Invoering 30 km-zones: eerste verblijfsgebied is gereed
---
Putten, 25 februari 2002
Invoering 30 km-zones: eerste verblijfsgebied is gereed
In de vergadering van 10 mei 2001 heeft de gemeenteraad in het kader
van "duurzaam veilig" besloten in onze gemeente acht verblijfsgebieden
aan te wijzen waar een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld. Er
is krediet beschikbaar gesteld voor het toepassen van
poortconstructies in de vorm van uitritten en voor het aanleggen van
een aantal verkeersplateaus.
Inmiddels zijn in het verblijfsgebied dat wordt begrensd door de
Sprielderweg, de Voorthuizerstraat, de Garderenseweg en de Calcariaweg
de werkzaamheden gereed en is het snelheidsregime van 30 km/u
ingevoerd. Dit geldt ook voor gedeelten van de Drosteweg, de
Krachtighuizerweg, de Peppelerweg en de Sprielderweg. De invalswegen
zijn hier voorzien van een uitritconstructie. Als het trottoir gewoon
doorloopt langs de doorgaande weg over de zijweg, is sprake van een
uitrit.
Door het toepassen van uitritconstructies is automatisch de voorrang
geregeld. Bestuurders die van een uitrit komen, moeten al het overige
verkeer (dus ook voetgangers) voor laten gaan.
Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom besloten, de
verkeersbesluiten waarbij de Calcariaweg, de Garderenseweg (gedeelte
Voorthuizerstraat-rotonde Bosrand) en de Sprielderweg (gedeelte
Voorthuizerstraat-Calcariaweg) zijn aangewezen als voorrangsweg, in te
trekken. Dit betekent dat alle borden met aanduidingen als
voorrangsweg of u nadert een voorrangsweg worden verwijderd. Het
regelen van voorrang moet in verblijfsgebieden worden voorkomen en is
alleen toegestaan bij solitaire busbanen, solitaire
fiets/bromfietspaden en hoofdfietsroutes. Eventuele bestaande
voorrangswegen/voorrangskruispunten komen dan ook te vervallen.
Nog dit jaar wordt eveneens een maximumsnelheid van 30 km/u ingesteld
op alle wegen in de overige zeven verblijfsgebieden die worden
begrensd door:
1. de Harderwijkerstraat, de Garderenseweg en het bosgebied;
2. de Engweg, de Oude Rijksweg, de Harderwijkerstraat en de
Voorthuizerstraat (uitgezonderd winkelstraten);
3. de Nijkerkerstraat, de Engweg, de Voorthuizerstraat en de Van
Geenstraat;
4. de Nijkerkerstraat, de Stenenkamerseweg, de Rimpelerweg en de
Stationsstraat;
5. de bebouwde kom van Krachtighuizen
6. het industrieterrein Keizerswoert;
7. het bedrijventerrein Hoge Engweg.
Met de politie is afgesproken dat zodra een verblijfsgebied gereed is,
er op snelheid zal worden gecontroleerd.
Door van een gebied een verblijfsgebied te maken, ontstaat een
verkeersveiliger omgeving. Dit komt mede doordat automobilisten die
langzamer rijden, meer oog hebben voor spelende kinderen. Daarnaast is
de stopafstand bij een snelheid van 30 km/uur veel korter dan bij
50 km/uur. Ook zijn de gevolgen van eventuele ongevallen bij 30 km/uur
over het algemeen minder ernstig dan bij 50 km/uur. Naast de
verbetering van de verkeersveiligheid biedt een verblijfsgebied enkele
bijkomende voordelen: de geluidsoverlast neemt af, het
brandstofverbruik van autos is lager, de omgeving vervuilt minder en
het woongenot neemt toe.
Gemeentevoorlichting
telefoon 0341-359666