Dienst Binnenstad Amsterdam


Informatiebijeenkomst Spuistraat

Op maandag 25 februari 2002 om 20.00 uur vindt in de Nieuwe Kerk / Eggertzaal een informatiebijeenkomst plaats over het ontwerp van de openbare ruimte in de Spuistraat. Bewoners, ondernemers en belanghebbenden krijgen deze avond de gelegenheid hun reacties te geven en vragen te stellen. De officiële inspraakbijeenkomst volgt in het voorjaar.

Ontwerp voor de Spuistraat
Momenteel werkt de Dienst Binnenstad Amsterdam aan het ontwerp voor de herinrichting van de Spuistraat en de stegen en zijstraten van de Spuistraat. U moet daarbij denken aan een profiel zoals de Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk. De Dienst Binnenstad bespreekt op 25 februari 2002 de eerste conceptontwerpen met bewoners, ondernemers en belanghebbenden.

Discussiepunten zijn onder andere:

· De locatie van de servicestrook (westzijde of oostzijde)
· Laad- en lostijden

· Plaatsing van het straatmeubilair

Planning
Na de informatiebijeenkomst worden de opmerkingen en suggesties meegenomen en indien mogelijk verwerkt in het ontwerp. Als alles volgens planning verloopt wordt het definitief ontwerp in april 2002 met u besproken tijdens de formele inspraakbijeenkomst. Daarna zal de wethouder de rapportage en het ontwerp aanbieden aan het College van B&W. Vervolgens zal het ontwerp behandeld worden in de Commissie van Advies. Als alles volgens planning verloopt starten de werkzaamheden in mei 2003.

Uitkomsten verkeersonderzoek
In opdracht van de Dienst Binnenstad is een onderzoek uitgevoerd naar snelheid, laad- en losbewegingen en de verkeersveiligheid in de Spuistraat. Aangezien de Spuistraat de hoofdontsluitingsroute door de binnenstad is staat een goede doorstroming van het verkeer centraal. Enkele uitkomsten van dit onderzoek luiden:

Laden en lossen
Wat betreft het laden en lossen zijn er op doordeweekse dagen en in het weekend metingen gedaan naar de frequentie. Conclusie; het laden en lossen is gelijkmatig verspreid over de gehele dag (9.00-17.00 uur) waarbij in het zuidelijk gedeelte van de Spuistraat merendeels aan de westzijde wordt geladen en gelost en in het noordelijk gedeelte merendeels aan de oostzijde.

Snelheidsmetingen
Uit snelheidsmetingen op een viertal punten in de Spuistraat blijkt dat 85% van de voertuigen niet harder rijdt dan veertig kilometer per uur. Dat de maximumsnelheid van 50 km/uur niet wordt overschrijden heeft te maken met de vormgeving van de Spuistraat. Het is een redelijk smalle straat, met aan weerszijden parkeerplaatsen c.q. laad- en losplekken, een enigszins chaotisch wegbeeld en soms oponthoud als gevolg van laden, lossen of parkeren. Dit nodigt, in ieder geval overdag, niet uit tot hard rijden. Het aantal autos dat per etmaal door de Spuistraat rijdt ligt rond de 5000 á 5500. Uit verkeersmodellen van de toekomstige situatie blijkt het aantal autos in de spits (16.00 18.00 uur) ten opzichte van 1997 stijgt van 500 naar 600. De stijging van het aantal voertuigen zit met name in het zuidelijk gedeelte van de Spuistraat. Uit akoestisch onderzoek door de Dienst Ruimtelijke Ordening blijkt dan ook dat alleen in het zuidelijk gedeelte van de Spuistraat een lichte toename te verwachten is van het aantal decibel, van 60 naar 62 dB(A). Door het toepassen van geluidsreducerend asfalt kunnen de geluidswaarden op hun beurt weer met maximaal 3 dB(A) verminderd worden.