AutoRai

26-2-2002

Citroën presenteert nieuwe C8

Op de Salon van Genève presenteert Citroën de C8, de nieuwe MPV in het topsegment. Het model zal na de zomer in Nederland beschikbaar zijn.

Citroën gaat daarmee door op de weg van het vernieuwen van het gamma en het versterken van haar innovatieve en moderne imago. Met de nieuwe C8 komt Citroën tegemoet aan de steeds verdergaande wensen van klanten en worden nieuwe normen gezet voor bruikbaarheid, veelzijdigheid en inrichting. Verder breekt de C8 met de traditionele vormgeving van MPV's en worden nieuwe wegen ingeslagen bij de styling van het ex- en interieur.

Bij de ontwikkeling van de C8 was vormgeving één van de prioriteiten. De auto onderscheidt zich van z'n concurrenten door de moderne, dynamische lijnen en is duidelijk als Citroën te herkennen. Bovendien past het nieuwe uiterlijk uitstekend in de reeks van vernieuwingen die Citroën op het gebied van styling voor al haar modellen doorvoerde.

Een vernieuwend, hightech interieur met een originele sfeer

De vormgeving van het interieur sluit aan bij het exterieur en versterkt het gevoel van ruimte en licht. Het dashboard valt op door de pure lijnen en heeft een boogvormig bovendeel dat onder meer het instrumentenpaneel omvat. De enorme voorruit van 2 m2 geeft een sensationeel gevoel van lichtheid en openheid, terwijl de stoelen, de aankleding en de daarbij gebruikte materialen een moderne, prettige sfeer creëren. Voor het interieur van de C8 is er keuze uit drie verschillende aankledingniveaus, elk passend bij een eigen publiek.

Reisplezier

De vele verstelmogelijkheden van de stoelen, de sublieme wegligging en de krachtige motoren staan garant voor optimaal rijplezier in de C8.
* Dankzij de elektrisch te bedienen schuifdeuren is het interieur altijd prima toegankelijk.

* Met name de bagageruimte is groter dan van de Evasion.
* Door de flexibele indelingsmogelijkheden kan het interieur worden aangepast aan de wensen van de passagiers. Er kunnen naar keuze acht stoelen in de C8 worden geplaatst. De achterstoelen kunnen over een afstand van 15 cm worden verschoven. Een gepatenteerd Quickfix verankeringssysteem maakt het verplaatsen van de stoelen erg gemakkelijk.

* Er zijn bijna 60 opbergmogelijkheden in het interieur te vinden.
De automatische airconditioning heeft vier afzonderlijke klimaatzones zodat iedereen zijn persoonlijke voorkeur kan instellen. De C8 heeft net als de C5 multiplexbedrading waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het comfort en de veiligheid van de passagiers: de ruiten kunnen met de afstandsbediening worden geopend, de buitenspiegels klappen automatisch in als de portieren worden vergrendeld, stroomverbruikers worden 30 minuten na het uitzetten van het contact afgesloten.

Ruime motorenkeuze

De Citroën C8 biedt een ruime keuze uit benzine- en dieselmotoren. Er zijn drie benzinemotoren: een 2.0i 16V van 100 kW (138 pk), een nieuwe 2.2i 16V van 116 kW (160 pk) en de 2.2i V6 met 150 kW (208 pk). Al deze motoren voldoen nu al aan de Euro 4-normen die per 1 januari 2005 van kracht worden. De twee HDis zijn direct ingespoten diesels met common rail-technologie, 4 cilinders en 4 kleppen per cilinder. Ze leveren respectievelijk 79 kW (109 pk) en 94 kW (130 pk). Beide motoren zijn bijzonder soepel, springen zeer zuinig om met brandstof en zijn bijzonder milieuvriendelijk dankzij de toepassing van het unieke roetfilter.

In combinatie met de 2.0i 16V-motor, en later ook met de 2.0 HDi 16V, is een autoadaptieve automatische versnellingsbak met sequentiële bediening leverbaar. Zo'n versnellingsbak is standaard op de uitvoering met V6-motor.

Iedere test doorstaan

Veiligheid is een optelsom van optimaal comfort, perfecte wegligging en een crashbestendige structuur. Het vernieuwde onderstel zorgt voor een prima wegligging, daarbij geholpen door standaard voorzieningen als ESP, ASR, ABS met elektronische remkrachtverdeling en remassistent (BAS).
In aanvulling op de toch al riante standaarduitrusting kan de auto onder andere worden uitgerust met bandenspanningcontrole, parkeerhulp, automatisch inschakelende verlichting en xenonlampen.

De versterkte kooiconstructie, de zes airbags en de uit composiet materiaal vervaardigde voorschermen beschermen de inzittenden bij ernstige botsingen. Daarnaast is er veel aandacht voor de veiligheid van kinderen:

* met een druk op de knop op het dashboard worden de schuifdeuren vergrendeld en de bediening van de ruiten en het open dak achterin geblokkeerd.

* de schuifdeuren, de ruiten en het open dak zijn voorzien van een antiklemvoorziening.

* als de auto sneller dan 5 km/h rijdt, is de elektrische bediening van de schuifdeuren geblokkeerd.

* met de extra binnenspiegel kunnen kinderen achterin in de gaten worden gehouden, zonder dat de voorinzittenden zich om te hoeven draaien.

De nieuwe Citroën C8 zal direct na de zomer op de Nederlandse markt beschikbaar zijn.