Ariba introduceert eerste geïntegreerde Enterprise Spend Management Suite

Ariba Spend Management Suite bevat nieuwe en verbeterde oplossingen voor analyse, sourcing en inkoop om de totale uitgavencyclus beter te kunnen beheren.

Grote organisaties besparen reeds vandaag kosten met Ariba Spend Management.

Rome, Hoofddorp, 26 februari 2002 Ariba, leverancier van toepassingen op het gebied van Enterprise Spend Management, kondigt vandaag de Ariba Spend Management Suite aan. Het is de eerste geïntegreerde oplossing voor analyse, sourcing en inkoop, waarmee bedrijven hun volledige uitgavencyclus kunnen managen: van planning tot en met betaling. Deze nieuwe oplossingen maken het bedrijven mogelijk om de inkoop efficiënter te laten verlopen, kosten te besparen en interne processen te verbeteren.

De Ariba Spend Management Suite komt voort uit Ariba s leidende positie op het gebied van eProcurement en creëert een nieuwe categorie van strategische oplossingen, genaamd: Enterprise Spend Management (ESM). ESM-oplossingen stellen de uitgavencyclus van een bedrijf als uitgangspunt van de procurement-strategie. Veel toepassingen automatiseren slechts delen van het inkoopproces, terwijl Ariba een volledig geïntegreerde ESM-oplossing levert waarmee bedrijven inzicht krijgen in hun totale uitgavencyclus, trends sneller kunnen identificeren en vooruit kunnen kijken op strategische planningen. Dit resulteert in aanzienlijke en structurele kostenbesparingen.

Bij Spend Management draait het om het managen van de belangrijkste bron van een bedrijf, namelijk het geld dat binnenkomt , aldus Lisa Williams, Director van The Yankee Group. Daarom hoort een end-to-end Spend Management-oplossing net zo in een bedrijf te zijn opgenomen als een goed boekhoudsysteem. Dus niet als een optioneel element. De Ariba Spend Management Suite maakt het bedrijven mogelijk de uitgaven daadwerkelijk te beheren, door inzicht te geven hoe het geld wordt gebruikt en door beter gebruik te kunnen maken van de beschikbare middelen.

Ariba is met de complete ESM Suite in staat om klanten te voorzien van een volledig inkoopproces: van de analyse van uitgaven tot en met de betalingsinstructies. Vooral de analyse-tool levert een aanzienlijke waarde voor klanten als het gaat om het begrijpen en herzien van de totale uitgaven , aldus Beth Barling, Senior Analyst European E-Business Strategies bij AMR.

Ariba Spend Management Suite

De Ariba Spend Management Suite is verdeeld in drie onderdelen: voor het herkennen, het verkrijgen en het behouden van besparingen. De suite omvat drie nieuwe applicaties, alsmede upgrades van bestaande Ariba-producten.


· Analysis (herkennen van besparingen) met de analyse- en benchmark-mogelijkheden van Ariba kunnen bedrijven potentiële besparingen herkennen en het beheer van uitgaven aanzienlijk verbeteren. Dit wordt mogelijk doordat bedrijven de uitgavenpatronen en de relaties met leveranciers kunnen analyseren en het Spend Management-proces van het eigen bedrijf kunnen vergelijken met dat van andere bedrijven. De nieuwe analysecomponenten van de Ariba Spend Management Suite omvatten onder andere:
Ø Ariba Analysis: een applicatie die binnenkort wordt verwacht en waarmee inkoopprofessionals complexe data over uitgaven kunnen verzamelen en analyseren. Hierdoor kunnen doordachte inkoopbeslissingen worden gemaakt en inkoopplannen worden ontwikkeld. Zo kunnen kosten door de gehele organisatie heen worden verminderd. Ariba Analysis verzamelt data van de Ariba Buyer Procurement-applicatie, alsmede van systemen van derden. Dit zorgt voor een nauwkeurige dekking van de uitgaven in de diverse uitgavencategorieën. Ariba Analysis levert daarnaast eenvoudige toegang tot veelvuldig gebruikte grafieken, tabellen en andere bronnen voor data, alsmede templates voor de uitvoer van data en rapporten.


· Sourcing (verkrijgen van besparingen) met de sourcing-oplossing van Ariba kunnen bedrijven hun sourcing-proces automatiseren, betere contracten met leveranciers afsluiten en de sourcing-productiviteit verbeteren door een breed aanbod van directe en indirecte goederen en services. Nieuwe sourcing-onderdelen van de Ariba Spend Management Suite omvatten onder andere:
Ø Een nieuwe versie van Ariba Enterprise Sourcing, dat integreert met Ariba Contracts en Ariba Buyer. Belangrijke nieuwe mogelijkheden zijn een verbeterde multidimensionale Bid Graph voor inzicht in de status van offertes en sourcing-besparingen, én een volledig goedkeuringsproces voor sourcing-activiteiten om de belanghebbende bij het sourcing-proces te betrekken. Bovendien worden automatisch multiple supplier-contracten aangemaakt van een single-source-project. Hierdoor kan het sourcingproces aanzienlijk worden verkort. Het is daarnaast mogelijk om de applicatie aan te passen op munteenheid en taal (Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en Japans).


· Procurement (behouden van de besparingen) de Procurement-oplossing van Ariba levert functionaliteiten van planning tot en met betaling en vorderingsmogelijkheden, voor alle gebruikers en producten. Zo kan de gehele organisatie worden afgestemd op de afgesloten contracten. De nieuwe inkoopcomponenten van de Ariba Spend Management Suite omvatten:
Ø Ariba Contracts: integreert naadloos met Ariba Buyer en Ariba Enterprise Sourcing, wat ervoor zorgt dat de besparingen van sourcing-activiteiten door de gehele organisatie gerealiseerd kunnen worden. Ariba Contracts stelt automatisch een contract op van een compleet sourcing event, bewaart contractvoorwaarden centraal zodat deze voor iedereen inzichtelijk zijn, assisteert bij het vernieuwen en het verlengen van contracten en bekijkt de naleving van het contract en de overeenstemming in prijsafspraken.

De eerste klant van Ariba Contracts is de NS, die tevens gebruikmaakt van de Ariba Procurement- en Ariba Sourcing-oplossingen. Het is uiterst belangrijk voor ons om de Sourcing- en Contracts-applicaties aan elkaar te koppelen. Zo kunnen de resultaten van contractonderhandelingen met voorkeursleveranciers door de gehele organisatie beter worden nageleefd, waardoor blijvende kostenbesparingen worden gerealiseerd , aldus Gijs van Rooijen, Programme Manager NS F@st Tr@ck van de NS. We willen een compleet overzicht van de uitgaven, we moeten weten waar het geld heengaat.

Ø Ariba Invoice: integreert met Ariba Buyer en automatiseert en stroomlijnt elke stap in het facturatieproces, waardoor bedrijven dit proces kunnen versnellen. Elektronische facturatiemogelijkheden maken het mogelijk dat inkopers de factuur en de opdrachtbon vrijwel direct met elkaar kunnen vergelijken. Ariba Invoice is ontwikkeld om de facturatiekosten aanzienlijk te verlagen, gemiddeld bedragen deze kosten 10-20 dollar per factuur. De applicatie is standaard verkrijgbaar in 13 talen, hetgeen wereldwijd gebruik mogelijk maakt.

Ø Een upgrade van Ariba Workforce, een applicatie waarmee de voordelen en kostenbesparingen van ESM kunnen worden vergroot daar waar het gaat om de inkoop van tijdelijke krachten, contractanten en consultingdiensten. Dit is over het algemeen ongeveer 11-19 % van de totale uitgaven van een bedrijf. De laatste versie van Ariba Workforce heeft een verbeterde integratie met Ariba Buyer, volgt nauwkeurig de status en ontwikkelingen van de inkoop en biedt een geautomatiseerde facturering.

Ø Ariba Buyer, een integraal onderdeel van de Ariba Spend Management Suite en tevens het middelpunt van de Ariba Procurement-oplossing, zorgt voor het managen van inkoopaanvragen en on line inkoopmogelijkheden voor alle gebruikers en producten. De laatste versie van Ariba Buyer integreert naadloos met de nieuwe Ariba Contract-applicatie voor het managen van de naleving van contractvoorwaarden door de eindgebruiker, en met de nieuwe Ariba Invoice applicatie, voor het automatiseren en stroomlijnen van het factureringsproces.

De Ariba Spend Management Suite maakt gebruik van het Ariba Supplier Netwerk, wereldwijd het meest geaccepteerde handelsnetwerk als het gaat om een transparante samenwerking tussen inkopers, leveranciers en distributiekanalen. Het netwerk, met meer dan 32.000 leveranciers, levert zowel bedrijven als leveranciers één verbinding die alle Spend Management-processen faciliteert.

In de huidige economie is het van belang dat inkoopprofessionals kosten laag kunnen houden, terwijl ze de efficiency verhogen. Dit heeft een positieve invloed op het bedrijfsresultaat en helpt het marktleiderschap te verstevigen en de organisatie te doen groeien , aldus Bob Calderoni, President en CEO van Ariba. Met de geïntegreerde Ariba Spend Management Suite maakt het niet uit hoe ver een klant is in zijn Spend Management-initiatief. Er is een oplossing verkrijgbaar om klanten enerzijds te laten opstarten met inkoop of sourcing, en ze anderzijds naar de volgende stap te brengen voor maximaal doorlopende kostenbesparingen.

Vermindering kosten bij klanten van Ariba

CPO s en inkoopprofessionals van grote organisaties wereldwijd waaronder ABB, AstraZeneca, Aventis, BMW, General Dynamics, The Home Depot, FedEx, Merrill Lynch, Novartis, NS Groep, Toro en Unilever maken reeds gebruik van de Ariba Spend Management-oplossingen en realiseren (of voorzien) besparingen die een positief effect hebben op het bedrijfsresultaat.

David Lapish, Vice-President van het Global Ariba Center of Excellence van Unilever: Het automatiseren van het proces van aanvraag tot en met betaling met Ariba is één van Unilevers eerste wereldwijde eBusiness-initiatieven. Een initiatief waarvan wordt verwacht dat het Unilever tientallen miljoenen dollars besparing zal opleveren.

We hebben inmiddels zo n 32 miljoen dollar bespaard met de toepassingen van Ariba , aldus

Beschikbaarheid

Alle applicaties van de nieuwe Ariba Spend Management Suite, inclusief de upgrades, zijn vanaf vandaag verkrijgbaar. Een uitzondering is Ariba Analyse, momenteel in bètaversie. Dit product is naar verwachting vanaf eind maart 2002 beschikbaar.

Over Ariba

Ariba, Inc. is de marktleider op het gebied van toepassingen voor Enterprise Spend Management (ESM). Deze oplossingen zijn specifiek ontworpen om tegemoet te komen aan de behoefte van Chief Financial Officers en Chief Procurement Officers. Ariba s Enterprise Spend Management-oplossingen leveren bedrijven de mogelijkheid om dankzij één enkele toepassing hun gehele uitgavencyclus van analyse en sourcing tot en met procurement optimaal te beheren en verder te verbeteren. Bovendien vindt er tegelijkertijd een structurele inkoopprestatiemeting en -beoordeling plaats.