Gemeente Tilburg

26-2-2002
College sluit zittingsperiode af zonder tekorten Geen vrije beleidsruimte voor nieuw college

Het scheidende college van B&W kan zijn zittingsperiode afsluiten met een vrijwel sluitende meerjarenbegroting. Door een forse toename van de uitkering van het Rijk worden de eerder verwachte tekorten grotendeels weggewerkt. In dit financiële beeld is echter nog geen nieuw beleid opgenomen, behoudens de financiële gevolgen van de invoering van de Raadsgriffie. Dit betekent dat het college dat na de verkiezingen zal aantreden voor nieuwe beleidsvoorstellen ruimte zal moeten maken binnen de begroting door te korten op andere beleidsuitgaven of door het verhogen van de gemeentelijke tarieven.

Financiële risico's
Het financiële meerjarenbeeld is in structurele zin licht negatief, ondanks de forse toename in de algemene uitkering. De financiële risico's in deze raming zijn echter, in vergelijking met Concernbegroting 2002 fors toegenomen.
De toename van de Algemene Uitkering wordt mede veroorzaakt door voor 2003 voorgenomen beleidsintensiveringen op rijksniveau. Momenteel is nog niet duidelijk of deze beleidsintensiveringen voor de gemeente kostenverhogend zullen werken. In het verleden zijn verhogingen van de Algemene Uitkering vergezeld gegaan van een appèl op de gemeenten om extra middelen vrij te maken voor deze door het Rijk gestelde prioriteiten (bijvoorbeeld onderwijshuisvesting in begroting 2002). De inhoud van de genoemde beleidsintensiveringen zijn momenteel nog niet bekend.
Daarnaast dient nog rekening gehouden te worden met de onzekerheid omtrent de economische ontwikkeling, die gevolgen kan hebben voor de gemeentelijke financiële situatie. Bezuinigingen of onderuitputting van de begroting op rijksniveau hebben direct invloed op de beschikbare middelen in het gemeentefonds. Een korting of onderuitputting van 1 miljard op de netto rijksuitgaven leidt tot een korting van ca. 2,5 miljoen op de inkomsten van de gemeente Tilburg.

Nieuw beleid 2000 - 2002
Besluitvorming omtrent nieuw beleid in de afgelopen collegeperiode heeft geleid tot een lastenstijging (voor begroting 2002) van ca 53 miljoen, waarbij voor 39 miljoen dekking is voorzien uit reserves, fondsen, tarieven en externe financiering. Per saldo zijn in die periode de exploitatielasten ten laste van de algemene middelen gestegen met ca 14 miljoen.

Geen ruimte voor nieuw beleid in 2003 e.v.
Voorstellen voor nieuw beleid die door het nieuwe college bij het opstellen van de begroting voor 2003 gedaan worden, zullen dus vergezeld moeten worden door ruimtescheppende maatregelen van dezelfde omvang. Het is zaak om in de nieuwe begroting aan te geven op welke terreinen minder inspanningen gepleegd moeten worden om ruimte te maken voor nieuw beleid.
Daarnaast is het mogelijk om in de tariefsfeer maatregelen te nemen ter dekking van voorstellen voor nieuw beleid.

Investeringen in de stad
Met betrekking tot de beschikbare middelen voor het doen van grootschalige investeringen en het ontwikkelen van gebieden ten laste van de grondexploitatie, geldt dat de beschikbare middelen niet in evenwicht zijn met de reeds geformuleerde ambities. Binnen de Reserve Grootschalige Investeringen (RGI) zijn niet voldoende middelen beschikbaar om de door de raad geprioriteerde projecten (Zwembad Reeshof, Hasseltse kerk en Tilburgse Dans- en Muziekschool) te voorzien van voldoende aanvullende financiering om deze projecten allemaal in de volle omvang doorgang te kunnen laten vinden. Een zelfde beeld geldt voor de grondexploitatie. Binnen de algemene bedrijfsreserve zijn wel voldoende middelen aanwezig om de onderhandelde projecten doorgang te laten vinden, maar voor de reeds geformuleerde ambities (Piushaven en Stationszone Noord) is naar verwachting slechts gedeeltelijke dekking aanwezig binnen de grondexploitatie.

Ook hier geldt dus dat de ambities beperkt zullen moeten worden tot de beschikbare middelen, dan wel dat er extra financieringsmiddelen buiten de gemeentelijke begroting aangeboord moeten worden om de genoemde projecten doorgang te kunnen laten vinden c.q. eventuele nieuwe projecten op touw te zetten.
Kort samengevat ontstaat het volgende beeld voor de jaren 2003 tot en met 2006:

(in miljoenen euro's
V = voordeel, N = nadeel) 2003 2004 2005 2006

Financieel beeld Concernbegroting 2002 deel 3
N
3,22
N
3,76
N
2,86
N
2,86

Herijkingen


1. Structurele doorwerking Marap 2001-3
V
0,22
V
0,15
V
0,04
V
0,04


2. Gevolgen recent genomen raadsbesluiten N 0,47 N 0,47 N 0,47 N 0,47

3. Algemene uitkering V 8,52 V 8,32 V 8,32 V 8,25

4. Autonome ontwikkelingen N 0,70 V 0,05 N 0,01 N 0,11

5. Nominale ontwikkelingen N 4,86 N 4,86 N 4,86 N 4,87

6. Tariefstijging OZB V 0,61 V 0,62 V 0,62 V 0,62

7. Overige herijkingen N 1,20 N 0,37 N 0,29 N 0,62

8. Continueren investeringsprogramma's N 0,10

9. Doorwerking herijkingen in de tarieven
V
0,87
N
0,01
V
0,09
N
0,36

Totaal herijkingen V 2,99 V 3,43 V 3,44 V 2,38

Geactualiseerd financieel beeld N 0,23 N 0,33 V 0,58 N 0,48