Invoering 30 km-zones: eerste verblijfsgebied is gereed
---

Putten, 25 februari 2002

Invoering 30 km-zones: eerste verblijfsgebied is gereed

In de vergadering van 10 mei 2001 heeft de gemeenteraad in het kader van "duurzaam veilig" besloten in onze gemeente acht verblijfsgebieden aan te wijzen waar een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld. Er is krediet beschikbaar gesteld voor het toepassen van poortconstructies in de vorm van uitritten en voor het aanleggen van een aantal verkeersplateaus.

Inmiddels zijn in het verblijfsgebied dat wordt begrensd door de Sprielderweg, de Voorthuizerstraat, de Garderenseweg en de Calcariaweg de werkzaamheden gereed en is het snelheidsregime van 30 km/u ingevoerd. Dit geldt ook voor gedeelten van de Drosteweg, de Krachtighuizerweg, de Peppelerweg en de Sprielderweg. De invalswegen zijn hier voorzien van een uitritconstructie. Als het trottoir gewoon doorloopt langs de doorgaande weg over de zijweg, is sprake van een uitrit.

Door het toepassen van uitritconstructies is automatisch de voorrang geregeld. Bestuurders die van een uitrit komen, moeten al het overige verkeer (dus ook voetgangers) voor laten gaan.

Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom besloten, de verkeersbesluiten waarbij de Calcariaweg, de Garderenseweg (gedeelte Voorthuizerstraat-rotonde Bosrand) en de Sprielderweg (gedeelte Voorthuizerstraat-Calcariaweg) zijn aangewezen als voorrangsweg, in te trekken. Dit betekent dat alle borden met aanduidingen als voorrangsweg of u nadert een voorrangsweg worden verwijderd. Het regelen van voorrang moet in verblijfsgebieden worden voorkomen en is alleen toegestaan bij solitaire busbanen, solitaire fiets/bromfietspaden en hoofdfietsroutes. Eventuele bestaande voorrangswegen/voorrangskruispunten komen dan ook te vervallen.

Nog dit jaar wordt eveneens een maximumsnelheid van 30 km/u ingesteld op alle wegen in de overige zeven verblijfsgebieden die worden begrensd door:


1. de Harderwijkerstraat, de Garderenseweg en het bosgebied;
2. de Engweg, de Oude Rijksweg, de Harderwijkerstraat en de Voorthuizerstraat (uitgezonderd winkelstraten);
3. de Nijkerkerstraat, de Engweg, de Voorthuizerstraat en de Van Geenstraat;

4. de Nijkerkerstraat, de Stenenkamerseweg, de Rimpelerweg en de Stationsstraat;

5. de bebouwde kom van Krachtighuizen

6. het industrieterrein Keizerswoert;

7. het bedrijventerrein Hoge Engweg.

Met de politie is afgesproken dat zodra een verblijfsgebied gereed is, er op snelheid zal worden gecontroleerd.

Door van een gebied een verblijfsgebied te maken, ontstaat een verkeersveiliger omgeving. Dit komt mede doordat automobilisten die langzamer rijden, meer oog hebben voor spelende kinderen. Daarnaast is de stopafstand bij een snelheid van 30 km/uur veel korter dan bij 50 km/uur. Ook zijn de gevolgen van eventuele ongevallen bij 30 km/uur over het algemeen minder ernstig dan bij 50 km/uur. Naast de verbetering van de verkeersveiligheid biedt een verblijfsgebied enkele bijkomende voordelen: de geluidsoverlast neemt af, het brandstofverbruik van autos is lager, de omgeving vervuilt minder en het woongenot neemt toe.

Gemeentevoorlichting

telefoon 0341-359666