Ingezonden persbericht

Gemeenten doen weinig met milieu en internet

Persbericht van EPN - Platform voor de Informatiesamenleving

DEN HAAG, 25 februari 2002 - Gemeentelijke dienstverlening via internet blijft een zorgenkindje, zo wezen eerdere studies van EPN en haar leden uit. Het aantal gemeenten dat informatie biedt op internet over gemeentelijke producten neemt, mede als gevolg van de stimuleringsregeling Productencatalogus van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, wel toe maar een eenvoudige volgende stap: het simpelweg aanbieden van aanvraagformulieren is voor de meeste gemeenten nog steeds een stap te ver.

Om meer inzicht te krijgen in het hoe en waarom de gemeentelijke dienstverlening via internet niet echt van de grond komt heeft EPN in samenwerking met PricewaterhouseCoopers (PWC) eind vorig jaar de gemeentelijke milieutaak nader onderzocht. Doel was om voor dit specifieke onderdeel te analyseren welke vormen van dienstverlening op internet worden aangeboden, waar de belemmeringen liggen en welke kansen onbenut blijven. Tevens is gekeken naar de democratische component, i.c. of gemeenten burgers, bedrijven en instellingen in staat stellen om via internet mee te praten over het gemeentelijk milieu beleid.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door EPN en PWC, komt naar voren dat gemeenten burgers voornamelijk informeren over wanneer het afval wordt opgehaald (64%) en over de hoogte van de afvalstoffenheffing (52%). Bij 12% van de gemeenten kan de burger via e-mail/internet vragen stellen of klachten over afval indienen, 2% biedt de mogelijkheid om via internet het ophalen van grofvuil te regelen en 3% van de gemeenten biedt de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de afvalstoffenheffing. Minder dan de helft (42%) van de gemeenten biedt online informatie over ingediende of verleende milieuvergunningen. Een derde van de gemeenten biedt informatie over de procedure van het aanvragen van een milieuvergunning. Dit laatste kan online bij 2% van de gemeenten (downloaden en uitprinten). Online bezwaar maken tegen een ingediende vergunning is wettelijk nog niet mogelijk. Geen van de gemeenten biedt deze mogelijkheid.

Wanneer de burger wil weten wat er in het gemeentelijk milieuprogramma, het milieubeleidsplan of het rioleringsplan staat, biedt internet weinig uitkomst. Slechts 2% van de gemeenten biedt het milieuprogramma online aan, 1% het doet dat met het milieubeleidsplan, maar door geen enkele gemeente wordt het rioleringsplan online aangeboden.

Communiceren over gemeentelijk milieubeleid is bij hoge uitzondering mogelijk. De gemeente Den Haag heeft burgers betrokken bij het voorbereiden van het gemeentelijke milieubeleidsplan en in de gemeente Soest kon gediscussieerd worden over het vastgestelde milieubeleidsplan, Haarlem ontwikkelt een Digitaal Milieuplein, Utrecht verstuurt bodemkwaliteitskaarten via e-mail aan onder meer makelaars en particulieren en Amsterdam ontwikkelt een elektronische aanvraag voor een milieuvergunning.

Waarom blijven gemeenten steken bij het informeren?

De resultaten lijken het algemene beeld rond gemeentelijke dienstverlening via internet te bevestigen. Vooralsnog blijft de gemeentelijke dienstverlening op milieugebied beperkt tot eenzijdig informeren. Ook het betrekken van de burger bij het milieu beleid komt nog maar sporadisch voor. Milieu-afdelingen, als ze al plannen hadden met internet, zijn veelal gebonden aan het algemene beleid rond de website. De speelruimte om zelf initiatieven te ontwikkelen is daardoor meestal klein. Gemeenten die over een goede kwalitatieve website beschikken bieden dan ook vaak meer informatie en mogelijkheden tot interactie over milieu dan minder goede sites. Tevens blijkt dat de aandacht voor gemeentelijk duurzaamheidsbeleid ook verband houdt met de activiteiten op internet. Gemeenten die hoog scoren in de Lokale
Duurzaamheidsspiegel scoren ook beter op internet.

Op de vraag waarom niet meer wordt gedaan dan voornamelijk informatie verstrekken over de gemeentelijke milieutaak, komt duidelijk naar voren dat nog steeds de organisatie achter de internetsite het grote knelpunt is. De website wordt niet gedragen in de organisatie maar blijft veelal een verantwoordelijkheid van communicatie- en automatiseringsafdelingen. Andere genoemde knelpunten zijn: geringe prioriteit en daarmee samenhangende capaciteit en middelen, de onduidelijkheid rond de digitale handtekening, wet en regelgeving. Bovendien vragen burgers nog niet massaal via e-mail om diensten.

Over het onderzoek

Het onderzoek is door EPN uitgevoerd onder 223 gemeenten met een website. Het bestond uit een surfonderzoek, een e-mail enquête onder de gemeenten en interviews.

EPN - Platform voor de Informatiesamenleving

EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige maatschappelijke inbedding van informatie- en
communicatietechnologie. In het Platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd. EPN voert onderzoek uit, publiceert en organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en samenleving.



Ingezonden persbericht