanaf 161 km/u (dus door de verhoging van de zogenaamde tolerantiedrempel). Dat is nochtans de piste die de top van de federale verkeerspolitie blijkbaar wil volgen. Men wil m.a.w. wel 10% meer controle-uren presteren, maar ook niet meer dan 10% extra overtredingen vaststellen wat alleen kan door soepeler te gaan controleren. Dat zou dan neerkomen op een regelrechte uitholling van de eerste van de 23 maatregelen die de federale regering goedkeurde om de verkeersveiligheid te verbeteren : "de wezenlijke verhoging van de controles op de autosnelwegen met 10%" in 2002, 2003, 2004 en 2005 ."

Voor Agalev is dit onaanvaardbaar. Dit punt van het regeringsprogramma moet dan ook duidelijker omschreven worden. De regering en de minister van binnenlandse zaken moeten de verkeerspolitie daartoe ondubbelzinnige richtlijnen geven. De doelstelling moet zijn : minstens 10% extra controle-uren op drukke en/of onveilige plaatsen waar alle snelheidsovertredingen (zowel de lichte als de zware) geregistreerd worden. Dat houdt ook in : voldoende mensen om deze extra controles administratief te ondersteunen (bij de politie zelf en bij het gerecht). Een feitelijke 'rem' op het aantal verbaliseringen, op de hoogte van de snelheid of het soort overtredingen dat vastgesteld wordt, wijzen de Groenen dus van de hand.


2. Snelheidsbeperkingen tot 70 km/u op gewestwegen buiten de bebouwde kom en tot 30 km/u in schoolomgevingen en woonzones : niet alleen woorden, maar ook daden nodig

Agalev is blij dat rond de 70 en 30 km/u in de Stuurgroep een doorbraak bereikt werd. Hopelijk wordt dit maandag en op het niveau van de diverse regeringen bevestigd. Voor Agalev wordt met deze maatregelen een duidelijk signaal gegeven dat heel het autoverkeer trager moet. Maar deze snelheidsbeperkingen goedkeuren is niet vrijblijvend, zeker niet voor de gewesten. Concreet betekent dit dat minister Stevaert meer moet investeren in het trager en veiliger makken van Vlaamse wegen. Wegen mogen niet langer uitnodigen tot te snel rijden. Wegen moeten ontworpen of heringericht worden vanuit de keuze voor maximale veiligheid (cfr. het Zweeds 'zero vision' of het Nederlands 'Duurzaam Veilig'-model). En uiteraard hebben deze snelheidsbeperkingen maar zin, als ze ook afdoende gecontroleerd worden en men hier niet opnieuw met tolerantiedrempels gaat werken (zie punt 1).

Wat de zone 30 betreft aanvaarden de Groenen niet dat gas wordt teruggenomen : de Groenen houden vast aan de eerste doelstelling : zone 30 in alle schoolomgevingen (i.p.v. in 60%) en dat vanaf volgend schooljaar (i.p.v. 2006). Dat niet overal tegelijk de nodige infrastructuuringrepen kunnen plaats vinden, is begrijpelijk : daarvoor kan meer tijd genomen worden. Ook de uitbreiding van zone 30 in woon'kernen' mag voor Agalev niet op de lange baan geschoven worden. Zone 30 in 75% van de woonkernen in 90% van de gemeenten in 2010, is als doelstelling veel te rekbaar.


3. Telematica ten dienste van de zwakste weggebruikers : een volwaardig experiment met Intelligente Snelheids Aanpassing (ISA)

Technische snufjes in wagens verhogen op dit moment dikwijls de ongelijkheid op de weg : wie met een duurder model rijdt, heeft meer veiligheid en meer comfort aan boord. De Groenen willen wagens die in de eerste plaats veiliger zijn voor hun omgeving en voor zwakkere weggebruikers. Vandaar dat we met nadruk de vraag steunen van het Begeleidingscomité naar een volwaardig ISA-pilootproject. Het experiment dat deze zomer start in Gent, moet dus degelijk ondersteund worden.

Johan Malcorps, gemeenschapssenator
Lode Vanoost, Kristien Grauwels, kamerleden

---
Agalev Persdienst
Paskal Deboosere, persverantwoordelijke
Brialmontstraat 23, 1210 Brussel
tel (02)219 19 19 fax (02)223 10 90
gsm 0496 567 569
e-mail pers@agalev.be

---
Agalev via InterNet
e-mail persdienst: pers@agalev.be
agalev homepage : http://www.agalev.be/
persteksten : http://www.agalev.be/pers/