PRICEWATERHOUSECOOPERS

Wetsvoorstel remt privatisering Nutsbedrijven

Wetsvoorstel remt privatisering Nutsbedrijven

Voorgestelde wetswijziging Elektriciteits- en Gaswet gekunsteld werkstuk met onbedoelde negatieve gevolgen

Het wetsvoorstel inzake de wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en Gaswet vertoont lacunes, en blijkt bij nadere beschouwing een gekunsteld bouwwerk dat maar ten dele tegemoet komt aan het doel en zelfs nieuwe onzekerheden schept. Tot die harde conclusies kwamen de energiespecialisten van de Utilitiesgroep van PricewaterhouseCoopers op een seminar waarbij de mogelijke gevolgen van het op 7 februari gepresenteerde voorstel vanuit diverse invalshoeken werden belicht. Haast is geboden want uiterlijk al op 28 februari moeten eventuele wijzigingsvoorstellen zijn ingediend.

Belangrijkste kritiekpunt is het ontbreken van een fiscale paragraaf. Daardoor dreigt een interpretatieverschil met de fiscus over het al dan niet heffen van overdrachtsbelasting bij de verplichte constructie van vennootschappen waarin het feitelijke netbeheer wordt ondergebracht. Daarnaast zorgt het zogenaamde terugklapmechanisme voor tal van nieuwe onzekerheden, en mogelijk zelfs voor aanzienlijk waardeverlies. De overheid houdt zich het recht voor om een netbeheerder die in haar ogen wanbeheer pleegt bij het beheer van een netwerk, die concessie weer te ontnemen.

Gevreesd moet worden dat bij de huidige juridische omschrijving van dat recht private aandeelhouders terughoudend zullen zijn om deel te nemen in de privatisering van bestaande nutsbedrijven. Bovendien dreigen er problemen met de talrijke crossborderlease-constructies die energiebedrijven de afgelopen jaren hebben afgesloten. De daaraan ten grondslag liggende overeenkomsten voorzien niet in een aanzienlijke transfer van activa van de contractpartner naar de nieuw op te richten vennootschap voor het netbeheer, en ook het feit dat het juridische eigendom van het netwerk van die Netbeheerder NV bij de overheid blijft berusten zal de private partij minder happig maken en kan bovendien problemen opleveren voor crossborder lease constructies. Een aanscherpen van de voorwaarden - en mogelijk zelfs het opzeggen van overeenkomsten - zal ernstige gevolgen hebben voor de balansverhoudingen van de betrokken nutsbedrijven, en dus alweer een complicerend en vertragend effect hebben op de voorgenomen privatisering van deze bedrijven, zo vrezen de deskundigen van PricewaterhouseCoopers.

Ik vind het een gekunsteld wetsvoorstel, met scherpere eisen dan de beleidsregels privatisering energiebedrijven. Ik ben van mening dat de problemen in het wetsvoorstel opgelost moeten worden. Daar is tijd voor nodig, daarom zou ik willen dat het over de verkiezingen heen getild wordt, vindt Aad Groenenboom, utility-leader en partner van PricewaterhouseCoopers.