TNT Post Groep NV

Nederland kiest massaal voor het kaartje

28 februari 2002

Een onverwacht en handgeschreven kaartje blijkt nog steeds de meest populaire en best gewaardeerde manier om een attente boodschap over te brengen. Maar liefst 74% van alle Nederlanders verstuurt wel eens 'zomaar' een kaartje. Dat blijkt uit het NIPO-onderzoek, in opdracht van PTT Post, naar de rol en de betekenis van het kaartje in een groeiende communicatiemarkt.

Lieve(r) post
Ondanks de nieuwe communicatiemiddelen geven zowel mannen als vrouwen voor het overbrengen van een onverwachte attente boodschap de voorkeur aan 'het kaartje' (43%). Daarna volgen 'de telefoon' (21%), 'sms' (9%) en 'e-mail' (8%). Voor 'persoonlijk contact' (aanspreken) en voor een 'bloemetje/cadeautje' is respectievelijk 7% en 5% gemeten. Het kaartje heeft meerwaarde omdat het persoonlijk en tastbaar is. 73% van de vrouwen die een kaartje ontvangen, bewaart dit.

Man schrijft meer naar partner
Vrouwen (85%) sturen vaker 'zomaar' kaartjes dan mannen (63%). Ze schrijven meer dan mannen naar de kinderen. Maar mannen klimmen weer vaker in de pen voor hun partner! Familie en vrienden blijken overigens vaker een onverwacht kaartje met een attente boodschap te ontvangen dan bijvoorbeeld kennissen, partners of collega's.

Onterecht niet gepost
Van de kaartjes die men van plan was om te versturen, ging 11% uiteindelijk niet op de post omdat men twijfelde of de ontvanger dit initiatief wel zou waarderen. Onterecht... want vrijwel iedere ontvanger (93%) reageert positief op een lieve groet per post! Vrouwen die een kaartje ontvangen, stellen met name de moeite op prijs die er voor is gedaan. Ze raken sneller vertederd. Mannen voelen zich op hun beurt gewaardeerd en zijn eerder verrast. De verzender van een kaartje let vooral op de afbeelding, terwijl de ontvanger gespitst is op de handgeschreven tekst!