Gemeente Groningen

28
FEB
14.19

Persbericht

Zernikebrug officieel open
27-02-2002

Morgenmiddag, donderdag 28 februari 2002, opent wethouder K.F. Schuiling van Economische Zaken, Verkeer & Vervoer, tegen 14.30 uur de Zernikebrug. De opening van de brug wordt samen met het startsein voor de bouw van een nieuwe generatie bedrijfspanden door SIG Real Estate gevierd. Dat beide gebeurtenissen worden gecombineerd, is logisch. Beide hebben immers betrekking op de verbeterde ontsluiting van Zernike Science Park; de een betreft de fysieke infrastructuur, de ander de digitale.

Ontsluiting
Hoewel de Zernikebrug eveneens van grote betekenis is voor de ontsluiting van onder meer het Reitdiep-woongebied, zijn de plannen versneld uitgevoerd om in eerste instantie het Zernike Science Park beter te ontsluiten voor het autoverkeer. In 1998 heeft het college van B&W daartoe besloten. De investering van circa 10 mln. euro voor het verkeerdeel is voor bijna de helft uit Europese subsidie betaald. De brug is ook van betekenis voor bewoners van het Reitdiep-woongebied. Zij kunnen, ook met de fiets of lopend, over de brug naar Paddepoel, Selwerd en naar de binnenstad. De verbinding naar de Friesestraatweg zal op 1 mei a.s. tot stand worden gebracht.

HOV-as
De Zernikebrug bestaat in feite uit twee bruggen die parallel aan elkaar over het water zijn gelegd, met zon 10 meter ertussen. Deze bruggen bestaan elk uit een rijbaan en een fietspad. De brede middenstrook is gereserveerd voor de nog aan te leggen derde brug voor de HOV-as (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Voor dat Openbaar Vervoer-deel wordt ingezet op rijkssubsidie in het kader van het Stadswestelijk Openbaar Vervoer (STOV). Afhankelijk van de financiering uit Den Haag wordt dat een lightrail-verbinding, anders een vrije busbaan. De fundering voor deze toepassing is al aangebracht. Welke invulling de HOV-as ook zal krijgen, dat verandert niets aan het feit dat men straks binnen 12 minuten op de Grote Markt kan zijn.

Ontwerp
De Zernikebrug is ontworpen door de vermaarde stadsarchitect Maarten Schmitt, die o.a. ook de Abel Tasmanbrug, de Korrewegbrug en het politiebureau aan de Korreweg op zijn naam heeft staan. Schmitt heeft qua ontwerp rekening gehouden met het omliggende gebied. De route kruist ter plaatse van het Reitdiep immers een gebied dat landschappelijk en cultuurhistorisch van grote waarde is. Hij heeft de bruggen als het ware op de dijken gelegd met tussensteunpunten in het water. Met het oog op het historische karakter van het gebied is de vorm van de bruggen gebaseerd op een gemetselde boogbrug. Omdat de brug beweegbaar moest zijn ten behoeve van de scheepvaart, is deze echter in staal uitgevoerd. De vaste bruggen zijn uitgevoerd in beton.