Dienst Binnenstad Amsterdam
Informatiebijeenkomst Spuistraat
Op maandag 25 februari 2002 om 20.00 uur vindt in de Nieuwe Kerk /
Eggertzaal een informatiebijeenkomst plaats over het ontwerp van de
openbare ruimte in de Spuistraat. Bewoners, ondernemers en
belanghebbenden krijgen deze avond de gelegenheid hun reacties te
geven en vragen te stellen. De officiële inspraakbijeenkomst volgt in
het voorjaar.
Ontwerp voor de Spuistraat
Momenteel werkt de Dienst Binnenstad Amsterdam aan het ontwerp voor de
herinrichting van de Spuistraat en de stegen en zijstraten van de
Spuistraat. U moet daarbij denken aan een profiel zoals de
Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk. De Dienst Binnenstad bespreekt op
25 februari 2002 de eerste conceptontwerpen met bewoners, ondernemers
en belanghebbenden.
Discussiepunten zijn onder andere:
· De locatie van de servicestrook (westzijde of oostzijde)
· Laad- en lostijden
· Plaatsing van het straatmeubilair
Planning
Na de informatiebijeenkomst worden de opmerkingen en suggesties
meegenomen en indien mogelijk verwerkt in het ontwerp. Als alles
volgens planning verloopt wordt het definitief ontwerp in april 2002
met u besproken tijdens de formele inspraakbijeenkomst. Daarna zal de
wethouder de rapportage en het ontwerp aanbieden aan het College van
B&W. Vervolgens zal het ontwerp behandeld worden in de Commissie van
Advies. Als alles volgens planning verloopt starten de werkzaamheden
in mei 2003.
Uitkomsten verkeersonderzoek
In opdracht van de Dienst Binnenstad is een onderzoek uitgevoerd naar
snelheid, laad- en losbewegingen en de verkeersveiligheid in de
Spuistraat. Aangezien de Spuistraat de hoofdontsluitingsroute door de
binnenstad is staat een goede doorstroming van het verkeer centraal.
Enkele uitkomsten van dit onderzoek luiden:
Laden en lossen
Wat betreft het laden en lossen zijn er op doordeweekse dagen en in
het weekend metingen gedaan naar de frequentie. Conclusie; het laden
en lossen is gelijkmatig verspreid over de gehele dag (9.00-17.00 uur)
waarbij in het zuidelijk gedeelte van de Spuistraat merendeels aan de
westzijde wordt geladen en gelost en in het noordelijk gedeelte
merendeels aan de oostzijde.
Snelheidsmetingen
Uit snelheidsmetingen op een viertal punten in de Spuistraat blijkt
dat 85% van de voertuigen niet harder rijdt dan veertig kilometer per
uur. Dat de maximumsnelheid van 50 km/uur niet wordt overschrijden
heeft te maken met de vormgeving van de Spuistraat. Het is een
redelijk smalle straat, met aan weerszijden parkeerplaatsen c.q. laad-
en losplekken, een enigszins chaotisch wegbeeld en soms oponthoud als
gevolg van laden, lossen of parkeren. Dit nodigt, in ieder geval
overdag, niet uit tot hard rijden. Het aantal autos dat per etmaal
door de Spuistraat rijdt ligt rond de 5000 á 5500.
Uit verkeersmodellen van de toekomstige situatie blijkt het aantal
autos in de spits (16.00 18.00 uur) ten opzichte van 1997 stijgt van
500 naar 600. De stijging van het aantal voertuigen zit met name in
het zuidelijk gedeelte van de Spuistraat. Uit akoestisch onderzoek
door de Dienst Ruimtelijke Ordening blijkt dan ook dat alleen in het
zuidelijk gedeelte van de Spuistraat een lichte toename te verwachten
is van het aantal decibel, van 60 naar 62 dB(A). Door het toepassen
van geluidsreducerend asfalt kunnen de geluidswaarden op hun beurt
weer met maximaal 3 dB(A) verminderd worden.