DaimlerChrysler Nederland

Maybach Type 12: meesterwerk van moderne motortechniek

Indrukwekkende kracht, een gecultiveerde draaikarakteristiek en duurzame betrouwbaarheid waren de kwaliteiten van de legendarische Maybach-motor uit 1929. Met deze kenmerken opent ook de titelpagina van het cahier des charges voor de nieuwe Type 12 krachtbron.

DaimlerChrysler heeft een naam hoog te houden als grootste producent van V12-motoren voor personenautos; met de Maybach Type 12 is een meesterwerk van moderne motortechniek geschapen: 5,5 liter cilinderinhoud, twee turbocompressoren, 405 kW/550 pk vermogen bij 5250/min en 900 Nm trekkracht vanaf 2300/min.

Lichtgewichtconstructie
De voorbeeldige draaikarakteristiek dankt deze nieuwe topmotor mede aan de blokhoek van 60º: ook zonder toepassing van balansassen zijn storende massakrachten en vibraties uitgesloten. Het gegoten, aluminium carter is uitgerust met een zogeheten bedplate-constructie van aluminium, met geïntegreerde, gietijzeren steunen op de krukaslagers voor extra vormvastheid. Hierdoor worden vibraties in het motorblok effectief onderdrukt. De beide kleppendeksels zijn van spuitgiet-magnesium en de cilinderbussen van een evenzo lichte, wrijvingsarme aluminium-siliciumlegering. Laatstgenoemd materiaal alleen al levert een gewichtsbesparing op van circa 500 g per cilinder. Mede dankzij soortgelijke, geavanceerde lichtgewichttoepassingen legt de Maybach Type 12 motor nauwelijks 270 kg in de schaal en is zijn specifiek gewicht bijzonder gunstig: 0,66 kg/kW.

EU4-emissietechniek
De V12 maakt gebruik van 3-kleppentechniek met lage-frictie roltuimelaars; de enkele uitlaatklep per cilinder is natriumgekoeld. Door de 3-kleppen-layout zijn de thermische verliezen aan de uitlaatzijde gering en zijn de twee dicht bij de krachtbron geplaatste keramische katalysatoren ook bij een koude start direct doelmatig. De nieuwe Maybach-motor voldoet dan ook aan de strenge EU4-emissienorm.

Een van de vele opvallende motordetails is de geavanceerde dubbele wisselstroomontsteking, waarbij continu de vonksterkte van de bougies wordt gemeten. Zodoende wordt de geringste vorm van onregelmatig draaien herkend en kunnen de katalysatoren hiertegen worden beschermd. Als de vonksterkte een voorgeprogrammeerde onderwaarde bereikt, wordt automatisch de brandstofinjectie naar de desbetreffende cilinder onderbroken. Een trillingsanalyse van de krukas is aan de vonksterktemeting gekoppeld. Door beide signalen te combineren hebben de ingenieurs een voor een twaalfcilinder ongekend nauwkeurige antipingelregeling getroffen onder iedere motorbelasting en over het gehele toerenbereik.

Uniek koppelverloop
De moderne biturbocompressor geeft de V12 een dermate efficiënte ademhaling dat een ingewikkeld nokkenasverstellingssysteem, zoals dat in andere motoren wordt toegepast om koppel te genereren bij lage toerentallen, achterwege kon blijven. De aanspreekduur van de biturbo, die is voorzien van elektropneumatisch bediende wastegates, is minimaal, waardoor tussen 2300 en 3000/min de maximale trekkracht van 900 Nm beschikbaar is; 622 Nm openbaart zich al bij 1500/min en 800 Nm bij 1800/min.

De turbines van het systeem zijn plaatsbesparend geïntegreerd in de uitlaatspruitstukken, voor het hoogste rendement. De gecomprimeerde lucht stroomt door twee aan de motor geplaatste water-intercoolers en bereikt zo de voor het perfecte verbrandingsproces optimale temperatuur en dichtheid. Het biturbosysteem draagt door zijn vloeiende aanspreekgedrag bij aan de uitzonderlijke gecultiveerde draai-eigenschappen van de Maybach Type 12, die de nieuwe maatstaf is voor perfect driveability.

Februari 2002