Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Kwaliteit dienstverlening
25-02-2002

Vierde kwartaal 2001

De overheid en NS hebben een prestatiecontract gesloten. De overheid, verantwoordelijk voor spoorlijnen, wissels en seinen, heeft daarin de verplichting om te zorgen dat deze in goede staat verkeren. NS moet een goede dienstverlening aan de reizigers bieden, en mag daarvoor de komende 10 jaar op de belangrijkste spoorlijnen van Nederland rijden. Om haar klanten tevreden te stellen, werk NS hard aan de verdere verbetering van de dienstverlening. Ieder kwartaal worden de cijfers gepubliceerd over de punctualiteit. Ook wordt dan de uitkomst vermeld van metingen naar de klanttevredenheid die we samen met de consumentenorganisaties en de overheid hebben opgezet. Terugblikken en vooruitzien

Wij zijn er voor de reizigers. Een miljoen mensen verwachten elke dag niet anders dan dat wij hen op tijd, betrouwbaar en veilig naar hun werk, studie, familie of vrienden brengen. Vorig jaar is ons dat vaak niet gelukt. Dat moet beter. Temeer daar NS een cruciale rol vervult in de mobiliteit van alle Nederlanders. Wij zijn ons daarvan bewust en werken hard aan verbetering. Wij weten wat u als reiziger van ons vraagt. En wij weten ook dat wij het niet alleen kunnen, maar samen met alle partijen die mede de kwaliteit bepalen van het spoorvervoer in Nederland. Zoals met de overheid die gaat over de kwaliteit en capaciteit van de rails.
Het is moeilijk om uw geduld te moeten vragen. Daarom gaan wij hard door met de al in gang gezette verbeteringen. Dit jaar komen er duizenden zitplaatsen bij, dankzij de komst van onze gemoderniseerde Duitse treinen en de eerste nieuwe dubbeldekkers. Ook verwachten we dit jaar meer rijdend personeel. Onze wervingscampagnes blijven op volle toeren draaien. Uiteindelijk gaat het erom zowel uw oordeel als de punctualiteit (in de tabel hiernaast) te verbeteren.

Inhoud vierde kwartaal 2001:

Tabel 1: Kwaliteit NS in landelijke publicatie
Tabel 2: De gepubliceerde aspecten per leeftijdsgroep
Tabel 3: De gepubliceerde aspecten per reismotief
Tabel 4: De geplubiceerde aspecten per regio
Tabel 5: Andere aspecten uit het klanttevredenheidsonderzoek

Zie het origineel http://www.ns.nl/pers/persbericht.cgi?119 .