TNT Post Groep NV
Nederland kiest massaal voor het kaartje
28 februari 2002
Een onverwacht en handgeschreven kaartje blijkt nog steeds de meest
populaire en best gewaardeerde manier om een attente boodschap over te
brengen. Maar liefst 74% van alle Nederlanders verstuurt wel eens
'zomaar' een kaartje. Dat blijkt uit het NIPO-onderzoek, in opdracht
van PTT Post, naar de rol en de betekenis van het kaartje in een
groeiende communicatiemarkt.
Lieve(r) post
Ondanks de nieuwe communicatiemiddelen geven zowel mannen als vrouwen
voor het overbrengen van een onverwachte attente boodschap de voorkeur
aan 'het kaartje' (43%). Daarna volgen 'de telefoon' (21%), 'sms' (9%)
en 'e-mail' (8%). Voor 'persoonlijk contact' (aanspreken) en voor een
'bloemetje/cadeautje' is respectievelijk 7% en 5% gemeten. Het kaartje
heeft meerwaarde omdat het persoonlijk en tastbaar is. 73% van de
vrouwen die een kaartje ontvangen, bewaart dit.
Man schrijft meer naar partner
Vrouwen (85%) sturen vaker 'zomaar' kaartjes dan mannen (63%). Ze
schrijven meer dan mannen naar de kinderen. Maar mannen klimmen weer
vaker in de pen voor hun partner! Familie en vrienden blijken
overigens vaker een onverwacht kaartje met een attente boodschap te
ontvangen dan bijvoorbeeld kennissen, partners of collega's.
Onterecht niet gepost
Van de kaartjes die men van plan was om te versturen, ging 11%
uiteindelijk niet op de post omdat men twijfelde of de ontvanger dit
initiatief wel zou waarderen. Onterecht... want vrijwel iedere
ontvanger (93%) reageert positief op een lieve groet per post! Vrouwen
die een kaartje ontvangen, stellen met name de moeite op prijs die er
voor is gedaan. Ze raken sneller vertederd. Mannen voelen zich op hun
beurt gewaardeerd en zijn eerder verrast. De verzender van een kaartje
let vooral op de afbeelding, terwijl de ontvanger gespitst is op de
handgeschreven tekst!