Gemeente Eindhoven

Persbericht: 28 februari 2002

Wethouder Bun start aanleg tunnelbak Beukenlaan

Met het aanbrengen van de eerste damwandplank heeft wethouder ir. R.Bun donderdag 28 februari de start gegeven voor de aanleg van de bouwput waarin de verdiepte tunnelbak in de Beukenlaan wordt geconstrueerd. De ongelijkvloerse kruising Beukenlaan, ter hoogte van Noord Brabantlaan en Cederlaan, maakt onderdeel uit van de Centrale Verkeersas ( CVA), en biedt de Phileas straks onbelemmerde doorgang op dit drukke knooppunt van verkeerswegen. Het gaat om een van de meest omvangrijke verkeersprojecten in Eindhoven sinds vele jaren.

Wethouder Bun start aanleg tunnelbak Beukenlaan

Na het intrillen van de damwanden zal gestart worden met de aanleg van de tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers. Daarna kan worden begonnen met het uitgraven van de bouwput. Als deze zomer de bouwput op een diepte van 11 meter is zullen daar 2500 vrachtwagens van elk 20 ton aan te pas zijn gekomen.
Het ruim 19 miljoen euro kostende project, waaraan het Rijk ongeveer 4,5 miljoen euro bijdraagt, is direct na de bouwvakvakantie 2001 met voorbereidende werkzaamheden van start gegaan. Eerst dienden kabels, leidingen en riolering te worden verlegd. Daarna begon de aanleg van twee tijdelijke rijstroken over de buiten gebruik gestelde parallelwegen. Het verkeer op de Ring maakt sinds 18 februari gebruik van deze omleiding die gedurende de hele periode van de bouw (2 jaar) zal gelden.

Verkeersmaatregelen
Tijdens de aanleg van de ongelijkvloerse kruising gelden de volgende verkeersmaatregelen:

* Snelverkeer komend uit de Noord-Brabantlaan kan uitsluitend rechtsaf. De tijdelijke rijbaan langs het Evoluon richting Beukenlaan-rotonde heeft twee rijstroken.

* Verkeer komend vanaf de Cederlaan heeft die mogelijkheid niet. Deze straat loopt tijdelijk dood (met uitzondering van bussen), wat overigens ook te maken heeft met de aanleg van de busbaan in deze straat.

* Ook de Kreugelstraat wordt ter plaatse van de Beukenlaan afgesloten, in verband met de veiligheid op de tijdelijke rijbaan.
* Verkeer op de Beukenlaan kan normaal rechtsaf naar zowel Noord Brabantlaan als Cederlaan. Linksafslaand verkeer is vanaf de Beukenlaan echter niet mogelijk vanwege de bouwkuip.

Ook voor het openbaar vervoer en het langzaam verkeer zijn maatregelen getroffen. Fietsers en bromfietsers zullen straks de tunnelbak wel passeren, bussen niet. Tijdens de aanleg worden de lijnen 11, 12, 16 en 17 van Hermes en de lijnen 148 en 177 van de BBA omgeleid. Voor fietsers en bromfietsers wordt de tijdelijke brug gebouwd, dwars over de bouwkuip van de tunnelbak heen.

Phileas
Phileas is de naam van het zeer bijzondere voertuig dat in de loop van 2003 de concurrentie met de auto aangaat tussen het centrum van Eindhoven, de woonwijk Meerhoven en Eindhoven Airport. Het prototype van dit voertuig werd begin dit jaar door de minister van verkeer en waterstaat, mevrouw Tineke Netelenbos aan de pers gepresenteerd. De tunnelbak Beukenlaan is niet alleen het grootste maar ook het meest complexe deelproject bij de aanleg van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tracé waar de Phileas gebruik van maakt. Ten eerste gaat het om een kruising van bijzonder drukke wegen. Ten tweede bevinden zich op korte afstand van de bouwput kantoren en woningen. Daardoor is er weinig ruimte om bouwmaterialen op te slaan of te manoeuvreren met vrachtwagens en graafmachines. Een derde complicerende factor was de eerder genoemde aanwezigheid van kabels, leidingen en rioleringen.