Ingezonden persbericht

Persbericht

Siebel eEnergy 7 biedt energiebedrijven interessante concurrentievoordelen

'Out of the box' functionaliteit biedt 'best practices' van toonaangevende energiebedrijven om snelle 'return on investment' mogelijk te maken bij laagst mogelijke 'total cost of ownership'

SAN MATEO, Calif. - 28 februari 2002 - Siebel Systems heeft een nieuwe versie geïntroduceerd van Siebel eEnergy 7. Op basis van Siebel's bewezen branche- en technologische expertise biedt Siebel eEnergy 7 een rijke functionaliteit ten aanzien van verkoop, marketing, serviceverlening en andere op klanten gerichte werkprocessen. Deze zijn specifiek op maat van de behoeften van energie- en utiliteitsbedrijven ontwikkeld, waardoor een snelle ingebruikname mogelijk is, de oplossing in korte tijd door eindgebruikers geaccepteerd zal worden en bovendien de investeringen in korte tijd terugverdiend kunnen worden.

Toonaangevende CRM-functionaliteit met korte terugverdientijd Siebel eEnergy 7 biedt een complete 'out of the box' eBusiness-functionaliteit die geheel is toegespitst op de bedrijfsprocessen van energie- en utiliteitsaanbieders. Siebel eEnergy 7 ondersteunt de specifieke eisen en wensen van deze ondernemingen door nieuwe en specifieke uitbreidingen aan te bieden ter ondersteuning van bestaande systemen, een verbeterd account- en servicemanagement en het faciliteren van complexe vormen van ordermanagement.

Meer dan honderd energiebedrijven over de hele wereld profiteren reeds van de mogelijkheden van de voor deze branche geoptimaliseerde versie van Siebel eBusiness Applications. Siebel eEnergy wordt reeds als de geprefereerde CRM-standaard gebruikt door bedrijven als TXU, Country Energy, npower, het Energy Service Center van Ruhrgas en Vector. Vector bezit en gebruikt een energie-infrastructuur in Auckland (Nieuw-Zeeland) ter waarde van ruim een miljard dollar en beheert één van de grootste elektriciteitsnetwerken van dit land. Vector heeft Siebel eEnergy gekozen om een reeks bedrijfs- en op klanten gerichte informatiesystemen te stroomlijnen en directe communicatielijnen met particuliere afnemers te kunnen ontwikkelen.

"We wilden niet veel aan maatwerk hoeven doen. Ook zagen we niets in een compleet nieuw te ontwikkelen systeem. Tegelijkertijd werden we echter geconfronteerd met een zeer strak tijdschema", vertelt Maxine Elliot, 'general manager commercial' bij Vector. "We hebben oplossingen van diverse aanbieders geëvalueerd, zowel vanuit het perspectief van de klant als vanuit de techniek. We zagen als snel het potentieel dat de workflow-aanpak en de architectuur van Siebel eEnergy te bieden heeft. Siebel eEnergy past bij ons eigen model, of we nu kijken naar onze huidige eisen en wensen of naar wat we in de toekomst nodig denken te hebben. We zagen met name de mogelijkheden van de Smart Web Architecture van Siebel 7. Siebel eBusiness Applications zal ons helpen onze doelstellingen te bereiken ten aanzien van klantenservice, bijvoorbeeld door de tijd terug te brengen die nodig is om de stroomvoorziening na een storing te herstellen, door de gemiddelde tijd die met een storing gemoeid is te bekorten en door tijdens een eventuele storing in realtime informatie aan onze klanten te kunnen verschaffen. Door samen te gaan werken met Siebel installeren we niet alleen een eBusiness-systeem, maar verankeren we tevens een complete filosofie ten aanzien van het omgaan met klanten."

Siebel eEnergy 7 is specifiek ontwikkeld om knelpunten in bedrijfskritische bedrijfsprocessen van energie- en utiliteitsbedrijven te helpen oplossen. Door Siebel eEnergy 7 te implementeren kunnen deze bedrijven interessante voordelen behalen, zoals:

- Efficiënt factureren: Siebel eEnergy 7 ondersteunt de typische rekening- en accountstructuren zoals deze bij energiebedrijven gebruikelijk zijn. Zo maakt Siebel eEnergy 7 het mogelijk om de organisatiestructuur van zakelijke klanten vast te leggen, waarbij facturen gesplitst kunnen worden naar de diverse accounts. Bovendien is het mogelijk de diverse rekeningen te aggregeren, zodat verzamelrekeningen en afnametotalen kunnen worden vastgesteld.

- Een verbeterd account- en servicemanagement: Siebel eEnergy 7 kent vooraf ingestelde klant- en serviceprofielen die bedrijven helpen om belangrijke klanteninformatie snel vast te leggen. De profielen stellen bedrijven in staat marketinggegevens en klantvoorkeuren ten aanzien van facturering, krediet- en serviceprofielen vast te leggen.

- Verwerking van complexe orders: Siebel eEnergy 7 biedt 'out of the box' workflow-voorzieningen om klanten, werknemers en partners te begeleiden bij standaard orderprocedures. Zo kan met één muisklik een verhuizing worden geregeld, compleet met de bestaande dienstverlening en klantgegevens. Daarnaast kunnen aanvullende opdrachten gerealiseerd worden op basis van reeds bestaande orders.

Andere belangrijke verbeteringen hebben betrekking op aspecten als de ondersteuning van complexe prijsstructuren met vooraf ingestelde workflows, werkprocessen, productmodellen en rekeningstructuren, locatiebeheer (premise management), 'trouble tickets' en netwerkbeheer, en facturering en crediteurenbeheer. Deze verbeteringen maken het voor energie- en utiliteitsbedrijven mogelijk om met behulp van Siebel eEnergy 7 belangrijke strategische doelstellingen te bereiken, zoals het bereiken, winnen en behouden van de beste klanten, het opvoeren van de winstgevendheid, het bereiken van operationele efficiency en het aanbieden aan klanten van een uitstekende en gepersonaliseerde klantenservice.

"De ontwikkelingen in de energiesector gaan als gevolg van globalisering, privatisering, deregulatie en herstructureringen zeer snel", zegt Jim McCray, General Manager Siebel Energy. "Wanneer zij succesvol willen opereren, krijgen de bedrijven die hierdoor ontstaan te maken met een geheel nieuwe reeks van uitdagingen, zoals de vraag welke producten zij willen verkopen, welke markten en welke klanten zij willen bedienen, en het ontwikkelen van een infrastructuur op basis waarvan zij hun klanten beter kunnen bedienen en facturen kunnen innen. Siebel eEnergy 7 is ontwikkeld met deze ontwikkelingen in gedachten op basis van de 'best practices' ten aanzien van het vergroten van de tevredenheid van klanten, het vergroten van de omzet en het uitbouwen van concurrentievoordelen. Door de enige eBusiness-oplossing aan te bieden die in nauwe samenwerking met toonaangevende energie- en utiliteitsbedrijven is ontwikkeld bieden we bedrijven nu een complete reeks van standaard applicaties die een oplossing bieden voor de branchespecifieke 'pain points' die deze sector kent, zoals het verlies van klanten, eisen die gesteld worden door wet- en regelgeving en het behalen van efficiencyvoordelen, terwijl tegelijkertijd een lage 'total cost of ownership' wordt gerealiseerd."

Smart Web Architecture maakt snelle ingebruikname en acceptatie door gebruikers mogelijk Siebel eEnergy 7 is gebaseerd op het onlangs aangekondigde Siebel 7-platform. Met de vrijgave van Siebel 7 heeft Siebel Systems de Siebel Smart Web Architecture geïntroduceerd. Dit is de eerste webarchitectuur die een 'zero-footprint' mogelijk maakt, maar waarbij gebruikers toch kunnen werken met clients die hetzelfde hoge niveau van interactiviteit kennen als we tot nu toe gewend zijn van Windows-desktopapplicaties. Siebel 7 is geheel opgebouwd vanuit de gedachte dat het in heterogene omgevingen optimaal moet kunnen functioneren. De Siebel Smart Web Architecture ondersteunt integratie met andere toepassingen via een zogeheten 'application network', zodat bedrijven niet alleen front- en back-office applicaties kunnen integreren, maar ook de honderden andere toepassingen die in deze branche een belangrijke rol spelen. Door een robuuste ondersteuning aan te bieden van dit application network maakt Siebel eEnergy 7 interoperabiliteit mogelijk met de gehele systeemomgeving van bedrijven in dit segment. Denk onder andere aan intern ontwikkelde legacy-systemen, branchespecifieke applicaties en externe toepassingen voor samenwerking met partners.

Application Network maakt naadloze integratie met bestaande IT-omgevingen mogelijk Siebel eEnergy-applicaties zijn reeds met succes geïntegreerd met de meest gangbare standaard pakketten voor backoffice-toepassingen. Bovendien heeft Siebel op dit punt nauw samengewerkt met leveranciers van applicaties als CIS (SPL Worldgroup en Lodestar Corporation) om gevalideerde en geïntegreerde oplossingen te kunnen aanbieden.

"In de zich snel ontwikkelende energiemarkt is het van groot belang dat bedrijven investeren in klantgerichte oplossingen die relevant zijn, in de toekomst verder uit te breiden zijn en hen bovendien in staat stellen zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden", zegt J. Guerry Waters, senior vice president marketing and strategy bij SPL Worldgroup. "Siebel 7 en CorDaptix bieden de flexibiliteit om een multipoint integratie met klantgegevens te realiseren. Deze omvat alle klantengerichte systemen, backoffice-toepassingen en systemen ter ondersteuning van de operatie. Gezamenlijk bieden we een innovatief en direct beschikbaar alternatief dat huidige en toekomstige klanten in de energiesector in staat stelt om hun afnemers goed service- en dienstverlening aan te bieden."

Robuuste analytische voorzieningen bieden inzicht
Siebel eEnergy 7 wordt geleverd inclusief Siebel Analytics 7, dat voorziet in visueel georiënteerde en volledig configureerbare rapporten en interactieve 'dashboards' die best practices ondersteunen ten aanzien van verkoop, marketing, service en partner management. Ook het management kan hiermee beschikken over de voor hen relevante bedrijfsgegevens en -informatie. Alle Siebel eBusiness Applications bieden robuuste en op de eigen eisen en wensen aan te passen faciliteiten die op rollen gebaseerde analyses mogelijk maken, zodat snel inzicht kan ontstaan in trends in klantengedrag en in het algehele zakelijke presteren van de organisatie.

Siebel eEnergy 7 biedt een duidelijk en gemakkelijke 'upgrade path' voor klanten, waaronder een geautomatiseerde upgrade. Dit leidt tot een snellere ingebruikname en een laagst mogelijk 'total cost of ownership' (TCO). In tegenstelling tot veel softwarepakketten maakt Siebel eEnergy 7 het voor bestaande gebruikers mogelijk om een geautomatiseerd proces toe te passen voor het doorgroeien naar de laatste versie van de programmatuur. Dit is mogelijk doordat eventuele aanpassingen worden gecombineerd en samengevoegd met de nieuwe functionaliteit.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 37 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com.

Siebel is een merknaam van Siebel Systems Inc. en is geregistreerd in een aantal landen. Alle andere genoemde product- en bedrijfsnamen zijn het eigendom van hun geregistreerde eigenaren en worden uitsluitend voor identificatiedoeleinden genoemd. Met uitzondering van de hier genoemde historische informatie, bevat dit persbericht op de toekomst gerichte uitspraken die risico's en onzekerheden met zich meebrengen. Het succes van de overeenkomsten en producten die hier beschreven zijn, evenals de toekomstige operationele resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen afwijken van de resultaten die in de toekomstgerichte uitspraken zijn besproken of voorspeld als gevolg van een reeks van factoren waaronder - maar zich niet beperkend tot - risico's die gerelateerd zijn aan nieuwe versies en nieuwe producten, de beschikbaarheid van producten en diensten van Siebel Systems, de implementatie van producten en diensten, het bestaan van fouten of defecten in producten, snelle technologische veranderingen, afhankelijkheid van Internet, een significante toename van huidige en verwachte nieuwe concurrentie en de noodzaak om de distributie van producten en diensten uit te breiden. Meer informatie over mogelijke factoren die de financiële resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen beïnvloeden, zijn opgenomen in het jaarverslag van Siebel Systems (Form 10-K), kwartaalrapportages (Form 10-Q) en andere gedeponeerde informatie bij de Securities and Exchange Commission die beschikbaar zijn op www.sec.gov. Siebel Systems neemt niet de verplichting op zich de informatie in dit persbericht te actualiseren.

Meer informatie:
Koos Bosman
Marketing Manager Benelux
Siebel Systems Benelux
Telefoon: 020-5401000