Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Utrecht, 26 februari 2002

CG-Raad wil protocol met banken

Betalingsverkeer beter toegankelijk

De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) komt met een reeks van oplossingen voor de problemen die mensen met een handicap of chronisch ziekte en ouderen ondervinden bij het betalingsverkeer. De richtlijnen voor verbeteringen staan vermeld in het rapport 'Obstakels in het betalingsverkeer voor mensen met een functiebeperking'. Dit onderzoek van de CG-Raad, met een advies van de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang, is vandaag gepubliceerd.

De CG-Raad hoopt dat deze oplossingen en voorstellen een input zullen zijn voor een protocol dat, op aandringen van het ministerie van Financiën, moet worden onderschreven door de verschillende banken.

Door het aanpassen van automaten en internet kan het betalingsverkeer een stuk toegankelijker gemaakt worden. Een van de belangrijkste manieren om geld- en betaalautomaten voor iedereen bruikbaar te maken, is ervoor te zorgen dat de automaten op dezelfde manier zijn opgebouwd. Dat de in- en uitgave-units, de knoppen en het beeldscherm bij alle automaten op dezelfde plek zitten. En dat de bediening en de volgorde van de handelingen gelijk zijn. Mensen met een visuele beperking zullen ook geholpen zijn met een markering op de '5' van het toetsenbordje.
Ook zijn er richtlijnen opgesteld voor de hoogte van betaalautomaten zodat rolstoelgebruikers in een winkel kunnen pinnen. Ouderen, slechtzienden en mensen met een cognitieve beperking zouden door een aparte knop of door een programma op de pinpas de mogelijkheid kunnen krijgen om de handeling van geld halen langzamer te doorlopen.

Met de richtlijnen en oplossingen die worden genoemd in het rapport kunnen veel mensen beter gebruik maken van de betalingsmogelijkheden. De CG-Raad, de Federatie SB-Belang en de Ouderenbonden hebben hierover contact met de Nederlandse Vereniging van Banken. Maar de CG-Raad pleit ervoor dat naast het aanpassen van apparatuur ook de verschillende diensten aan voldoende balies van banken mogelijk blijven.

Het eindrapport kunt u lezen door hier te klikken.


---