Ingezonden persbericht

Persbericht
28 februari 2002

Energieleveranciers geven onvoldoende uitleg over groene energie

Per 1 juli 2001 is de markt voor groene energie vrijgegeven. Sindsdien is 10% van de Nederlandse huishoudens overgestapt op groene stroom. Voordat de rest van Nederland overstag gaat, is heldere communicatie vereist over het prijsniveau en de herkomst van groene energie. De energieleveranciers laten het op dit gebied afweten. Slechts 33% van de ondervraagden zegt voldoende informatie te ontvangen van de eigen leverancier. Dit blijkt uit onderzoek van Jungle Rating en Greenprices.

Werven in andermans gebied

Sinds het opengaan van de markt kozen meer ongeveer 780.000 huishoudens voor groene stroom. Nu is de rest van Nederland aan de beurt. Paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen, kleurrijke abri s en reclamespotjes moeten de onwetende consument overtuigen om zo snel mogelijk over te gaan op duurzame energie. De drie grootste leveranciers, Eneco, Essent en Nuon voeren momenteel een uitgebreide landelijke campagne. Gezamenlijk bezitten zij bijna 80% van de groene energiemarkt voor kleinverbruikers. De overige nutsbedrijven kijken afwachtend toe en lijken zich met name op het eigen verzorgingsgebied te richten.

Het onderzoek

Om inzicht te krijgen in de attitude en de informatiebehoefte van consumenten ten aanzien van groene energie werden 319 consumenten ondervraagd met behulp van een elektronische vragenlijst. Daarnaast zijn een tiental diepte-interviews afgenomen. In de periode december 2001 t/m 10 februari 2002 zijn de gegevens van het consumentenonderzoek verzameld.

Consument blijft wantrouwig

67% van de ondervraagden zegt voldoende op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op de groene energiemarkt. Wat betreft de informatieverstrekking door de eigen leverancier zijn veel minder consumenten tevreden. Slechts 33% zegt voldoende informatie van de huidige leverancier te ontvangen. Ondanks de grote reclamecampagnes lijkt daarmee nog steeds een grote informatiebehoefte te bestaan onder de Nederlandse bevolking. De leveranciers geven hun geld vooral uit aan dure marketingcampagnes en niet zozeer aan het voorlichten van hun eigen en potentiële klanten. De consument wil informatie ontvangen over:


* Prijzen van groene energie (80%)

* Hoe de energie is opgewekt (wind, water, zon en/of biomassa) (75%)
* Waar de energie vandaan komt (Nederland of buitenland) (70%)
* Nieuws over groene energie in het algemeen (57%)
Uit de gevoerde diepte-interviews kwam tevens naar voren dat de consument (nog steeds) wantrouwig is over de groenheid van duurzame energie. Ondanks de huidige informatiecampagne van de overheid, lijkt de gemiddelde Nederlander nog niet overtuigd.

Overheid moet blijven informeren

Het garanderen van de herkomst van groene stroom geschiedt door certificaten, uitgegeven door Groencertificatenbeheer. Veel consumenten blijken hiervan nog niet op de hoogte en wantrouwen de groenheid van duurzame energie. In dit kader is een belangrijke rol weggelegd voor de overheid. Met de campagne "Kies nu zelf je leverancier van Groene Energie" informeert zij een breed publiek over het vrijkomen van de groene energiemarkt. De campagne loopt in de periode van 26 november 2001 tot 1 maart 2002. Het is nog maar de vraag of de Nederlandse bevolking na 1 maart voldoende is voorgelicht en met vertrouwen overstapt op groen , aldus Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Rating.

De Nederlandse consument honkvast?

In landen, die qua liberalisering voorlopen op Nederland, blijken de meeste consumenten uit gemak te kiezen voor groene stroom van de bestaande huisleverancier . Men is dus niet snel geneigd om over te stappen naar een concurrerende leverancier van buiten het woongebied. Het is de vraag hoe groot het aantal overstappers in ons land zal zijn. Op de vraag waarom men had gekozen voor een bepaalde groene leverancier, antwoordden de ondervraagden als volgt:

Het is mijn bestaande leverancier (45%), het kostenniveau (36%) en de betrouwbaarheid van de leverancier (12%). Serviceniveau (8%) en naamsbekendheid (7%) blijken er minder toe te doen.

De opgegeven redenen vertonen per energieleverancier duidelijke verschillen. Consumenten kiezen met name voor de Eneco, Essent en Nuon omdat zij daar reeds klant zijn. Energie Concurrent trekt vooral prijsbewuste consumenten, terwijl Echte Energie wordt geprezen om haar groenheid en met name hoger opgeleide milieubewuste consumenten lijkt te trekken.

Jungle Rating concludeert in haar onderzoek dat er wel degelijk mogelijkheden bestaan om de consument van buiten het eigen verzorgingsgebied te trekken. De belangrijkste factoren die het switchgedrag van de consument beïnvloeden, zijn:


* Het prijsniveau van de groene energie

* De tevredenheid van de consument met de bestaande leverancier
* De kwaliteit van de geboden informatie over groene energie
* De marketinginspanning (marketingbudget)

Dienstverlening via internet onderzocht

Of de websites van de energieleveranciers daadwerkelijk voldoende informatie verschaffen over groene energie alsmede de herkomst daarvan, onderzoekt Jungle Rating momenteel in een grootschalig concurrentieonderzoek. Jungle Rating beoordeelt als onafhankelijke partij de kwaliteit van dienstverlening via internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meet Jungle Rating op meer dan 200 variabelen de kwaliteit van de online dienstverlening. Een hoge score betekent dat de dienstverlening, ten opzichte van naaste concurrenten, relatief goed wordt ondersteund, wat naar verwachting resulteert in meer aanmeldingen via internet.

Informatie over Jungle Rating en Greenprices

Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau dat zich richt op het analyseren en verbeteren van dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich, samen met haar partner Belegger.NL, op de sectoren finance, shopping, travel en utilities. Meer informatie is te vinden op http://www.junglerating.nl/.

Greenprices is een onafhankelijk platform over groene energie op internet die ernaar streeft de toepassing van duurzame energie te stimuleren door heldere informatie te geven over de markt voor groene energie. Zij verspreid de informatie via de gelijknamige website www.greenprices.nl De site is bedoeld voor afnemers van groene energie, aanbieders van groene energie en iedereen die geïnteresseerd is in duurzame energie.


---einde persbericht--

Voor meer informatie over Jungle Rating en het bestellen van de bijbehorende onderzoeksrapportage kunt u contact opnemen met:

Geert-Jan Smits, projectleider groene energie
(T) 020 596 2815
(E) geertjan.smits@junglerating.nl

Jungle Rating
Wibauthuis, Wibautstraat 3
1091 GH Amsterdam
http://www.junglerating.nl/

Voor meer informatie over Greenprices:

Heddeke Heijnes, manager
(T) 030-2808300
(E) info@greenprices.nl
http://www.greenprices.nl