Ingezonden persbericht
UTRECHT, 26 FEBRUARI 2002
RSI-CENTRUM komt met nieuwe generatie pauzesoftware en ergonomische diensten
SAMENVATTING
Steeds meer bedrijven gebruiken pauzesoftware om beeldschermwerk gezonder te
maken. Zo hebben de banken afgesproken dat binnen twee jaar alle
beeldschermwerkplekken worden voorzien van dergelijke software. Daarbij is
afgesproken dat maximaal 5 uur per dag beeldschermwerk verricht mag worden.
Dit is een uur minder dan het huidige wettelijke maximum.
Hoewel zinvol, kent de huidige pauzesoftware ook nadelen. Deze nadelen
leiden tot een lagere acceptatiegraad en onverstandig gebruik. Het
RSI-Centrum introduceert daarom een innovatieve combinatie van ergonomische
diensten en een nieuwe generatie pauzesoftware. De software biedt gebruikers
de mogelijkheid vanaf hun werkplek de hulp van RSI-deskundigen in te roepen,
stelt pauzes en oefeningen bij aan de hand van feitelijk computergebruik,
signaleert vermoeidheid en beginnende klachten, ondersteunt in overleg met
RSI-deskundigen persoonlijke reïntegratieschema's en begeleiding op afstand
en geeft oefeningen die niet schadelijk zijn.
GRATIS BEGELEIDING GROEP LEDEN PATÏENTENVERENIGING
De diensten en de pauzesoftware draaien binnenkort proef bij een aantal organisaties en zullen in de zomer op de markt komen. Het RSI-Centrum biedt in het kader van internationale RSI-dag op 28 februari een groep van 8 leden van de RSI-patiëntenvereniging gratis de software en begeleiding aan.
BESTAANDE PAUZESOFTWARE
Gebruikers worden, althans dat is de bedoeling, door het gebruik van
pauzesoftware aangezet tot het houden van voldoende pauzes tijdens het
werken met computers. Vaak doet dergelijke software ook suggesties voor een
actieve invulling van pauzes, met als doel het verkleinen van de kans op
RSI. In een onderzoek uit december 2000, uitgevoerd door het RSI-Centrum,
kwam echter aan het licht dat:
a.. door fouten bij de introductie de acceptatiegraad van pauzesoftware
laag is;
b.. dergelijke software geen rekening houdt met actuele belasting,
vermoeidheid en klachten;
c.. de begeleiding van gebruikers (zowel met als zonder klachten) te
wensen overlaat;
d.. gebruikers de software zo instellen dat ze te weinig pauzes krijgen;
e.. gebruikers pauzes negeren als ze extra nodig zijn, namelijk als het
druk is;
f.. pauzesoftware vaak oefeningen bevat die klachten kunnen veroorzaken of
verergeren.
NIEUWE GENERATIE PAUZESOFWARE
Om deze beperkingen aan te pakken heeft het RSI-Centrum een nieuwe aanpak
ontwikkeld. Deze bestaat uit de combinatie van ergonomische diensten en een
nieuwe generatie pauzesoftware. Hierdoor wordt de kans op langdurige en
kostbare uitval van medewerkers kleiner.
De software:
a.. Is toe te snijden op elke situatie. Alle mogelijke instellingen, de
soorten pauzes en de in de software opgenomen oefeningen kunnen worden
aangepast;
b.. Biedt medewerkers met klachten een persoonlijk reïntegratieschema in
overleg met RSI-deskundigen;
c.. Detecteert signalen van drukte en vermoeidheid en past daarop de
instellingen en oefeningen automatisch aan;
d.. Signaleert beginnende klachten, past daarop het werkschema aan en
geeft indien gewenst het signaal dat een werkplekbezoek of begeleiding nodig
is;
e.. Reageert op feitelijk gebruik door oefeningen te selecteren op basis
van het computergebruik, door ergonomische tips aan te passen aan de
persoonlijke werkwijze en door gebruikers toe te staan incidenteel pauzes te
negeren;
f.. Beoordeelt de werkplek en de wijze van werken mede aan de hand van
vragenlijsten en doet voorstellen voor verbetering;
g.. Bewaakt indien gewenst limieten (zoals wettelijke normen en afspraken
uit Arboconvenanten);
h.. Biedt afgewogen oefeningen die niet gevaarlijk zijn en een goede
opbouw kennen. Bovendien worden oefeningen afgestemd op de eventuele
persoonlijke klachten en het actuele gebruik;
i.. Kan geanonimiseerd de ontwikkelingen in drukte, klachten en gebruik
voor het hele bedrijf of per bedrijfsonderdeel weergeven;
j.. Biedt de mogelijkheid op afstand de instellingen of vragenlijsten te
laten wijzigen.
De combinatie van software en begeleidende diensten zorgt voor een hogere
acceptatiegraad en gezonder computergebruik en maakt het verder terugdringen
van ziekteverzuim mogelijk.
De begeleidende diensten kunnen bestaan uit:
a.. Een goede introductie van de software, inclusief voorlichtingen,
trainingen, selectie van instellingen en het begeleiden van de technische
implementatie;
b.. Begeleiding van medewerkers met RSI-gerelateerde klachten, waarbij in
de software een persoonlijk reïntegratieschema wordt aangebracht;
c.. Het, ook op afstand, wijzigen van instellingen als klachten of
werkomstandigheden dat nodig maken;
d.. Het detecteren van beginnende klachten, wat op verzoek kan leiden tot
adequate begeleiding. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat ter voorkoming
van verzuim vroegtijdige herkenning essentieel is;
e.. Het, onder andere op basis van geanonimiseerde rapportages van de
software, ontwikkelen van een eigen ergonomisch beleid.
De diensten worden geleverd door het RSI-Centrum, door partners zoals Arbodiensten of door speciaal tot Ergocoach opgeleide eigen medewerkers.
PLANNING EN TECHNIEK
a.. De diensten en de pauzesoftware draaien binnenkort proef bij een
aantal organisaties;
b.. Een beperkt aantal bedrijven kan nog deelnemen aan deze gratis proef;
c.. In de zomer van dit jaar zal de software op de markt komen;
d.. De software is geschikt voor alle versies van Windows.
MEER INFORMATIE
Meer informatie kan worden ingewonnen bij Ron Roozendaal van het
RSI-Centrum. Hij is bereikbaar op 030-2715504 of mobiel op 06-28831331.
Het RSI-Centrum helpt organisaties bij het terugdringen van RSI onder
beeldschermwerkers. Bij het voorkomen en aanpakken van RSI kijkt het
RSI-Centrum altijd naar organisatorische factoren, werkplekinrichting en
persoonlijke factoren. Meer informatie over het centrum is te vinden op
www.rsicentrum.nl.