Gemeente Tilburg
26-2-2002
College sluit zittingsperiode af zonder tekorten
Geen vrije beleidsruimte voor nieuw college
Het scheidende college van B&W kan zijn zittingsperiode afsluiten met
een vrijwel sluitende meerjarenbegroting. Door een forse toename van
de uitkering van het Rijk worden de eerder verwachte tekorten
grotendeels weggewerkt. In dit financiële beeld is echter nog geen
nieuw beleid opgenomen, behoudens de financiële gevolgen van de
invoering van de Raadsgriffie. Dit betekent dat het college dat na de
verkiezingen zal aantreden voor nieuwe beleidsvoorstellen ruimte zal
moeten maken binnen de begroting door te korten op andere
beleidsuitgaven of door het verhogen van de gemeentelijke tarieven.
Financiële risico's
Het financiële meerjarenbeeld is in structurele zin licht negatief,
ondanks de forse toename in de algemene uitkering. De financiële
risico's in deze raming zijn echter, in vergelijking met
Concernbegroting 2002 fors toegenomen.
De toename van de Algemene Uitkering wordt mede veroorzaakt door voor
2003 voorgenomen beleidsintensiveringen op rijksniveau. Momenteel is
nog niet duidelijk of deze beleidsintensiveringen voor de gemeente
kostenverhogend zullen werken. In het verleden zijn verhogingen van de
Algemene Uitkering vergezeld gegaan van een appèl op de gemeenten om
extra middelen vrij te maken voor deze door het Rijk gestelde
prioriteiten (bijvoorbeeld onderwijshuisvesting in begroting 2002). De
inhoud van de genoemde beleidsintensiveringen zijn momenteel nog niet
bekend.
Daarnaast dient nog rekening gehouden te worden met de onzekerheid
omtrent de economische ontwikkeling, die gevolgen kan hebben voor de
gemeentelijke financiële situatie. Bezuinigingen of onderuitputting
van de begroting op rijksniveau hebben direct invloed op de
beschikbare middelen in het gemeentefonds. Een korting of
onderuitputting van 1 miljard op de netto rijksuitgaven leidt tot een
korting van ca. 2,5 miljoen op de inkomsten van de gemeente Tilburg.
Nieuw beleid 2000 - 2002
Besluitvorming omtrent nieuw beleid in de afgelopen collegeperiode
heeft geleid tot een lastenstijging (voor begroting 2002) van ca 53
miljoen, waarbij voor 39 miljoen dekking is voorzien uit reserves,
fondsen, tarieven en externe financiering. Per saldo zijn in die
periode de exploitatielasten ten laste van de algemene middelen
gestegen met ca 14 miljoen.
Geen ruimte voor nieuw beleid in 2003 e.v.
Voorstellen voor nieuw beleid die door het nieuwe college bij het
opstellen van de begroting voor 2003 gedaan worden, zullen dus
vergezeld moeten worden door ruimtescheppende maatregelen van dezelfde
omvang. Het is zaak om in de nieuwe begroting aan te geven op welke
terreinen minder inspanningen gepleegd moeten worden om ruimte te
maken voor nieuw beleid.
Daarnaast is het mogelijk om in de tariefsfeer maatregelen te nemen
ter dekking van voorstellen voor nieuw beleid.
Investeringen in de stad
Met betrekking tot de beschikbare middelen voor het doen van
grootschalige investeringen en het ontwikkelen van gebieden ten laste
van de grondexploitatie, geldt dat de beschikbare middelen niet in
evenwicht zijn met de reeds geformuleerde ambities. Binnen de Reserve
Grootschalige Investeringen (RGI) zijn niet voldoende middelen
beschikbaar om de door de raad geprioriteerde projecten (Zwembad
Reeshof, Hasseltse kerk en Tilburgse Dans- en Muziekschool) te
voorzien van voldoende aanvullende financiering om deze projecten
allemaal in de volle omvang doorgang te kunnen laten vinden.
Een zelfde beeld geldt voor de grondexploitatie. Binnen de algemene
bedrijfsreserve zijn wel voldoende middelen aanwezig om de
onderhandelde projecten doorgang te laten vinden, maar voor de reeds
geformuleerde ambities (Piushaven en Stationszone Noord) is naar
verwachting slechts gedeeltelijke dekking aanwezig binnen de
grondexploitatie.
Ook hier geldt dus dat de ambities beperkt zullen moeten worden tot de
beschikbare middelen, dan wel dat er extra financieringsmiddelen
buiten de gemeentelijke begroting aangeboord moeten worden om de
genoemde projecten doorgang te kunnen laten vinden c.q. eventuele
nieuwe projecten op touw te zetten.
Kort samengevat ontstaat het volgende beeld voor de jaren 2003 tot en
met 2006:
(in miljoenen euro's
V = voordeel, N = nadeel) 2003 2004 2005 2006
Financieel beeld Concernbegroting 2002 deel 3
N
3,22
N
3,76
N
2,86
N
2,86
Herijkingen
1. Structurele doorwerking Marap 2001-3
V
0,22
V
0,15
V
0,04
V
0,04
2. Gevolgen recent genomen raadsbesluiten N 0,47 N 0,47 N 0,47 N 0,47
3. Algemene uitkering V 8,52 V 8,32 V 8,32 V 8,25
4. Autonome ontwikkelingen N 0,70 V 0,05 N 0,01 N 0,11
5. Nominale ontwikkelingen N 4,86 N 4,86 N 4,86 N 4,87
6. Tariefstijging OZB V 0,61 V 0,62 V 0,62 V 0,62
7. Overige herijkingen N 1,20 N 0,37 N 0,29 N 0,62
8. Continueren investeringsprogramma's N 0,10
9. Doorwerking herijkingen in de tarieven
V
0,87
N
0,01
V
0,09
N
0,36
Totaal herijkingen V 2,99 V 3,43 V 3,44 V 2,38
Geactualiseerd financieel beeld N 0,23 N 0,33 V 0,58 N 0,48