Ingezonden persbericht

Persbericht IJmuiden, 28 februari '02

Topmaand voor Wijsmuller Salvage.

Wijsmuller Salvage, onderdeel van Svitzer Wijsmuller, heeft een extreem drukke maand achter de druk. In februari heeft het bedrijf in Tunesië, Engeland, Singapore, Argentinië en Nederland, 7 bergingen succesvol afgerond.

De 145 meter lange RIMA S was na een aanvaring aan de grond gezet in Tunesië en werd de tweede week van februari, ondanks het slechte weer, vlot gebracht door de SmitWijs zeesleper TYPHOON.

Op 2 februari liep de met hout beladen KODIMA vast op de Engelse kust. De Engelse autoriteiten gingen te werk volgens het "national response plan" om schade aan het milieu door de 500 ton brandstof van het schip te voorkomen. Gehinderd door zware storm slaagden de bergers er na twee weken in om het schip vlot te brengen met behulp van twee Svitzer Wijsmuller schepen. (SIGYN van Svitzer en BATTLEAXE van Wijsmuller Marine Ltd.)

In de Zuid-Chinese Zee was in dezelfde periode een LPG-tanker gezonken waarbij twee ladingtanks waren losgebroken. De ronddrijvende tanks bevatten elk 300 m3 vloeibaar gas, en bij lekkage zouden zou dit een gaswolk van ruim een miljoen m3 kunnen veroorzaken. Via het kantoor van Wijsmuller Perdana Salvage in Singapore konden de tanks op sleeptouw worden genomen door een sleepboot van Svitzer Wijsmuller.

Intussen waren bergers van Wijsmuller in Singapore bezig met het lossen van de lading van een gezonken schip. De 65 meter lange DUYEN PHAT 1 ligt op 16 meter diepte. Na afronding van het lossen van de lading zal ook dit schip vlot worden gebracht.

De Chinese bulkcarrier YONG A CHENG liep vast op de rivier Parana in Argentinië. Het eerste weekend van februari is dit met graan volgeladen schip vlot gebracht door de 100 ton sterke sleper Albatros III van Wijsmuller.

In de nacht van afgelopen dinsdag op woensdag werd hulp verleend aan de sleepboot KRONOS. Deze had boven de Waddeneilanden zijn sleep verloren en de sleepdraad in de schroef gekregen. De KRONOS werd door de kustwachtsleepboot WAKER onder moeilijke omstandigheden geassisteerd en is diezelfde nacht in Den Helder afgeleverd onder de hoede van een bergingsploeg van Wijsmuller. De losdrijvende sleep, een 42 meter lang casco van een nieuw vissersvaartuig, werd door de sleepboot NOORDGAT met behulp van de snelle bergings-/reddingsboot TEMPEST van Wijsmuller's partners, de rederij Noordgat op Terschelling, ondanks de slechte weersomstandigheden vastgemaakt en op sleeptouw genomen. Ook dit object werd met assistentie van een bergingsploeg van Wijsmuller afgemeerd in Eemshaven.



Ingezonden persbericht