IDC PRESS RELEASE
Vrouwelijke Internetters in België Kooplustiger dan Mannen, aldus IDC
Amsterdam, 25 februari 2002 - De Internetpenetratie in België is niet
erg hoog. Aan het eind van 2001 was ongeveer 35% van de populatie
minstens eens per drie maanden online te vinden. Uit onderzoek van IDC
is gebleken dat vooral de vrouwen het af laten weten, want van alle
Internetgebruikers is slechts 31% vrouw. Van de vrouwen die regelmatig
online zijn, zijn er echter relatief veel ook als koper actief op het
Internet.
"Meer dan een kwart van de vrouwelijke Intergebruikers koopt
regelmatig producten of diensten online, terwijl dat percentage bij de
mannen 14% bedraagt," constateert Renske Ellens, senior research
analyst bij IDC. Zoals te zien in onderstaand overzicht, kopen vrouwen
bovendien andere dingen dan mannen.
Vrouwen
1 Reis-gerelateerd (35%)
2 Boeken & tijdschriften (22%)
3 Muziek CDs & video's (22%)
Mannen
1 Muziek CDs & video's (59%)
2 Evenement-gerelateerd (30%)
3 Computer hardware & elektronica (26%)
De online bestedingen van de huishoudens en bedrijven samen liepen in
2001 op tot e 3.3 miljard. IDC verwacht dat dit bestedingsbedrag in
2005 ongeveer e 37,1 miljard zal bedragen. Hoewel de groei in het B2C
segment groter zal zijn dan in het B2B segment, zal dit laatste
segment in de komende jaren veruit het meeste bijdragen aan Internet
commerce. "Volume-aankopen, en dan met name bedoeld voor verder
gebruik binnen de organisatie, is binnen het B2B segment sterk in
opkomst," aldus Ellens.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
IDC Benelux
Renske Ellens (Senior Analyst)
+31 (0) 20 - 4089539
of
Margreet ten Hoope (PR Coordinator)
+ 31 (0) 20 - 4089533
België - Online B2B Uitgaven Gesplitst naar Volume en Individuele
Uitgaven, 2001 en 2005
Bron: IDC, ICMM 7.4 - Q4 2001
Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "Internet Commerce in Belgium" geeft een duidelijk
overzicht van de huidige stand van zaken in zowel het B2B als het B2C
segment van de Belgische Internet commerce markt. Er worden onder
andere voorspellingen gedaan met betrekking tot het aantal Internet
gebruikers, het aantal Internet kopers en de uitgaven op het Web
tussen nu en 2005. Het rapport "Internet Commerce in Belgium" is
onderdeel van het Belgian Telecom & Internet programma en is
verkrijgbaar bij IDC Benelux.
Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en
marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie
technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en
advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat
organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke
beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied
van wereldwijde marketing en trends en analyseert business
strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van
betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal
onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's
marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan
uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness
bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op
http://www.idcresearch.nl
IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie
op gebied van ICT media en onderzoek.
All product and company names may be trademarks or registered
trademarks of their respective holders.
Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.