Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 26 februari 2002 Persbericht 2002/23

Inwoners weten Meldpunt Overlast Hoogezand-Sappemeer te vinden

In het eerste halfjaar dat het Meldpunt Overlast functioneert zijn in totaal 170 meldingen binnengekomen. Inwoners hebben de meeste meldingen gedaan. Daarnaast is met name gemeld door Sociale Dienst, woningbouwcoörporaties en buurtverenigingen. De meldingen variëren van zorg over kwetsbare burgers tot diverse vormen van overlast.

De gemeente Hoogezand-Sappemeer is het project Bestrijden en voorkomen van (woon)overlast vorig jaar gestart in samenwerking met politie, GGD, GGZ-Groningen, St. Prisma, Noordermaat, AVG en de woningbouw-coörporaties. Het Meldpunt Overlast is succesvol te noemen, omdat inwoners sinds september 2001 op één centraal punt hun melding over zorg en/of overlast in de buurt kwijt kunnen. Achter de schermen werken bovengenoemde organisaties samen om tot optimale oplossingen te komen voor de overlast in de buurt, zowel voor de melder als voor zijn of haar omgeving.

Het project bestaat uit de onderdelen Buurtbemiddeling en Zorgcoördinatie. Buurtbemiddeling probeert met daarvoor opgeleide vrijwilligers oplossingen te zoeken bij burenruzies. Zorgcoördinatie richt zich op mensen die door hun problemen veelal de zorg van meerdere professionele hulpverlenende instanties nodig hebben. Voor het gehele project geldt dat melders te horen krijgen wat er met hun melding is gedaan. Dit met respect voor de privacy voor degene over wie gemeld is.

In ieder geval tot september 2004 kunnen de inwoners een melding doen bij het meldpunt Overlast. Dit kan 7 dagen per week, 24 uur per dag, met het speciale telefoonnummer (050) 587 32 32. Op maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 12.00 uur staat de meldpunt functionaris de beller persoonlijk te woord. Op andere tijden kan de melder een boodschap inspreken op het antwoordapparaat.

(top)