Gemeente Den Haag
2002-02-28: Gemeente en marktpartijen presenteren masterplan en
overeenkomst
De herontwikkeling van station Den Haag Centraal en directe omgeving
is een stap dichterbij gekomen. Vandaag ondertekende de gemeente Den
Haag een intentie ontwikkelingsovereenkomst met NS Vastgoed, Multi
Vastgoed en Babylon Den Haag. Samen met het Stadsgeweest Haaglanden
presenteerden deze partijen tevens een gezamenlijk ontwerp masterplan
voor het gebied dat de naam Den Haag Nieuw Centraal meekrijgt. Nieuw
Centraal is vanwege de komst van de Hoge Snelheids Trein één van de
zes sleutelprojecten in het land. Voor Den Haag is het project
opvolger van het succesvolle Den Haag Nieuw Centrum. Het plan voorziet
onder andere in een volledig vernieuwde stationshal en in de
realisatie van een centraal plein op de plek van de huidige
parkeergarage aan het Anna van Buerenplein.
Stationshal
Den Haag Centraal is met 100.000 treinreizigers per dag nu al één van
de grootste stations van ons land. Daarnaast maken dagelijks ook nog
90.000 tram- en buspassagiers gebruik van het station, evenals
winkelend publiek en passanten. De komende jaren neemt het gebruik van
het station verder toe. De ontwikkeling van de Vinex-locaties aan de
rand van de stad zijn daarop van invloed, als ook de groei van de
werkgelegenheid in de stad. Ook de komst in 2006 van de HST en van
Randstadrail naar Den Haag Centraal zal het aantal passagiers doen
toenemen. Naar verwachting stijgt het aantal passagiers tot 2010 met
eenderde. Een zelfde stijging wordt ook verwacht voor de periode
2010-2020. De plannen voor Nieuw Centraal voorzien in een hoogwaardige
stationshal die deze reizigersstromen op een overzichtelijke manier
kan verwerken.
Nieuw plein
Waar nu de parkeergarage ligt aan de Anna van Buerenstraat komt een
nieuw plein, qua maat vergelijkbaar met het bekende Plein in de Haagse
binnenstad. Het wordt de ontmoetingsplek voor alle gebruikers in het
gebied en biedt de aangrenzende culturele instellingen (Koninklijke
Bibliotheek, Algemeen Rijksarchief, Letterkundig Museum) een
uitgesproken kans zich beter te presenteren. Op het Anna van
Buerenplein zijn ook woningen gepland, van waaruit men richting zee
zicht heeft op Koekamp, Malieveld en Haagse Bos.
Deelgebieden
Nieuw Centraal kent naast de stationshal en het Anna van Buerenplein
nog drie deelgebieden. Op het Koningin Julianaplein komen kantoren en
woningen die goed zicht bieden op groen en zee. De gebouwen krijgen
een hoogte van maximaal 130 meter. De invulling van het plein is
zodanig dat optimaal wordt aangesloten bij het tegenoverliggende
groengebied.Ook Babylon ondergaat in de plannen een complete
metamorfose. Hotel en vergaderfaciliteiten worden uitgebreid en er
komt extra ruimte voor woningen en kantoren. Het enorme busplatform
gaat ruimte bieden aan kantoren met een entree aan het Prins
Bernhardviaduct. Wat nu nog de achterzijde is van het station, wordt
een volwaardige entree.
Financiën
Met de uitvoering van het plan is een totale investering gemoeid van
ongeveer 700 miljoen euro. Den Haag is bereid de grondopbrengst van
ongeveer 100 miljoen euro in het plan te investeren. De
initiatiefnemers overleggen nog met het rijk over een extra bijdrage
in de ontwikkeling van de nieuwe terminal. Daarvoor is nog een bedrag
nodig van bijna 170 miljoen euro. Eerder zegde het rijk voor het
totale plan in beginsel een bedrag toe van ruim 47 miljoen euro.
Hiervan is 34 miljoen euro bedoeld voor inrichting van de openbare
ruimte en ruim 13 miljoen voor verbetering van de stationshal. Deze
rijksbijdrage is afhankelijk van de toetsing van het nu voorliggende
masterplan. Het rijk kijkt daarbij of optimaal wordt geprofiteerd van
de komst van de HST naar Den Haag Centraal. Ook oordeelt het rijk over
de vraag of er daadwerkelijk een hoogwaardig knooppunt ontstaat van
openbaar vervoer en een toplocatie voor wonen, werken en
voorzieningen. Ook zal het rijk er op letten dat de stad maximaal
profijt trekt van investeringen in commercieel vastgoed.
Programma
Het totale programma beslaat 200.000 m2, waarvan 120.000 m2 kantoren,
50.000 m2 woningen en 30.000 m2 overige voorzieningen. In het gebied
komen in totaal 2.500 parkeerplaatsen verdeeld over gekoppelde garages
onder het Koningin Julianaplein, het Anna van Buerenplein en Babylon.
Er komt bovendien ondergrondse stallingsruimte voor ruim 10.000
fietsen.
Planning
De bouw voor de eerste deelplannen van het Haagse sleutelproject
kunnen eind 2003, begin 2004 van start gaan. Van de zes nieuwe
sleutelprojecten is het Haagse initiatief al redelijk gedetailleerd
uitgewerkt. Ook is relatief weinig rijksbijdrage nodig om het plan van
de grond te helpen. Omdat Den Haag Centraal een kopstation is, is geen
aparte veiligheidsstudie nodig naar doorgaand goederenvervoer
pertrein<.>
Nieuw Centrum
Tien jaar geleden ondertekenden gemeente en rijk een overeenkomst voor
de ontwikkeling van Den Haag Nieuw Centrum. In dat gebied is inmiddels
voor meer dan drie miljard euro geïnvesteerd, waarvan ongeveer tachtig
procent door marktpartijen. Den Haag verwacht met de huidige partners
ook het nieuwe sleutelproject tot een succes te kunnen maken.
28 februari 2002
last update: 28 februari 2002 ;pag.: 11513; auteur: 112;cat.: 17 Uw