KLM

02/007

KLM PAST DIENSTREGELING, SERVICE
EN VLIEGTUIGCONFIGURATIES AAN
VOOR ZOMER 2002

AMSTELVEEN, 26 februari 2002 - KLM voert voor de zomerperiode 2002 op verschillende bestemmingen frequentieverhogingen in. Het passagiersvervoer toont herstel sinds de luchtvaartcrisis na 11 september 2001 en traditioneel ligt het passagiersaanbod in de zomerperiode hoger dan in de winter.

De gedrukte KLM-dienstregeling komt deze zomer terug nu aanpassingen in de dienstregeling minder vaak zullen voorkomen dan in de maanden na de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september vorig jaar. In zomer 2002 worden tevens vernieuwingen in de service aan boord en wijzigingen in vliegtuigconfiguraties ingevoerd.

Noord-Amerika
KLM en Northwest Airlines verhogen het aantal joint venture-diensten naar Newark, San Francisco en Vancouver. Op alle drie bestemmingen worden vanaf 9 maart dagelijkse retourdiensten uitgevoerd. Alle Vancouver-diensten zullen weer door KLM zelf en dus niet meer door Martinair worden gevlogen. In de loop van zomer 2002 zal ook meer capaciteit worden ingezet op Detroit, Los Angeles en Montreal.

Europa
Vanaf 3 juni 2002 verhoogt KLM de vluchtfrequentie op Athene van drie naar vier retourdiensten per dag. KLM cityhopper zal vanaf komende zomer de laatste vluchtoperaties op Duitsland en Noorwegen van Eurowings en Braathens overnemen. In de loop van de zomer worden de diensten naar Antwerpen geleidelijk overgenomen door het Thalys-railproduct. In de maanden april, mei en juni is er nog een dagelijkse retourdienst; vanaf juli wordt de route geheel overgenomen door Thalys; met een frequentie van zes retourdiensten per dag. KLM en Thalys bieden de passagiers al enige tijd de mogelijkheid om op de route tussen Antwerpen en Amsterdam het KLM-ticket te gebruiken voor een reis per Thalys-trein.

Midden-Oosten
Vanaf 9 maart a.s. worden de frequenties op Teheran, Almaty, Doha, Beiroet, Damascus en Amman verhoogd. Op de twee laatstgenoemde bestemmingen worden dan zeven dagen per week retourdiensten uitgevoerd met de Boeing 737-800. Ook Dubai krijgt in de zomerdienst een dagelijkse retourdienst. Muscat wordt tijdelijk als directe bestemming uit het KLM-routenet geschrapt.

Azië/Pacific
Vanaf 1 april a.s. gaat de frequentie op de vluchten op Beijing omhoog van drie naar vier retourdiensten per week.

Afrika
Zoals gebruikelijk gaat de wekelijkse vluchtfrequentie op Dar es Salaam ook in het komende zomerseizoen omlaag. In maart worden vijf vluchten per week uitgevoerd en in de maanden daarna vier diensten per week. Vanaf 17 juni wordt Dar es Salaam weer dagelijks door de KLM bediend. Het aantal vluchten op Caïro gaat omhoog; vanaf 9 maart naar zes en vanaf 26 mei naar zeven vluchten per week.

Midden-/Zuid-Amerika
Als gevolg van de traditioneel verhoogde vervoersvraag in de zomer gaat het aantal wekelijkse vluchten op Paramaribo omhoog naar vijf en op de Antillen naar zeven. Een verbetering voor de passagiers is dat op de route Amsterdam en Curacao een van de wekelijkse vluchten in beide richtingen nonstop zal worden gevlogen. De frequentie op Caracas gaat op 19 juni a.s. omhoog van zes naar zeven vluchten per week.

Servicevernieuwingen
Het catering-product in de KLM World Business Class wordt de komende zomer verbeterd. In plaats van een maaltijdverstrekking met voor- en hoofdgerecht op een tray, worden de maaltijden vanaf zomer 2002 in drie gangen gepresenteerd. Voorgerecht, hoofdmaaltijd en dessert worden apart geserveerd, waarbij de persoonlijke aandacht van het cabinepersoneel voor de passagier dus sterk wordt verhoogd. Verder vinden vernieuwingen plaats in het servies en het thee-assortiment. De veel gevraagde mogelijkheid van een speciale souper-verstrekking, voor passagiers die op nachtvluchten snel willen gaan slapen, wordt vervroegd van 22:00 uur naar 21:30 uur.

Configuratie-wijzigingen
De vorig jaar in de Boeing 747 en MD-11 ingezette en door passagiers hoog-gewaardeerde verbetering van de World Business Class, met aanzienlijk meer beenruimte, wordt nu uitgebreid naar de Boeing 767. Als gevolg van de veranderde vervoersvraag past KLM de configuraties in de Boeing 747-400 en Boeing 737-300/400 aan. In beide vliegtuigtypes wordt de World Business Class iets kleiner, waardoor automatisch de Economy Class groter wordt. Voor de Boeing 737 betekent dit deze zomer per saldo gemiddeld 8 extra stoelen per vliegtuig. Deze connfiguratie-aanpassing in de Boeing 747 wordt in de loop van de komende zomer afgerond.

Amstelveen, 26 februari 2002
AMS/DR/BK