Ingezonden persbericht

Persbericht

26 februari 2002

VERPLEEGKUNDIG PERSONEEL MEEST BETROUWBARE BEROEPSGROEP

Weinig vertrouwen in autoverkopers en politici

Nederlanders hebben veel vertrouwen in verpleegkundigen, maar tegelijkertijd minder vertrouwen in het Nederlandse gezondheidszorgbeleid. Politici eindigen in het onderzoek European Trusted Brands 2002 van Reader's Digest, in de categorie 'betrouwbare beroepen', op de voorlaatste plaats met 37%. Het vertrouwen in politici is in Europa met gemiddeld 14% nog aanzienlijk lager.

In Europa vroeg Reader's Digest ruim 31.000 consumenten* in 18 landen naar hun vertrouwen in het regeringsbeleid, instellingen en beroepen. Het jaarlijkse onderzoek laat zien dat er in Nederland**, naast een groot vertrouwen in verplegend personeel (94%), veel vertrouwen is in het werk van piloten (93%). Het beroep piloot werd in heel Europa hoog gewaardeerd met gemiddeld 89% van de stemmen.

Instellingen
Het vertrouwen in het openbaar vervoer is laag. Net als in Spanje en Engeland zegt maar bijna één op de vier Nederlanders hierin vertrouwen te hebben. Het gemiddelde vertouwen van Europeanen in het openbaar vervoer ligt met 52% een stuk hoger. De media genieten het meeste vertrouwen in Nederland. Zowel televisie als radio krijgen het vertrouwen van 81% van de respondenten, de dagbladen volgen in Nederland met 80%. In Europa heeft gemiddeld 60% vertrouwen in de dagbladen.

Regering en Europese Unie
Opvallend is dat politici als beroepsgroep minder vertrouwen genieten dan de Nederlandse overheid als instituut. Van de Nederlanders heeft 62% veel vertrouwen in de overheid, waarmee Nederland op een tweede plaats in Europa staat. Alleen de Zwitsers scoren in deze categorie hoger met 65%. Op alle beleidsterreinen is het vertrouwen van Nederlanders in het regeringsbeleid groter dan gemiddeld in Europa. Het meeste vertrouwen heeft het Nederlandse volk in het werkgelegenheidsbeleid (66%). Van de Europeanen zegt gemiddeld 31% hierin vertrouwen te hebben. Het beleid op het gebied van milieu komt in Nederland op een tweede plaats met 55%. Het gezondheidszorgbeleid krijgt met 42% aanzienlijk minder vertrouwen.

Het vertrouwen van Nederlanders in de Europese Unie is groter dan dat van de meeste Europeanen. Gemiddeld zegt 46% van de Europeanen vertrouwen te hebben in de Europese politiek. Nederlanders waarderen de inzet van de Europese bestuurders met 58%. Landen waar de Europese Unie aanzienlijk minder vertrouwen geniet zijn Zwitserland en Noorwegen (28%), gevolgd door Engeland en Spanje waar met 24% het minste vertrouwen is.

Eigen persoonlijkheid
Op de vraag hoe respondenten zichzelf zouden typeren, antwoordden de meeste Europeanen dat ze zichzelf optimistisch en actief vinden en gericht zijn op het gezinsleven. Nederlanders beschrijven zichzelf daarbij met name als sociaal (78%) en tevreden (67%). Optimisme wordt tevens door 62% van de Nederlandse respondenten genoemd als een van de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken. De Nederlander vindt zichzelf niet passief of timide (beide 4%). Slechts 3% vindt zichzelf ontevreden en 2% komt er voor uit conformist te zijn. De Belgen en de Britten hebben het meeste last van stress, de Polen en de Zweden zien zichzelf als ambitieus en volgens de Russen zijn zij zelf het meest geestdriftige volk in Europa.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor Nederland. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op internetsite: http://www.readersdigest.nl of http://www.rdnl.nl.

###


* Voor het onderzoek European Trusted Brands 2002 interviewde Reader's Digest in Nederland 1604 lezers van het magazine Reader's Digest. De steekproef werd representatief verdeeld op basis van geslacht en leeftijd.


** Voor het onderzoek European Trusted Brands 2002 interviewde Reader's Digest in Europa 31.000 lezers van het magazine Reader's Digest. De steekproef werd representatief verdeeld op basis van geslacht en leeftijd.



Ingezonden persbericht