CMG



PERSBERICHT
27 februari 2002 Totaal aantal pagina's: 16

Jaarcijfers CMG plc 2001
Samenvatting

2001
2001
2000


Omzet
¤1.481,8m
GBP 920,4m
GBP 810,4m

Operationele winst*
¤88,6m
GBP 55,0m
GBP 125,5m

Winst vóór belastingen*
¤65,0m
GBP 40,4m
GBP 117,0m

(Verlies)/winst na belastingen en minderheidsbelangen (¤959,7)m
(GBP 596,1)m
GBP 45,0m


Winst per aandeel*
¤0,072
4,5p
14,5p

Totale dividend over 2001**
¤0,048
3,0p
2,8p

Slotdividend**
(Op 17 mei te betalen aan alle aandeelhouders die op 12 april 2002 in het aandeelhoudersregister staan. De ex-dividend datum is 10 april 2002.) ¤0,031

1,9p


1,8p





* vóór afschrijving goodwill van GBP 56,3m (2000:GBP 33,9m); buitengewone herstructureringskosten van GBP 8,9m (2000:GBP nihil) en buitengewone afwaardering van goodwill van GBP 564,0m (2000: GBP nihil)
** Op 10 april 2002 (nabeurs) zal bekend worden gemaakt hoeveel het slotdividend exact bedraagt in Euro. Het effect van valutakoersen op CMG's gerapporteerde resultaten wordt getoond op pagina 12.

Belangrijkste punten van 2001

§ Goede bedrijfsresultaten, in zowel ICT services en Telecom producten, in een zeer uitdagende markt.

§ 14% omzetgroei voor de groep (12% groei bij een constante valutakoers) inclusief acquisities.

§ 7% organische omzetgroei voor ICT services (bij een constante valutakoers) met name sterk in de Benelux met 11%.

§ WDS winstgevend in de tweede helft van 2001. R&D investering gehandhaafd voor toekomstige positionering.

§ GBP 40m aan jaarlijkse besparingen, bereikt door reorganisaties en verlaging van overheadkosten in de tweede helft van 2001.

§ Duidelijke verbetering in de operationele kasstroom.

§ Buitengewone afschrijving van GBP 564,0 miljoen van goodwill voornamelijk uit de overname van Admiral en Computer Answers.

§ Toegenomen kwaliteit en voorspelbaarheid van de inkomsten, door de toename in outsourcing/ managed services (31 % organische groei), de toename in overheidsbusiness (19% groei) en door meer focus op klantenrelaties.

Over de resultaten van 2001 zei bestuursvoorzitter Cor Stutterheim het volgende:

"2001 was een moeilijk jaar voor onze bedrijfstak, maar wij hebben een sterke omzetgroei gerealiseerd en we hebben marktaandeel gewonnen. Onze winstgevendheid kwam onder druk te staan als gevolg van een lagere productiviteit, maar we zijn goed gepositioneerd om te profiteren van een ommezwaai in de markt op het moment dat die komt."

Over de vooruitzichten voor 2002 zei hij:

"CMG heeft een ervaren management team dat wordt ondersteund door sterke disciplines die zorgen voor een goede beheersing van kosten en kasstromen. In het afgelopen jaar, hebben we ons extra gericht op sales, business ontwikkeling en account management, omdat onze bedrijfstak een fase ingaat waar de vraag niet meer altijd groter is dan het aanbod. In landen en niche markten waar we voldoende omvang en track record hebben, lukt het om het percentage marktaandeel te vergroten. Klanten brengen de aantallen leveranciers waarmee zij werken terug en zien CMG als een betrouwbare partner. Hoe dan ook, wij zijn niet immuun voor economische cycli en de resultaten over 2002 zullen voor een belangrijk deel van het moment waarop de economische ommekeer zal plaatsvinden.

Voor onze ICT services verwachten we op dit moment geen omzetgroei in de eerste helft van 2002 ten opzichte van de tweede helft van 2001, waarin de omzet GBP 383 miljoen bedroeg. In het begin van 2002, groeide het aantal offertes waaraan werd gewerkt, maar de concurrentie is sterk. In het Verenigd Koninkrijk, zullen we een grotere winstgevendheid realiseren in de eerste helft van 2002 dan in de tweede helft van 2001, dankzij de reeds in 2001 genomen maatregelen. We zullen echter niet het niveau bereiken van de eerste helft van 2001. Onze positie in de Benelux geeft ons vertrouwen dat we de gevolgen van de verlaagde productiviteit en de verhoogde prijsdruk zullen weten in te perken, hoewel de marge in de eerste helft van 2002 duidelijk beneden de marge voor het hele jaar 2001 zal liggen (die lag op 16,3%). In Duitsland zal het, in het huidige economische klimaat, waarschijnlijk nog moeilijk blijven in de eerste helft van het jaar, maar we verwachten wel enige voortgang te zullen boeken in Frankrijk. Om in het jaar 2002 omzetgroei en winstgroei in ICT services te realiseren, moet de opwaartse trend in de offertes en opdrachten verder doorzetten en moet er een herstel zijn van de Europese economie.

Voor Wireless Data Solutions (WDS), verwachten wij dat de totaalomzet belangrijk zal groeien in 2002. We zullen ons marktaandeel in de geografische gebieden waar de Wireless Data technologie nog in ontwikkeling is, blijven uitbouwen. We verwachten ook meer klanten te zullen winnen voor onze nieuwe producten. Er zijn nog steeds belangrijke kansen voor het ontwikkelen van SMS applicaties in zowel de entertainment- als de commerciële markt. De markt voor SMS capaciteit upgrades door Europese operators zal echter blijven vertragen omdat de mens-tot-mens messaging markt is volgroeid en in de aankomende jaren zal overstappen naar multimedia. Het contract met Hutchison 3G dat we na de jaarwisseling bekend hebben gemaakt is een bevestiging van de juistheid van onze WDS product strategie en de investeringen die we daarin hebben gedaan en zullen blijven doen. We hebben laten zien dat we een leider zijn op het gebied van mobiele data technologie en vanwege dit en andere successen, verwachten we significante omzet in 2002 vanuit nieuwe 2.5/3G gerelateerde producten. We verwachten ook dat de research & development investeringen zo rond de GBP 55 miljoen zullen blijven in 2002, inclusief de versnelde investeringen die nodig zijn om ons contract met Hutchison 3G te ondersteunen. We realiseren ons echter ook dat we bij onze R&D investeringen rekening moeten houden met de noodzaak om winst te maken in 2002.

In het aankomende uitdagende jaar, zullen alle CMG medewerkers al hun kennis en toewijding inzetten om solide resultaten te leveren vanuit een strak gemanagede organisatie en daarbij tevens de basis voor toekomstige groei verder versterken."

Het volledige exemplaar van het bericht van de Voorzitter en de belangrijkste financiële gegevens worden hierna weergegeven.


- EINDE -

Voor meer informatie of betere weergave van de cijfers kunt u contact opnemen met:

Cor Stutterheim, Voorzitter CMG plc Tel: +31 (0) 20 67 20 444 David Robbie, Finance Director, CMG plc Tel: +44 (020) 7592 4646 Tony Richards, Investor Relations Manager, CMG plc Tel: +44 (020) 7592 4442 Heleen Kamerman, Investor Relations , CMG plc Tel: +31 (0) 20 67 20 444 Marise Blom, Citigate First Financial Tel: +31 (0) 20 57 54 010

Bericht van de Voorzitter

Resultaten

2001 was een moeilijk jaar voor onze bedrijfstak, maar wij hebben een sterke omzetgroei gerealiseerd en we hebben marktaandeel gewonnen. Onze winstgevendheid kwam onder druk te staan als gevolg van een lagere productiviteit, maar we zijn goed gepositioneerd om te profiteren van een ommezwaai in de markt op het moment dat die komt.

De omzet voor het hele jaar nam toe met 13,6% tot GBP 920,4 miljoen; maar de operationele winst* daalde tot GBP 55,0 miljoen en bijgevolg daalde de operationele winstmarge* van 15,5% tot 6,0%. De winst vóór belastingen* daalde tot GBP 40,4 miljoen. Na belastingen en minderheidsbelangen (en na afschrijving van goodwill van GBP 564,0 miljoen en buitengewone herstructureringskosten van GBP 8,9 miljoen), wordt een verlies van GBP 596,1 miljoen gerapporteerd. De winst per aandeel* daalde tot 4,5p. De Board heeft een netto slotdividend voorgesteld van 1,9p (2000:1,8p). Dat betekent een totaal dividend van 3,0p voor het hele jaar (2000:2,80p) dat zal worden uitbetaald aan aandeelhouders die op 12 april 2002 geregistreerd staan - een stijging van 7%.

2001
GBPm 2000
GBPm Gerapporteerde groei/afname Organische**
Groei/afname
Omzet:
ICT Services
WDS
781,9
138,5
655,1
155,3
19%
(11)%
7%
(17)%

920,4
810,4
14%

2%
Operationele winst/(verlies)*:
ICT Services
WDS
Overhead/andere kosten
77,7
(19,7)
(3,0)
86,5
42,3
(3,3)
(10)%
(147)%
(12)%
(146)%

55,0
125,5
(56)%
(57)%


*vóór afschrijving goodwill en buitengewone lasten
**organische groei berekend tegen constante valutakoersen
Overzicht

In 2001 bestond 85% van onze business uit het leveren van Informatie- en Communicatie Technologie (ICT) services. We behaalden daarmee, met name door het sterke resultaat in de eerste helft van het jaar, een omzetgroei van 7%**. De Benelux bleef ons sterkste gebied en leverde een bijdrage van 42% aan de groepsomzet en een organische groei van 11%** voor het hele jaar. Als gevolg van een lagere productiviteit daalde onze marges in de Benelux in de tweede helft van het jaar. Voor het jaar als geheel kwamen we uit op een marge van 16,3%, nog steeds een zeer goede prestatie. De organische omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk in de eerste helft van het jaar was 11%**, maar door het uitblijven van groei in de tweede helft bedroeg de organische groei voor het hele jaar 5%**. De marge van 10% in de eerste helft werd gevolgd door break even in de tweede helft van het jaar (vóór buitengewone herstructureringskosten), wat heeft geleid tot een marge van 5,3% voor het hele jaar. Frankrijk heeft in de tweede helft van het jaar verdere vooruitgang geboekt en realiseerde daardoor een 3,5% marge voor het hele jaar en een organische omzetgroei van bijna 5%**. De jaaromzet in Duitsland bleef ongeveer gelijk. Het Duitse jaarresultaat, vóór de kosten voor de herstructurering in de tweede helft van het jaar, lag dicht bij break even. De geografische gebieden die we samenvatten als de rest van de wereld, met name in Asia Pacific, hebben een klein verlies op een omzet GBP 15,2 miljoen gerapporteerd.

CMG Wireless Data Solutions, dat 15% van de groepsomzet vertegenwoordigde, rapporteerde een verlies van GBP 19,7 miljoen voor het hele jaar. We hebben onze R&D investeringen van GBP 55,0 miljoen gehandhaafd en als gevolg van kostenreducties en door verbeteringen in het verkoopproces en de productontwikkeling keerde WDS terug naar winstgevendheid in de tweede helft.

Krappere services markt in een vertraagde economie

Zoals gerapporteerd tijdens de halfjaarcijfers, heeft onze ICT services business vanaf het begin van het jaar profijt gehad van de daarin geïntegreerde voormalige Admiral business. Mede daardoor, maar ook door onze blijvende aandacht voor account management, hebben we in de belangrijkste onderdelen van onze business goede voortgang kunnen boeken. In de zomer werd echter een terugval in de economie merkbaar. In een groot deel van onze markt hadden de klanten steeds meer tijd nodig om te besluiten over nieuwe projecten. We waren in staat dit te compenseren door ca GBP 20 miljoen (op jaarbasis) aan besparingen op de overheadskosten en door een verbeterd inkoopbeleid. Tevens konden we gebruik maken van onze schaalvergroting in het Verenigd Koninkrijk en van de sterke klantenrelaties in de Benelux. De gerapporteerde resultaten over het eerste halfjaar waren daardoor positief. Het is bijvoorbeeld noemenswaardig dat onze Engelse operatie zijn grootste contract ooit afsloot tijdens het eerste halfjaar van 2001, terwijl onze top tien klanten in de Benelux 15% meer bij ons hebben besteed in 2001 dan in 2000.

Echter, sinds eind september, werd de aanbesteding van een aantal projecten uitgesteld of geannuleerd, wat heeft geresulteerd in een duidelijke daling van de productiviteit. Dit was het sterkst merkbaar in het Verenigd Koninkrijk met name in de sectoren zoals finance, verzekeringen en transport. Als gevolg daarvan, hebben we maatregelen moeten nemen om het aantal medewerkers het Verenigd Koninkrijk te verlagen met ca. 10% om er zeker van te zijn dat we 2002 ingaan met een passende hoeveelheid medewerkers voor de verwachte hoeveelheid business. Tevens hebben we de management structuur gestroomlijnd, waardoor er een grotere duidelijkheid en focus is in onze activiteiten. Deze reorganisatie, samen met een verminderd personeelsbestand van WDS in het Verenigd Koninkrijk, levert op jaarbasis een besparing van GBP 20 miljoen op.

In de belangrijke Beneluxmarkt, hebben we excellente resultaten geboekt in een uitdagende markt: een organische groei van 11% met een winstmarge van 16,3% is zonder meer uitstekend te noemen. Desalniettemin daalde de vraag in het laatste kwartaal duidelijk. Het Benelux management heeft kostenbesparingen gerealiseerd en maximale flexibiliteit bereikt door het overplaatsen van mensen naar marktgebieden waar de vraag nog het grootst bleef. We hebben gedwongen ontslagen in de Benelux willen vermijden. CMG hecht sterk aan haar reputatie als beste personeelswerver en werkgever in deze markt. Die reputatie blijft van belang op de langere termijn om onze organische groeidoelstellingen te bereiken. Om de gevolgen voor de marges door de afname van de productiviteit te minimaliseren concentreert de Benelux zich nu vooral op de lange termijn klantenrelaties en een vergroting van de focus op accountmanagement. Ook wordt, waar mogelijk, gebruik gemaakt van de beschikbare capaciteit om interne projecten, die zullen bijdragen aan de operationele effectiviteit, te versnellen.

In Duitsland, hebben we onze herstructureringsplannen doorgevoerd in de tweede helft van het jaar. We hebben een kantoor gesloten, hebben onze BaaN werkzaamheden aan meer realistische toekomstige business verwachtingen aangepast en hebben de overige operatie meer gericht op de meest kansrijke activiteiten.

Frankrijk heeft goede vooruitgang geboekt in 2001 en heeft zich geconcentreerd op verbeterde winstgevendheid. We hebben hier veel profijt van onze substantiële SAP ervaring en daarmee hebben we sommige andere, zwakkere, markten kunnen compenseren. Dit proces zal zich voortzetten in 2002, hoewel we hier, net als in Duitsland de behoefte aan schaalvergroting onderkennen om onze lange termijn winstdoelstellingen te bereiken.

Onze relatieve kleine Asia Pacific organisatie heeft gemengde resultaten geleverd, maar we boeken goede resultaten met de ontwikkeling van onze managed services capaciteiten in de hele regio, gebruikmakend van onze Europese referenties en van belangrijke referentie sites zoals Hewlett Packard (in 14 landen). We hebben ook de eerste succesvolle stappen gezet in het benutten van de mogelijkheid van Malaysia als een offshore software ontwikkeling faciliteit. We verwachten dat de Asia Pacific organisatie postitief zal kunnen bijdragen aan het groepsresultaat voor 2002.

Binnen de hele groep, hebben we sterke aandacht gegeven aan de kasstroom, en onze positie is verbeterd sinds de eerste helft van 2001. We hebben 113% van onze operationele winst (vóór afschrijving goodwill en buitengewone lasten) omgezet in een operationele kasstroom. Dit kan worden vergeleken met 76% in 2000.

Er waren wat geluiden in de markt over een neerwaartse druk op de prijzen als gevolg van de dalende vraag. Wij zijn niet immuun voor die prijsdruk en zijn met sommige klanten contracten aangegaan voor 2002 met een korting op de prijzen die voor 2001 gehanteerd werden. Een deel van CMG's medewerkers in de services business bestaat uit goede business consultants met een hoog kennisniveau; daarmee leveren we toegevoegde waarde, en laten we zien dat we meer doen dan alleen personeel leveren. We hebben echter niet de overhead kosten van op zichzelf staande management consultancy organisaties.

Repeterende omzetten en een sterke overheidssector

De resultaten van 2001 laten het belang zien van een sterk en groeiend track record op het gebied van lange termijn managed services contracten en op het gebied van dienstverlening aan de overheid. 33% van de groepsomzet in ICT services komt uit deze werkgebieden. Vooral de managed services leveren stabiele repeterende omzetten en uitstekende mogelijkheden tot cross selling van andere systeemontwikkelingen en integratie services. Het is een business waar we al meer dan 30 jaar werkzaam in zijn zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland, met name in salaris- en personeelstoepassingen. In de laatste 10 jaar, hebben we onze werkgebied verbreed van IT processing en applicatie management, naar echte business process outsourcing. In 2001, bijvoorbeeld, hebben we een belangrijke energie leverancier, TXU, als klant toegevoegd aan onze business in het Verenigd Koninkrijk. We beheren nu een belangrijk deel van hun back office operatie en hebben daartoe een deel van hun personeel overgenomen.

Outsourcing is één van de snelst groeiende sectoren in de IT business. Dit komt door de aantrekkingskracht van betere kostenbeheersing, met name in tijden van krappe interne budgetten. Minder bekend maar even belangrijk is de markt voor insourced dienstverlening: applicatie- en infrastructuurmanagement en helpdesksupport. Ook dat is een sterk punt van CMG.

In het Verenigd Koninkrijk, heeft de huidige regering investeringen in IT systemen door overheidsinstellingen actief gestimuleerd en met de gecombineerde kracht van CMG en Admiral hebben we daarvan kunnen profiteren. Dit blijkt met name uit het tienjarige contract van GBP 120 miljoen met the Health & Safety Executive. In Nederland, waar we voor alle ministeries werken, is de public sector business zeer solide gebleven.

Richten op onze competenties

In zowel de publieke als particuliere sectoren, groeperen we onze proposities voor toekomstige klanten onder drie belangrijke thema's: Business innovatie, Business optimalisatie en IT optimalisatie. Dit maakt het voor ons mogelijk om ons op een aantal uiteenlopende gebieden te concentreren en om onszelf effectief te kunnen presenteren aan bestuurders en IT management. Duidelijkheid in benadering is extra belangrijk in tijden van langzame groei waar het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie extra belangrijk is.

Business innovatie

Business innovatie houdt in dat wij onze klanten helpen technologieën toe te passen die aspecten van hun operaties kunnen veranderen. Bijvoorbeeld onze mogelijkheid om "het mobiele kanaal" te openen voor de klanten van onze klanten, ons leiderschap in mobiliteits telematica (verkeer, transport en logistiek management), onze ervaring in beveiligingssystemen en ons pionierswerk voor Luchthaven Schiphol's Privium service voor snelle en veilige grenspassage, gebaseerd op iris scan technologie.

Business optimalisatie

Business optimalisatie heeft te maken met de manier waarop mensen in organisaties werken en de data die ze daarbij gebruiken. Het gaat over het verbeteren van de operationele effectiviteit en daarbij de marges. Een duidelijk voorbeeld is de markt voor Enterprise Application Integration, inclusief Enterprise Resource Planning (ERP), Supply Chain Management (SCM), Manufacturing Execution Systems (MES) en Customer Relationship Management (CRM).

De markt voor ERP systemen, en met name deze die gebruik maken van SAP software in het bijzonder, was het hele jaar 2001 sterk. Hiervan profiteerden we het meest in de Benelux en Frankrijk waar we grote en ervaren SAP teams hebben en goede relaties met de lokale SAP vestigingen. In het Verenigd Koninkrijk, hebben we ons historisch vooral gericht op SAP HR applicaties, voortvloeiend uit onze traditionele kennis van personeelssystemen. Dit jaar hebben we onze eerste SAP Payroll "hosting" klanten gekregen. In Duitsland breiden we onze SAP competentie en bredere Enterprise integration en CRM capaciteiten uit, terwijl we onze BaaN werkzaamheden verminderen. De meerderheid van ons ERP werk is gerelateerd aan bestaande implementaties die moeten worden uitgebreid of geoptimaliseerd. Voor ons is dus de gehele SAP gebruikersbasis van belang en we zijn niet alleen afhankelijk van nieuwe licentieverkopen. Vandaag de dag hebben we bijna 1000 consultants aan het werk op het gebied van SAP gerelateerde projecten in Europa, waarmee we een belangrijke partner zijn voor deze software leverancier.

IT optimalisatie

IT optimalisatie betekent dat we onze IT kennis en onze projectmatige vaardigheden inzetten om de kosten voor IT te verlagen en om ingewikkelde systemen daadwerkelijk te laten functioneren. Dit houdt onder meer in dat we de mogelijkheden tot outsourcing onderzoeken en dat we onze befaamde TestFrame software testing methode toepassen. De reeks van applicaties die door CMG worden ondersteund is zeer divers en door actief kennis te delen tussen medewerkers in de gehele Groep, zijn we in staat belangrijke klanten en markten naar behoren te bedienen. Een voorbeeld van die diversiteit is een groot elektronica conglomeraat waar we werken aan embedded software, software testing, productie controle en ERP systemen en eCommerce applicaties. We werken met een grote reeks van uiteenlopende software leveranciers om zeker te stellen dat we altijd de "beste van het beste" oplossingen kunnen bieden, en voor een aantal van die oplossingen zijn we nu een belangrijke implementator en integrator in de markt: bijvoorbeeld voor Oracle (waarvoor we nu meer dan 1000 consultants op gerelateerde projecten hebben werken), Microsoft, IBM, Compaq en BEA Systems.

Wireless Data Solutions (WDS)

De verlaging van de omzetten uit de telecom producten business werd veroorzaakt door een duidelijke vertraging in de verkeersgroei van Short Message Services (SMS) in Europa. Bovendien hadden de operators in het voorgaande jaar hun verkeerscapaciteit al fors uitgebreid. Het grootste deel van onze huidige omzet wordt gegenereerd door SMS systemen. Met name in Europa zijn we de marktleider op dit gebied. Veel Europese operators staken zich diep in de schulden door de aanschaf van de derde generatie licenties en andere infrastructurele investeringen. Als gevolg daarvan, vertraagden zij hun aankopen in 2001 in die mate dat wij dat niet konden compenseren door business uit andere delen van de wereld. Toch hebben we driecijferige groei bereikt in zowel Asia Pacific als op het Amerikaanse continent, maar vanuit een te kleine basis om winstgevendheid te bereiken in de eerste helft van het afgelopen jaar. Dat kwam mede door onze beslissing een grote investering te doen in R&D in 2001 om CMG sterk te positioneren voor de volgende generatie messaging systemen. We hebben maatregelen genomen om de kosten te verlagen en onze business verder te focussen en daardoor waren we winstgevend in de tweede helft van het jaar.

De tegenvallende financiële resultaten van WDS mogen niet verhullen dat belangrijke mijlpalen zijn bereikt in de ontwikkeling van deze business met een portfolio van producten gericht op wereldwijde markten in de huidige, tussenliggende en toekomstige netwerk technologieën. Deze bevatten:


· De lancering en de succesvolle test- en productie implementaties van ons nieuwe Multimedia Messaging Service Centre (MMSC);
· De ontwikkeling van Unified Communication faciliteiten en de overname van Cisco's uOne voice-over-IP producten en het bijbehorende ontwikkelteam;
· De klantenbasis in Asia Pacific verdubbelde gedurende het jaar, inclusief de verkoop van nog eens 7 SMSC's in China. We werken nu samen met 15 Chinese regio's;
· Testen van onze nieuwe pre-paid billing (mCharger) and customer management producten, achtereenvolgens in de markt gelanceerd;
· Een joint venture met TDC waarmee we ons eerste contract binnenhaalden: het integreren van Microsoft's Hotmail en MSN services met mobile messaging;
· Onze eerste hosted/revenue-sharing SMS klant, die voorziet in inter-network messaging door heel Canada.
Ook waren we in staat, met Thomas Ivarson, een leider voor deze business aan te trekken met uitgebreide internationale ervaring in de mobiele markt die zich bewust is van de grote kansen die er zijn maar ook van de grote uitdagingen waar hij voor staat, en die zich volledig inzet voor het succes van onze WDS teams.

In de tweede helft van het jaar zijn onze verkoopafdelingen zeer actief geweest in klantencontacten en offerte trajecten, terwijl we ons ook bleven richten op korte op korte termijn resultaten. We waren het eerste bedrijf dat productieversies van ons MMSC in de wereld brachten - bij Telenor in Noorwegen en in vier landen waar Telia actief is -, waarmee we een groot aandeel in de Scandinavische markt kregen; die markt is altijd belangrijk voor nieuwe mobiele technologie. Vroeg in het nieuwe jaar, hebben we bekendgemaakt dat we een wereldwijd raamcontract hebben afgesloten met Hutchison 3G. Dat contract omvat veel elementen uit onze nieuwe producten portfolio en bestrijkt om te beginnen vijf landen. Als een nieuwkomer in 3G, moet Hutchison technisch hoogstaande services bieden die klanten van traditionele operators kunnen aantrekken en hun keuze voor CMG als koploper op technologiegebied is daarom extra belangrijk. We mogen niet de concurrentie onderschatten die we zullen tegenkomen bij de overgang naar nieuwe productplatformen en services in de komende drie tot vijf jaar, maar we hebben een sterke start gemaakt en we hebben een duidelijke strategie.

mBusiness mogelijkheden

De huidige economische omgeving en de aandacht voor korte termijn resultaten maskeren tot op zekere hoogte de enorme kansen in de mobiele data markt in de aankomende jaren. Met 500 miljoen mensen die het Internet opgaan en 250 mensen die al aangesloten zijn op CMG's mobiele infrastructuur, staan we er goed voor om te profiteren van de biljoenen Euro Business die e&mCommerce vertegenwoordigt. Terwijl de huidige WDS business er met name één is van operators, met relatief kleine aantallen nieuwe spelers in mobile banking en telematica, zullen de toekomstige kansen van CMG op dit gebied al onze huidige deelmarkten omvatten. De behoefte aan 24 uurs, 365 dagen mobile application service provision zal een vereiste worden voor veel bedrijven die altijd en overal met hun medewerkers in verbinding moeten staan.

Buitengewone lasten en goodwill

Gedurende 2001, heeft CMG een herstructureringsplan geïmplementeerd in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, met als onderdeel ca 500 ontslagen. De totale kosten voor deze reorganisatie bedroegen GBP 8,9 miljoen.

De afschrijving goodwill voor 2001 bedroeg GBP 56,3 miljoen (2000: GBP 33,9 miljoen). In overeenstemming met FRS 11 (herwaardering van vaste activa en goodwill), is de boekwaarde van de goodwill op de groepsbalans vergeleken met de actuele waarde gebaseerd op hun waarde aandeel voor de Groep.

Dat waarde aandeel is berekend op basis van de discounted cashflow methode voor de periode van 10 jaar na 1 januari 2002. De berekening beslaat een periode van 10 jaar, omdat het bestuur van mening is dat de groei in deze markt de gemiddelde groei van het nationaal product van de betrokken landen zal overtreffen gedurende deze 10 jaar. Na de periode van 10 jaar is de berekening gebaseerd op een lange termijn groei die vergelijkbaar is met de groeiverwachtingen voor de betrokken landen. Het discounttarief dat is gebruikt om tot deze berekening te komen was 14% vóór belastingen (vergelijkbaar met 10% nà belastingen).

Het onderzoek heeft geresulteerd in een buitengewone last in de resultatenrekening van GBP 564,0 miljoen met betrekking tot Admiral, Computer Answers en verschillende kleinere acquisities. Het grootste deel van deze afschrijving heeft betrekking op de acquisitie van Admiral in mei 2000. Deze acquisitie is voornamelijk gefinancierd met aandelen (tegen een koers van GBP 9,33). Admiral blijft een belangrijke bijdrage leveren aan de Groep; het geeft ons kritieke massa in het Verenigd Koninkrijk en het biedt belangrijke "cross selling" mogelijkheden. De resterende goodwill ad GBP 468,0 miljoen zal worden afgeschreven in overeenstemming met de accounting policies van de Groep.

Personeel en recruitment

We hebben over het algemeen de werving van personeel teruggebracht naar het werven van essentieel personeel - met name diegenen met vaardigheden die we direct in kunnen zetten bij de klant. Salarisniveaus zijn over het algemeen ook bevroren. We hebben wel onze relatie met scholen en universiteiten behouden en we blijven investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland, hebben we een aantal gedwongen ontslagen moeten doorvoeren in onze ICT services business en ook in een tweetal R&D centra van Wireless Data Solutions op het gebied van Customer Care en Billing. Ook hebben we in Duitsland als onderdeel van onze herstructurering het aantal medewerkers moeten verminderen. Hoewel gedwongen ontslagen niet iets is waar CMG eerdere ervaring mee heeft of er licht mee omgaat, geloven we wel dat deze maatregelen nodig waren voor de toekomstige gezondheid van het bedrijf. Onze cultuur blijft sterk en heeft ons door deze maatregelen heen geholpen. CMG medewerkers zijn toegewijd aan het lange termijn succes van het bedrijf. Na herziening van ons plan voor aandeelhouderschap, heeft praktisch 100% van de CMG medewerkers aandelen of opties in het bedrijf en onze managers moeten, op eigen kosten, een belangrijke hoeveelheid aandelen in hun bezit hebben als onderdeel van hun arbeidsvoorwaarden. Dit zorgt ervoor dat iedereen in het hele bedrijf zich blijft richten op het leveren van succes aan klanten en daarmee shareholder value.

De Board

De Board is in juli versterkt met de komst van Alistair Crawford als Chief Operating Officer. Hij heeft zij aan zijn met onze Chief Executive, Tom Rusting gewerkt, zich met name concentrerend op de ontwikkeling van de mogelijkheid van de Groep om consistente services en toepassingen te leveren door al onze enterprises en geografische gebieden heen, oplossingen opnieuw gebruikend waar mogelijk en met een maximale hefboomwerking van wereldwijde partners.

Tom Rusting heeft besloten terug te treden uit zijn positie als Chief Executive, en hij draagt zijn taak over aan Alistair Crawford. Tom heeft moeilijke persoonlijke omstandigheden die zijn volledige aandacht nodig hebben en we wensen hem en zijn familie het allerbeste in deze moeilijke situatie. Ik weet dat Tom zeer geïnteresseerd zal blijven in de voortgang van CMG en een trouwe supporter van onze toekomststrategie, ondanks dat hij daar niet langer direct bij betrokken kan zijn. Dit is een triest moment voor mij, vooral omdat ik met Tom heb samengewerkt vanaf het moment dat hij bij het bedrijf kwam werken in 1973. Het is onmogelijk om hier recht te doen aan de enorme bijdrage die hij heeft geleverd aan de ontwikkeling van de Groep. Zijn kalme, logische en wijze oordeel werd door veel mensen gewaardeerd, niet in de laatste plaats door zijn collega's in de Board.

Natuurlijk ben ik buitengewoon blij dat we vorig jaar in staat zijn geweest Alistair Crawford aan te trekken en hem dicht naast Tom hebben laten werken om zich in te werken. Alistair is nu al zeer duidelijk aanwezig binnen de Groep en de invloed die hij inmiddels heeft geeft het vertrouwen dat hij probleemloos zal overstappen naar zijn nieuwe positie.

Vooruitzicht

CMG heeft een ervaren management team dat wordt ondersteund door sterke disciplines die zorgen voor een goede beheersing van kosten en kasstromen. In het afgelopen jaar, hebben we ons extra gericht op sales, business ontwikkeling en account management, omdat onze bedrijfstak een fase ingaat waar de vraag niet meer altijd groter is dan het aanbod. In landen en niche markten waar we voldoende omvang en track record hebben, lukt het om het percentage marktaandeel te vergroten. Klanten brengen de aantallen leveranciers waarmee zij werken terug en zien CMG als een betrouwbare partner. Hoe dan ook, wij zijn niet immuun voor economische cycli en de resultaten over 2002 zullen voor een belangrijk deel van het moment waarop de economische ommekeer zal plaatsvinden.

Voor onze ICT services verwachten we op dit moment geen omzetgroei in de eerste helft van 2002 ten opzichte van de tweede helft van 2001, waarin de omzet GBP 383 miljoen bedroeg. In het begin van 2002, groeide het aantal offertes waaraan werd gewerkt, maar de concurrentie is sterk. In het Verenigd Koninkrijk, zullen we een grotere winstgevendheid realiseren in de eerste helft van 2002 dan in de tweede helft van 2001, dankzij de reeds in 2001 genomen maatregelen. We zullen echter niet het niveau bereiken van de eerste helft van 2001. Onze positie in de Benelux geeft ons vertrouwen dat we de gevolgen van de verlaagde productiviteit en de verhoogde prijsdruk zullen weten in te perken, hoewel de marge in de eerste helft van 2002 duidelijk beneden de marge voor het hele jaar 2001 zal liggen (die lag op 16,3%). In Duitsland zal het, in het huidige economische klimaat, waarschijnlijk nog moeilijk blijven in de eerste helft van het jaar, maar we verwachten wel enige voortgang te zullen boeken in Frankrijk. Om in het jaar 2002 omzetgroei en winstgroei in ICT services te realiseren, moet de opwaartse trend in de offertes en opdrachten verder doorzetten en moet er een herstel zijn van de Europese economie.

Voor Wireless Data Solutions (WDS), verwachten wij dat de totaalomzet belangrijk zal groeien in 2002. We zullen ons marktaandeel in de geografische gebieden waar de Wireless Data technologie nog in ontwikkeling is, blijven uitbouwen. We verwachten ook meer klanten te zullen winnen voor onze nieuwe producten. Er zijn nog steeds belangrijke kansen voor het ontwikkelen van SMS applicaties in zowel de entertainment- als de commerciële markt. De markt voor SMS capaciteit upgrades door Europese operators zal echter blijven vertragen omdat de mens-tot-mens messaging markt is volgroeid en in de aankomende jaren zal overstappen naar multimedia. Het contract met Hutchison 3G dat we na de jaarwisseling bekend hebben gemaakt is een bevestiging van de juistheid van onze WDS product strategie en de investeringen die we daarin hebben gedaan en zullen blijven doen. We hebben laten zien dat we een leider zijn op het gebied van mobiele data technologie en vanwege dit en andere successen, verwachten we significante omzet in 2002 vanuit nieuwe 2.5/3G gerelateerde producten. We verwachten ook dat de research & development investeringen zo rond de GBP 55 miljoen zullen blijven in 2002, inclusief de versnelde investeringen die nodig zijn om ons contract met Hutchison 3G te ondersteunen. We realiseren ons echter ook dat we bij onze R&D investeringen rekening moeten houden met de noodzaak om winst te maken in 2002.

In het aankomende uitdagende jaar, zullen alle CMG medewerkers al hun kennis en toewijding inzetten om solide resultaten te leveren vanuit een strak gemanagede organisatie en daarbij tevens de basis voor toekomstige groei verder versterken.

Cor Stutterheim
Voorzitter

Geconsolideerde winst- en verliesrekening
over 2001
2001
Vóór buiten-gewone lasten 2001
Buiten-gewone lasten
(Noot 4) 2001
Totaal 2000
Totaal
Noten £'m £'m £'m £'m

Omzet 3 920,4 - 920,4 810,4

Netto bedrijfslasten (921,7) (572,9) (1.494,6) (718,8)
Operationeel resultaat
Voor afschrijving en afwaardering goodwill 55,0 (8,9) 46,1 125,5 Afschrijving en afwaardering goodwill (56,3) (564,0) (620,3) (33,9) (1,3) (572,9) (574,2) 91,6

Netto rentelast (14,6) - (14,6) (8,5)

Winst/(Verlies) uit gewone bedrijfsuitoefening vóór belastingen 3 (15,9) (572,9) (588,8) 83,1
Belastingen over resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening (13,1) 6,1 (7,0) (37,9)
Winst/(Verlies) uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen (29,0) (566,8) (595,8) 45,2
Minderheidsbelangen (0,3) - (0,3) (0,2)

Winst/(Verlies) over het jaar (29,3) (566,8) (596,1) 45,0
Dividend - gewone aandelen 6 (18,1) - (18,1) (16,5)
Ingehouden winst/(verlies) over het jaar (47,4) (566,8) (614,2) 28,5
2001
2000
Winst per aandeel 7

- hoofdlijn en basis

- vóór afschrijving goodwill en buitengewone lasten 4,5p 14,5p
- na afschrijving goodwill en buitengewone lasten (99,6p) 8,3p
- verwaterd

- vóór afschrijving goodwill en buitengewone lasten 4,4p 13,7p
- na afschrijving goodwill en buitengewone lasten (99,6p) 7,8p

Verklaring van alle toegerekende winsten en verliezen 2001 2000
£'m £'m

Winst/(Verlies) over het jaar (596,1) 45,0
Koersverschillen op investeringen in buitenlandse valuta (5,3) 3,6 Totaal toegerekende winst/(verlies) over de verslagperiode (601,4) 48,6


Geconsolideerde balans
per 31 december 2001


Noten 2001
£'m 2001
£'m 2000
£'m 2000
£'m

Vaste activa

Goodwill 468,0 1.086,9
Materiële vaste activa 36,9 28,9
Bruto belang in joint ventures 1,5 -
Beleggingen - eigen aandelen 3,2 2,8
509,6 1.118,6
Vlottende activa
Voorraad 4,8 3,9
Vorderingen 263,7 236,2
Liquide middelen 59,4 52,2
327,9 292,3
Kortlopende verplichtingen ( Leningen (6,8) (9,6)
Overige kortlopende verplichtingen (199,9) (170,5) (206,7) (180,1)
Vlottende activa exclusief kortlopende verplichtingen 121,2 112,2
Totale activa exclusief vlottende passiva 630,8 1.230,8

Langlopende verplichtingen ( > 1 jr.)
Leningen (244,3) (230,9)
Voorzieningen (4,3) (4,3)


Netto activa
382,2
995,6

Eigen vermogen
Aandelenkapitaal volgestort 10 15,5 15,3
Agioreserve 10 13,1 7,2
Reserves Employee Trust 10 4,1 3,1
Onverdeelde winst 10 90,9 133,7
Acquisitiereserve 10 258,6 836,3

Totaal eigen vermogen 10 382,2 995,6


Geconsolideerd Kasstroom overzicht
Over 2001
Noten 2001
£'m 2001
£'m 2000
£'m 2000
£'m

Netto kasstroom uit operationele activiteiten 8 56,6 95,9

Rendement op investeringen en financieringsfaciliteiten
Betaald dividend i.v.m. minderheidsbelangen (0,2) (0,2) Ontvangen rente 1,5 1,7
Betaalde rente (16,4) (9,4)
Betaalde rente op financial lease-overeenkomsten (0,3) (0,3)

Netto kasstroom uit rendement op investeringen en financieringsfaciliteiten (15,4)

(8,2)

Belastingen
(18,6)
(42,4)

Investeringen materiële vaste activa


Aankoop materiële vaste activa
(15,3)
(11,2)

Verkoop eigen aandelen Employee Share Trust 3,0 - Aankoop eigen aandelen Employee Share Trust (1,3) -


(13,6)

(11,2)

Acquisities
(0,9)
(239,7)

Betaald dividend
(17,3)
(12,9)

Netto kasstroom vóór financiering en cashmanagement 9
(9,2)

(218,5)

Cashmanagement


-
5,0

Financieringsactiviteiten

Inkomsten inzake aandelenuitgifte
6,1


3,7
Toename leningen 14,8 228,4
In leasetermijnen begrepen aflossingen (1,0) (0,6) Kosten uitgifte bonusaandelen en aandelensplitsing - (0,4)
19,9 231,1

Toename van liquide middelen gedurende het jaar 10,7 17,6

Noten


1. Grondslagen voor de financiële verslaglegging De bovenstaande financiële informatie omvat niet de jaarrekening. De jaarrekening over het boekjaar 2000 is gedeponeerd bij de "Registrar of Companies". Bij deze jaarrekening is een goedkeurende accountantsverklaring verstrekt zonder enige voorbehouden zoals bedoeld in sectie 237 (2) of (3) van de "Companies Act 1985". De jaarrekening over het boekjaar 2001 zal, vergezeld van een goedkeurende accountantsverklaring, aan de geregistreerde aandeelhouders worden verstuurd en worden gedeponeerd bij de "Registrar of Companies".


2. Valutakoersen
De Euro is de belangrijkste valutakoers voor de Groep. De koers die is gebruikt voor het opstellen van de financiële informatie is:

2001
31 december 2001
Gemiddeld 2000
31 december 2000
Gemiddeld

Euro £1 = Euro 1,63 1,61 1,59 1,64

Valutakoers invloed tabel

2001

£m 2000
tegen constante valutakoers

£m 2000
tegen werkelijke
valutakoers
£m

Omzet
920,4
823,1
810,4

Operationele winst*
55,0
127,5
125,5

Winst vóór belastingen*
40,4
119,0
117,0

Winst na belastingen en minderheidsbelangen
(596,1)
46,3
45,0

Winst per aandeel*

4,5p
14,7p
14,5p

De belangrijkste valutakoers die hierboven is gebruikt: £1 = Euro

1,61

1,61

1,64

* vóór afschrijving goodwill en buitengewone lasten

3. Gesegmenteerde informatie

---
De verdeling van omzet en winst vóór belastingen wordt hieronder weergegeven:
---
Omzet Winst/(verlies) vóór belastingen

2001 2000 2001 2000
£'m £'m £'m £'m

---
- Benelux 386,4 335,6 62,9 62,9
- Verenigd Koninkrijk 264,2 206,1 13,9 21,1
- Duitsland 58,8 58,8 (0,1) 1,8
- Frankrijk 57,3 44,5 2,0 (0,2)
- Overige landen wereldwijd 15,2 10,1 (1,0) 0,9 ICT Dienstverlening 781,9 655,1 77,7 86,5
- Wireless Data Solutions 138,5 155,3 (19,7) 42,3 Groepstotaal 920,4 810,4 58,0 128,8
Winst in Employee Trust - - 1,5 -
Gemeenschappelijke kosten - - (4,5) (3,3)

920,4 810,4 55,0 125,5
Afschrijving goodwill - (56,3) (33,9)
Buitengewone herstructureringskosten - - (8,9) - Buitengewone afwaardering goodwill - - (564,0) -
920,4 810,4 (574,2) 91,6

---
Netto rentelast - - (14,6) (8,5)

920,4 810,4 (588,8) 83,1

---
£0,9 miljoen van de afschrijving goodwill wordt toegeschreven aan de Benelux (2000: £0,9 miljoen), £50,3m aan het Verenigd Koninkrijk inclusief alle afschrijving goodwill inzake Admiral Ltd (2000: £29,7miljoen), £1,2 miljoen aan Duitsland (2000: £1,1 miljoen), £0,8 miljoen aan Frankrijk (2000: £0,7 miljoen) en £3,1 miljoen aan Wireless Data Solutions (2000: £1,5 miljoen) .


Een analyse van de omzet naar land van bestemming is hieronder weergegeven:

Omzet


2001
£'m 2000
£'m

Benelux

398,3

348,3
Verenigd Koninkrijk 263,0 215,3
Duitsland 71,0 77,8
Frankrijk 65,5 53,0
Overige landen wereldwijd 122,6 116,0



920,4

810,4





4. Buitengewone lasten
In de loop van 2001 heeft CMG herstructureringsprogramma's geïmplementeerd in de Duitse en Engelse organisaties(ICT en WDS business), inclusief ongeveer 500 ontslagen. De totale kosten van deze reorganisatie bedroegen £8,9 miljoen.

In overeenstemming met FRS 11 (Herwaardering van vaste activa en goodwill), is de boekwaarde van de goodwill op de groepsbalans vergeleken met actuele waarde gebaseerd op hun waarde aandeel voor de groep.

Dat waarde aandeel is berekend op basis van de discounted cashflow methode voor de periode van 10 jaar na 1 januari 2002. De berekening beslaat een periode van 10 jaar, omdat het bestuur van mening is dat de groei in deze markt de gemiddelde groei van het nationaal product van de betrokken landen zal overtreffen gedurende deze 10 jaar. Na de periode van 10 jaar is de berekening gebaseerd op een lange termijn groei die vergelijkbaar is met groeiverwachtingen voor de betrokken landen. Het discounttarief dat is gebruikt om tot deze berekening te komen was 14% vóór belastingen (vergelijkbaar met 10% na belastingen).

Het onderzoek heeft geresulteerd in een buitengewone last in de resultatenrekening van £564,0 miljoen met betrekking tot Admiral, Computer Answers en verschillende kleinere acquisities. Het grootste deel van deze afschrijving heeft betrekking op de acquisitie van Admiral in mei 2000. Deze acquisitie is voornamelijk gefinancierd met aandelen. Admiral blijft een belangrijke bijdrage leveren aan de Groep, het geeft ons kritieke massa in het Verenigd Koninkrijk en het biedt belangrijke "cross selling" mogelijkheden. De resterende goodwill ad. £468,0 miljoen zal worden afgeschreven in overeenstemming met de accounting policies van de Groep.


5. Medewerkers



2001

31 dec 2000

31 dec 2001
Gemid-deld 2000
Gemid-deld
Het aantal medewerkers in loondienst per geografische locatie was in:
Benelux 7.403 6.796 7.271 6.233
Verenigd Koninkrijk 3.398 3.608 3.719 2.752
Duitsland 811 899 889 853
Frankrijk 1.032 1.095 1.072 844
Overige landen wereldwijd 840 672 799 377


13.484 13.070 13.750 11.059









6. Gewone dividenden, betaald en voorgesteld



2001
£'m 2001
£'m 2000
£'m 2000
£'m

Interim dividend van 1,1 pence op 614,0 miljoen gewone aandelen (2000: 1,0 pence op 602,6 miljoen gewone aandelen) Te betalen dividenden aan de Employee Trust

6,8
(0,2)

6,0
(0,2)

6,6 5,8

Voorgesteld gewoon slotdividend van 1,9 pence op 62,5 miljoen gewone aandelen (2000: 1,8 pence op 613,3 miljoen gewone aandelen Te betalen dividenden aan de Employee Trust

11,8
(0,3)

11,1
(0,4)

11,5 10,7


18,1 16,5







7. Winst per aandeel



2001 2000
Winst (£'m)

- standaard basis
(596,1)

45,0

- correctie voor buitengewone netto lasten 566,8 -
- correctie afschrijving goodwill 56,3 33,9


- vóór afschrijving goodwill en buitengewone lasten
27,0

78,9


Aantal aandelen (x 1 miljoen)
Gewogen gemiddelde van het aantal uitstaande aandelen 615,0 566,6 Aandelen in het bezit van de werknemers aandelenfondsen (16,7) (22,3)

Aandelen waarmee basiswinst per aandeel wordt berekend
598,3

544,3


Mutatie in aantal gewone aandelen met verwatering als gevolg
- aandelenopties 15,0 29,9

Aandelen waarmee verwaterde winst per aandeel wordt berekend
613,3

574,2


Bij de berekening van de winst per aandeel na afschrijving goodwill en buitengewone lasten werden de 15 miljoen aandelenopties niet meegeteld in de berekening van het totaal aantal aandelen met verwatering als gevolg per 31 december 2001. Het meetellen zou geen verwatering tot gevolg hebben gehad.


8. Aansluiting van operationele winst/(verlies) en netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten
---
2001
Voor buiten-gewone lasten 2001
Buiten-gewone lasten 2001
Totaal 2000
£'m £'m £'m £'m

---
Operationele winst/(verlies) (1,3) (572,9) (574,2) 91,6 Afschrijving en afwaardering goodwill 56,3 564,0 620,3 33,9 Afschrijving op materiële vaste activa 12,3 - 12,3 8,9 Toename vorderingen (24,7) - (24,7) (37,0)
Toename/(afname) crediteuren en voorzieningen 19,7 3,2 22,9 (1,5) Netto kasstroom uit operationele activiteiten 62,3 (5,7) 56,6 95,9


9. Aansluiting van de kasstroom met de mutaties in liquiditeiten
2001 2001 2000 2000
£'m £'m £'m £'m
Saldo liquiditeiten per 1 januari 2001
Saldo kasmiddelen 52,2 26,2
Overige liquiditeiten - 5,0
Kredietfaciliteiten (7,5) -
Financial lease-verplichtingen (3,7) -
Langlopende kredietfaciliteiten (229,3) -
(188,3) 31,2

Netto kasstroom vóór gebruik van liquiditeiten en financieringsactiviteiten (9,2) (218,5) Uitgegeven aandelen 6,1 3,7
Overige transacties (1,3) (1,7)
Schulden en financieringen verkregen uit deelnemingen - (3,8) Valutakoersverschillen 1,0 0,8
(3,4) (219,5)

Saldo liquiditeiten op 31 december 2001
Saldo kasmiddelen 59,4 52,2
Kredietfaciliteiten (5,7) (7,5)
Financial lease-verplichtingen (3,5) (3.7)
Langlopende kredietfaciliteiten (241,9) (229,3) (191,7) (188,3)


10. Aansluiting van de groepsreserves

---
Aande-len-kapitaal Agioreserve Reserves van de Employee Trust Onverdeelde winst/(verlies) Overige reserves Totaal
---
£'m £'m £'m £'m £'m £'m

---
Saldo per 1 Januari 2001 15,3 7,2 3,1 133,7 836,3 995,6 Mutatie door valutakoersverschillen

-

-

-
(5,3)

-
(5,3)
Onverdeeld verlies over het jaar - - - (614,2) - (614,2) Uitgegeven aandelen over het jaar 0,2 5,9 - - 6,1 Overboeking met betrekking tot de Employee Trust - - 1,0 (1,0) -
-
Bestemming onverdeelde winst - - - 577,7 (577,7) - Saldo per 31 december 2001 15,5 13,1 4,1 90,9 258,6 382,2


11. Acquisities

CMG heeft op 27 juli 2001 Cisco's uOne Unified Communications software platform business voor de service provider markt overgenomen en het ondersteunende Research and Development team dat deze technologie ondersteunt. Het overnamebedrag was nihil.