Grolsch NV

ALLIANTIE WARSTEINER EN GROLSCH

Warsteiner Brauerei Haus Cramer en Koninklijke Grolsch N.V. zijn een strategische alliantie overeengekomen. In eerste instantie zal de alliantie samenwerking betreffen ten aanzien van de inkoop van verpakkingsmaterialen, hulpgrondstoffen en andere goederen. Het gezamenlijke inkoopvolume van deze goederen bedraagt ¤60 miljoen per jaar. Het is de intentie van beide partijen om de samenwerking uit te breiden naar diverse andere terreinen. De daarmee te behalen voordelen zijn op dit moment onderwerp van studie.

De heer Troch, voorzitter van de raad van bestuur van Grolsch: "Het aangaan van allianties is onderdeel van onze strategie. Binnen de huidige concentratietendens in de wereldbiermarkt, kunnen sterke zelfstandige brouwerijen met een krachtige nationale marktpositie voor zichzelf schaal-voordelen creëren door middel van dit soort vormen van samenwerking. De alliantie kan worden uitgebreid met nog één of twee Europese kwaliteitsbrouwers". De heer Cramer, voorzitter van de raad van bestuur van Warsteiner: "Grolsch en Warsteiner zijn premium merken. Beide ondernemingen hechten dan ook grote waarde aan de kwaliteit van de ingekochte goederen. Door samenwerking op het gebied van inkoop kunnen beiden profiteren van elkaars kennis en elkaars inkoopkracht. Ik wil benadrukken dat dit slechts de eerste stap is in onze samenwerking. We onderzoeken andere mogelijkheden om samen te werken".

Het doel van de alliantie is het versterken van de positie en concurrentiekracht van beide brouwerijen in de concentrerende wereldbiermarkt, zonder daarbij afbreuk te doen aan de zelfstandigheid van de ondernemingen. De samenwerking behoeft overigens nog de formele goedkeuring van de Duitse mededingingsautoriteiten.