Ingezonden persbericht

Verzoek strafrechtelijk onderzoek NS materieel

Hoofdofficier van Justitie

Arrondissementsparket Utrecht

Postbus 16005

3500 DA Utrecht

Ref. HJZ/AD - OMU/NS


Onderwerp: strafrechtelijk onderzoek m.b.t. zorgwekkende toestand NS-materieel
Breda, 28 januari 2002

Zeer geachte mevrouw Klopper-Gerretsen,

Als woordvoerder van de Aktiegroep Burgerbelangen, een groep die zich tot doel stelt misstanden in de Nederlandse samenleving te bestrijden, wend ik mij tot U met het volgende.

Het Algemeen Dagblad van 18 februari jl. publiceerde uit een vertrouwelijk rapport van Nedtrain Consulting, de onderzoeksafdeling van het onderhoudsbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen. De resultaten liegen er niet om:


* Treinen rijden met grote gebreken.


* Door het tekort aan materieel rijden soms treinen met grote gebreken rond.

* Het onderzoeksrapport geeft een onthutsend beeld van het onderhoudsnetwerk van Nedtrain.

* Onderdelen gaan kapot omdat ze te laat worden nagekeken.

* Sommige technici zijn door de bezuinigingen niet voldoende opgeleid.

* Het computersysteem registreert onderdelen die er niet blijken te zijn.

* Een foutenoverzicht ontbreekt, waardoor structurele problemen onbelicht blijven.

* Een kwart van de treinen, die aan onderhoud toe zijn, rijdt door omdat anders in de dienstregeling moet worden geschrapt.

* De Nederlandse Spoorwegen hebben drastisch bezuinigd op de voorraad.

* De onderzoekers constateren een meldingsmoeheid bij de machinisten, waardoor gebreken verborgen blijven.

* NS-voorlichter, M. Jonker: ' Bij de NS is er sprake van een vicieuze cirkel. Door krapte op de arbeidsmarkt is de werkdruk heel hoog en gaat er meer fout. We wachten op nieuw materieel, waardoor de huidige treinen meer kilometers maken. En daardoor gaat weer meer stuk. We zijn inderdaad soms genoodzaakt te rijden met bijvoorbeeld een deur die niet opengaat '.
Met betrekking tot de schrijnende staat van het NS-materieel, wend ik mij tot U met het verzoek een strafrechtelijk onderzoek in overweging te nemen, mede gezien de mogelijk daaruitvloeiende gevaren voor zowel het NS-personeel, alsook voor de reizigers.

Afsluitend merk ik nog op, dat ik met deze actie ruim een week heb gewacht, in de veronderstelling dat er vanuit de Nederlandse reizigersvereniging Rover en de spoorwegvakbonden initiatieven zou worden genomen. Deze bleven echter uit. Ter zake spreek ik mijn verbazing uit dat in deze zaak geen geluiden te horen zijn, juist in een kwestie die van levensbelang is. Ter zake verwijs ik naar de ' commotie ' in de Nederlandse media m.b.t. het z.g. ' rondje rondom de kerk '.

Met betrekking tot mijn aan U gericht verzoek, verwijs ik naar het schrijven van de toenmalige minister van Justitie, de huidige minister van Staat, mr. F. Korthals Altes, aan mijn aktiegroep d.d. 26 mei 1986 met het kenmerk: Staats- en Strafrecht Nr. 633/286., waarvan U een afschrift aan treft. (Zie bijlage)

Een afschrift van deze brief doe ik U (per e-mail) toekomen, alsook aan de Voorzitter van de Raad voor de Verkeersveiligheid, mr. Pieter van Vollenhoven - Voorzitters en Leden van de Vaste Kamercommissie V&W - NS-Reizigerscollectief t.a.v. dhr. Zonneveld - Spoorwegvakbonden CNV- en FNV- en enige treinmachinisten.

Met bijzondere belangstelling Uw berichten afwachtend, teken ik met vriendelijke groet en hoogachting,

Tom Dinnesen

woordvoerder van de

Aktiegroep Burgerbelangen

Tel. 06 - 148 93 251

Postbus 4683 4803 ER Breda

E-mail: bbelang@xs4all.nl