PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR

Is er nog toekomst voor de luchtvaart?

Persbericht

Is er nog toekomst voor de luchtvaart?

Maandag 25 februari 2002 van 10.00 tot 12.30 uur

De aanslagen van 11 september hebben de luchtvaart wereldwijd in de problemen gebracht. Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder en is het tijd om naar de toekomst te kijken: is die er nog wel voor de luchtvaart? Dit onderwerp wordt vanuit verschillende achtergronden belicht op het symposium van het Platform Nederlandse Luchtvaart, dat aanstaande maandag plaatsvindt in Huizen.

De onderwerpen die aan bod komen zijn de opkomst van de low cost-maatschappijen, vliegangst, innovaties op het gebied van techniek en luchtverkeersleiding en de besluitvorming bij de overheid. Dit gebeurt aan de hand van presentaties gegeven door:

De heer P.J. Legro, President-Directeur Transavia Airlines
De heer drs. L. van Gerwen, Directeur St. VALK De heer dr. ir. J.M. Hoekstra, Projectleider Free flight bij het NLR (Nationaal Lucht- en ruimtevaartlaboratorium) De heer ir. J. de Jong, Vice-President Engineering Fokker Aerostructures
De heer prof. A. Heertje, Econoom, hoogleraar Geschiedenis van de
Economie en columnist

Het lijkt erop dat de luchtvaartcrisis voor één segment van de markt wel een positieve uitwerking heeft: low cost-maatschappijen als Easy Jet en Ryanair hebben 30 tot 40% meer passagiers vervoerd. Dit geldt ook voor Basiq Air van Transavia. Hoe zal dit zich verder ontwikkelen?
Vlak na de aanslagen waren veel mensen bang om te vliegen. Zijn er na 11 september meer mensen met vliegangst bijgekomen of hebben de aanslagen maar een tijdelijk effect gehad? Kun je iets doen tegen vliegangst?
De luchtvaart is een zeer innovatieve bedrijfstak die nooit stil staat. Waar gaat momenteel de aandacht naar uit als het om vernieuwingen en verbeteringen gaat? Hoe staat het op het gebied van de ontwikkelingen binnen de luchtverkeersleiding? De discussie over luchtvaart verloopt moeizaam. De besluitvorming over de nieuwe luchtvaartwet en de regionale luchthavens duurt al jaren en verloopt niet altijd even duidelijk.
De term bestuurlijk moeras is in dit verband zeker niet overdreven. Wat zijn de consequenties van de politieke standpunten voor de luchtvaart? En wat valt er te zeggen over de organisatie van de besluitvorming in Nederland?

Locatie
Het symposium vindt plaats in de Regentenzaal van het Congrescentrum Graaf Wichman, Plein 2000 nr. 7 t/m 11 te Huizen.

Voor nadere informatie over het symposium kunt u contact opnemen met Philip Hofmeijer of Simone Jansen tel: 035-6230598. Het programma kunt u vinden op onze website: www.pnl.nl

21 feb 02 14:45