Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Kwaliteit dienstverlening
25-02-2002
Vierde kwartaal 2001
De overheid en NS hebben een prestatiecontract gesloten. De
overheid, verantwoordelijk voor spoorlijnen, wissels en seinen, heeft
daarin de verplichting om te zorgen dat deze in goede staat verkeren.
NS moet een goede dienstverlening aan de reizigers bieden, en mag
daarvoor de komende 10 jaar op de belangrijkste spoorlijnen van
Nederland rijden. Om haar klanten tevreden te stellen, werk NS hard
aan de verdere verbetering van de dienstverlening. Ieder kwartaal
worden de cijfers gepubliceerd over de punctualiteit. Ook wordt dan de
uitkomst vermeld van metingen naar de klanttevredenheid die we samen
met de consumentenorganisaties en de overheid hebben opgezet.
Terugblikken en vooruitzien
Wij zijn er voor de reizigers. Een miljoen mensen verwachten
elke dag niet anders dan dat wij hen op tijd, betrouwbaar en veilig
naar hun werk, studie, familie of vrienden brengen. Vorig jaar is ons
dat vaak niet gelukt. Dat moet beter. Temeer daar NS een cruciale rol
vervult in de mobiliteit van alle Nederlanders. Wij zijn ons daarvan
bewust en werken hard aan verbetering. Wij weten wat u als reiziger
van ons vraagt. En wij weten ook dat wij het niet alleen kunnen, maar
samen met alle partijen die mede de kwaliteit bepalen van het
spoorvervoer in Nederland. Zoals met de overheid die gaat over de
kwaliteit en capaciteit van de rails.
Het is moeilijk om uw geduld te moeten vragen. Daarom gaan wij hard
door met de al in gang gezette verbeteringen. Dit jaar komen er
duizenden zitplaatsen bij, dankzij de komst van onze gemoderniseerde
Duitse treinen en de eerste nieuwe dubbeldekkers. Ook verwachten we
dit jaar meer rijdend personeel. Onze wervingscampagnes blijven op
volle toeren draaien. Uiteindelijk gaat het erom zowel uw oordeel als
de punctualiteit (in de tabel hiernaast) te verbeteren.
Inhoud vierde kwartaal 2001:
Tabel 1: Kwaliteit NS in landelijke publicatie
Tabel 2: De gepubliceerde aspecten per leeftijdsgroep
Tabel 3: De gepubliceerde aspecten per reismotief
Tabel 4: De geplubiceerde aspecten per regio
Tabel 5: Andere aspecten uit het klanttevredenheidsonderzoek
Zie het origineel http://www.ns.nl/pers/persbericht.cgi?119 .