GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 28 februari 2002 15:50

GroenLinks roept reizigers op om protest aan te tekenen bij minister Netelenbos

(28 februari 2002)

De kaartjes voor de snelle treinen die gaan rijden op de HSL-zuid dreigen peperduur te worden. Dit komt omdat minister Netelenbos ieder jaar een fors bedrag wil voor het gebruik van het spoor. GroenLinks roept reizigers op om hiertegen te protesteren. Vanaf vanmiddag bestaat de mogelijkheid om op de website van GroenLinks een pamflet te ondertekenen waarin de minister en NS/KLM worden opgeroepen het contract aan te passen (www.groenlinks.nl/hsl).

GroenLinks zal dit pamflet tijdens het Kamerdebat over de HSL-zuid (dinsdag 5 maart) aanbieden aan minister Netelenbos. Maandag a.s. zullen Paul Rosenmöller en Femke Halsema het pamflet aanbieden aan Dhr. Döbken, directeur van High Speed Alliance (het samenwerkingsverband van NS en KLM).

Over enkele jaren rijden er snelle treinen van Amsterdam naar Parijs over het nieuwe hogesnelheidsspoor. Ook gaan er snelle treinen rijden van Amsterdam naar Breda. NS gaat samen met KLM (High Speed Alliance) dit vervoer verzorgen. Afspraken over (maximum) prijzen voor de kaartjes worden niet gemaakt. De minister lijkt alleen oog te hebben voor haar eigen inkomsten en vergeet het belang van de reiziger. NS en OV-jaarkaarten zullen niet geldig zijn in deze snelle treinen. Een jaartrajectkaart voor de snelle trein zal naar verwachting ruim twee keer zo duur zijn als een jaartrajectkaart nu. Dit is een gemiste kans en zonde van de miljarden overheidsgeld die in het nieuwe spoor geïnvesteerd zijn. Natuurlijk moet NS/KLM een reëele vergoeding betalen voor het gebruik van het spoor. Maar het belang van de reiziger moet voorop staan. Een echte concurrent voor auto en vliegtuig wordt de snelle trein alleen als de kaartjes betaalbaar zijn! Daarom wil GroenLinks dat de minister het contract met KLM en NS aanpast. - tarieven maximaal 25% hoger dan voor de 'gewone trein' - een klantvriendelijk kaarten- en tarievensysteem - geen apart verkoopsysteem voor snelle en gewone treinen - toegankelijk met reductiekaarten en abonnementen - toegankelijkheid rolstoelgebruikers en gereserveerde plaatsen voor minder validen - mogelijkheid om een fiets mee te nemen
- geen reserveringsplicht voor binnenlandse reizen - in stand houden van treindiensten Amsterdam - Den Haag - Rotterdam