AutoRai

26-2-2002

Uitbreiding dieselaanbod Volvo

Aan de onlangs geïntroduceerde nieuwe dieselmotor van Volvo, de vijfcilinder common-rail turbodiesel met 163 pk (D5), is nu een nieuwe variant toegevoegd: de 130 pk sterke 2.4 D.

De nieuwe krachtbron is vanaf heden leverbaar in de S60, de V70 en de S80, zowel met automaat als handgeschakeld.

Ook deze nieuwe dieselkrachtbron past uitstekend in de filosofie van Volvo. Daarin staan veiligheid, milieubewustzijn, verfijning en formidabele rijeigenschappen al jarenlang bovenaan. De motor biedt de nieuwste technologische innovaties, waardoor hij moeiteloos aansluit bij de meest geavanceerde diesels van dit moment. Bovendien waarderen onze klanten de vijfcilindermotoren, om hun combinatie van zuinigheid en prestaties, aldus Sivert Hiljemark, directeur van de afdeling Engine & Powertrain Engineering bij Volvo Cars in Zweden.

Aluminium cilinderblok
Net zoals de 163 pk sterke D5 bestaat het cilinderblok uit aluminium, hetgeen een opmerkelijk laag gewicht van slechts 185 kilogram oplevert. Dit komt de wegligging en de handelbaarheid van de auto ten goede. Bovendien draagt een gering gewicht bij tot een laag brandstofverbruik. Het cilinderblok is daarbij uitzonderlijk stijf, waardoor trillingen en resonanties tot een minimum beperkt blijven.

Dwarsgeplaatst motorblok
Volvo heeft het blok dwars in de motorruimte geplaatst. Enerzijds maakt dit een compacte bouw mogelijk, anderzijds biedt deze opzet meer veiligheid. Deze constructie biedt speelruimte om de krachten bij een botsing afdoende op te vangen. Motorblok en ophanging vormen een integraal deel van de totale veiligheidsstructuur.

De motor biedt daarnaast uitstekende prestaties, voldoet aan strenge emissie-eisen en loopt bijzonder verfijnd, net als de huidige generatie Volvo benzinemotoren.

Tweede generatie common-rail
Volvo behoort tot de eerste autofabrikanten die de tweede generatie elektronisch geregelde common-rail brandstofinjectie van Bosch toepassen. Het systeem werkt met een nóg hogere inspuitdruk. In de praktijk betekent dit meer (trek)kracht, een lager verbruik en duidelijk schonere uitlaatgassen.

Optimale verbranding
De motor en dan met name de verbrandingsruimte is samen met specialisten van AVList in Graz (Oostenrijk) ontwikkeld. Cilinderkop, inlaatkanalen, brandstofinjectie en het ontwerp van de zuigers zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd, met het oog op zeer goede allround prestaties, geringe emissies, een zuinig verbruik en een zo laag mogelijk niveau van geluid, trillingen en resonanties.

Door een turbocompressor met variabele inlaat bereikt de motor een hoge maximale trekkracht over een breed toerenbereik. Het maximum koppel bereikt zijn maximum van 280 Newtonmeter bij slechts 1.750 toeren per minuut. De motor levert een topvermogen van 96 kW/130 pk bij 4.000 toeren per minuut.

Ook deze variant van de nieuwe Volvo dieselmotor is uitgerust met een elektronisch geregelde, gekoelde uitlaatgascirculatie. Het systeem past zich snel aan veranderende omstandigheden aan, waardoor de uitstoot veel geringer is. Technische gegevens 2.4 D/130 pk: