Gemeente Zaanstad

Burgerzaken Stadskantoor breidt dienstverlening uit met burgerlijke stand

dinsdag 26 februari 2002

Vanaf maandag 25 februari kunnen inwoners van de gemeente Zaanstad ook op het Stadskantoor terecht voor een groot aantal diensten op het gebied van de burgerlijke stand. Denk daarbij aan bijvoorbeeld geboorteaangifte, erkenningen, overlijdensaangifte en naturalisatie. Tot op heden konden burgers voor deze zaken alleen terecht op het gemeentehuis of, bij geboorte, het ziekenhuis. Wethouder N. Kroesen-van Gelderen en directeur dienst Publiek C. Hoogervorst gaven gistermiddag het startsein met de inschrijving van Nikky Horstman in het geboorteregister. De allereerste geboorteaangifte op het Stadskantoor.

De afdeling Burgerzaken is gevestigd op drie locaties in Zaanstad: op het Ebbehout 29 in Zaandam, in het gemeentehuis op het Bannehof 1 in Zaandijk en de hulpsecretarie in Krommenie op de Padlaan12. Op alledrie de locaties kunnen burgers terecht voor zaken als paspoort, rijbewijs en uittreksel.

De burgerlijke stand was tot op heden echter alleen gevestigd op het gemeentehuis in Zaandijk. Zaanstad beoogt met deze spreiding dat burgers dichtbij huis op meerdere plaatsen terechtkunnen voor gemeentelijke diensten.

Diensten

Concreet kunnen burgers nu op het gebied van de burgerlijke stand op het Stadskantoor terecht voor: geboorteaangifte, erkenning, het maken van afspraken voor ondertrouw en huwelijk, omzetten van partnerschap in huwelijk en andersom, laten opmaken akte van naamskeuze, overlijdensaangifte, vestiging vanuit het buitenland, aanvragen naturalisatie en informatie over geslachtsnaamwijzigingen. In een later stadium volgen ook ondertrouw en het vreemdelingenloket.

Informatie
:
Gemeente Zaanstad, Tamara van de Werff, telefoon (075) 655 21 71,