Gemeente Groningen
28
FEB
14.19
Persbericht
Zernikebrug officieel open
27-02-2002
Morgenmiddag, donderdag 28 februari 2002, opent wethouder K.F.
Schuiling van Economische Zaken, Verkeer & Vervoer, tegen 14.30 uur de
Zernikebrug. De opening van de brug wordt samen met het startsein voor
de bouw van een nieuwe generatie bedrijfspanden door SIG Real Estate
gevierd. Dat beide gebeurtenissen worden gecombineerd, is logisch.
Beide hebben immers betrekking op de verbeterde ontsluiting van
Zernike Science Park; de een betreft de fysieke infrastructuur, de
ander de digitale.
Ontsluiting
Hoewel de Zernikebrug eveneens van grote betekenis is voor de
ontsluiting van onder meer het Reitdiep-woongebied, zijn de plannen
versneld uitgevoerd om in eerste instantie het Zernike Science Park
beter te ontsluiten voor het autoverkeer. In 1998 heeft het college
van B&W daartoe besloten. De investering van circa 10 mln. euro voor
het verkeerdeel is voor bijna de helft uit Europese subsidie betaald.
De brug is ook van betekenis voor bewoners van het
Reitdiep-woongebied. Zij kunnen, ook met de fiets of lopend, over de
brug naar Paddepoel, Selwerd en naar de binnenstad. De verbinding naar
de Friesestraatweg zal op 1 mei a.s. tot stand worden gebracht.
HOV-as
De Zernikebrug bestaat in feite uit twee bruggen die parallel aan
elkaar over het water zijn gelegd, met zon 10 meter ertussen. Deze
bruggen bestaan elk uit een rijbaan en een fietspad. De brede
middenstrook is gereserveerd voor de nog aan te leggen derde brug voor
de HOV-as (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Voor dat Openbaar
Vervoer-deel wordt ingezet op rijkssubsidie in het kader van het
Stadswestelijk Openbaar Vervoer (STOV). Afhankelijk van de
financiering uit Den Haag wordt dat een lightrail-verbinding, anders
een vrije busbaan. De fundering voor deze toepassing is al
aangebracht. Welke invulling de HOV-as ook zal krijgen, dat verandert
niets aan het feit dat men straks binnen 12 minuten op de Grote Markt
kan zijn.
Ontwerp
De Zernikebrug is ontworpen door de vermaarde stadsarchitect Maarten
Schmitt, die o.a. ook de Abel Tasmanbrug, de Korrewegbrug en het
politiebureau aan de Korreweg op zijn naam heeft staan. Schmitt heeft
qua ontwerp rekening gehouden met het omliggende gebied. De route
kruist ter plaatse van het Reitdiep immers een gebied dat
landschappelijk en cultuurhistorisch van grote waarde is. Hij heeft de
bruggen als het ware op de dijken gelegd met tussensteunpunten in het
water. Met het oog op het historische karakter van het gebied is de
vorm van de bruggen gebaseerd op een gemetselde boogbrug. Omdat de
brug beweegbaar moest zijn ten behoeve van de scheepvaart, is deze
echter in staal uitgevoerd. De vaste bruggen zijn uitgevoerd in beton.