Ingezonden persbericht

Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Communicatie & Marketing Groep / TU Delft
tel.: 015 2785454
fax.: 015 2781855
GSM: 06 20408176

Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft

Scheepsontwerp
25 februari 2002 | 13.30 uur
hr. L.W. Pastoor | maritiem ingenieur.
promotor | Prof.dr.ir. J.A. Pinkster (fac OCP)
toeg.prom. | Dr.ir. J.A. Keuning (UHD-fac OCP)

On the assessment of nonlinear ship motions and loads. De ontwikkeling in de scheepvaart laat zien dat nieuwe schepen gebouwd worden met nieuwe rompvormen en hoge vaarsnelheden waarmee zware zeetoestanden niet worden geschuwd. De noodzaak voor gevanceerde rekenmodellen om de bewegingen en belastingen in zeegang te berekenen is daarom hoog. Helaas zijn zulke programma's bijzonder rekenintensief. Nieuwe rekentechnieken zijn daarom essentieel om niet te verzanden in eindeloze rekensessies. In zijn proefschrift gaat Pastoor in op de ontwikkeling van nieuwe methoden om efficiënt en nauwkeurig respons statistiek te berekenen om deze vervolgens te kunnen gebruiken in de ontwerpfase van schepen. Met name is aandacht besteed aan een techniek, die extreme responsies in de tijd conditioneert op basis van statistische randvoorwaarden. Slechts deze korte tijdseries hoeven gesimuleerd te worden om niet-lineaire extreme waarden te berekenen waarbij de kans van optreden bekend is. Enorme rekenreducties kunnen hiermee behaald worden. Met een serie van numerieke cases is deze techniek onderzocht en vervolgens ook op modelschaal getest. Hierbij zijn specifieke golfprofielen gegenereerd in de sleeptank die een gewenste extreme rompbuigende belasting veroorzaken. Automatisering van de sleepwagen en de golfmaker was nodig om het model op het juiste tijdstip op de juiste plaats in het gewenste golfprofiel te beproeven. Zowel de numerieke cases als het experimentele ondezoek geven goede tot zeer goede resultaten. Naast extreme scheepsbewegingen en belastingen is ook aandacht besteed aan de zeegangsinzetbaarheid van schepen, met name marineschepen. Een missie-simulatie programma is ontwikkeld waarbij de scheepsbewegingen berekend worden met niet-lineaire benaderende Volterra modellen. In tegenstelling tot bestaande technieken berekent dit model de kansverdeling van de zeegangsprestatie in plaats van de gemiddelde prestatie. Hiermee is meer informatie beschikbaar voor gebruik in de ontwerp of operationele fase van schepen.

Voor verder lezen:

* Theoretical study on nonlinear hull girder loads for fatigue and extreme design bending moments by L.W. Pastoor, 1997
* Nonlinear influence of flare on ship hull girder loads in waves by Z.Q. Zhou, 1997

* A Solution method for the nonlinear ship wave resistance problem by Raven, Hoyte Christiaan, 1996

* Modelling of the probabilistic input for a nonlinear wave-load simulation model by L.J.M. Adegeest, 1992

* Linear and nonlinear hydrodynamic forces acting on a segmented heaving Wigley model by L.J.M. Adegeest, 1991