Gemeente Zeist
Aanvullingen/correcties gemeentegids doorgeven aan Wegener Suurland
De nieuwe gemeentegids voor het jaar 2002/2003 is alweer in de maak.
Hiervoor levert de gemeente uitsluitend gemeentelijke informatie aan
en Wegener Suurland stelt de rest van deze gids samen. Om onze gids
van recente en juiste informatie te voorzien, zijn wij natuurlijk ook
afhankelijk van uw suggesties, verbeteringen en aanvullingen. Deze
kunt u via het reactieformulier achterin de huidige gemeentegids of
middels een eigen brief doorgeven aan:
Wegener Suurland,
Afdeling Productie Gemeentegidsen
Postbus 9510
5602 LM Eindhoven
U kunt uw suggesties, verbeteringen en/of aanvullingen natuurlijk ook
faxen onder het nummer (040) 2642199.
Vermeld wel even dat het om de gids van de gemeente Zeist gaat.
terug naar lijst van artikels
Procedure aanvraag eenmalige uitkering 2002 voor mensen met een laag
inkomen
Voor mensen met een laag inkomen die in Zeist wonen, kent de gemeente
een regeling die tegemoet komt in de kosten van duurzame
gebruiksgoederen. Dit extraatje is bedoeld voor mensen die zonder
onderbreking drie jaar of langer van een minimuminkomen hebben geleefd
of een inkomen hebben van maximaal 110% van de voor hen geldende
bijstandsnorm.
Inmiddels zijn de gemeenten in afwachting van een landelijke regeling
die waarschijnlijk in de plaats zal komen van deze gemeentelijke
regeling. Een wetsvoorstel daartoe wordt binnenkort ingediend. De
gemeente Zeist heeft, in afwachting van die landelijke regeling,
besloten in het jaar 2002 de huidige regeling, met enkele kleine
aanpassingen hierop, te handhaven.
Aanvraag indienen in maanden maart, april en mei
Een van die aanpassingen betreft de periode waarin de aanvraag
ingediend kan worden. Voorheen kon het hele jaar door een aanvraag
worden ingediend. Nu is de periode waarin de eenmalige kan worden
aangevraagd beperkt tot de maanden: maart, april en mei 2002. De
afdeling Sociale Zaken probeert in die periode extra mankracht in te
zetten zodat een ieder in principe binnen de termijn van 8 weken een
besluit ontvangt op zijn of haar aanvraag.
Toetsing d.m.v. verklaring niet bijstandsgerechtigde
Een tweede aanpassing betreft de voorwaarde voor het ontvangen van de
eenmalige uitkering. De belanghebbende dient over minder vermogen te
beschikken dan de voor haar of hem geldende vermogensgrens in de
Algemene bijstandswet. Dit zal in 2002 worden getoetst door de niet
bijstandsgerechtigde hierover een verklaring te laten invullen. De
inhoudelijke toetsing vindt dan achteraf plaats. Het invullen van de
verklaring is voor bijstandsgerechtigden niet nodig omdat Sociale
Zaken over alle gegevens beschikt.
Het inkomen hoeft dus niet perse een bijstandsuitkering te zijn. Zo
komen bijvoorbeeld ouderen, die per 1 januari 2002 drie jaar
aaneengesloten "kale AOW" ontvangen, in principe in aanmerking voor de
eenmalige uitkering. Zij moeten dan wel een aanvraag doen. Ook geldt
dat de aanvrager 24 jaar of ouder moet zijn.
Thuiswonende kinderen, studerenden, kamerbewoners en in instellingen
verblijvende personen komen niet in aanmerking.
In januari 2002 hebben cliënten die gedurende drie jaar
(ononderbroken) een uitkering van Sociale Zaken ontvingen, de
eenmalige uitkering automatisch toegekend gekregen. Dit geldt ook voor
mensen die ouder zijn dan 65 jaar en reeds drie jaar een eenmalige
uitkering van de gemeente Zeist hebben ontvangen.
Geen aankoopnota meer
Er hoeft vooraf ook geen aankoopnota meer overgelegd te worden, zoals
dat bij de bijzondere bijstand het geval is. Tevens kan men nu zelf
bepalen wat en wanneer men iets wil aanschaffen. De eenmalige
uitkering is echter wel uitdrukkelijk bedoeld voor duurzame
gebruiksgoederen. Het kan zijn dat door omstandigheden men genoodzaakt
is in de loop van 2002 een aanvraag bijzondere bijstand voor duurzame
gebruiksgoederen in te dienen. De gemeente Zeist zal de aanvraag
zorgvuldig bekijken en bij de beoordeling zal de gemeente de reeds
verstrekte eenmalige uitkering onder andere nadrukkelijk mee laten
wegen. Had de verstrekte eenmalige uitkering daarvoor gebruik kunnen
worden dan zal de gemeente de aanvraag afwijzen.
Hoogte van de uitkering
De hoogte van de eenmalige uitkering hangt af van de gezinssituatie
per 1 januari 2002, de woonsituatie per 1 januari 2002 en het netto
maandinkomen per datum aanvraag. Voor alleenstaanden geldt een maximum
bedrag van 340,34 en voor (onvolledige) gezinnen een maximum van
453,78
Hoe kunt u aanvragen
In het kader van een betere serviceverlening heeft de gemeente op 18
februari aan ca. 500 cliënten een aanvraagformulier toegezonden.
Mensen die mogelijk wel voor de eenmalige uitkering in aanmerking
komen, maar deze niet in januari automatisch hebben ontvangen en ook
geen formulier toegezonden hebben gekregen kunnen gedurende de periode
van 1 maart 2002 tot en met 31 mei 2002 aan aanvraag indienen. Een
kort briefje naar Sociale Zaken sturen is voldoende. Bij de
Publieksbalie van de gemeente Zeist ligt ook een voorgedrukt briefje
klaar waarbij u kunt verzoeken om toezending van het aanvraagformulier
bijzondere bijstand eenmalige uitkering 2002. Het ingevulde
aanvraagformulier moet dan met de benodigde bewijsstukken uiterlijk
vóór 1 juni 2002 ontvangen zijn door de afdeling Sociale Zaken van de
gemeente Zeist.
Tabel 1 Maximaal bruto jaarinkomen
1999 t/m 2001
Alleenstaand 12.932,74 28.500,00
een-ouder gezin 15.315,08 - 33.750,00
Gehuwd/samenwonend 16.789,87 - 37.000,00
Onder bruto jaarinkomen wordt verstaan: het bruto jaarinkomen (fiscaal
loon) vermeerderd met de overhevelingstoeslag en zonder aftrek van de
betaalde belasting en (pensioen-)premies.
Tabel 2 Maximaal netto maandinkomen op
datum aanvraag
Alleenstaand 815,--
een-ouder gezin 1.040,--
gehuwd/samenwonend 1.175,--
Onder netto maandinkomen wordt verstaan het netto inkomen vermeerdert
met de eventuele heffingskortingen waarop u op grond van het nieuwe
belastingstelsel geacht wordt recht te hebben met uitzondering van de
kinderkorting en de aanvullende kinderkorting.
terug naar lijst van artikels
Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE) van start
Op 21 februari jl. is de VVE in Zeist feestelijk van start gegaan. De
VVE wordt gegeven door middel van de Piramidemethode. Deze methode is
speciaal voor de VVE ontwikkeld voor kinderen van allochtone afkomst
en kinderen met een taalachterstand. De VVE is geschikt voor kinderen
van 2 tot 6 jaar. Om de VVE te kunnen geven is een hechte samenwerking
nodig tussen de peuterspeelzaal en de basisschool. Daartoe heeft
wethouder Peter Vermeulen de officiële opening van twee nieuwe
speelzalen in de basisscholen Op Dreef en de Kameleon verricht.
De leidsters van deze speelzalen en de leerkrachten van de
basisscholen voeren een gezamenlijk programma uit dat zich uitstrekt
over drie "leerjaren". Het programma is bestemd voor de oudste peuters
en de kleutergroepen. Elk schooljaar wordt verdeeld in dertien
thema-perioden. De thema's komen elk jaar terug in oplopende
moeilijkheidsgraad. Binnen de thema's wordt er gewerkt aan alle
facetten van de ontwikkeling van een kind. Dus niet alleen op
taalgebied.
Het volgen van het programma heeft alleen zin als het kind het
helemaal volgt. Daarom is het belangrijk dat de kinderen die de
speelzaal in één van beide scholen bezoekt, later ook doorstroomt naar
de bijbehorende basisschool.
Het programma is ontwikkeld door het CITO. De leidsters en
leerkrachten worden hiervoor speciaal bijgeschoold door het Educatief
Dienstverleningsinstituut Midden-Nederland (EDI). Het project wordt
bekostigd uit VVE-gelden van het rijk. Daarnaast heeft de gemeente
extra geld beschikbaar gesteld voor de inrichting van de VVE.
terug naar lijst van artikels
Betaald parkeren op koopzondag en verplaatste koopavond Zondag 3 maart
is koopzondag in het centrum van Zeist. Van 12.00 tot 17.00 uur zijn
de winkels geopend. Let op, er geldt betaald parkeren. In verband met
Goede Vrijdag (29 maart) is de koopavond in Zeist verplaatst naar
donderdag 28 maart 2002. Op die donderdagavond geldt eveneens betaald
parkeren.
terug naar lijst van artikels
Publiekshal beperkt geopend op woensdag 6 maart 2002
In verband met de verkiezingen voor de Gemeenteraad is de Publiekshal,
op woensdag 6 maart 2002, beperkt geopend.
De loketten van Bevolking (o.a. rijbewijzen, paspoorten en uittreksels
uit het bevolkingsregister) zijn deze dag gesloten. De loketten van de
Burgerlijke Stand (het doen van aangifte van geboorte en overlijden)
zijn geopend van 08.30 tot 10.00 uur.
Uiteraard kunt u deze dag wel bij de loketten van Bevolking terecht
voor alle zaken, die rechtsreeks te maken hebben met de verkiezingen.
Voor Sociale Zaken en Ruimte gelden de normale openingstijden.
terug naar lijst van artikels
Austerlitz, Hoge Dennen en Kerckebosch
Start spreekuur 'Wijkteam Oost': iedere dinsdag van 10.00-11.00 uur
Vanaf 5 maart houdt het wijkteam Oost spreekuur iedere dinsdagochtend van 10 tot 11 uur. Austerlitz, Hoge Dennen, Kerckebosch en de omgeving van de Driebergseweg en de Zeister kant van NS-station Zeist-Driebergen gebied omvatten samen de wijk 'Oost'.
Bewoners en ondernemers uit dit gebied die klachten, wensen en
voorstellen ter verbetering hebben over de leefbaarheid in de woon- en
werkomgeving zijn van harte welkom.
Het kan bijvoorbeeld betrekking hebben op:
* onveilige verkeerssituaties
* kwaliteit openbare speelplaatsen
* jongerenvoorzieningen
* overlast
* sociale veiligheid
* criminaliteit
* kwaliteit openbaar groen
* openbare verlichting
* weg bebording
* onderhoud corporatiewoning
* advisering bij burgerinitiatieven leefbaarheid
Even wijkteam voorstellen
* Paul Zoeteman wijkbeheerder gemeente Zeist
* Fred van Klaveren assistent-wijkbeheerder gemeente Zeist
* Cees Koopman sociaal beheerder Seyster Veste
* Martin Veenendaal wijkagent Binnensticht
* Ramon van Weelden wijkagent Binnensticht (vanaf 1 maart)
* Hugo v. Rossenberg wijkagent Austerlitz Binnensticht
* Rein Tuinstra opbouwwerker Meander
Het spreekuur wordt gehouden in de locatie 'Wijkwinkel Oost' aan de
Prinses Irenelaan 83 in de wijk Kerckebosch. Telefoon 6940245.
Oproep aan bewoners- en ondernemersorganisaties
Het wijkteam wil graag in contact treden met bewonersgroepen,
commissies en verenigingen. Van een aantal zijn de gegevens bekend. Om
niemand over het hoofd te zien is het raadzaam, wanneer uw organisatie
niet in de gemeentelijke gids staat vermeld of mocht onlangs het
secretariaatsadres gewijzigd zijn, om contact op te nemen met Anita
Aarden of Wilma van de Werf via de Wijkwinkel Noord,
J.v.Oldenbarneveltlaan 70 3705 HJ Zeist. Telefoon 030 6994632
E-mail: W.van.der.Werf@zeist.nl of A.Aarden-Kuijpers@zeist.nl
terug naar lijst van artikels
Door Dualisering nieuwe rollen voor raad en college
Grote veranderingen in het bestuur van de gemeente
Na de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart a.s. gaat er het nodige
veranderen in het bestuur van gemeenten. Als gevolg van de 'Wet
dualisering gemeentebestuur' gaan de rollen van de gemeenteraad en het
college van burgemeester en wethouders flink veranderen. Nu is het nog
zo dat het college en de raad samen het bestuur vormen van de
gemeente. Vaak zorgt het college voor de voorbereiding van voorstellen
en de raad neemt hierover een besluit. Daarna voert het college de
besluiten uit. De wethouders zijn ook nog raadslid en beslissen zelf
mee in de vergaderingen van de gemeenteraad over hun eigen
voorstellen.
Na de verkiezingen op 6 maart a.s. wordt het anders. In de nieuwe
situatie kan het college veel vaker zelf besluiten nemen. De raad gaat
minder meebesluiten, maar gaat het college meer controleren. Ook gaat
de raad meer randvoorwaarden (kaders) stellen waar het college zich
bij de uitvoering aan te houden heeft. De wethouders zijn niet langer
ook raadslid, zodat ze in de raadsvergaderingen niet meer mee kunnen
stemmen over hun eigen voorstellen. Ze mogen wel meepraten in de
raadsvergadering, maar alleen als ze als ze hiervoor worden
uitgenodigd. De rolverdeling tussen college en raad is in de nieuwe
situatie vergelijkbaar met die van de Tweede Kamer en de regering.
Anders dan bij de Tweede Kamer blijft de burgemeester wel voorzitter
van zowel het college als de raad.
Om hun kaderstellende en controlerende rol goed te kunnen uitvoeren
wil de raad uiteraard weten wat er leeft onder de inwoners van Zeist.
Vandaar dat de raadsleden nog meer dan eerst kontakten zullen gaan
onderhouden met inwoners en verenigingen.
Inwoners krijgen rechtstreeks invloed door Burgerinitiatief
De inwoners van Zeist hebben ook de mogelijkheid om zelf - dus niet
via een raadslid - onderwerpen op de politieke agenda te plaatsten,
namelijk door gebruik te maken van het Burgerinitiatief. Vorig jaar
heeft de gemeenteraad besloten dat mensen die in de gemeente Zeist
wonen of werken en een goed idee hebben wat betrekking heeft op de
gemeente, dit kunnen laten plaatsen op de agenda van een
commissievergadering. De commissie praat dan over dit voorstel en kan
besluiten de raad of het college voor te stellen om het idee uit te
voeren. Voor meer informatie over het Burgerinitiatiefrecht kunt u de
verordening afhalen in de Publiekshal of neem telefonisch contact op
met het Bestuursbureau van de gemeente Zeist: (030) 6987270.
terug naar lijst van artikels
Nieuwe garantieregeling oud papier voor verenigingen, instellingen en
scholen
Per 1 april aanstaande zal de nieuwe garantieregeling voor de
inzameling van oud papier voor verenigingen, instellingen en scholen
(= verenigingen c.a.) in werking treden. De AVU (Afval Verwijdering
Utrecht) is belast met de coördinatie en de uitvoering hiervan. De
huidige subsidieregeling komt per die datum te vervallen.
Sinds geruime tijd is de opbrengst van het papier namelijk dermate
gering dat de inkomsten voor de verenigingen c.a. hierdoor sterk zijn
verminderd. Bovendien is door het grillige verloop van de papierprijs
geen stabiele inkomstenbron voor de vereniging c.a. gegarandeerd. Ter
verbetering van deze situatie is door het college van Burgemeester en
Wethouders van de gemeente Zeist besloten tot het bieden van een
garantieregeling.
De nieuwe garantieregeling biedt verenigingen c.a. een gegarandeerde
opbrengst van 4 eurocent per kilogram ingezameld oud papier, terwijl
de benodigde containers gratis ter beschikking worden gesteld. Ten
opzichte van de huidige regeling betekent dit een verhoging van het
garantiebedrag met 76 %. Met de nieuwe regeling worden
prijsschommelingen grotendeels voorkomen en biedt deze de vereniging
c.a. een gegarandeerde minimale opbrengst voor het door haar
ingezamelde oud papier. Indien de papierprijs bij de bewerker hoger is
dan de garantieprijs vermeerderd met de kosten voor de containerhuur
dan zal bovendien het meerdere aan de vereniging c.a. worden
uitgekeerd.
Een en ander zal in een informatieavond door AVU en de gemeente Zeist
nader worden toegelicht. Deze informatieavond zal worden gehouden op
26 februari 2002 van 20.00 tot 21.30 uur in de raadszaal van de
gemeente Zeist, Het Rond 1 te Zeist.
Voor eventuele vragen kunt u ook contact opnemen met de heer M.
Kassing, gemeente Zeist, tel. (030) 6987345.
terug naar lijst van artikels
Iedere maandag van 13.00 - 14.00 uur tot medio maart
Spreekuur 'Wijkteam Centrum'
Op de hoek Hortensialaan / Rozenstraat (ingang Hortensialaan 30) staat
het prachtig verbouwde Maria-Oord van de woningbouwvereniging
RK-Volkshuisvesting. Op deze locatie is het elke maandag van 1 tot 2
spreekuurtijd van het wijkteam Centrum.
Bewoners, bezoekers en ondernemers die een melding hebben worden te
woord gestaan en krijgen binnen no time antwoord op wat er met de
melding gebeurt op het terrein van:
· wegen / trottoirs
· openbare verlichting en groen
· reiniging
· zwerfvuil
· sociale veiligheid
· openbare orde
· overlast
· criminaliteit
· onderhoud corporatiewoning
· burgerinitiatieven verbetering leefbaarheid
Op het spreekuur treft u een delegatie aan van wijkbeheer,
RK-Volkshuisvesting, Kombinatie '86, wijkpolitie en opbouwwerk van
Meander aan respectievelijk Wim van der Weide, Nico Oudshoorn, Henk
van de Hoef, Jan Drenth, Evert van Blijderveen, Anja Klomp en Rein
Tuinstra. De wijkagent neemt elke keer waar voor twee collega's en de
corporatiemedewerkers doen dat voor de Seyster Veste.
Wijziging op komst!
25 Februari en 4 maart is er spreekuur op het oude vertrouwde
tijdstip. Echter vanaf week 11 (11 - 17 maart) vindt het spreekuur
voortaan woensdagmiddag van 2 tot 3 uur plaats. Vanaf die week vervalt
de maandagmiddag. Het eerste woensdagmiddag spreekuur is op 13 maart
op de locatie Maria-Oord.
Oproep aan bewonersgroepen, commissies, bewoners- en
winkeliersverenigingen en in het Centrum
Het wijkteam streeft ernaar om regelmatig contact te onderhouden met
de bewoners- en ondernemersorganisaties. Om niemand over te slaan
dienen de adresgegevens voor handen en correct bekend te zijn. Van
veel organisaties is het bekend, maar mocht het zo zijn dat u lid bent
van een recent opgerichte organisatie of is er sprake van een
kortgeleden gewijzigd secretariaatsadres, geef dit dan door aan de
Wijkwinkel Noord; Johan van Oldenbarneveltlaan 70 3705 HJ Zeist t.a.v.
Anita Aarden en Wilma van der Werf. Telefoon (030) 6994632. E-mail
A.Aarden-Kuijpers@zeist.nl of W.van.der.Werf@zeist.nl
terug naar lijst van artikels
Commissievergaderingen
Commissie : Verkeer en Vervoer, Milieu c.a
Vergaderdatum : 27 februari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : J.J.N.C. De Ligt
1. Mededelingen en Ingekomen stukken: vragen van de PVDA inzake het
parkeren;
2. Voorstellen om advies: Kredietaanvraag t.b.v. verkeersonderzoek
binnen het project 't Rond; Resultaten onderzoek parkeren van de
commissie rekenkamer; Inspraaknota verwijderen van 3
verkeersinstallaties en het treffen van infrastructurele
aanpassingen (rotondes aan o.a. de Griftlaan/Griffesteijnselaan en
Arnhemse Bovenweg/Oranje Nassaulaan)
3. Ter kennisneming (stukken ter inzage): Verkeersveiligheid rond
Kerckeboschschool; Voortgang Milieuzorgassistent; Stand van zaken
uitvoering plan van aanpak luchtverontreiniging A28 Zeist;
Gevolgen wijzigingen Huisvestingsverordening voor uitvoering
Volkshuisvestingsplan 1999-2002; Project, fiets naar je werk.
Commissie : Bestuur, Economische Zaken en Regio
Vergaderdatum : 28 februari 2002
Aanvang : 18.30 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : G.B. van Delftt
Let op: Raadscommissie Bestuur, Economische Zaken en Regio van
donderdag 28 februari 2002 begint om 18.30 uur (i.p.v. 20.00 uur) in
kamer 2 in het gemeentehuis aan Rond 1.
1. Voorstellen om advies: Taakomschrijving raadsgriffier / griffie;
Reglement van orde voor de gemeenteraad; De rol van het raads- en
collegeprogramma in het duale stelsel en de rol van burgemeester
en secretaris tijdens de coalitievorming; Gemeenschappelijke
regeling Brandweer Regio Utrechts Land; Keuzenota HSL
2. Openbare orde en veiligheid: Presentatie Activiteitenplan 2002
door de politie Binnensticht; Toelichting door Regionaal bureau
Veiligheid & Preventie over extra preventie-activiteiten in Zeist.
3. Ter kennisneming: Fototentoonstelling over internationaal beleid;
Hoofdlijnen reacties Tweede Kamercommissie BZK op Ontwerpwet
bestuur in stedelijke regio's
Commissie : Stads-wijkbeheer, Sport, Landschap en Begroting
Vergaderdatum : 4 maart 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : dhr. A. van Kuijk
Op de agenda staan o.a. de volgende punten:
1. Voorstellen om advies: Vervanging riolering Borneolaan/aanleg
riolering Dijnselburg c.a.; Basisrioleringsplan;
Bestedingsvoorstel Groenstructuurplan 2002; Garantie Geldlening
Stichting "De Werkschuit"; Actief grondbeleid; Keuze HSL;
2. Ter kennisneming: B. en W.-besluit d.d. 5 februari 2002 inzake
benoeming hoofd Produktgroep Middelen; B. en W.-besluit d.d. 5
februari 2002 inzake aangaan nieuwe geldlening/aflossen
geldlening; Modelstaat A inzake liquiditeitspositie over het 4e
kwartaal 2001.
Commissievergaderingen zijn openbaar. De volledige agenda's met
bijbehorende stukken liggen ter inzage in de leeshoek van de
Publiekshal.
Inspreken
1. Personen, die geen lid zijn, worden in een openbare vergadering
van de commissies in de gele-gen-heid gesteld het woord te voeren
over onderwerpen die op de agenda staan vermeld. Zij dienen dit
minimaal 2 werkdagen voor de aanvang van de vergadering bij de
voorzitter kenbaar te maken.
2. Onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende agendapunt
stelt de voorzitter degene(n) die van het in lid 1 bedoelde
spreekrecht gebruik wenst (wen-sen) te maken (afzonderlijk) in de
gelegen-heid het woord te voeren. Voor de uitoefening van het
spreekrecht wordt per persoon maximaal 3 minuten beschikbaar
gesteld.
3. Na beraadslaging door de commissie in eerste termijn en
voorafgaand aan de beraadslagingen in tweede termijn worden
insprekers in de gelegenheid gesteld kort op vragen en/of
mededelingen vanuit de commissie te reageren. Hiervoor wordt per
persoon maximaal 1 minuut beschikbaar gesteld.
4. De voorzitter is bevoegd van het bepaalde in de leden 1 t/m 3 af
te wijken indien dit van belang is voor het goede verloop van de
vergadering.
Indien u van dit spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u zich uiterlijk
twee dagen voor de vergaderdatum melden via tel. (030) 6987223.
terug naar lijst van artikels
Zeist inventariseert locaties met mogelijke bodemverontreiniging
De Milieudienst Zuidoost-Utrecht voert tot medio april 2002 voor de
gemeente Zeist een onderzoek uit naar locaties met mogelijke
bodemverontreiniging. Eigenaren en bewoners van deze percelen krijgen
schriftelijk informatie en een verzoek om medewerking aan dit
onderzoek.
Dit historisch bodemonderzoek is vooral gericht op oude bedrijfsmatige
activiteiten in de gemeente Zeist (waaronder de kernen Zeist, Den
Dolder, Huis ter Heide en Austerlitz). Het doel van dit onderzoek is
inzicht te krijgen in de plaats en aard van mogelijk aanwezige
bodemverontreiniging. De bodemverontreiniging kan veroorzaakt zijn
door voormalige bedrijfsactiviteiten, (voormalige) ondergrondse
olietanks, etc.
De kosten van het onderzoek zijn voor rekening van de provincie
Utrecht. Na de uitvoering van het onderzoek krijgen de eigenaren en
bewoners informatie over de resultaten van het onderzoek. Het
onderzoek is een onderdeel van het progamma voor bodemsanering dat de
gemeente heeft opgesteld.
Meer informatie over het programma voor bodemsanering is te vinden op
de website van de milieudienst www.milieudienstzou.nl onder het kopje
actuele informatie op de homepage.
Voor informatie over het historisch bodemonderzoek kunt u contact
opnemen met de heer H. van Wijngaarden van de Milieudienst
Zuidoost-Utrecht telefoon: (030) 69 99 500.
terug naar lijst van artikels
Commissie rekenkamer, een wakend oog
In 1998 is door de gemeenteraad een commissie rekenkamer ingesteld
waarmee invulling is gegeven aan de wens om de controlefunctie van de
gemeenteraad te verbeteren. De commissie bestaat uit raadsleden en een
onafhankelijk voorzitter, de heer Streefkerk.
De commissie rekenkamer wil een bijdrage leveren aan de effectiviteit
en efficiëntie van het gemeentelijk beleid. Concreet houdt de
commissie zich bezig met het toetsen van het gevoerde beleid en beheer
aan de door de raad gestelde doelstellingen. Op die manier bezit de
raad de mogelijkheid om, naast het sturen op hoofdlijnen door het
formuleren van beleid, ook een deel van het beleid uit te lichten en
van dichtbij de uitvoering van dat beleid te volgen.
Aan de hand van specifieke onderwerpen voert de commissie rekenkamer
een evaluatie-onderzoek uit. De commissie rekenkamer beschikt over
eigen middelen om deze onderzoeken uit te voeren. Daarbij bepaalt zij
zelfstandig welke onderwerpen worden onderzocht. De onderwerpen die
mogelijk voor een onderzoek in aanmerking komen, worden aangedragen
vanuit het college van burgemeester en wethouders, de leden van de
commissie zelf, de raadsfracties, de ambtelijke organisatie en
anderen.
In de onderzoeken wordt de commissie doorgaans bijgestaan door externe
onderzoeksbureaus. Na afronding van het onderzoek, worden de
eindresultaten ter kennis gebracht van de raad. Om resultaatgericht te
werk te kunnen gaan worden ook aanbevelingen geformuleerd die gericht
zijn op het doorvoeren van verbeteringen.
Onderzoek parkeren in Zeist
Het eerste onderzoek van de commissie rekenkamer betrof de gang van
zaken bij de overdracht van rijkswegen aan de gemeente Zeist in 1993.
Recentelijk heeft de commissie haar tweede onderzoek gepresenteerd
tijdens een openbare vergadering in het gemeentehuis. Dit onderzoek
gaat in op de effectiviteit en efficiency van het parkeerbeleid in
Zeist. Het accent is gelegd op de uitvoering en de financiële kanten
van het parkeerbeleid. De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels
aangeboden. In de raadsvergadering van 11 maart aanstaande worden de
resultaten van het onderzoek behandeld. Raadsvergaderingen zijn
openbaar. U bent van harte welkom.
terug naar lijst van artikels
Onderzoek FNV "Gemeente wees minimaal sociaal":
Zeist topscorer minimabeleid provincie Utrecht!
De gemeente Zeist is met zijn minimabeleid topscorer in de provincie
Utrecht, zo wijst een groot landelijk onderzoek van de FNV uit. Aan
het onderzoek, dat als voornaamste doel heeft te onderzoeken hoeveel
de minima op basis van een actief beleid daadwerkelijk jaarlijks aan
extra financiële middelen ontvangen, namen in onze provincie 19
gemeenten deel. De stad Utrecht is goede tweede, op de laatste plaats
eindigde Amerongen.
Minima in Zeist, aldus het rapport, krijgen op jaarbasis per
huishouden meer dan 750 extra, waardoor een het bestedingsniveau fors
toeneemt. Ter vergelijking: in de gemeenten Amerongen en Oudewater
krijgen minima nog geen 250.
Uit het rapport blijkt tevens dat Zeist zich schaart onder de
gemeenten, die het best scoren wat betreft de beleidsinspanningen om
de minima (deze groep beperkt zich dus niet alleen tot de
bijstandsgerechtigden) te bereiken. Het actieve kwijtscheldingsbeleid
m.b.t. de gemeentelijke belastingen, de schuldhulpverlening, de
"geldterugregeling" op basis van de ZeistPas en een actieve
voorlichting over de diverse mogelijkheden voor minima spelen daarbij
een grote rol.
De wethouder van Sociale zaken, Peter Vermeulen, toonde zich verheugd
over de uitkomsten van het FNV-onderzoek. Hij ziet in het rapport een
bevestiging dat het minimabeleid in Zeist gedegen in elkaar steekt en
het totale pakket zijn vruchten begint af te werpen.
terug naar lijst van artikels
Bijeenkomst inrichtingsplan verkeersafwikkeling Austerlitz
Op dinsdag 26 februari a.s. wordt een bijeenkomst gehouden om de
inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van
het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en tevens te inventariseren
welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz
worden ervaren. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in
het Beauforthuis aan de Woudenbergseweg 70.
In september 2001 heeft de raad de fasering voor realisatie van het
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan vastgesteld. In dit plan is
opgenomen, dat in 2002 gestart wordt met het inrichten van de bebouwde
kom van Austerlitz als verblijfsgebied. In een verblijfsgebied wordt
het verkeer zodanig afgewikkeld, dat dit een gunstig effect heeft op
de leefbaarheid in het gebied. Voor deze inrichting moet een plan
ontwikkeld worden.
Op dinsdag 26 februari a.s. wordt daarom een bijeenkomst gehouden om
de inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van
het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en tevens te inventariseren
welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz
worden ervaren.
Tijdens de avond zal een korte toelichting worden gegeven op het
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en de uitgangspunten van "
Duurzaam veilig". Daarna wordt een ieder in de gelegenheid gesteld tot
het stellen van vragen en het kenbaar maken van knelpunten in de
huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz en de gewenste
oplossingsrichtingen. Tevens zal de vervolgprocedure voor de verdere
ontwikkeling van het inrichtingsplan worden besproken. De bijeenkomst
begint om 20.00 uur en vindt plaats in het Beauforthuis aan de
Woudenbergseweg 70.
Als u vragen nog vragen heeft kunt u telefonisch contact opnemen met
gemeente Zeist, mw. M. Vermeulen, tel. (030) 6987224 (ma t/m do van
8.30 tot 13.00 uur).
terug naar lijst van artikels
De fractie van D66
heeft de volgende aanvulling op hun bijdrage in de Verkiezingskrant
Download ons verkiezingsprogramma op www.d66zeist.nl Voor informatie:
Regentesselaan 13, 3708 BM Zeist (tel. 030-69 52943).
terug naar lijst van artikels
Vaststelling koopzondagen in 2002
Burgemeester en wethouders maken het volgende bekend:
Op basis van de door de gemeenteraad op 1 juli 1996 vastgestelde
Winkeltijdenverordening kunnen per jaar maximaal 4 zondagmiddagen
worden aangewezen, waarop de winkels in de gemeente Zeist voor het
publiek geopend mogen zijn.
Voor het jaar 2002 zijn de volgende data aangewezen (telkens van 12.00
tot 17.00 uur):
3 maart, 15 september, 1 december en 22 december. Bezwaarmogelijkheid
Ingevolge het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht kan een
belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij
Burgemeester en Wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Een
bezwaarschrift dient in elk geval te bevatten:
* de naam en het adres van de indiener en de dagtekening;
* een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich
richt;
* de gronden van het bezwaar.
De indieningstermijn van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt
aan met de dag na die waarop het besluit is bekendgemaakt. Het
bezwaarschrift moet voor het einde van deze termijn zijn ontvangen,
dan wel - bij verzending per post- voor het einde van de termijn ter
post zijn bezorgd en binnen 1 week bij het bestuursorgaan aangekomen
zijn.
*Daarnaast kan na de indiening van het bezwaarschrift een verzoek om
een voorlopige voorziening worden gedaan bij de president van de
rechtbank van Utrecht, Postbus 13023, 3507 LA Utrecht.
Het griffierecht bedraagt:
* 109,-- voor een natuurlijk persoon;
* 218,-- voor een rechtspersoon.
Na indiening van een verzoek ontvangt u hierover nader bericht van de
rechtbank.
terug naar lijst van artikels
NMC organiseert cursus "Vogels zien en leren kennen voor beginners"
In deze cursus wordt u op weg geholpen om vogels en hun geluiden te
leren herkennen. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren
waarnemen van vogels, hun uiterlijk en hun gedrag. U maakt kennis met
belangrijke hulpmiddelen voor het vogelen. Er wordt ingegaan op het
broedgedrag van vogels. Op gevarieerde wijze (met dia's, film,
pratend, ontdekkend en spelend) maakt u kennis met de vogels rondom uw
huis, in tuin en park, in bos en weiland. Elke keer zal ook het
luisteren naar vogelgeluiden aan de orde komen. Er staan drie
excursies op het programma: een vroege vogelexcursie en twee halve dag
excursies.
4 wekelijkse lessen op maandag van 20.00 uur tot 22.00 uur in het NMC
Zeist, Nicolaas Beetslaan 2, 3705 SW Zeist, alsmede 3 excursies.
Lesdata Maandag 8, 15, 22 en 29 april
Excursies: Zondag 21 (vroege vogelexcursie) en 28 april (halve dag
excursie) en zaterdag 18 mei (halve dag excursie).
Bij grote belangstelling wordt er eventueel op de dinsdag extra cursus
gegeven
Cursusprijs: 65,- ( f 143,24)
Docent Frans van Bussel,
Opgave en inlichtingen: NMC Zeist tel. (030) 6990254
terug naar lijst van artikels
NMC Zeist organiseert cursus 'Natuurlijk Tuinieren'
Op zaterdag 2 en 16 maart wordt er door het NMC Zeist een cursus
'Natuurlijk Tuinieren' georganiseerd. Steeds meer mensen willen een
natuurlijke tuin. Een tuin die past in de omgeving, waar gevarieerde,
bij voorkeur inheemse, planten groeien en bloeien. De kunst van het
natuurlijk tuinieren is, dat je zo min mogelijk ingrijpt. Na verloop
van tijd vindt een tuin zijn eigen evenwicht. De cursus bevat zowel
een theorie- als een praktijkgedeelte.
Het doel van deze cursus is om de deelnemers praktische informatie en
ideeën aan te reiken over het tuinieren op milieuvriendelijke wijze.
Tijdens de cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: wat is
natuurlijk tuinieren, grondsoorten en groeifactoren, compost en
bemesting, de juiste plant op de juiste plaats,
ziekten/plagen/onkruiden, de juiste werkzaamheden uitvoeren op de
juiste tijd en het leren kennen en leren gebruiken van verschillende
tuingereedschappen. Naast de vastgestelde onderwerpen zal er echter
zoveel mogelijk worden ingespeeld op vragen en behoeften van de
cursisten. De cursus wordt gegeven door Roos Broersen.
De cursus wordt gegeven in het verenigingsgebouw en op enkele tuinen
van het volkstuinencomplex De Grifthoek. Dit complex neemt deel aan
een tweejarig advies- en begeleidingsproject met als doel de
ecologische waarde van de tuinen te vergroten en zo het Nationaal
Keurmerk Natuurlijk Tuinieren te behalen. De kosten bedragen 82,- (
180,70; koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen). De cursus maakt
onderdeel uit van het milieubeleidsplan 2000-2004 van de gemeente
Zeist.
Voor informatie en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Marlou
Bours, NMC Zeist, tel. (030) 6990254.
terug naar lijst van artikels
Bezoekerscentrum de Boswerf zoekt vrijwilligers!
Bezoekerscentrum De Boswerf zoekt voor het seizoen 2002 gastvrouwen/
-heren. Bezoekers (groot en klein) kunnen er in de periode april tot
en met oktober terecht voor een expositie, natuurpaden, wandelingen,
speelgelegenheid, terras, dieren, kinderpartijtjes enz. Ook worden er
speciale natuurrecreatieve activiteiten georganiseerd waaronder de
druk bezochte Voorjaarsmarkt en Pompoenenmarkt en kinderactiviteiten
in de vakanties! Voor 2002 staat de opening van een heus speelbos op
het programma. Kinderen kunnen hier naar hartelust avonturieren.
Het bezoekerscentrum is vanaf april tot en met oktober iedere dinsdag-
tot en met vrijdagmiddag en zondagmiddag van 12.00 - 16.30 uur
geopend. Voor die dagen zoekt de Boswerf gastvrouwen/ -heren die de
bezoekers gastvrij willen ontvangen. U hoeft niet persé bijzonder veel
kennis over de natuur te hebben, want u wordt bijgepraat door de
medewerkers van De Boswerf. Begin maart wordt er een
informatiebijeenkomst gehouden waarin geïnteresseerden alles te horen
krijgen over het werken als gastheer/-vrouw. Belangrijk voor het werk
is het om het plezierig te vinden te werken met kinderen, ouders, en
ouderen die geïnteresseerd zijn in de natuur.
Afhankelijk van het aantal vrijwilligers en afhankelijk van uw wensen
kunt u iedere week of bijvoorbeeld eenmaal per maand helpen. U wordt
ingewerkt door de vaste pool van gastheren- en vrouwen én betaalde
krachten.
Enthousiast geworden of meer weten?
Het bezoekerscentrum vindt u aan de Prins Bernhardlaan 3 in het
Zeisterbosch (achter het Hertenkamp).
Voor meer informatie kunt u bellen met het hoofd van het NMC, (hier is
De Boswerf een onderdeel van) de heer Frans van Bussel, tel. 6990254.
NMC staat voor Regionaal Centrum voor Natuur- en Milieucommunicatie
Zeist.
Wilt u zich opgeven als vrijwilliger, neem dan contact op met de
bovenstaande persoon of stuur een schriftelijke reactie naar: NMC
Zeist, Nic. Beetslaan 2, 3705 SW Zeist.
terug naar lijst van artikels
Bekendmaking belastingverordeningen 2002
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat tijdens de
raadsvergadering van 21 januari 2002 de gemeenteraad de onderstaande
belastingverordening heeft vastgesteld.
De verordening is opgenomen in een voor ieder toegankelijke bundel. De
bundel is van een register en een nummering voorzien.
Nummer 2215
Naam verordening Verordening tot 12e wijziging van de
Legesverordening 1998
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na
deze bekendmaking. De datum van ingang van de heffing is gelijk aan de
datum van deze bekendmaking.
De wijziging heeft betrekking op een verwijzing naar een wetsartikel
in de bij de verordening behorende tarieventabel.
Het betreffende raadsbesluit ligt gedurende 1 maand voor een ieder ter
inzage bij de Publieksbalie van de gemeente aan de Slotlaan 20 alhier.
Op verzoek is het register met het raadsbesluit altijd ter inzage
aanwezig bij het Hoofd Belastingen.
terug naar lijst van artikels
Persbericht
Zeist, 22 januari 2002
2,5 Miljoen Nederlanders verenigen zich tijdens werkconferentie
35 Middelgrote gemeenten willen prioriteit op politieke agenda
Tijdens een werkconferentie op 21 januari 2002 in Zeist hebben 35
middelgrote gemeenten definitief gekozen voor een gezamenlijk
offensief. Doel is deze groep gemeenten als onmisbare schakel op de
politieke kaart te krijgen. "We vertegenwoordigen maar liefst 2,5
miljoen Nederlanders," stelde voorzitter en Zeister burgemeester R.G.
Boekhoven. "In de komende campagne richting landelijke politiek willen
we een krachtige stem laten horen om onze positie en onze problematiek
helder voor het voetlicht te brengen."
Het Platform Middelgrote Gemeenten1 pleit voor een breder
stedenbeleid. Inzet is het veiligstellen van de toekomstwaarde van
middelgrote gemeenten, als onmisbare schakel tussen stad en
platteland. De leden van het Platform willen in de volgende
kabinetsperiode meer ruimte bij het bepalen van beleid en de inzet van
het beschikbare overheidsgeld. Het vindt dat er vanuit het Rijk teveel
éénzijdige aandacht is voor de grote steden enerzijds en de
plattelandsvernieuwing anderzijds. De schakel tussen deze twee
tegenpolen blijft volgens het Platform in het huidige
grotestedenbeleid onderbelicht. Met name de centrumfunctie die
middelgrote gemeenten richting het platteland vervullen - waarmee het
totale verzorgingsgebied zelfs op 5 miljoen Nederlanders uitkomt -
krijgt onvoldoende aandacht. In hun regio bieden zij immers de
noodzakelijke voorzieningen als onderwijs, zorg, werkgelegenheid en
een winkelapparaat. Voor alle leden van het Platform geldt echter dat
de vitaliteit steeds meer in het geding komt.
Verantwoordelijk
Om hun toekomstwaarde te kunnen garanderen, is erkenning nodig voor de
specifieke problematiek van dit type gemeenten. De middelgrote
gemeenten geven aan dat alleen een zak met (overheids)geld niet de
oplossing is. Zij willen zelf de verantwoordelijkheid krijgen om
vraagstukken aan te pakken op onder meer het gebied van veiligheid,
criminaliteit, leefbaarheid en ruimtelijke ordening. Volgens het
Platform is dat alleen mogelijk als het Rijk hen meer bestuurlijke
vrijheid geeft en ruimte om geld op een efficiëntere manier in te
zetten.
Kennisnetwerk
Tijdens de werkconferentie is besloten een kennisnetwerk in het leven
te roepen rond de zes thema's2 die deze gemeenten hebben vastgesteld
als meest bepalend voor het eigene van deze gemeenten. Elke
deelnemende gemeente zal zich aansluiten bij een of meer van de
thema's. De aanwezige kennis en ervaring rond de thema's zal op deze
wijze voor alle deelnemers beschikbaar komen. Daarmee wordt tegelijk
duidelijk dat deze gemeenten hun kracht vinden in hun verscheidenheid.
Presentatie Vaste Kamercommissie
De komende maanden zal het Platform op vele manieren de aandacht
vragen van de Haagse politiek, decentrale overheden, de media,
koepelorganisaties, VNG, IPO en andere relevante organisaties. Op
uitnodiging van de Vaste Kamercommissie van Binnenlandse Zaken
presenteert zij zich binnenkort tijdens een bijeenkomst in de Tweede
Kamer.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van
het Platform Middelgrote Gemeenten, waartoe beschikbaar is de heer
J.A.S. Boomgaardt, gemeentesecretaris van de gemeente Zeist. Tel (030)
69 87 218
1 Het Platform Middelgrote Gemeenten bestaat uit de volgende
gemeenten: Alphen aan den Rijn, Appingedam, Assen, Barneveld,
Coevorden, De Bilt, Delfzijl, Den Helder, Goes, Gorinchem, Gouda,
Heerhugowaard, Hilversum, Hoogeveen, Hoogezand - Sappemeer , Meppel,
Middelburg, Oosterhout, Oss, Rijswijk, Roermond, Smallingerland,
Sneek, Soest, Stadskanaal, Steenwijk, Veendam, Veenendaal, Velsen,
Venray,Vlaardingen, Vlissingen, Woerden en Zeist
2 De zes thema's zijn: openbare orde en veiligheid, werkgelegenheid en
arbeidsmarktontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling en
volkshuisvesting, voorzieningenniveau en sociaal beleid, regiofunctie,
mobiliteit en infrastructuur.
terug naar lijst van artikels
De raad besloot
Op maandag 18 februari vergaderde de Zeister gemeenteraad. Tijdens
deze laatste vergadering voor de gemeenteraadsverkiezingen stonden met
name mondelinge vragen van diverse fracties op de agenda.
Zo had de SP mondelinge vragen gesteld over "tegenstrijdige uitspraken
van het college over het behoud van de functies van het
Lorentzziekenhuis". De fractie wilde opheldering van het college over
hun standpunt aangaande het verdwijnen van bepaalde functies van het
betreffende ziekenhuis.
Samenlevingswethouder Peter Vermeulen antwoordde dat met de fusie van
het ziekenhuis al eerder is ingestemd en dat de fusie in het jaar 2001
ook daadwerkelijk is gerealiseerd. De gemeente had hierover geen
instemmingsbevoegdheid maar heeft tijdens de commissie Samenleving wel
uitgebreid gesproken over de fusie. "Een consequentie van de fusie is
het behoud van functies maar dit sluit niet uit dat enkele
ziekenhuisfuncties over meerdere locaties in de regio worden
verspreid", aldus Vermeulen.
De D66-fractie had mondelinge vragen gesteld over de doorstroming van
Zeistenaren naar de nieuwbouwwoningen in het Lyceumkwartier. Wethouder
Gijs van Brenk (Volkshuisvesting) antwoordde: "Met de
projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt om de te bouwen woningen
primair ten goede te laten komen aan de eigen woningbehoefte in Zeist.
In verband hiermee dienen deze woningen gedurende 12 weken na de start
van de verkoop zoveel mogelijk te koop worden aangeboden aan mensen
die een woning in Zeist achterlaten en vervolgens aan economisch
gebondenen van Zeist. De doorstromingsgegevens zijn nog niet aan het
college overlegd maar zullen voor een deel binnenkort beschikbaar
komen. De woningen worden gefaseerd gebouwd, verkocht en opgeleverd
waardoor een totaaloverzicht van de doorstroomgegevens niet voor het
einde van het jaar 2002 wordt verwacht".
De VVD wilde opheldering over het achterlaten van afval na marktdagen
in winkelcentrum Belcour. Wethouder Wim den Heijer (Ruimte) gaf toe
dat er inderdaad afval wordt achtergelaten door de marktmensen maar
nuanceerde: "onderzoek heeft uitgewezen dat niet alleen de marktmensen
maar ook bewoners en winkeliers hun afval plaatsen bij het marktafval.
Dit is niet volgens de afspraken. De marktmeester treedt richting de
marktmensen zoveel mogelijk op aangezien dit één van zijn taken
betreft. Reinigingsbedrijf RMN is contractueel verplicht om het
marktterrein "veegschoon" te maken na marktdagen. Als de marktmensen
hun afval toch niet opruimen dan kan dat betekenen dat RMN de extra
gemaakte kosten in rekening brengt bij de gemeente waarna deze de
kosten verdisconteerd kunnen worden in de marktgelden. Het zou dus een
stijging van de marktgelden tot gevolg kunnen hebben", aldus Den
Heijer.
terug naar lijst van artikels
Pasfoto's voor paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs
Voor het aanvragen van een nieuw paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs heeft u een 'goede' pasfoto nodig. Voor een paspoort of Nederlandse Identiteitskaart heeft u één foto en voor een rijbewijs twee identieke pasfoto's nodig. Een vakfotograaf weet waaraan de pasfoto's moeten voldoen. Hieronder volgen de criteria.
Wat is een "goede" pasfoto?
* Kleur of zwart-wit;
* Recent, duidelijk en goedgelijkend;
* Eerder gebruikte foto's, schoolfoto's, reproducties en digitale
foto's zijn niet toegestaan;
* Het gezicht dient recht van voren, tegen een lichte, egale
achtergrond te zijn gefotografeerd;
* De grootte van de foto moet 35 bij 45 mm zijn;
* De breedte van het hoofd dient ongeveer 2 cm van de afbeelding in
beslag te nemen;
* Beide ogen moeten zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril.
Een bril met donkere glazen is niet toegestaan (tenzij de drager
heeft aangetoond dat het dragen van zo'n bril om medische redenen
noodzakelijk is);
* Het hoofd moet onbedekt zijn (tenzij de aanvrager heeft aangetoond
dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische oorzaken zich
hiertegen verzetten. Het gezicht moet echter zichtbaar blijven).
Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers van de
Publiekshal, Slotlaan 20 óf tel. (030) 6987247/248.
terug naar lijst van artikels
OPENBARE BEKENDMAKING
Ter inzagelegging proces-verbaal I 4
De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te
houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt
bekend, dat het proces-verbaal I 4 van de zitting van het
hoofdstembureau waarin beslist is over de geldigheid van de lijsten en
over het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, alsmede over
het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke
groepering, ingevolgde artikel I 1, lid 1, van het Kiesbesluit, voor
een ieder ter inzage is gelegd bij bureau Verkiezingen (in de
publiekshal, Slotlaan 20)
Zeist, 25 januari 2002
De voorzitter voornoemd,
R.G. Boekhoven
terug naar lijst van artikels
DE NUMMERING VAN DE KANDIDATENLIJSTEN
Het centraal stembureau heeft eerst met toepassing van artikel I 14,
eerste en tweede lid, van de Kieswet genummerd de lijsten van
politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een
kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing één of meer
zetels zijn toegekend, in de volgorde van de bij die verkiezing op de
desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen. Voor zover
nodig is rekening gehouden met samenvoeging van aanduidingen. Indien
de aantallen stemmen bij de laatstgehouden verkiezing gelijk waren,
heeft de nummering van de desbetreffende lijsten door loting
plaatsgevonden. Hierbij zijn de volgende nummers toegekend:
Nummer Aanduiding van de politieke groepering Aantal stemmen bij de
laatstgehouden verkiezing
1 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 6873
2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 4517
3 Christen Democratisch Appèl (CDA) 4166
4 Groen Links 2590
5 Democraten 66 (D66) 2303
6 SP (Socialistische Partij) 1535
Het centraal stembureau heeft vervolgens met toepassing van artikel I
14, vijfde lid, van de Kieswet aan de overige lijsten bij loting de
volgende nummers toegekend:
Nummer Aanduiding van de politieke groepering c.q. naam van de eerste
kandidaat
7 ChristenUnie/SGP
8 Leefbaar Zeist
DE BESLISSING OVER DE GELDIGHEID VAN DE LIJSTENCOMBINATIES
Het centraal stembureau heeft, gelet op artikel I 10 van de Kieswet,
de volgende lijstencombinaties op de daarbij vermelde grond ongeldig
verklaard:
Lijstencombinatie Grond
Geen
Dientengevolge heeft het centraal stembureau de volgende
lijstencombinaties geldig verklaard:
Geen
Door de in de zittingsruimte aanwezige kiezers zijn
Geen bezwaren ingebracht.
Plaats: Zeist
Datum: donderdag 24 januari 2002
terug naar lijst van artikels
OPENBARE BEKENDMAKING
De burgemeester van de gemeente Zeist herinnert in verband met de op 6
maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de gemeenteraad aan
de onderstaande bepalingen van de Kieswet.
1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht
te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar
in dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de
verkiezingen deel te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten
zijn/haar werkuren kan doen en om aan de stemming deel te nemen,
niet langer dan twee achtereenvolgende uren behoeft te verzuimen.
2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de
hierboven vermelde, hem/haar opgelegde verplichting niet nakomt,
gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of een
geldboete van de tweede categorie.
Zeist, 25 janauri 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G. Boekhoven
OPENBARE BEKENDMAKING
Inlichtingen betreffende de registratie als kiezer
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend dat een ieder bij bureau Verkiezingen, Slotlaan 20 de inlichting kan verkrijgen of hij/zij als kiezer is geregistreerd.
Op grond dat hij/zij niet of niet behoorlijk als kiezer is
geregistreerd kan hij/zij schriftelijk om herziening van de
registratie verzoeken.
Zeist, 25 januari 2002
Het college voornoemd.
OPENBARE BEKENDMAKING
Stemmen in een voor minder-valide kiezers ingericht stembureau.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt
bekend, dat voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6
maart 2002 alle stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht,
dat voor minder-valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar
zelfstandig hun stem uit te brengen.
Zeist, 25 januari 2002
Het college voornoemd.
terug naar lijst van artikels
Stemmen bij volmacht
De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de
aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002
een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen.
Daarbij gelden de volgende bepalingen:
A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG
1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar
voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de
kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar
hij/zij als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is
toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te
mogen deelnemen.
4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te
treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een
volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden
uitgebracht.
B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen,
na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de
stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te
stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te
dragen.
2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde
stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de
volmacht geeft.
3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met
zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat
ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een
volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de
stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.
Zeist, 8 januari 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.
terug naar lijst van artikels
Proefstemmen
Nog niet helemaal zeker over hoe u op 6 maart tijdens de
gemeenteraadsverkiezingen uw stem kunt uitbrengen? In de gemeentelijke
Publiekshal staat een stemcomputer opgesteld waarop u kunt
proefstemmen.
terug naar lijst van artikels
Zin in een nieuwe uitdaging?
Geef u op als stembureaulid voor de verkiezingen in maart 2002
Bent u achttien jaar of ouder en heeft u zin om eens iets heel anders
te doen? Dan heeft u nu de kans!
Volgend jaar worden er twee verkiezingen gehouden, één op 6 maart : de
gemeenteraadsverkiezing en één op 15 mei: de verkiezing van de leden
van de Tweede Kamer.
Op deze dagen dient de gemeente de burger in staat te stellen om van
zijn stemrecht gebruik te maken door stemlokalen in te richten en
daarvoor hebben wij stembureauleden nodig. Drie per stemlokaal. Van
een stembureaulid wordt verwacht dat hij zitting neemt in het
stemlokaal tijdens de openingstijden. Dat wil zeggen van 's ochtends
7.30 uur tot 's avonds 21.00 uur.
U zorgt er voor dat de burger zijn democratische recht kan uitoefenen,
wij zorgen voor koffie en een lunch. Daarnaast krijgt u ook een
(onkosten)vergoeding.
Heeft u interesse, geeft u dan op bij: bureau Verkiezingen van de
gemeente Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Wij kunnen uw medewerking
goed gebruiken! Mocht u meer willen weten belt u dan tijdens
kantooruren met het bureau Verkiezingen, telefoon (030) 6987247 of
(030) 6987248.
terug naar lijst van artikels
Geplande ruimingen Algemene Begraafplaats te Zeist
Op de Algemene Begraafplaats te Zeist aan de Woudenbergseweg gaan de
huurgraven E 717 t/m 880 op het algemene gedeelte in de periode van 1
november 2001 tot 1 april 2002 geruimd worden. Nabestaanden hebben tot
6 weken na het verschijnen van dit bericht de gelegenheid om in
overleg met de beheerder de steen te verwijderen of het stoffelijk
overschot te laten herbegraven. De resterende monumenten zullen 6
weken na het verschijnen van dit bericht ter vernietiging worden
afgevoerd.
Meer informatie bij de beheerder, Albert van der Laan, tel. (030)
6918727
terug naar lijst van artikels