Ingezonden persbericht
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Communicatie & Marketing Groep / TU Delft
tel.: 015 2785454
fax.: 015 2781855
GSM: 06 20408176
Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de
TU Delft, Mekelweg 5, Delft
Scheepsontwerp
25 februari 2002 | 13.30 uur
hr. L.W. Pastoor | maritiem ingenieur.
promotor | Prof.dr.ir. J.A. Pinkster (fac OCP)
toeg.prom. | Dr.ir. J.A. Keuning (UHD-fac OCP)
On the assessment of nonlinear ship motions and loads.
De ontwikkeling in de scheepvaart laat zien dat nieuwe schepen gebouwd
worden met nieuwe rompvormen en hoge vaarsnelheden waarmee zware
zeetoestanden niet worden geschuwd. De noodzaak voor gevanceerde
rekenmodellen om de bewegingen en belastingen in zeegang te berekenen is
daarom hoog. Helaas zijn zulke programma's bijzonder rekenintensief. Nieuwe
rekentechnieken zijn daarom essentieel om niet te verzanden in eindeloze
rekensessies. In zijn proefschrift gaat Pastoor in op de ontwikkeling van
nieuwe methoden om efficiënt en nauwkeurig respons statistiek te berekenen
om deze vervolgens te kunnen gebruiken in de ontwerpfase van schepen. Met
name is aandacht besteed aan een techniek, die extreme responsies in de tijd
conditioneert op basis van statistische randvoorwaarden. Slechts deze korte
tijdseries hoeven gesimuleerd te worden om niet-lineaire extreme waarden te
berekenen waarbij de kans van optreden bekend is. Enorme rekenreducties
kunnen hiermee behaald worden. Met een serie van numerieke cases is deze
techniek onderzocht en vervolgens ook op modelschaal getest. Hierbij zijn
specifieke golfprofielen gegenereerd in de sleeptank die een gewenste
extreme rompbuigende belasting veroorzaken. Automatisering van de sleepwagen
en de golfmaker was nodig om het model op het juiste tijdstip op de juiste
plaats in het gewenste golfprofiel te beproeven. Zowel de numerieke cases
als het experimentele ondezoek geven goede tot zeer goede resultaten. Naast
extreme scheepsbewegingen en belastingen is ook aandacht besteed aan de
zeegangsinzetbaarheid van schepen, met name marineschepen. Een
missie-simulatie programma is ontwikkeld waarbij de scheepsbewegingen
berekend worden met niet-lineaire benaderende Volterra modellen. In
tegenstelling tot bestaande technieken berekent dit model de kansverdeling
van de zeegangsprestatie in plaats van de gemiddelde prestatie. Hiermee is
meer informatie beschikbaar voor gebruik in de ontwerp of operationele fase
van schepen.
Voor verder lezen:
* Theoretical study on nonlinear hull girder loads for fatigue and
extreme design bending moments by L.W. Pastoor, 1997
* Nonlinear influence of flare on ship hull girder loads in waves by
Z.Q. Zhou, 1997
* A Solution method for the nonlinear ship wave resistance problem by
Raven, Hoyte Christiaan, 1996
* Modelling of the probabilistic input for a nonlinear wave-load
simulation model by L.J.M. Adegeest, 1992
* Linear and nonlinear hydrodynamic forces acting on a segmented
heaving Wigley model by L.J.M. Adegeest, 1991