IDC PRESS RELEASE

Vrouwelijke Internetters in België Kooplustiger dan Mannen, aldus IDC

Amsterdam, 25 februari 2002 - De Internetpenetratie in België is niet erg hoog. Aan het eind van 2001 was ongeveer 35% van de populatie minstens eens per drie maanden online te vinden. Uit onderzoek van IDC is gebleken dat vooral de vrouwen het af laten weten, want van alle Internetgebruikers is slechts 31% vrouw. Van de vrouwen die regelmatig online zijn, zijn er echter relatief veel ook als koper actief op het Internet.

"Meer dan een kwart van de vrouwelijke Intergebruikers koopt regelmatig producten of diensten online, terwijl dat percentage bij de mannen 14% bedraagt," constateert Renske Ellens, senior research analyst bij IDC. Zoals te zien in onderstaand overzicht, kopen vrouwen bovendien andere dingen dan mannen.

Vrouwen

1 Reis-gerelateerd (35%)

2 Boeken & tijdschriften (22%)

3 Muziek CDs & video's (22%)

Mannen

1 Muziek CDs & video's (59%)

2 Evenement-gerelateerd (30%)

3 Computer hardware & elektronica (26%)

De online bestedingen van de huishoudens en bedrijven samen liepen in 2001 op tot e 3.3 miljard. IDC verwacht dat dit bestedingsbedrag in 2005 ongeveer e 37,1 miljard zal bedragen. Hoewel de groei in het B2C segment groter zal zijn dan in het B2B segment, zal dit laatste segment in de komende jaren veruit het meeste bijdragen aan Internet commerce. "Volume-aankopen, en dan met name bedoeld voor verder gebruik binnen de organisatie, is binnen het B2B segment sterk in opkomst," aldus Ellens.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

IDC Benelux
Renske Ellens (Senior Analyst)

+31 (0) 20 - 4089539

of

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)

+ 31 (0) 20 - 4089533

België - Online B2B Uitgaven Gesplitst naar Volume en Individuele Uitgaven, 2001 en 2005

Bron: IDC, ICMM 7.4 - Q4 2001

Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "Internet Commerce in Belgium" geeft een duidelijk overzicht van de huidige stand van zaken in zowel het B2B als het B2C segment van de Belgische Internet commerce markt. Er worden onder andere voorspellingen gedaan met betrekking tot het aantal Internet gebruikers, het aantal Internet kopers en de uitgaven op het Web tussen nu en 2005. Het rapport "Internet Commerce in Belgium" is onderdeel van het Belgian Telecom & Internet programma en is verkrijgbaar bij IDC Benelux.

Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op http://www.idcresearch.nl

IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.