Provincie Limburg

Voorkeursalternatief Light Rail Zuid-Limburg vastgesteld

VOORKEURSALTERNATIEF LIGHT RAIL ZUID-LIMBURG VASTGESTELD

In een brief aan minister T. Netelenbos van Verkeer & Waterstaat hebben Gedeputeerde Staten van Limburg het voorkeursalternatief voor het project Light Rail Zuid-Limburg aangegeven. De kosten voor de variant worden geraamd op circa 43 miljoen. Dat is beduidend meer dan de 27 miljoen waarvan eerder werd uitgegaan. De hogere kosten hebben te maken met strengere veiligheidseisen. Gedeputeerde Staten zijn van mening dat het Rijk de extra kosten voor zijn rekening moet nemen.

De kostendekkingraad stijgt door de introductie van Light Rail van 48% naar 64%, zo blijkt uit de nota. Het aantal reizigers neemt toe van 11.000 naar 17.000 per dag.
Het exploitatietekort neemt af van 3,3 miljoen naar jaarlijks 2,0 miljoen, ondanks frequentieverdubbeling. Dat heeft onder meer te maken met de inzet van energiezuiniger materieel. Het voorkeursalternatief, dat werd vastgesteld in overleg met de betrokken gemeenten, bestaat uit de volgende onderdelen:

· Light Rail zwaar electrisch tussen Maastricht Randwyck Heerlen Kerkrade.
· Twee sneldiensten Maastricht Randwyck Heerlen per uur. · Twee stopdiensten Maastricht Randwyck Heerlen Kerkrade per uur met haltes op alle dertien bestaande halten en maximaal 5 nieuw te openen halten.
· Integratie van bus en Light Rail in het Heuvelland geconcentreerd op twee haltes.
· Een tariefsysteem dat is gebaseerd op tariefkilometers.

Dit voorkeursalternatief is de optimale invulling binnen het mobiliteitsbeleid en het alternatief draagt bovendien het meeste bij aan de bereikbaarheid van het nationaal stedelijk netwerk Zuid-Limburg. Bovendien is deze variant de meest geschikte voor de Euregio door de grootste groei aan reizigers en reizigerskilometers.

In de verkenningenfase is 27 miljoen berekend voor dit project. Uit de planstudie blijkt dat de projectkosten oplopen tot 43,6 miljoen. Eenderde van deze kosten gaat naar verbetering van de vervoerskwaliteit. Tweederde van de kosten hangen niet samen met de vervoerskwaliteit maar met technische oplossingen voor beveiliging en detectie.

De investeringen voor de verbetering van de vervoerskwaliteit zijn, gezien de hoge bevolkingsdichtheid, het nationale stedelijk netwerk en de relatie met de Euregio zonder meer noodzakelijk, stellen Gedeputeerde Staten vast. GS hebben de minister verzocht om het noodzakelijke budget beschikbaar te stellen.
Als de verdere procedure voortvarend verloopt, kan Light Rail vanaf 2004 gerealiseerd worden.

22-2-2002 15:24