Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

SCHIMMERTSE KLEUTERJUF AAN DE WIEG VAN VRIJE SCHOLEN IN INDIA

SITTARD-SCHIMMERT- Woensdag 27 februari arriveert Miriam Haenen weer in Schimmert om op zaterdag tijdens de opendag van de Vrije School in Sittard weer present te zijn en weer vol enthousiasme tussen 'haar' kleuters van dezelfde school te staan. Voor de zesde maal is Miriam dit jaar een maand actief in het Vrije Schoolonderwijs in India.

Miriam Haenen (45) is heel nauw betrokken bij de oprichting en begeleiding van het Vrije School onderwijs in India. Om deze onderwijsmethode op te bouwen en te verbeteren vertoeft de Schimmertse kleuterjuf van de Sittardse Vrije School jaarlijks een maand in dit land. En met succes. De eerste Indiase Vrije School, waar ze in 1997 aan de wieg van stond, kent al een wachtlijst tot 2006 Tine Bruinsma uit Amsterdam begeleidde midden negentiger jaren een wereldwijde UNESCO tentoonstelling over het Vrije School onderwijs. Een groep ouders gaf tijdens haar verblijf in het Indiase Hyderabad, te kennen een Vrije School te willen oprichten. Tine Bruinsma wilde helpen maar had geen ervaring met kleuterklassen, daarom vroeg ze, met succes, aan Miriam Haenen of zij een kleuterklas wilde opzetten en begeleiden. Met haar besluit stond Miriam aan de basis van het Vrije School onderwijs in India. "We zijn in 1997 gestart met drieëntwintig leerlingen. Nu telt de school drie peutergroepen, twee kleuterklassen en klas 1,2 en 3", aldus Miriam. Met 160 leerlingen zit deze eerste Vrije School aan de top. Tot 2006 is bovendien de eerste klas volgeboekt. Inmiddels is ook een Vrije School in Bombay geopend en Hyderabad kent een tweede school.

Engels
Het door de Oostenrijker Rudolf Steiner ontwikkelde Vrije Schoolonderwijs, ook bekend onder de naam Waldorfonderwijs, beoogt de in elk kind aanwezige individuele kwaliteiten en krachten op te wekken. Het wekken van interesse voor en het leren waarnemen van de wereld om hem of haar heen, zodat een verbinding kan ontstaan tussen de opgroeiende leerling en de wereld. Dit stimuleert het vertrouwen van het kind in zijn eigen kunnen en zijn individualiteit. Naast kennis en intellectuele vaardigheden nemen ook wilskracht en gevoelsontwikkeling een zeer belangrijke plaats in. "Dit staat haaks op het onderwijs op de particuliere scholen in India. Daar worden ze helemaal gedrild. Elke mogelijk vorm van creativiteit wordt de kop ingedrukt", verzucht Miriam. Alle lesmateriaal is bovendien Engels. De leerlingen weten daardoor veel van de Engelse cultuur maar niets van hun eigen omgeving. "Via spel brengen wij de kennis bij het kind naar binnen. Daardoor pakken kinderen bepaalde lesstof sneller op en ouders zien hun kinderen helemaal opbloeien. Indiërs zijn bovendien erg spiritueel ingesteld. In dit onderwijssysteem zien ze dit terug." Indiase kleuters kennen alleen Westerse sprookjes. "Ik kreeg te horen dat Indiase sprookjes niet bestonden. Maar na dagenlang boeken te hebben doorgeworsteld heb ik er toch gevonden en gebundeld. Nu krijgen de kleuters sprookjes uit hun eigen cultuur te horen."

Geen kopie
Miriam onderstreept dat de Vrije School in India geen kopie is van een Westerse Vrije School. "Dat kan ook niet. We gaan uit van de plaatselijke omgeving, seizoenen, culturen, werkzaamheden en agrarische producten. Die verschillen totaal van hier. Kennen wij het voorjaar, de zomer, de herfst en de winter. Daar zijn de seizoensverschillen minimaal. Dit heeft zijn uitwerking op de natuur", legt Miriam uit. Op de Indiase Vrije School moeten ze ook rekening houden met elf verschillende geloofsgroeperingen, met elk hun eigen feesten en gebruiken.

Handen
Om de kleuters te verbinden met de wereld om hen heen zijn naast de ambachten ook alles wat groeit en bloeit in de omgeving zeer belangrijke in het Vrije School onderwijs. Leren de kinderen van de Sittardse Vrije School via spel en praktijk bijvoorbeeld het hele proces van graan of appels in India staat de teelt van rijst of mangos centraal. "Een klas heeft een rijstplantage aan de rand van de stad aangelegd. Een dag per week werken ze hier samen met rijstboeren. Voor Indiase begrippen is dit uniek. Kinderen en ouders die tot de midden- en bovenklasse behoren werken niet met hun handen. Dit druist in tegen alle gewoontes. De verschillen tussen blank en zwart probeert Miriam op de Vrije School in India ook uit te vlakken. "De positie in India is afhankelijk van de huidskleur. Hoe donkerder hoe lager je aanzien. Wij willen dat iedereen als een volwaardig mens wordt gezien." Een eerste aanzet is het vervangen van witte poppen in de kleuterklas door zwarte. Miriam vindt het heel dankbaar werk. Na de trainingen van de kleuterjuffen, overleg en begeleidingen van de drie scholen ziet ze direct vooruitgang. "Maar er is nog ontzettend veel te doen." Als het aan haar ligt zal ze de komende jaren dan ook nog geregeld naar India afreizen. Haar man Michel en de drie zonen Meran, Jerno en Sarik steunen hun moeder daarbij volledig. Zaterdag 2 maart houdt de Vrije School aan de St. Josephstraat 6 in Sittard van 11.00 tot 14.00 uur een open dag. Dan kan iedereen niet alleen informatie krijgen over deze onderwijsvorm maar ook de ervaringen horen van juffrouw Miriam.


---
Nadere persinformatie: M&O Guus Queisen te Sittard. Tel. 046 -4585166