Gemeente Zeist


Aanvullingen/correcties gemeentegids doorgeven aan Wegener Suurland

De nieuwe gemeentegids voor het jaar 2002/2003 is alweer in de maak. Hiervoor levert de gemeente uitsluitend gemeentelijke informatie aan en Wegener Suurland stelt de rest van deze gids samen. Om onze gids van recente en juiste informatie te voorzien, zijn wij natuurlijk ook afhankelijk van uw suggesties, verbeteringen en aanvullingen. Deze kunt u via het reactieformulier achterin de huidige gemeentegids of middels een eigen brief doorgeven aan:

Wegener Suurland,
Afdeling Productie Gemeentegidsen
Postbus 9510
5602 LM Eindhoven

U kunt uw suggesties, verbeteringen en/of aanvullingen natuurlijk ook faxen onder het nummer (040) 2642199.
Vermeld wel even dat het om de gids van de gemeente Zeist gaat. terug naar lijst van artikels

Procedure aanvraag eenmalige uitkering 2002 voor mensen met een laag inkomen

Voor mensen met een laag inkomen die in Zeist wonen, kent de gemeente een regeling die tegemoet komt in de kosten van duurzame gebruiksgoederen. Dit extraatje is bedoeld voor mensen die zonder onderbreking drie jaar of langer van een minimuminkomen hebben geleefd of een inkomen hebben van maximaal 110% van de voor hen geldende bijstandsnorm.
Inmiddels zijn de gemeenten in afwachting van een landelijke regeling die waarschijnlijk in de plaats zal komen van deze gemeentelijke regeling. Een wetsvoorstel daartoe wordt binnenkort ingediend. De gemeente Zeist heeft, in afwachting van die landelijke regeling, besloten in het jaar 2002 de huidige regeling, met enkele kleine aanpassingen hierop, te handhaven.

Aanvraag indienen in maanden maart, april en mei Een van die aanpassingen betreft de periode waarin de aanvraag ingediend kan worden. Voorheen kon het hele jaar door een aanvraag worden ingediend. Nu is de periode waarin de eenmalige kan worden aangevraagd beperkt tot de maanden: maart, april en mei 2002. De afdeling Sociale Zaken probeert in die periode extra mankracht in te zetten zodat een ieder in principe binnen de termijn van 8 weken een besluit ontvangt op zijn of haar aanvraag.

Toetsing d.m.v. verklaring niet bijstandsgerechtigde Een tweede aanpassing betreft de voorwaarde voor het ontvangen van de eenmalige uitkering. De belanghebbende dient over minder vermogen te beschikken dan de voor haar of hem geldende vermogensgrens in de Algemene bijstandswet. Dit zal in 2002 worden getoetst door de niet bijstandsgerechtigde hierover een verklaring te laten invullen. De inhoudelijke toetsing vindt dan achteraf plaats. Het invullen van de verklaring is voor bijstandsgerechtigden niet nodig omdat Sociale Zaken over alle gegevens beschikt.

Het inkomen hoeft dus niet perse een bijstandsuitkering te zijn. Zo komen bijvoorbeeld ouderen, die per 1 januari 2002 drie jaar aaneengesloten "kale AOW" ontvangen, in principe in aanmerking voor de eenmalige uitkering. Zij moeten dan wel een aanvraag doen. Ook geldt dat de aanvrager 24 jaar of ouder moet zijn.
Thuiswonende kinderen, studerenden, kamerbewoners en in instellingen verblijvende personen komen niet in aanmerking. In januari 2002 hebben cliënten die gedurende drie jaar (ononderbroken) een uitkering van Sociale Zaken ontvingen, de eenmalige uitkering automatisch toegekend gekregen. Dit geldt ook voor mensen die ouder zijn dan 65 jaar en reeds drie jaar een eenmalige uitkering van de gemeente Zeist hebben ontvangen.

Geen aankoopnota meer
Er hoeft vooraf ook geen aankoopnota meer overgelegd te worden, zoals dat bij de bijzondere bijstand het geval is. Tevens kan men nu zelf bepalen wat en wanneer men iets wil aanschaffen. De eenmalige uitkering is echter wel uitdrukkelijk bedoeld voor duurzame gebruiksgoederen. Het kan zijn dat door omstandigheden men genoodzaakt is in de loop van 2002 een aanvraag bijzondere bijstand voor duurzame gebruiksgoederen in te dienen. De gemeente Zeist zal de aanvraag zorgvuldig bekijken en bij de beoordeling zal de gemeente de reeds verstrekte eenmalige uitkering onder andere nadrukkelijk mee laten wegen. Had de verstrekte eenmalige uitkering daarvoor gebruik kunnen worden dan zal de gemeente de aanvraag afwijzen.

Hoogte van de uitkering
De hoogte van de eenmalige uitkering hangt af van de gezinssituatie per 1 januari 2002, de woonsituatie per 1 januari 2002 en het netto maandinkomen per datum aanvraag. Voor alleenstaanden geldt een maximum bedrag van 340,34 en voor (onvolledige) gezinnen een maximum van 453,78

Hoe kunt u aanvragen
In het kader van een betere serviceverlening heeft de gemeente op 18 februari aan ca. 500 cliënten een aanvraagformulier toegezonden. Mensen die mogelijk wel voor de eenmalige uitkering in aanmerking komen, maar deze niet in januari automatisch hebben ontvangen en ook geen formulier toegezonden hebben gekregen kunnen gedurende de periode van 1 maart 2002 tot en met 31 mei 2002 aan aanvraag indienen. Een kort briefje naar Sociale Zaken sturen is voldoende. Bij de Publieksbalie van de gemeente Zeist ligt ook een voorgedrukt briefje klaar waarbij u kunt verzoeken om toezending van het aanvraagformulier bijzondere bijstand eenmalige uitkering 2002. Het ingevulde aanvraagformulier moet dan met de benodigde bewijsstukken uiterlijk vóór 1 juni 2002 ontvangen zijn door de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Zeist.

Tabel 1 Maximaal bruto jaarinkomen
1999 t/m 2001
Alleenstaand 12.932,74 28.500,00
een-ouder gezin 15.315,08 - 33.750,00
Gehuwd/samenwonend 16.789,87 - 37.000,00

Onder bruto jaarinkomen wordt verstaan: het bruto jaarinkomen (fiscaal loon) vermeerderd met de overhevelingstoeslag en zonder aftrek van de betaalde belasting en (pensioen-)premies.

Tabel 2 Maximaal netto maandinkomen op
datum aanvraag
Alleenstaand 815,--
een-ouder gezin 1.040,--
gehuwd/samenwonend 1.175,--

Onder netto maandinkomen wordt verstaan het netto inkomen vermeerdert met de eventuele heffingskortingen waarop u op grond van het nieuwe belastingstelsel geacht wordt recht te hebben met uitzondering van de kinderkorting en de aanvullende kinderkorting.
terug naar lijst van artikels

Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE) van start

Op 21 februari jl. is de VVE in Zeist feestelijk van start gegaan. De VVE wordt gegeven door middel van de Piramidemethode. Deze methode is speciaal voor de VVE ontwikkeld voor kinderen van allochtone afkomst en kinderen met een taalachterstand. De VVE is geschikt voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Om de VVE te kunnen geven is een hechte samenwerking nodig tussen de peuterspeelzaal en de basisschool. Daartoe heeft wethouder Peter Vermeulen de officiële opening van twee nieuwe speelzalen in de basisscholen Op Dreef en de Kameleon verricht.

De leidsters van deze speelzalen en de leerkrachten van de basisscholen voeren een gezamenlijk programma uit dat zich uitstrekt over drie "leerjaren". Het programma is bestemd voor de oudste peuters en de kleutergroepen. Elk schooljaar wordt verdeeld in dertien thema-perioden. De thema's komen elk jaar terug in oplopende moeilijkheidsgraad. Binnen de thema's wordt er gewerkt aan alle facetten van de ontwikkeling van een kind. Dus niet alleen op taalgebied.

Het volgen van het programma heeft alleen zin als het kind het helemaal volgt. Daarom is het belangrijk dat de kinderen die de speelzaal in één van beide scholen bezoekt, later ook doorstroomt naar de bijbehorende basisschool.
Het programma is ontwikkeld door het CITO. De leidsters en leerkrachten worden hiervoor speciaal bijgeschoold door het Educatief Dienstverleningsinstituut Midden-Nederland (EDI). Het project wordt bekostigd uit VVE-gelden van het rijk. Daarnaast heeft de gemeente extra geld beschikbaar gesteld voor de inrichting van de VVE. terug naar lijst van artikels

Betaald parkeren op koopzondag en verplaatste koopavond Zondag 3 maart is koopzondag in het centrum van Zeist. Van 12.00 tot 17.00 uur zijn de winkels geopend. Let op, er geldt betaald parkeren. In verband met Goede Vrijdag (29 maart) is de koopavond in Zeist verplaatst naar donderdag 28 maart 2002. Op die donderdagavond geldt eveneens betaald parkeren.
terug naar lijst van artikels

Publiekshal beperkt geopend op woensdag 6 maart 2002

In verband met de verkiezingen voor de Gemeenteraad is de Publiekshal, op woensdag 6 maart 2002, beperkt geopend.

De loketten van Bevolking (o.a. rijbewijzen, paspoorten en uittreksels uit het bevolkingsregister) zijn deze dag gesloten. De loketten van de Burgerlijke Stand (het doen van aangifte van geboorte en overlijden) zijn geopend van 08.30 tot 10.00 uur.

Uiteraard kunt u deze dag wel bij de loketten van Bevolking terecht voor alle zaken, die rechtsreeks te maken hebben met de verkiezingen.

Voor Sociale Zaken en Ruimte gelden de normale openingstijden. terug naar lijst van artikels

Austerlitz, Hoge Dennen en Kerckebosch
Start spreekuur 'Wijkteam Oost': iedere dinsdag van 10.00-11.00 uur

Vanaf 5 maart houdt het wijkteam Oost spreekuur iedere dinsdagochtend van 10 tot 11 uur. Austerlitz, Hoge Dennen, Kerckebosch en de omgeving van de Driebergseweg en de Zeister kant van NS-station Zeist-Driebergen gebied omvatten samen de wijk 'Oost'.

Bewoners en ondernemers uit dit gebied die klachten, wensen en voorstellen ter verbetering hebben over de leefbaarheid in de woon- en werkomgeving zijn van harte welkom.

Het kan bijvoorbeeld betrekking hebben op:

* onveilige verkeerssituaties

* kwaliteit openbare speelplaatsen

* jongerenvoorzieningen

* overlast

* sociale veiligheid

* criminaliteit

* kwaliteit openbaar groen

* openbare verlichting

* weg bebording

* onderhoud corporatiewoning

* advisering bij burgerinitiatieven leefbaarheid
Even wijkteam voorstellen

* Paul Zoeteman wijkbeheerder gemeente Zeist
* Fred van Klaveren assistent-wijkbeheerder gemeente Zeist
* Cees Koopman sociaal beheerder Seyster Veste
* Martin Veenendaal wijkagent Binnensticht
* Ramon van Weelden wijkagent Binnensticht (vanaf 1 maart)
* Hugo v. Rossenberg wijkagent Austerlitz Binnensticht
* Rein Tuinstra opbouwwerker Meander

Het spreekuur wordt gehouden in de locatie 'Wijkwinkel Oost' aan de Prinses Irenelaan 83 in de wijk Kerckebosch. Telefoon 6940245.

Oproep aan bewoners- en ondernemersorganisaties Het wijkteam wil graag in contact treden met bewonersgroepen, commissies en verenigingen. Van een aantal zijn de gegevens bekend. Om niemand over het hoofd te zien is het raadzaam, wanneer uw organisatie niet in de gemeentelijke gids staat vermeld of mocht onlangs het secretariaatsadres gewijzigd zijn, om contact op te nemen met Anita Aarden of Wilma van de Werf via de Wijkwinkel Noord, J.v.Oldenbarneveltlaan 70 3705 HJ Zeist. Telefoon 030 6994632 E-mail: W.van.der.Werf@zeist.nl of A.Aarden-Kuijpers@zeist.nl terug naar lijst van artikels

Door Dualisering nieuwe rollen voor raad en college Grote veranderingen in het bestuur van de gemeente

Na de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart a.s. gaat er het nodige veranderen in het bestuur van gemeenten. Als gevolg van de 'Wet dualisering gemeentebestuur' gaan de rollen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders flink veranderen. Nu is het nog zo dat het college en de raad samen het bestuur vormen van de gemeente. Vaak zorgt het college voor de voorbereiding van voorstellen en de raad neemt hierover een besluit. Daarna voert het college de besluiten uit. De wethouders zijn ook nog raadslid en beslissen zelf mee in de vergaderingen van de gemeenteraad over hun eigen voorstellen.

Na de verkiezingen op 6 maart a.s. wordt het anders. In de nieuwe situatie kan het college veel vaker zelf besluiten nemen. De raad gaat minder meebesluiten, maar gaat het college meer controleren. Ook gaat de raad meer randvoorwaarden (kaders) stellen waar het college zich bij de uitvoering aan te houden heeft. De wethouders zijn niet langer ook raadslid, zodat ze in de raadsvergaderingen niet meer mee kunnen stemmen over hun eigen voorstellen. Ze mogen wel meepraten in de raadsvergadering, maar alleen als ze als ze hiervoor worden uitgenodigd. De rolverdeling tussen college en raad is in de nieuwe situatie vergelijkbaar met die van de Tweede Kamer en de regering. Anders dan bij de Tweede Kamer blijft de burgemeester wel voorzitter van zowel het college als de raad.

Om hun kaderstellende en controlerende rol goed te kunnen uitvoeren wil de raad uiteraard weten wat er leeft onder de inwoners van Zeist. Vandaar dat de raadsleden nog meer dan eerst kontakten zullen gaan onderhouden met inwoners en verenigingen.

Inwoners krijgen rechtstreeks invloed door Burgerinitiatief De inwoners van Zeist hebben ook de mogelijkheid om zelf - dus niet via een raadslid - onderwerpen op de politieke agenda te plaatsten, namelijk door gebruik te maken van het Burgerinitiatief. Vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten dat mensen die in de gemeente Zeist wonen of werken en een goed idee hebben wat betrekking heeft op de gemeente, dit kunnen laten plaatsen op de agenda van een commissievergadering. De commissie praat dan over dit voorstel en kan besluiten de raad of het college voor te stellen om het idee uit te voeren. Voor meer informatie over het Burgerinitiatiefrecht kunt u de verordening afhalen in de Publiekshal of neem telefonisch contact op met het Bestuursbureau van de gemeente Zeist: (030) 6987270. terug naar lijst van artikels

Nieuwe garantieregeling oud papier voor verenigingen, instellingen en scholen

Per 1 april aanstaande zal de nieuwe garantieregeling voor de inzameling van oud papier voor verenigingen, instellingen en scholen (= verenigingen c.a.) in werking treden. De AVU (Afval Verwijdering Utrecht) is belast met de coördinatie en de uitvoering hiervan. De huidige subsidieregeling komt per die datum te vervallen. Sinds geruime tijd is de opbrengst van het papier namelijk dermate gering dat de inkomsten voor de verenigingen c.a. hierdoor sterk zijn verminderd. Bovendien is door het grillige verloop van de papierprijs geen stabiele inkomstenbron voor de vereniging c.a. gegarandeerd. Ter verbetering van deze situatie is door het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zeist besloten tot het bieden van een garantieregeling.

De nieuwe garantieregeling biedt verenigingen c.a. een gegarandeerde opbrengst van 4 eurocent per kilogram ingezameld oud papier, terwijl de benodigde containers gratis ter beschikking worden gesteld. Ten opzichte van de huidige regeling betekent dit een verhoging van het garantiebedrag met 76 %. Met de nieuwe regeling worden prijsschommelingen grotendeels voorkomen en biedt deze de vereniging c.a. een gegarandeerde minimale opbrengst voor het door haar ingezamelde oud papier. Indien de papierprijs bij de bewerker hoger is dan de garantieprijs vermeerderd met de kosten voor de containerhuur dan zal bovendien het meerdere aan de vereniging c.a. worden uitgekeerd.

Een en ander zal in een informatieavond door AVU en de gemeente Zeist nader worden toegelicht. Deze informatieavond zal worden gehouden op 26 februari 2002 van 20.00 tot 21.30 uur in de raadszaal van de gemeente Zeist, Het Rond 1 te Zeist.

Voor eventuele vragen kunt u ook contact opnemen met de heer M. Kassing, gemeente Zeist, tel. (030) 6987345.
terug naar lijst van artikels

Iedere maandag van 13.00 - 14.00 uur tot medio maart Spreekuur 'Wijkteam Centrum'

Op de hoek Hortensialaan / Rozenstraat (ingang Hortensialaan 30) staat het prachtig verbouwde Maria-Oord van de woningbouwvereniging RK-Volkshuisvesting. Op deze locatie is het elke maandag van 1 tot 2 spreekuurtijd van het wijkteam Centrum.
Bewoners, bezoekers en ondernemers die een melding hebben worden te woord gestaan en krijgen binnen no time antwoord op wat er met de melding gebeurt op het terrein van:


· wegen / trottoirs

· openbare verlichting en groen

· reiniging

· zwerfvuil

· sociale veiligheid

· openbare orde

· overlast

· criminaliteit

· onderhoud corporatiewoning

· burgerinitiatieven verbetering leefbaarheid
Op het spreekuur treft u een delegatie aan van wijkbeheer, RK-Volkshuisvesting, Kombinatie '86, wijkpolitie en opbouwwerk van Meander aan respectievelijk Wim van der Weide, Nico Oudshoorn, Henk van de Hoef, Jan Drenth, Evert van Blijderveen, Anja Klomp en Rein Tuinstra. De wijkagent neemt elke keer waar voor twee collega's en de corporatiemedewerkers doen dat voor de Seyster Veste.

Wijziging op komst!
25 Februari en 4 maart is er spreekuur op het oude vertrouwde tijdstip. Echter vanaf week 11 (11 - 17 maart) vindt het spreekuur voortaan woensdagmiddag van 2 tot 3 uur plaats. Vanaf die week vervalt de maandagmiddag. Het eerste woensdagmiddag spreekuur is op 13 maart op de locatie Maria-Oord.

Oproep aan bewonersgroepen, commissies, bewoners- en winkeliersverenigingen en in het Centrum
Het wijkteam streeft ernaar om regelmatig contact te onderhouden met de bewoners- en ondernemersorganisaties. Om niemand over te slaan dienen de adresgegevens voor handen en correct bekend te zijn. Van veel organisaties is het bekend, maar mocht het zo zijn dat u lid bent van een recent opgerichte organisatie of is er sprake van een kortgeleden gewijzigd secretariaatsadres, geef dit dan door aan de Wijkwinkel Noord; Johan van Oldenbarneveltlaan 70 3705 HJ Zeist t.a.v. Anita Aarden en Wilma van der Werf. Telefoon (030) 6994632. E-mail A.Aarden-Kuijpers@zeist.nl of W.van.der.Werf@zeist.nl terug naar lijst van artikels

Commissievergaderingen

Commissie : Verkeer en Vervoer, Milieu c.a
Vergaderdatum : 27 februari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : J.J.N.C. De Ligt


1. Mededelingen en Ingekomen stukken: vragen van de PVDA inzake het parkeren;

2. Voorstellen om advies: Kredietaanvraag t.b.v. verkeersonderzoek binnen het project 't Rond; Resultaten onderzoek parkeren van de commissie rekenkamer; Inspraaknota verwijderen van 3 verkeersinstallaties en het treffen van infrastructurele aanpassingen (rotondes aan o.a. de Griftlaan/Griffesteijnselaan en Arnhemse Bovenweg/Oranje Nassaulaan)

3. Ter kennisneming (stukken ter inzage): Verkeersveiligheid rond Kerckeboschschool; Voortgang Milieuzorgassistent; Stand van zaken uitvoering plan van aanpak luchtverontreiniging A28 Zeist; Gevolgen wijzigingen Huisvestingsverordening voor uitvoering Volkshuisvestingsplan 1999-2002; Project, fiets naar je werk.

Commissie : Bestuur, Economische Zaken en Regio Vergaderdatum : 28 februari 2002
Aanvang : 18.30 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : G.B. van Delftt

Let op: Raadscommissie Bestuur, Economische Zaken en Regio van donderdag 28 februari 2002 begint om 18.30 uur (i.p.v. 20.00 uur) in kamer 2 in het gemeentehuis aan Rond 1.

1. Voorstellen om advies: Taakomschrijving raadsgriffier / griffie; Reglement van orde voor de gemeenteraad; De rol van het raads- en collegeprogramma in het duale stelsel en de rol van burgemeester en secretaris tijdens de coalitievorming; Gemeenschappelijke regeling Brandweer Regio Utrechts Land; Keuzenota HSL
2. Openbare orde en veiligheid: Presentatie Activiteitenplan 2002 door de politie Binnensticht; Toelichting door Regionaal bureau Veiligheid & Preventie over extra preventie-activiteiten in Zeist.
3. Ter kennisneming: Fototentoonstelling over internationaal beleid; Hoofdlijnen reacties Tweede Kamercommissie BZK op Ontwerpwet bestuur in stedelijke regio's

Commissie : Stads-wijkbeheer, Sport, Landschap en Begroting Vergaderdatum : 4 maart 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : Kamer 2 gemeentehuis
Voorzitter : dhr. A. van Kuijk

Op de agenda staan o.a. de volgende punten:

1. Voorstellen om advies: Vervanging riolering Borneolaan/aanleg riolering Dijnselburg c.a.; Basisrioleringsplan; Bestedingsvoorstel Groenstructuurplan 2002; Garantie Geldlening Stichting "De Werkschuit"; Actief grondbeleid; Keuze HSL;
2. Ter kennisneming: B. en W.-besluit d.d. 5 februari 2002 inzake benoeming hoofd Produktgroep Middelen; B. en W.-besluit d.d. 5 februari 2002 inzake aangaan nieuwe geldlening/aflossen geldlening; Modelstaat A inzake liquiditeitspositie over het 4e kwartaal 2001.

Commissievergaderingen zijn openbaar. De volledige agenda's met bijbehorende stukken liggen ter inzage in de leeshoek van de Publiekshal.

Inspreken

1. Personen, die geen lid zijn, worden in een openbare vergadering van de commissies in de gele-gen-heid gesteld het woord te voeren over onderwerpen die op de agenda staan vermeld. Zij dienen dit minimaal 2 werkdagen voor de aanvang van de vergadering bij de voorzitter kenbaar te maken.

2. Onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende agendapunt stelt de voorzitter degene(n) die van het in lid 1 bedoelde spreekrecht gebruik wenst (wen-sen) te maken (afzonderlijk) in de gelegen-heid het woord te voeren. Voor de uitoefening van het spreekrecht wordt per persoon maximaal 3 minuten beschikbaar gesteld.

3. Na beraadslaging door de commissie in eerste termijn en voorafgaand aan de beraadslagingen in tweede termijn worden insprekers in de gelegenheid gesteld kort op vragen en/of mededelingen vanuit de commissie te reageren. Hiervoor wordt per persoon maximaal 1 minuut beschikbaar gesteld.
4. De voorzitter is bevoegd van het bepaalde in de leden 1 t/m 3 af te wijken indien dit van belang is voor het goede verloop van de vergadering.

Indien u van dit spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u zich uiterlijk twee dagen voor de vergaderdatum melden via tel. (030) 6987223. terug naar lijst van artikels

Zeist inventariseert locaties met mogelijke bodemverontreiniging

De Milieudienst Zuidoost-Utrecht voert tot medio april 2002 voor de gemeente Zeist een onderzoek uit naar locaties met mogelijke bodemverontreiniging. Eigenaren en bewoners van deze percelen krijgen schriftelijk informatie en een verzoek om medewerking aan dit onderzoek.

Dit historisch bodemonderzoek is vooral gericht op oude bedrijfsmatige activiteiten in de gemeente Zeist (waaronder de kernen Zeist, Den Dolder, Huis ter Heide en Austerlitz). Het doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in de plaats en aard van mogelijk aanwezige bodemverontreiniging. De bodemverontreiniging kan veroorzaakt zijn door voormalige bedrijfsactiviteiten, (voormalige) ondergrondse olietanks, etc.

De kosten van het onderzoek zijn voor rekening van de provincie Utrecht. Na de uitvoering van het onderzoek krijgen de eigenaren en bewoners informatie over de resultaten van het onderzoek. Het onderzoek is een onderdeel van het progamma voor bodemsanering dat de gemeente heeft opgesteld.

Meer informatie over het programma voor bodemsanering is te vinden op de website van de milieudienst www.milieudienstzou.nl onder het kopje actuele informatie op de homepage.
Voor informatie over het historisch bodemonderzoek kunt u contact opnemen met de heer H. van Wijngaarden van de Milieudienst Zuidoost-Utrecht telefoon: (030) 69 99 500.
terug naar lijst van artikels

Commissie rekenkamer, een wakend oog

In 1998 is door de gemeenteraad een commissie rekenkamer ingesteld waarmee invulling is gegeven aan de wens om de controlefunctie van de gemeenteraad te verbeteren. De commissie bestaat uit raadsleden en een onafhankelijk voorzitter, de heer Streefkerk.

De commissie rekenkamer wil een bijdrage leveren aan de effectiviteit en efficiëntie van het gemeentelijk beleid. Concreet houdt de commissie zich bezig met het toetsen van het gevoerde beleid en beheer aan de door de raad gestelde doelstellingen. Op die manier bezit de raad de mogelijkheid om, naast het sturen op hoofdlijnen door het formuleren van beleid, ook een deel van het beleid uit te lichten en van dichtbij de uitvoering van dat beleid te volgen.

Aan de hand van specifieke onderwerpen voert de commissie rekenkamer een evaluatie-onderzoek uit. De commissie rekenkamer beschikt over eigen middelen om deze onderzoeken uit te voeren. Daarbij bepaalt zij zelfstandig welke onderwerpen worden onderzocht. De onderwerpen die mogelijk voor een onderzoek in aanmerking komen, worden aangedragen vanuit het college van burgemeester en wethouders, de leden van de commissie zelf, de raadsfracties, de ambtelijke organisatie en anderen.
In de onderzoeken wordt de commissie doorgaans bijgestaan door externe onderzoeksbureaus. Na afronding van het onderzoek, worden de eindresultaten ter kennis gebracht van de raad. Om resultaatgericht te werk te kunnen gaan worden ook aanbevelingen geformuleerd die gericht zijn op het doorvoeren van verbeteringen.

Onderzoek parkeren in Zeist
Het eerste onderzoek van de commissie rekenkamer betrof de gang van zaken bij de overdracht van rijkswegen aan de gemeente Zeist in 1993. Recentelijk heeft de commissie haar tweede onderzoek gepresenteerd tijdens een openbare vergadering in het gemeentehuis. Dit onderzoek gaat in op de effectiviteit en efficiency van het parkeerbeleid in Zeist. Het accent is gelegd op de uitvoering en de financiële kanten van het parkeerbeleid. De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels aangeboden. In de raadsvergadering van 11 maart aanstaande worden de resultaten van het onderzoek behandeld. Raadsvergaderingen zijn openbaar. U bent van harte welkom.
terug naar lijst van artikels

Onderzoek FNV "Gemeente wees minimaal sociaal": Zeist topscorer minimabeleid provincie Utrecht!

De gemeente Zeist is met zijn minimabeleid topscorer in de provincie Utrecht, zo wijst een groot landelijk onderzoek van de FNV uit. Aan het onderzoek, dat als voornaamste doel heeft te onderzoeken hoeveel de minima op basis van een actief beleid daadwerkelijk jaarlijks aan extra financiële middelen ontvangen, namen in onze provincie 19 gemeenten deel. De stad Utrecht is goede tweede, op de laatste plaats eindigde Amerongen.
Minima in Zeist, aldus het rapport, krijgen op jaarbasis per huishouden meer dan 750 extra, waardoor een het bestedingsniveau fors toeneemt. Ter vergelijking: in de gemeenten Amerongen en Oudewater krijgen minima nog geen 250.

Uit het rapport blijkt tevens dat Zeist zich schaart onder de gemeenten, die het best scoren wat betreft de beleidsinspanningen om de minima (deze groep beperkt zich dus niet alleen tot de bijstandsgerechtigden) te bereiken. Het actieve kwijtscheldingsbeleid m.b.t. de gemeentelijke belastingen, de schuldhulpverlening, de "geldterugregeling" op basis van de ZeistPas en een actieve voorlichting over de diverse mogelijkheden voor minima spelen daarbij een grote rol.

De wethouder van Sociale zaken, Peter Vermeulen, toonde zich verheugd over de uitkomsten van het FNV-onderzoek. Hij ziet in het rapport een bevestiging dat het minimabeleid in Zeist gedegen in elkaar steekt en het totale pakket zijn vruchten begint af te werpen. terug naar lijst van artikels

Bijeenkomst inrichtingsplan verkeersafwikkeling Austerlitz

Op dinsdag 26 februari a.s. wordt een bijeenkomst gehouden om de inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en tevens te inventariseren welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz worden ervaren. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in het Beauforthuis aan de Woudenbergseweg 70.

In september 2001 heeft de raad de fasering voor realisatie van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan vastgesteld. In dit plan is opgenomen, dat in 2002 gestart wordt met het inrichten van de bebouwde kom van Austerlitz als verblijfsgebied. In een verblijfsgebied wordt het verkeer zodanig afgewikkeld, dat dit een gunstig effect heeft op de leefbaarheid in het gebied. Voor deze inrichting moet een plan ontwikkeld worden.

Op dinsdag 26 februari a.s. wordt daarom een bijeenkomst gehouden om de inwoners van Austerlitz te informeren omtrent het faseringsplan van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en tevens te inventariseren welke knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz worden ervaren.

Tijdens de avond zal een korte toelichting worden gegeven op het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan en de uitgangspunten van " Duurzaam veilig". Daarna wordt een ieder in de gelegenheid gesteld tot het stellen van vragen en het kenbaar maken van knelpunten in de huidige verkeersafwikkeling binnen Austerlitz en de gewenste oplossingsrichtingen. Tevens zal de vervolgprocedure voor de verdere ontwikkeling van het inrichtingsplan worden besproken. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in het Beauforthuis aan de Woudenbergseweg 70.

Als u vragen nog vragen heeft kunt u telefonisch contact opnemen met gemeente Zeist, mw. M. Vermeulen, tel. (030) 6987224 (ma t/m do van 8.30 tot 13.00 uur).
terug naar lijst van artikels

De fractie van D66
heeft de volgende aanvulling op hun bijdrage in de Verkiezingskrant

Download ons verkiezingsprogramma op www.d66zeist.nl Voor informatie: Regentesselaan 13, 3708 BM Zeist (tel. 030-69 52943). terug naar lijst van artikels

Vaststelling koopzondagen in 2002

Burgemeester en wethouders maken het volgende bekend:

Op basis van de door de gemeenteraad op 1 juli 1996 vastgestelde Winkeltijdenverordening kunnen per jaar maximaal 4 zondagmiddagen worden aangewezen, waarop de winkels in de gemeente Zeist voor het publiek geopend mogen zijn.

Voor het jaar 2002 zijn de volgende data aangewezen (telkens van 12.00 tot 17.00 uur):

3 maart, 15 september, 1 december en 22 december. Bezwaarmogelijkheid Ingevolge het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Een bezwaarschrift dient in elk geval te bevatten:

* de naam en het adres van de indiener en de dagtekening;
* een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

* de gronden van het bezwaar.

De indieningstermijn van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt aan met de dag na die waarop het besluit is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet voor het einde van deze termijn zijn ontvangen, dan wel - bij verzending per post- voor het einde van de termijn ter post zijn bezorgd en binnen 1 week bij het bestuursorgaan aangekomen zijn.


*Daarnaast kan na de indiening van het bezwaarschrift een verzoek om een voorlopige voorziening worden gedaan bij de president van de rechtbank van Utrecht, Postbus 13023, 3507 LA Utrecht. Het griffierecht bedraagt:

* 109,-- voor een natuurlijk persoon;

* 218,-- voor een rechtspersoon.
Na indiening van een verzoek ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.
terug naar lijst van artikels

NMC organiseert cursus "Vogels zien en leren kennen voor beginners"

In deze cursus wordt u op weg geholpen om vogels en hun geluiden te leren herkennen. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren waarnemen van vogels, hun uiterlijk en hun gedrag. U maakt kennis met belangrijke hulpmiddelen voor het vogelen. Er wordt ingegaan op het broedgedrag van vogels. Op gevarieerde wijze (met dia's, film, pratend, ontdekkend en spelend) maakt u kennis met de vogels rondom uw huis, in tuin en park, in bos en weiland. Elke keer zal ook het luisteren naar vogelgeluiden aan de orde komen. Er staan drie excursies op het programma: een vroege vogelexcursie en twee halve dag excursies.


4 wekelijkse lessen op maandag van 20.00 uur tot 22.00 uur in het NMC Zeist, Nicolaas Beetslaan 2, 3705 SW Zeist, alsmede 3 excursies. Lesdata Maandag 8, 15, 22 en 29 april
Excursies: Zondag 21 (vroege vogelexcursie) en 28 april (halve dag excursie) en zaterdag 18 mei (halve dag excursie). Bij grote belangstelling wordt er eventueel op de dinsdag extra cursus gegeven
Cursusprijs: 65,- ( f 143,24)
Docent Frans van Bussel,

Opgave en inlichtingen: NMC Zeist tel. (030) 6990254 terug naar lijst van artikels

NMC Zeist organiseert cursus 'Natuurlijk Tuinieren'

Op zaterdag 2 en 16 maart wordt er door het NMC Zeist een cursus 'Natuurlijk Tuinieren' georganiseerd. Steeds meer mensen willen een natuurlijke tuin. Een tuin die past in de omgeving, waar gevarieerde, bij voorkeur inheemse, planten groeien en bloeien. De kunst van het natuurlijk tuinieren is, dat je zo min mogelijk ingrijpt. Na verloop van tijd vindt een tuin zijn eigen evenwicht. De cursus bevat zowel een theorie- als een praktijkgedeelte.

Het doel van deze cursus is om de deelnemers praktische informatie en ideeën aan te reiken over het tuinieren op milieuvriendelijke wijze. Tijdens de cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: wat is natuurlijk tuinieren, grondsoorten en groeifactoren, compost en bemesting, de juiste plant op de juiste plaats, ziekten/plagen/onkruiden, de juiste werkzaamheden uitvoeren op de juiste tijd en het leren kennen en leren gebruiken van verschillende tuingereedschappen. Naast de vastgestelde onderwerpen zal er echter zoveel mogelijk worden ingespeeld op vragen en behoeften van de cursisten. De cursus wordt gegeven door Roos Broersen.

De cursus wordt gegeven in het verenigingsgebouw en op enkele tuinen van het volkstuinencomplex De Grifthoek. Dit complex neemt deel aan een tweejarig advies- en begeleidingsproject met als doel de ecologische waarde van de tuinen te vergroten en zo het Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren te behalen. De kosten bedragen 82,- ( 180,70; koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen). De cursus maakt onderdeel uit van het milieubeleidsplan 2000-2004 van de gemeente Zeist.
Voor informatie en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Marlou Bours, NMC Zeist, tel. (030) 6990254.
terug naar lijst van artikels

Bezoekerscentrum de Boswerf zoekt vrijwilligers!

Bezoekerscentrum De Boswerf zoekt voor het seizoen 2002 gastvrouwen/
-heren. Bezoekers (groot en klein) kunnen er in de periode april tot en met oktober terecht voor een expositie, natuurpaden, wandelingen, speelgelegenheid, terras, dieren, kinderpartijtjes enz. Ook worden er speciale natuurrecreatieve activiteiten georganiseerd waaronder de druk bezochte Voorjaarsmarkt en Pompoenenmarkt en kinderactiviteiten in de vakanties! Voor 2002 staat de opening van een heus speelbos op het programma. Kinderen kunnen hier naar hartelust avonturieren.

Het bezoekerscentrum is vanaf april tot en met oktober iedere dinsdag- tot en met vrijdagmiddag en zondagmiddag van 12.00 - 16.30 uur geopend. Voor die dagen zoekt de Boswerf gastvrouwen/ -heren die de bezoekers gastvrij willen ontvangen. U hoeft niet persé bijzonder veel kennis over de natuur te hebben, want u wordt bijgepraat door de medewerkers van De Boswerf. Begin maart wordt er een informatiebijeenkomst gehouden waarin geïnteresseerden alles te horen krijgen over het werken als gastheer/-vrouw. Belangrijk voor het werk is het om het plezierig te vinden te werken met kinderen, ouders, en ouderen die geïnteresseerd zijn in de natuur.
Afhankelijk van het aantal vrijwilligers en afhankelijk van uw wensen kunt u iedere week of bijvoorbeeld eenmaal per maand helpen. U wordt ingewerkt door de vaste pool van gastheren- en vrouwen én betaalde krachten.

Enthousiast geworden of meer weten?
Het bezoekerscentrum vindt u aan de Prins Bernhardlaan 3 in het Zeisterbosch (achter het Hertenkamp).
Voor meer informatie kunt u bellen met het hoofd van het NMC, (hier is De Boswerf een onderdeel van) de heer Frans van Bussel, tel. 6990254. NMC staat voor Regionaal Centrum voor Natuur- en Milieucommunicatie Zeist.
Wilt u zich opgeven als vrijwilliger, neem dan contact op met de bovenstaande persoon of stuur een schriftelijke reactie naar: NMC Zeist, Nic. Beetslaan 2, 3705 SW Zeist.
terug naar lijst van artikels

Bekendmaking belastingverordeningen 2002

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat tijdens de raadsvergadering van 21 januari 2002 de gemeenteraad de onderstaande belastingverordening heeft vastgesteld.
De verordening is opgenomen in een voor ieder toegankelijke bundel. De bundel is van een register en een nummering voorzien. Nummer 2215
Naam verordening Verordening tot 12e wijziging van de Legesverordening 1998

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na deze bekendmaking. De datum van ingang van de heffing is gelijk aan de datum van deze bekendmaking.

De wijziging heeft betrekking op een verwijzing naar een wetsartikel in de bij de verordening behorende tarieventabel.

Het betreffende raadsbesluit ligt gedurende 1 maand voor een ieder ter inzage bij de Publieksbalie van de gemeente aan de Slotlaan 20 alhier. Op verzoek is het register met het raadsbesluit altijd ter inzage aanwezig bij het Hoofd Belastingen.
terug naar lijst van artikels

Persbericht

Zeist, 22 januari 2002

2,5 Miljoen Nederlanders verenigen zich tijdens werkconferentie

35 Middelgrote gemeenten willen prioriteit op politieke agenda

Tijdens een werkconferentie op 21 januari 2002 in Zeist hebben 35 middelgrote gemeenten definitief gekozen voor een gezamenlijk offensief. Doel is deze groep gemeenten als onmisbare schakel op de politieke kaart te krijgen. "We vertegenwoordigen maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders," stelde voorzitter en Zeister burgemeester R.G. Boekhoven. "In de komende campagne richting landelijke politiek willen we een krachtige stem laten horen om onze positie en onze problematiek helder voor het voetlicht te brengen."

Het Platform Middelgrote Gemeenten1 pleit voor een breder stedenbeleid. Inzet is het veiligstellen van de toekomstwaarde van middelgrote gemeenten, als onmisbare schakel tussen stad en platteland. De leden van het Platform willen in de volgende kabinetsperiode meer ruimte bij het bepalen van beleid en de inzet van het beschikbare overheidsgeld. Het vindt dat er vanuit het Rijk teveel éénzijdige aandacht is voor de grote steden enerzijds en de plattelandsvernieuwing anderzijds. De schakel tussen deze twee tegenpolen blijft volgens het Platform in het huidige grotestedenbeleid onderbelicht. Met name de centrumfunctie die middelgrote gemeenten richting het platteland vervullen - waarmee het totale verzorgingsgebied zelfs op 5 miljoen Nederlanders uitkomt - krijgt onvoldoende aandacht. In hun regio bieden zij immers de noodzakelijke voorzieningen als onderwijs, zorg, werkgelegenheid en een winkelapparaat. Voor alle leden van het Platform geldt echter dat de vitaliteit steeds meer in het geding komt.

Verantwoordelijk
Om hun toekomstwaarde te kunnen garanderen, is erkenning nodig voor de specifieke problematiek van dit type gemeenten. De middelgrote gemeenten geven aan dat alleen een zak met (overheids)geld niet de oplossing is. Zij willen zelf de verantwoordelijkheid krijgen om vraagstukken aan te pakken op onder meer het gebied van veiligheid, criminaliteit, leefbaarheid en ruimtelijke ordening. Volgens het Platform is dat alleen mogelijk als het Rijk hen meer bestuurlijke vrijheid geeft en ruimte om geld op een efficiëntere manier in te zetten.

Kennisnetwerk
Tijdens de werkconferentie is besloten een kennisnetwerk in het leven te roepen rond de zes thema's2 die deze gemeenten hebben vastgesteld als meest bepalend voor het eigene van deze gemeenten. Elke deelnemende gemeente zal zich aansluiten bij een of meer van de thema's. De aanwezige kennis en ervaring rond de thema's zal op deze wijze voor alle deelnemers beschikbaar komen. Daarmee wordt tegelijk duidelijk dat deze gemeenten hun kracht vinden in hun verscheidenheid.

Presentatie Vaste Kamercommissie
De komende maanden zal het Platform op vele manieren de aandacht vragen van de Haagse politiek, decentrale overheden, de media, koepelorganisaties, VNG, IPO en andere relevante organisaties. Op uitnodiging van de Vaste Kamercommissie van Binnenlandse Zaken presenteert zij zich binnenkort tijdens een bijeenkomst in de Tweede Kamer.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van het Platform Middelgrote Gemeenten, waartoe beschikbaar is de heer J.A.S. Boomgaardt, gemeentesecretaris van de gemeente Zeist. Tel (030) 69 87 218


1 Het Platform Middelgrote Gemeenten bestaat uit de volgende gemeenten: Alphen aan den Rijn, Appingedam, Assen, Barneveld, Coevorden, De Bilt, Delfzijl, Den Helder, Goes, Gorinchem, Gouda, Heerhugowaard, Hilversum, Hoogeveen, Hoogezand - Sappemeer , Meppel, Middelburg, Oosterhout, Oss, Rijswijk, Roermond, Smallingerland, Sneek, Soest, Stadskanaal, Steenwijk, Veendam, Veenendaal, Velsen, Venray,Vlaardingen, Vlissingen, Woerden en Zeist


2 De zes thema's zijn: openbare orde en veiligheid, werkgelegenheid en arbeidsmarktontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting, voorzieningenniveau en sociaal beleid, regiofunctie, mobiliteit en infrastructuur.
terug naar lijst van artikels

De raad besloot

Op maandag 18 februari vergaderde de Zeister gemeenteraad. Tijdens deze laatste vergadering voor de gemeenteraadsverkiezingen stonden met name mondelinge vragen van diverse fracties op de agenda.

Zo had de SP mondelinge vragen gesteld over "tegenstrijdige uitspraken van het college over het behoud van de functies van het Lorentzziekenhuis". De fractie wilde opheldering van het college over hun standpunt aangaande het verdwijnen van bepaalde functies van het betreffende ziekenhuis.
Samenlevingswethouder Peter Vermeulen antwoordde dat met de fusie van het ziekenhuis al eerder is ingestemd en dat de fusie in het jaar 2001 ook daadwerkelijk is gerealiseerd. De gemeente had hierover geen instemmingsbevoegdheid maar heeft tijdens de commissie Samenleving wel uitgebreid gesproken over de fusie. "Een consequentie van de fusie is het behoud van functies maar dit sluit niet uit dat enkele ziekenhuisfuncties over meerdere locaties in de regio worden verspreid", aldus Vermeulen.

De D66-fractie had mondelinge vragen gesteld over de doorstroming van Zeistenaren naar de nieuwbouwwoningen in het Lyceumkwartier. Wethouder Gijs van Brenk (Volkshuisvesting) antwoordde: "Met de projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt om de te bouwen woningen primair ten goede te laten komen aan de eigen woningbehoefte in Zeist. In verband hiermee dienen deze woningen gedurende 12 weken na de start van de verkoop zoveel mogelijk te koop worden aangeboden aan mensen die een woning in Zeist achterlaten en vervolgens aan economisch gebondenen van Zeist. De doorstromingsgegevens zijn nog niet aan het college overlegd maar zullen voor een deel binnenkort beschikbaar komen. De woningen worden gefaseerd gebouwd, verkocht en opgeleverd waardoor een totaaloverzicht van de doorstroomgegevens niet voor het einde van het jaar 2002 wordt verwacht".

De VVD wilde opheldering over het achterlaten van afval na marktdagen in winkelcentrum Belcour. Wethouder Wim den Heijer (Ruimte) gaf toe dat er inderdaad afval wordt achtergelaten door de marktmensen maar nuanceerde: "onderzoek heeft uitgewezen dat niet alleen de marktmensen maar ook bewoners en winkeliers hun afval plaatsen bij het marktafval. Dit is niet volgens de afspraken. De marktmeester treedt richting de marktmensen zoveel mogelijk op aangezien dit één van zijn taken betreft. Reinigingsbedrijf RMN is contractueel verplicht om het marktterrein "veegschoon" te maken na marktdagen. Als de marktmensen hun afval toch niet opruimen dan kan dat betekenen dat RMN de extra gemaakte kosten in rekening brengt bij de gemeente waarna deze de kosten verdisconteerd kunnen worden in de marktgelden. Het zou dus een stijging van de marktgelden tot gevolg kunnen hebben", aldus Den Heijer.
terug naar lijst van artikels

Pasfoto's voor paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs

Voor het aanvragen van een nieuw paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs heeft u een 'goede' pasfoto nodig. Voor een paspoort of Nederlandse Identiteitskaart heeft u één foto en voor een rijbewijs twee identieke pasfoto's nodig. Een vakfotograaf weet waaraan de pasfoto's moeten voldoen. Hieronder volgen de criteria.

Wat is een "goede" pasfoto?

* Kleur of zwart-wit;

* Recent, duidelijk en goedgelijkend;

* Eerder gebruikte foto's, schoolfoto's, reproducties en digitale foto's zijn niet toegestaan;

* Het gezicht dient recht van voren, tegen een lichte, egale achtergrond te zijn gefotografeerd;

* De grootte van de foto moet 35 bij 45 mm zijn;
* De breedte van het hoofd dient ongeveer 2 cm van de afbeelding in beslag te nemen;

* Beide ogen moeten zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril. Een bril met donkere glazen is niet toegestaan (tenzij de drager heeft aangetoond dat het dragen van zo'n bril om medische redenen noodzakelijk is);

* Het hoofd moet onbedekt zijn (tenzij de aanvrager heeft aangetoond dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische oorzaken zich hiertegen verzetten. Het gezicht moet echter zichtbaar blijven).

Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers van de Publiekshal, Slotlaan 20 óf tel. (030) 6987247/248. terug naar lijst van artikels

OPENBARE BEKENDMAKING

Ter inzagelegging proces-verbaal I 4

De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het proces-verbaal I 4 van de zitting van het hoofdstembureau waarin beslist is over de geldigheid van de lijsten en over het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, alsmede over het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering, ingevolgde artikel I 1, lid 1, van het Kiesbesluit, voor een ieder ter inzage is gelegd bij bureau Verkiezingen (in de publiekshal, Slotlaan 20)

Zeist, 25 januari 2002

De voorzitter voornoemd,

R.G. Boekhoven
terug naar lijst van artikels

DE NUMMERING VAN DE KANDIDATENLIJSTEN

Het centraal stembureau heeft eerst met toepassing van artikel I 14, eerste en tweede lid, van de Kieswet genummerd de lijsten van politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing één of meer zetels zijn toegekend, in de volgorde van de bij die verkiezing op de desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen. Voor zover nodig is rekening gehouden met samenvoeging van aanduidingen. Indien de aantallen stemmen bij de laatstgehouden verkiezing gelijk waren, heeft de nummering van de desbetreffende lijsten door loting plaatsgevonden. Hierbij zijn de volgende nummers toegekend:

Nummer Aanduiding van de politieke groepering Aantal stemmen bij de laatstgehouden verkiezing
1 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 6873
2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 4517

3 Christen Democratisch Appèl (CDA) 4166

4 Groen Links 2590

5 Democraten 66 (D66) 2303

6 SP (Socialistische Partij) 1535

Het centraal stembureau heeft vervolgens met toepassing van artikel I 14, vijfde lid, van de Kieswet aan de overige lijsten bij loting de volgende nummers toegekend:

Nummer Aanduiding van de politieke groepering c.q. naam van de eerste kandidaat

7 ChristenUnie/SGP

8 Leefbaar Zeist

DE BESLISSING OVER DE GELDIGHEID VAN DE LIJSTENCOMBINATIES

Het centraal stembureau heeft, gelet op artikel I 10 van de Kieswet, de volgende lijstencombinaties op de daarbij vermelde grond ongeldig verklaard:

Lijstencombinatie Grond
Geen

Dientengevolge heeft het centraal stembureau de volgende lijstencombinaties geldig verklaard:

Geen

Door de in de zittingsruimte aanwezige kiezers zijn

Geen bezwaren ingebracht.

Plaats: Zeist
Datum: donderdag 24 januari 2002

terug naar lijst van artikels


OPENBARE BEKENDMAKING

De burgemeester van de gemeente Zeist herinnert in verband met de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de gemeenteraad aan de onderstaande bepalingen van de Kieswet.

1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar in dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de verkiezingen deel te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten zijn/haar werkuren kan doen en om aan de stemming deel te nemen, niet langer dan twee achtereenvolgende uren behoeft te verzuimen.


2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de hierboven vermelde, hem/haar opgelegde verplichting niet nakomt, gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of een geldboete van de tweede categorie.

Zeist, 25 janauri 2002

De burgemeester voornoemd,

R.G. Boekhoven

OPENBARE BEKENDMAKING

Inlichtingen betreffende de registratie als kiezer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend dat een ieder bij bureau Verkiezingen, Slotlaan 20 de inlichting kan verkrijgen of hij/zij als kiezer is geregistreerd.

Op grond dat hij/zij niet of niet behoorlijk als kiezer is geregistreerd kan hij/zij schriftelijk om herziening van de registratie verzoeken.

Zeist, 25 januari 2002

Het college voornoemd.

OPENBARE BEKENDMAKING

Stemmen in een voor minder-valide kiezers ingericht stembureau.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend, dat voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 alle stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht, dat voor minder-valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar zelfstandig hun stem uit te brengen.

Zeist, 25 januari 2002

Het college voornoemd.

terug naar lijst van artikels


Stemmen bij volmacht

De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen:

A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG

1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij als kiezer is geregistreerd.

3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.

4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht.

B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te dragen.

2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de volmacht geeft.

3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat ingeschreven, uitbrengen.

Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.

Zeist, 8 januari 2002

De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.
terug naar lijst van artikels

Proefstemmen

Nog niet helemaal zeker over hoe u op 6 maart tijdens de gemeenteraadsverkiezingen uw stem kunt uitbrengen? In de gemeentelijke Publiekshal staat een stemcomputer opgesteld waarop u kunt proefstemmen.
terug naar lijst van artikels

Zin in een nieuwe uitdaging?
Geef u op als stembureaulid voor de verkiezingen in maart 2002

Bent u achttien jaar of ouder en heeft u zin om eens iets heel anders te doen? Dan heeft u nu de kans!

Volgend jaar worden er twee verkiezingen gehouden, één op 6 maart : de gemeenteraadsverkiezing en één op 15 mei: de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer.
Op deze dagen dient de gemeente de burger in staat te stellen om van zijn stemrecht gebruik te maken door stemlokalen in te richten en daarvoor hebben wij stembureauleden nodig. Drie per stemlokaal. Van een stembureaulid wordt verwacht dat hij zitting neemt in het stemlokaal tijdens de openingstijden. Dat wil zeggen van 's ochtends 7.30 uur tot 's avonds 21.00 uur.
U zorgt er voor dat de burger zijn democratische recht kan uitoefenen, wij zorgen voor koffie en een lunch. Daarnaast krijgt u ook een (onkosten)vergoeding.

Heeft u interesse, geeft u dan op bij: bureau Verkiezingen van de gemeente Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Wij kunnen uw medewerking goed gebruiken! Mocht u meer willen weten belt u dan tijdens kantooruren met het bureau Verkiezingen, telefoon (030) 6987247 of (030) 6987248.
terug naar lijst van artikels

Geplande ruimingen Algemene Begraafplaats te Zeist

Op de Algemene Begraafplaats te Zeist aan de Woudenbergseweg gaan de huurgraven E 717 t/m 880 op het algemene gedeelte in de periode van 1 november 2001 tot 1 april 2002 geruimd worden. Nabestaanden hebben tot
6 weken na het verschijnen van dit bericht de gelegenheid om in overleg met de beheerder de steen te verwijderen of het stoffelijk overschot te laten herbegraven. De resterende monumenten zullen 6 weken na het verschijnen van dit bericht ter vernietiging worden afgevoerd.

Meer informatie bij de beheerder, Albert van der Laan, tel. (030) 6918727
terug naar lijst van artikels