-PERSBERICHT-

Monsterboard.nl ook in 2001 winstgevend
Ondanks roerige economische tijden goede resultaten voor het Carrière Management Systeem

Amsterdam, 26 februari 2002

Monsterboard.nl heeft in 2001, het vierde jaar na introductie op de Nederlandse markt, ondanks roerige economische tijden een enorme groei gerealiseerd en een aanzienlijke winst gemaakt. De gerealiseerde omzet in 2001 is 25,6 miljoen gulden. Het aantal geplaatste CV's is in 2001, ten opzichte van het voorgaande jaar, bijna verdubbeld tot 151.000. De CV Database groeit maandelijks verder met gemiddeld 6.000 CV's. Monsterboard.nl laat met deze goede resultaten zien conjunctuurongevoelig te zijn en winst te kunnen maken in tijden van economische neergang. Ook in Europa en in de rest van de wereld boekte Monster indrukwekkende resultaten.

Ontwikkeling Monsterboard.nl
Bij Monsterboard.nl staat de 'I am in control'-spelregel hoog in het vaandel. Dit betekent dat iedere gebruiker volledige controle heeft over zijn eigen persoonsgegevens en loopbaanproces. Alleen dan kan de gebruiker zelf achter zijn keuzes staan met betrekking tot werk en carrière. Dit controlemechanisme versnelt tevens het wervingsproces van bedrijven, en dat tegen lagere kosten. Gezien de economische recessie en de dalende wervingsbudgetten zullen recruiters zoeken naar de meest effectieve en kostenefficiënte wervingsmethoden. Hierdoor zullen in 2002 de bestedingen van bedrijven verschuiven van traditionele media naar investeringen in online recruitment. Rob Brouwer, managing director Monsterboard.nl: "Monsterboard.nl is het afgelopen jaar fors gegroeid. Met een zelfde marketingbudget als in het jaar 2000 is onze omzet gestegen met 160%. Ook werkgevers merken dat werkzoekenden niet meer de bladen er op na slaan, maar 24 uur per dag, 7 dagen per week online willen zoeken naar nieuwe mogelijkheden binnen hun loopbaan. Daarnaast hebben werkgevers bij online recruitment een betere controle over hun totale wervingsproces." De verwachting van Monsterboard.nl is dat in 2002 de groei zeker zal doorzetten. Traditionele media verliezen aandeel in de wervingsbudgetten. Recruiters zullen meer investeren in de effectieve, snelle en goedkope wervingsmethode van online recruitment.

Monster.com Europa
Door de integratie met Jobline op 23 juli 2001 verstevigde het internationale carrièrenetwerk van Monster.com haar positie in Europa. De 5 landen die hierdoor nieuw bij Monster.com zijn aangesloten zijn: Zwitserland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland. In totaal zijn er nu 14 Europese sites van Monster.com (wereldwijd 21 sites). Met deze integratie kunnen werkzoekenden zich naast op de Nederlandse arbeidsmarkt, ook breder en dieper oriënteren op een internationale loopbaan.

Jeff Taylor, CEO Monster.com: "Na vier achtereenvolgende jaren van groei, is Monsterboard met 1,9 miljoen CV's in Europa de grootste carrièresite. Daar waar andere initiatieven het niet konden bijbenen en failliet gingen of overgenomen werden, bleek Monsterboard ondanks de economische situatie in staat opnieuw groei en winst te realiseren. Ook de komende jaren verwacht Monsterboard deze groei te continueren."

Monster.com wereldwijd
Het internationale carrièrenetwerk van Monster.com heeft in 2001 een bijzonder goed jaar volbracht. In het vierde kwartaal van 2001 is een winst gerealiseerd van 28,9 miljoen dollar op een omzet van 115,5 miljoen dollar. Volgens onafhankelijk onderzoek van Media Metrix stond Monster.com in januari 2002 op de 26ste plaats in de lijst van meest bezochte bestemmingen op internet wereldwijd.

Jeff Taylor: "Monster.com blijft nieuwe records vestigen op het gebied van online recruitment. Onafhankelijk onderzoek van I/PRO toont aan dat we in januari 2002 alle records hebben gebroken met 46,8 miljoen unieke bezoeken wereldwijd. Ook het komende jaar verwachten we, met het oog op de tendens naar kosteneffectievere werkmethoden in economisch mindere tijden, weer beter af te ronden dan het voorgaande.

Monsterboard.nl in cijfers

- Monsterboard.nl heeft in 2001 een omzet gerealiseerd van 25,6 miljoen gulden.
- Monsterboard.nl heeft 9 miljoen gulden geïnvesteerd in marketing- en communicatie activiteiten. Dit is bedrag was ook in 2000 geïnvesteerd.
- In 2001 werden in totaal 69.000 CV's toegevoegd aan de CV database, waardoor er in totaal 151.000 CV's in de database stonden in januari 2002. Dit is een groei van 184% ten opzichte van 2001. In Europa staan er meer dan 1,9 miljoen CV's in de database, wereldwijd zijn dit er ruim 15,8 miljoen.
- Het aantal vacatures dat via Monsterboard.nl beschikbaar is staat nu op 7.500. In Europa zijn dit er meer dan 84.800, wereldwijd zijn dit er 340.800.
- Het aantal unieke bezoeken in Nederland oversteeg in januari 2002 de 500.000.
- Het aantal pageviews in Nederland was in januari 2002 meer dan 7.000.000.
Achtergrondinformatie (